چه چیزهایی هورمون زنانه را زیاد می کند؟

سطوح پایین استروژن و پروژسترون، می‌تواند بر خلق و خو، میل جنسی، سلامت استخوان‌ها و موارد دیگر تأثیر منفی بگذارد.

چه چیزهایی هورمون زنانه را زیاد می کند؟

استروژن و پروژسترون دو هورمون جنسی اصلی در بدن زنان هستند. استروژن که اغلب به عنوان هورمون جنسی اولیه زنانه در نظر گرفته می‌شود، مسئول ویژگی‌های جنسی و توانایی‌های تولید مثل در زنان است. پروژسترون هورمونی است که نقش حمایتی در چرخه قاعدگی و بارداری دارد. سطوح پایین استروژن و پروژسترون، می‌تواند بر خلق و خو، میل جنسی، سلامت استخوان‌ها و موارد دیگر تأثیر منفی بگذارد. اگر سطح استروژن پایینی دارید، احتمالا از خود می‌پرسید که چه چیزهایی این هورمون زنانه را زیاد می‌کند؟ بیایید نحوه افزایش طبیعی استروژن را بررسی کنیم.

سویا

سویا حاوی سطوح بالایی از ایزوفلاون‌ها است. ایزوفلاون‌ها، فیتواستروژن‌هایی هستند که با اتصال به گیرنده‌های استروژن، عملکرد آن را در بدن تقلید کرده و خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می‌دهند. سویا همچنین سرشار از طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است و می‌تواند به عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز و فرآوری‌شده از سلامت قلب حمایت کند.

تخم کتان

تخم کتان حاوی مقادیر زیادی فیتواستروژن (مواد شیمیایی گیاهی مقلد استروژن) است. فیتواستروژن‌های اولیه موجود در کتان، لیگنان نامیده می‌شوند که در متابولیسم استروژن مفید هستند. تخم کتان غنی‌‌ترین منبع غذایی لیگنان‌ها (پلی فنول‌های موجود در گیاهان) است. محققان معتقدند که تخم کتان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید تخم کتان را در بسیاری از غذاها، نان و کلوچه‌ها و اسموتی‌ها به کار ببرید.

کنجد

کنجد یکی دیگر از منابع غذایی فیتواستروژن‌ها است و شما می‌توانید به راحتی آن را تقریبا به همه وعده‌های غذایی اضافه کنید. مطالعات نشان می‌دهد که کنجد بر سطح استروژن تأثیر می‌گذارد. همچنین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با عوامل خطر بیماری‌های مزمن است و می‌تواند به بهبود سطح کلسترول نیز کمک کند.

هلو

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن دو وعده هلو یا شلیل در هفته خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد.

سیر

تحقیقات نشان می‌دهد سیر می‌تواند بر سطح استروژن در بدن تأثیر بگذارد و شاید به کاهش از دست دادن استخوان‌ها مرتبط با افزایش سن کمک کند.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ حاوی فیتواستروژن با خواص ضد سرطانی و ضد التهابی هستند. رژیم غذایی سرشار از این سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله مشکلات قلبی مرتبط است.

تخمدان

مکمل‌های گیاهی

کدام مکمل‌های گیاهی به افزایش هورمون زنانه کمک می‌کنند؟

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه، گیاه سنتی بومی ‌آمریکا است که در طول تاریخ برای درمان شرایط مختلف از جمله عوارض یائسگی و مشکلات قاعدگی استفاده شده است. کوهوش سیاه حاوی ترکیبات خاصی است که گیرنده‌های استروژن را تحریک می‌کند.

گیاه پنج انگشت

پنج انگشت یک گیاه دارویی است که به دلیل فواید آن در بهبود عارضه‌های مربوط به زنان مانند سندروم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته شده است. این فواید از اثرات استروژنی فیتواستروژن موجود در پنج انگشت به نام آپیژنین ناشی می‌شود.

روغن گل مغربی

روغن گل مغربی (EPO) گیاه دارویی دیگری است که با داشتن سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 به یک مکمل محبوب برای PMS و یائسگی تبدیل شده است.

در یک مطالعه روی بیش از 2200 زنی که پس از قطع درمان جایگزین هورمونی، از روغن گل مغربی استفاده کردند، 889 نفر، آن را برای کنترل علائم استروژن پایین در یائسگی مفید گزارش کردند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

آیا ریزمغذی‌ها در تولید استروژن نقش دارند؟

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های B نقش مهمی‌ در تولید و فعال‌سازی استروژن در بدن دارند. سطوح پایین این ویتامین‌ها می‌تواند منجر به کاهش سطح استروژن شود.

نتایج یک مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر ویتامین‌های B2 و B6 با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است که ممکن است به دلیل تأثیر این ویتامین‌ها بر متابولیسم استروژن باشد.

ویتامین D

ویتامین D به عنوان یک هورمون در بدن عمل می‌کند و در سنتز استروژن نقش دارد که نشان‌دهنده مزایای بالقوه مصرف قرص ویتامین D برای بهبود کمبود استروژن است.

بور

بور یک ماده معدنی کمیاب است که نقش‌های مختلفی در بدن دارد. یکی از آن‌ها، نقش در متابولیسم هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن است. محققان بر این باورند که بور بر گیرنده‌های استروژن تأثیر می‌گذارد و به بدن اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از استروژن موجود استفاده کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

تغییرات سبک زندگی

آیا می‌توان استروژن را از طریق اصلاح سبک زندگی افزایش داد؟

حفظ وزن سالم

از آنجایی که چربی اضافی بدن منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود، حفظ وزن سالم می‌تواند به تنظیم سطح استروژن کمک کند و در نتیجه، خطر برخی از پیامدهای استروژن پایین مانند بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

کمبود وزن نیز می‌تواند باعث کاهش سطح استروژن شود. افراد با وزن پایین ممکن است برای رسیدن به وزن سالم‌تر به حمایت نیاز داشته باشند؛ به‌ویژه اگر کمبود وزن آن‌ها نتیجه بیماری یا اختلال خوردن باشد.

مدیریت استرس

استرس مزمن می‌تواند بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارد. هورمون‌های استرس بیش از حد، می‌توانند باعث عدم تعادل هورمون‌های جنسی شوند. تمرین‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق می‌توانند به کاهش استرس و حمایت از تولید استروژن کمک کنند.

خواب کافی

بزرگسالان به طور متوسط، هر شب به حداقل 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت نیاز دارند. خواب خوب برای تنظیم هورمون‌ها، به ویژه استروژن ضروری است.

سخن پایانی

استروژن نه تنها بر اندام‌های جنسی و باروری، بلکه بر سلامت مغز و قلب، خلق ‌و خو و… نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین، سطوح پایین استروژن می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های سلامت در افراد از هر جنسیتی تأثیرگذار باشد. اگر فکر می‌کنید که ممکن است استروژن پایینی داشته باشید، می‌توانید برای تشخیص با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: مثبت سبز
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یعقوب محمدی دیوان(سرچ کن)
    0

    هیچ کدام موثر نیست. چون روایات را پنهان می کنید دیگر شرمنده ام.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد