سن ابتلا به بیماری‌های قلبی ۲۰ سال کاهش یافته است

دانشیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکنون سن بروز بیماری‌های قلبی به علت تغییر سبک زندگی به میزان ۲۰ سال در بین افراد جامعه کاهش یافته است.

سن ابتلا به بیماری‌های قلبی ۲۰ سال کاهش یافته است

دکتر رامین خامنه باقری روز شنبه با بیان اینکه بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در دنیا به شمار می‌روند، افزود: سن ابتلا به بیماری های قلبی در جامعه ۳۳ درصد کاهش یافته و از ۶۰ به ۴۰ سال رسیده است.

وی بیان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی شامل طیف بسیار گسترده‌ای همچون درگیری عروق قلبی، تصلب شرائین (تجمع پلاک در دیواره شریان‌ها و رگ هایی که خون را از قلب به اعضای بدن می‌رسانند)، نارسایی، درگیری دریچه قلبی، رماتیسم قلبی، تب رماتیسمی و غیره هستند که ابتلا به آن موجب اختلال در کیفیت و روند زندگی می‌شود و علاوه بر آن سایر ارگان‌های بدن مانند کبد، ریه و کلیه‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند.

دانشیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری قلبی اختلال در عروق کرونر است، ادامه داد: علامت مهم این بیماری درد در قفسه صدری است که با راه رفتن و از پله بالا رفتن یا فعالیت فیزیکی اتفاق می‌افتد.

وی گفت: گاهی اوقات بیمارانی به ما مراجعه و اعلام می‌کنند که برای دقایقی درد در پشت جناق سینه و یا احساس سنگینی در قفسه سینه دارند که با استراحت ۱۰ دقیقه ای بهبود می‌یابد، بنابراین نباید از این موضوع غافل باشند و باید آن را جدی بگیرند و به سرعت برای درمان زمینه‌ای آن به متخصص قلب مراجعه کنند.

لازمه پیشگیری از بیماری‌های قلبی تغییر در سبک زندگی است

خامنه باقری افزود: ممکن است با اولین علائم درد در قفسه سینه، سکته قلبی رقم بخورد و سبب ایجاد شرایط بسیار دردناکی برای بیمار و گاها سبب مرگ وی شود، بنابراین در این شرایط ثانیه به ثانیه برای بیمار حائز اهمیت است و باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان اعزام شود و نیازمند اقدامات تشخیصی و درمانی تخصصی و به موقع است.

وی با اشاره به اینکه فاکتورهای قابل کنترل و غیرقابل کنترل زیادی در بروز و شیوع بیماری‌های قلبی نقش دارند، ادامه داد: برخی فاکتورهای محیطی همچون آلودگی هوا، ژنتیک و استرس محیطی غیرقابل کنترل بوده و برخی فاکتورها همچون چربی، فشار خون، دخانیات و دیابت که در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارند، قابل کنترل و پیشگیری هستند.

این پزشک متخصص قلب و عروق بیان کرد: لازمه پیشگیری از اغلب بیماری‌های قلبی تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش و تحرک کافی است.

خامنه باقری گفت: تحرک و رژیم غذایی از مهم ترین فاکتورهای سلامت قلب است، بنابراین هر فرد در هفته باید بیش از ۱۵۰ دقیقه پیاده‌روی تند یا به صورت روزانه یا متناوب داشته باشد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

منبع: ایرنا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد