چرا فاخته تنبل‌ترین پرنده جهان شد؟

فاخته پرنده عجیبی است که رفتار‌ها و ویژگی‌های خاصی دارد که بسیاری از مردم آن‌ها را نمی‌دانند. به عنوان مثال فاخته یک زندگی انگلی دارد به این شکل که تخم‌هایش را در لانه پرنده دیگری می‌گذارد و آن‌ها بچه‌هایش را بزرگ می‌کنند.

چرا فاخته تنبل‌ترین پرنده جهان شد؟

اصل چرخه زندگی حیوانات این است که آن‌ها به دنیا می‌آیند، بالغ می‌شوند و سپس فرزندان خود را پرورش می‌دهند. نکته، اما اینجاست که برخی از تنبل‌ترین حیوانات در واقع حیوانات دیگری دارند، یا حتی گونه‌های دیگر، که فرزندان خودشان را برای آن‌ها پرورش می‌دهند.

پرندگان فاخته رفتاری را انجام می‌دهند که به عنوان زندگی انگلی (Parasitism) شناخته می‌شود. زندگی انگلی به نوعی از زندگی گفته می‌شود که فقط یک طرف رابطه سود می‌برد مانند رابطه کرم آسکاریس و انسان.

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس

این بدان معنی است که پرندگان فاخته به جای ساختن لانه و بزرگ کردن فرزندان خود تا زمانی که خودشان آماده حرکت شوند، در واقع تخم‌های خود را در لانه پرنده دیگری می‌گذارند.

حدود ۵۶ گونه از گونه‌های فاخته دنیای قدیم و سه گونه فاخته جهان جدید (قرقاول، طاووسی و راه راه) انگل مولد هستند به این معنی که تخم‌های خود را در لانه پرندگان دیگر می‌گذارند و استعاره «تخم فاخته» را به وجود می‌آورند.

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس-3

این گونه‌ها در واقع انگلی‌های اجباری هستند، به این معنی که فقط به این شکل تولید مثل می‌کنند. معروف‌ترین نمونه فاخته معمولی اروپایی است. علاوه بر گونه‌های ذکر شده در بالا، برخی دیگر گاهی اوقات به زندگی انگلی غیر اجباری دست می‌زنند و تخم‌های خود را در لانه اعضای گونه خود می‌گذارند، علاوه بر آن بچه‌های خود را پرورش می‌دهند.

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس-4

جوجه‌کشی انگلی حتی در کوکوسان‌های بزرگ‌تر نیز دیده شده، جایی که تخم‌های آن‌ها در لانه‌های کلاغ‌های معمولی و مرغ‌های مقلد شمالی دیده می‌شد. پوسته تخم‌های فاخته‌های انگلی معمولاً ضخیم‌تر و قوی‌تر از تخم‌های میزبان آن‌ها است.

اگر والد میزبان بخواهد به آن آسیب برساند، این سفتی و سختی پوسته تخم از آن محافظت می‌کند و ممکن است زمانی که در لانه میزبان انداخته می‌شود در برابر ترک خوردن مقاوم شود. پوسته تخم فاخته دو لایه مجزا دارد.

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس-6

در برخی از فاخته‌های لانه‌ساز، لایه ضخیم، بیرونی و گچی به استثنای برخی موارد روی تخم‌های اکثر گونه‌های انگلی وجود ندارد. پوسته تخم‌های فاخته‌های انگلی دنیای قدیم دارای یک لایه بیرونی ضخیم است که با فاخته‌های لانه‌ساز متفاوت است.

«مادر» بی خبر این جوجه فاخته‌های جوان را طوری بزرگ می‌کند که گویی بچه خودش هستند و مادر واقعی را از هر مسئولیتی رها می‌کند.

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس-7

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که والدین جدید «کوکو‌های بچه فاخته را در لانه خود می‌پذیرند، زیرا در صورت عدم پذیرش آن‌ها از تلافی خشونت آمیز می‌ترسند».

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس-8

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس-9

چرا-فاخته-تنبل_ترین-پرنده-جهان-شد؟-عکس-10

منبع: رازبقا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد