پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی تولید عسل در فامنین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین گفت: سال گذشته ۵۳ تن عسل و دوکیلوگرم ژل رویال از کندوهای زنبورعسل برداشت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش افزایش ۲۶ درصدی در تولید عسل و افزایش ۱۰۰ درصدی در تولیدی ژل رویال داشته است.

پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی تولید عسل در فامنین

جعفر کاویانی‌دلشاد، با اشاره به طرح آمارگیری از کلنی‌های زنبور عسل در سال ۹۸ اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۵۱۲۷ فروند کلنی زنبور عسل در سرشماری ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کلنی‌های زنبورعسل شهرستان فامنین در سال ۹۷، ۴۷۲۱ کلنی بوده که ۴۲ تن عسل و یک کیلوگرم ژله رویال در این شرهستان تولید شده است.

کاویانی دلشاد با اشاره به اینکه عسل فامنین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: کیفیت عسل بستگی به نوع منطقه‌ای که زنبور داخل آن قرار دارد و به لحاظ نوع گل و گیاه منطقه، متفاوت است که با توجه به اقلیم شهرستان و وجود کشت های متنوع و مراتع سرسبز عسل این شهرستان از لحاظ کیفیت و کمیت مناسب ارزیابی شده است.

وی افزود: با توجه به نزولات آسمانی که در سال زراعی ۹۹-۹۸، پیش‌بینی می‌شود تولید عسل در این شهرستان افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین تأکید کرد: با توجه به ایجاد اشتغال ۱۰۰ نفری در رشته زنبورداری این صنعت یکی از فرصت مناسبی است برای ایجاد اشتغال جوانان و افزایش تولیدات داخلی در سال جهش تولید است چراکه تنها شغلی است که با حداقل امکانات و سرمایه‌گذاری در سال اول و سال‌های بعد تولید مناسب می توان داشت.

کاویانی دلشاد خاطرنشان کرد: در شهرستان فامنین یک واحد پرورش ملکه ۲۰۰۰ قطعه‌ای در روستای فیض آباد وجود دارد و یک واحد نیمه صنعتی بسته‌بندی عسل در شهرستان وجود دارد.

تلقیح مصنوعی گوسفند مهربان

وی از اجرای سومین عملیات تلقیح مصنوعی به روش لاپراسکوپی برای تولید نژادهای نوترکیب گوسفند در سایت الگویی ملی پرورش گوسفند مهربان خبر داد و گفت: اجرای طرح سنتز نژادی نو ترکیب گوسفند، با استفاده از تلقیح میش‌های مهربان با اسپرم‌های منجمد نژادهای رومانوف به روش لاپراسکوپی در اردیبهشت ماه امسال در گله‌های این شهرستان عملیاتی شد.

وی با اشاره به اینکه گوسفندان بومی سازگاز با شرایط سخت محیطی و دارای کیفیت مطلوب گوشت بوده و گوسفند نژاد رومانف نیز دارای فعالیت چند قلوزایی سرعت رشد بالا کاهش دنبه است، تصریح کرد: ایجاد نژادهای نوترکیب سازگار با شرایط سخت محیطی استان یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اجرایی اداره بهبود تولیدات دامی شهرستان است.

کاویانی دلشاد ابرازامیدواری کرد: با بر طرف شدن نقاط ضعف گوسفندان بومی در آینده شاهد رشد سیستم‌های پرورشی بسته بدون نیاز باشیم و با استفاده از روش‌های نوین در تولید گوشت قرمز و سایر محصولات دام شویم.

وی با تأکید بر اینکه گوسفندداری باید از حالت سنتی خارج شده و به سوی تولید دام‌های مولد(میش و قوچ) با ژنتیک مناسب برویم، یادآور شد: سالانه در شهرستان حدود ۲۷۰۰ رأس همزمان سازی فحلی در گله‌های شهرستان در حال انجام است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها