مدیرکل غله خوزستان:فسخ قرارداد واگذاری سیلوی اهواز قطعی نیست

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:فسخ قرارداد واگذاری سیلوی آذرپیکان اهواز هنوز قطعی نشده است.

مدیرکل غله خوزستان:فسخ قرارداد واگذاری سیلوی اهواز قطعی نیست

امید جهان نژادیان در واکنش به لغو قرارداد واگذاری این سیلو به بخش خصوصی که در فضای رسانه‌ای خوزستان بازتاب داشت افزود: مالک این سیلو سه قسط آن را که ۱۸۰میلیارد ریال می‌شود پرداخت نکرده و سازمان خصوصی سازی به استناد یکی از بندهای قرارداد واگذاری ، اقدام به فسخ قرارداد کرده است.


وی با بیان اینکه مالک سیلوی ۳۰هزار تنی آذرپیکان اهواز فرصت قانونی دارد تا با ارایه مستندات و مدارک در محاکم قضایی از خود دفاع کند بیان کرد: واگذاری این سیلو در سال ۱۳۹۷ در راستای اجرای اصل ۴۴ و در یک مزایده رسمی و قانونی توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده و شرکت متبوع (شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران) هیچ نقشی درفرایند واگذاری نداشته است.


چندی پیش نیز حجت الاسلام رییسی رییس دستگاه قضا نسبت به واگذاری‌ها (به صورت مشخص کشت و صنعت هفت تپه و پالایشگاه نفت کرمانشاه) به شدت انتقاد و بیان کرده بود اهلیت لازم در واگذاری‌ها رعایت نشده است.


این درحالی است که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان، ششم شهریور در نامه‌ای به مالک این سیلو(مجتبی انصاری و خانم نازکه افضلی خیرآباد علیا) به استناد اظهارنامه شماره ۱۳۹۹۲۲۰۰۰۱۳۸۱۳۵۵تاریخ یکم تیر ۱۳۹۹ و نامه شماره ۱۴۱۹۴ چهارم شهریور سازمان خصوصی سازی که بر فسخ قرارداد واگذاری سیلوی آذرپیکان دلالت می‌کند ازآنان(مالک سیلو) خواسته سیلو و متعلقات (مطابق قرارداد واگذاری)در مهلت یک هفته تحویل و همچنین نسبت به خارج نشدن کالا و تغییر ماهیت سیلو و زمین و املاک متعلقه اقدام کند.


بر اساس مستندات موجود سیلوی آذر پیکان اهواز که در کرانه غربی رودخانه کارون واقع شده و یکی از مظاهر و نمادهای این کلانشهر محسوب می شود در دی ۱۳۹۷ به قیمت ۴۳۰میلیارد ریال به صورت نقد و اقساط فروخته شد.


اندکی پس از واگذاری قطعی این سیلو که در سال ۱۳۱۹ با هزینه ۱۵میلیون ریال به بهره برداری رسید میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ضمن اعتراض به این واگذاری اعلام کرد این سیلو در ردیف فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۱۶۲ ثبت رسیده و طبق قانون آثار تاریخی قابل فروش نیستند.


پس از آن انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان و برخی تشکل‌های مردمی و اجتماعی نسبت به واگذاری سیلو اعتراض کردند و خواستار لغو قرارداد واگذاری این سیلو شدند.


این سیلو محل نگهداری و ذخیره‎سازی غلات و به ویژه گندم است و در زمان های گذشته که کشتیرانی در رودخانه کارون در جریان بود گندم از طریق این راه آبی به این سیلو حمل می شد.


این سیلو به سه راه آبی (رودخانه کارون)، شوسه و راهآهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حایز اهمیت فراوان بوده و به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه‌های تاریخی اهواز محسوب می‌شود.


منبع: ایرنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها