نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

نصف جهان، پهنه ای بیکران با روستاهای دنج، خوش منظر وغنی از تاریخ و فرهنگ، که بر کالبد کوچک و باصفایشان این بار در سایه برنامه‌ریزی و تدبیر روی دیگری از آبادانی و توسعه نقش بسته است.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت افزون بر ۶۱۰ هزار نفر است.

گردشگری، صنعت، کشاورزی، صنایع دستی وفرهنگ از ظرفیت های مهم روستاهای اصفهان است که در گذشته کمتر به آنها توجه شده اما با برنامه ریزی های جدی که در دولت برای رونق زندگی روستایی صورت گرفت اکنون در کنار اقدامات عمرانی و بهبود زیرساخت ها مهاجرت معکوس به روستاها را به دنبال داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است تا رنگ و بوی توسعه از میان دیوارهای گلی و گذرهای پر پیچ و خم روستاها همچنان به چشم آید.

گازرسانی

با انجام طرح گازررسانی به ۱۱۶ روستای اصفهان در هفت سال اخیر، اکنون ۹۹.۰۸ درصد جمعیت روستایی معادل یکهزار و ۶۰ روستا و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

شرکت گاز استان اصفهان یکی از بزرگترین توزیع کنندگان گاز طبیعی در کشور محسوب می‌شود و در زمان حاضر ۱۱۰ شهر و یک هزار و ۶۰ روستای استان، در مجموع بیش از یک میلیون و ۸۷۰ مشترک از نعمت گاز برخوردار هستند.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

در زمان حاضر از یک هزار و ۲۳۸ روستای استان که مشمول گاز رسانی هستند به یک هزار و ۶۰ روستا گاز رسانی شده و بقیه روستاها بعلت فاصله زیاد از خطوط و غیر اقتصادی بودن هزینه‌ها تاکنون گازدار نشده است.

شبکه های گازرسانی در همه جای استان اصفهان گسترده و بطور تقریبی تمام روستاهای دارای ۲۰ خانوار واجد شرایط از نعمت گاز بهره مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان گفت: گسترش شبکه گاز یکی از ارکان عدالت در خدمت رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستایی، کاهش دغدغه‌های معیشتی، افزایش سطح رفاه و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم بسیار موثر بوده است.

سید مصطفی علوی بیان کرد: عملکرد شرکت گاز استان اصفهان از ابتدای فعالیت خود تاکنون نشان از جهشی چشم‌گیر در گازرسانی به شهرها و روستاها به ویژه مناطق دور افتاده و محروم دارد.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان افزود: با تلاش و برنامه ریزی دقیق در سال‌های اخیر، تمامی شهرها و بیش از هزار روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند تا قدم‌های بلندی برای جهش تولید در بخش‌های مختلف صنعت و اقتصاد استان و کشور برداشته شود که به توسعه همه‌جانبه منجر خواهد شد.

وی گفت: ۶ طرح گازرسانی در هفته دولت امسال با هزینه بیش از ۴۳۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در استان به بهره‌برداری رسید.

به گفته وی بهره برداری از طرح های گازرسانی به شهر انارک، گازرسانی به روستاهای چوپانان و چاه ملک از توابع شهرستان خور و بیابانک و نایین، گازرسانی به روستاهای سهیل، سپرو، فرح آباد و ۵۰ واحد مرغداری از توابع شهرستان نایین، گازرسانی به روستای قادر آباد از توابع شهرستان خور و بیابانک، گازرسانی به مناطق مختلف شهرستان اردستان و واحدهای تولیدی فریدن از جمله این طرح ها بوده است.

وی ادامه داد: روستاهای چوپانان و چاه ملک، سهیل و سپرو، فرح آباد از توابع نایین و مرغ گلپایگان امسال گاز دار خواهند شد.

علوی ادامه داد: روستاهای منطقه پیشکوه و پشتکوه فریدون‌شهر که اعتبار زیادی در این زمینه نیاز دارند نیز برخی در برنامه گازرسانی امسال قرار گرفته‌اند و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان با اشاره به اینکه جشن پایان گازرسانی به شهرهای و روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در استان اصفهان برگزار خواهیم کرد، اظهارداشت: بیشتر صنایع و شهرک‌های صنعتی استان از گاز بهره‌مند هستند و تعداد اندک باقی‌مانده نیز در قالب برنامه‌های تدوینی و مصوب شورای اقتصاد در دست اجرا هستند و در ۲ سال آینده انجام خواهد شد.

تسهیلات اشتغالزایی روستایی

افزون بر۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات با سود هشت درصد در سه سال گذشته برای فعالیت اشتغالزایی از منابع بانکی در این استان توزیع شده است.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۹۰۰ میلیارد ریال سهمیه استان در این خصوص بوده و تاکنون ۵۵۰ میلیارد ریال آن جذب شد، افزود: این اعتبار همراه با آورده شخصی سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی، دامداری، گردشگری و خدماتی هزینه شده و که البته تسهیلات دیگری از سوی دستگاه های اجرای مثل جهاد کشاورزی برای اشتغالزایی روستایی توزیع شده است.

به گفته وی ایجاد اشتغال روستایی به رونق زندگی در این مناطق و همچنین کاهش مهاجرت کمک کرد و فرصت خوبی برای ارزش‌گذاری در این مناطق و ایجاد اشتغال برای جوانان بوده است.

علی رحمانی به نرخ اشتغال روستایی در استان اشاره‌ و اضافه کرد: آمار دقیقی از میزان ایجاد شغل در این بخش استان در دفتر امور روستایی استانداری وجود ندارد ولی نرخ اشتغال در روستاهای اصفهان یک درصد کمتر از این شاخص در شهرهای استان است.

گردشگری روستایی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه ۱۰۰ روستای این استان دارای ظرفیت گردشگری هستند، افزود: ۲۰ روستا اکنون در این بخش هدف‌گذاری شدند که با همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی و بنیاد مسکن اصفهان سیاست‌گذاری‌ها در این عرصه مثل طرح هادی روستایی و طراحی آن بر اساس مولفه های گردشگری در حال انجام است.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

وی اضافه کرد: یک شرکت گردشگری روستایی به عنوان زیر مجموعه اتحادیه تعاونی دهیاری‌های استان اصفهان تشکیل شد که به دهیاری های در حوزه گردشگری مشاوره و خدمات ارائه می‌کند.

رحمانی یادآور شد: سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت گردشگری و تاریخی روستاها به اشتغال سبز و درآمدزایی برای روستاییان کمک کرده و به عنوان یک مولفه ارزشمند در توسعه روستایی محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این رابطه گفت: اطلس فرهنگی و گردشگری روستایی استان برای توسعه صنعت گردشگری در این مناطق در حال تدوین است.

فریدون الهیاری با اشاره به ظرفیت و قابلیت‌های گردشگری در استان اصفهان افزود: این ظرفیت‌ها در سراسر استان اصفهان فراگیر و بخش روستایی نیز از این نعمت و ارزش بهره‌مند بوده اما در گذشته کمترین توجه به این حوزه شده است.

وی ادامه داد: با حمایت مسئولان محلی و سیاست‌های دولت برای توسعه گردشگری، روستاهای هدف در این حوزه شناسایی و با حمایت متولیان امر و مشارکت بخش خصوصی این ظرفیت ها در حال توسعه و ایجاد اشتغال‌زایی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه‌های نوروزی در روستاهای استان، گفت: در سال‌های گذشته با راه‌اندازی این نمایشگاه و ایستگاه‌ها دستاورد و توانایی روستاها همراه با اجرای برنامه های فرهنگی به نمایش گذاشته شده و زمینه جذب مسافر را فراهم کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان یادآور شد: در برخی از روستاها امکانات تاریخی و گردشگری به قدری است که امکان ثبت ملی و بین المللی آن‌ها فراهم شده و روستایی مثل ابیانه در فهرست ثبت جهانی است.

به گفته وی بیش از ۴۴۰ اقامتگاه بوم گردی در استان اصفهان طی این سال ها راه اندازی شده که نیمی از آن ها در روستاها قرار دارد.

طرح های هادی

در یک سال گذشته ۱۲۰ طرح هادی روستایی تدوین و آماده شد . اکنون بیش از ۹۹ درصد از روستاهای استان دارای طرح هادی هستند و تهیه این طرح برای روستاهای فاقد دهیاری در دستور کار است.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان گفت: دهیاران و مسئولان محلی با بنیاد مسکن استان برای تهیه و بازنگری طرح هادی همکاری و مشارکت دارند که این تعامل موجب فراگیری طرح در تمامی روستاها شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح هادی روستایی چشم انداز روستا و اجرای پروژه‌ها را مورد توجه قرار داد، خاطرنشان‌ کرد: همه ساخت و ساز و توسعه در روستاهای استان اصفهان بر اساس این طرح است.

رحمانی از اجرای نهضت آسفالت در روستاهای این استان خبر داد و گفت: از اعتبارات دهیاری‌ها و توزیع قیر رایگان بنیاد مسکن، آسفالت معابر روستایی انجام و بهسازی معابر تداوم دارد.

به گفته وی در هفت سال گذشته به صورت متوسط اعتبارات دولتی دهیاری های استان اصفهان ۴۰ درصد افزایش داشت و امسال اعتبارات کل دهیاری‌های این استان با بیش از ۴۰ درصد افزایش به بیش از ۲۷ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال رسیده است.

در این رابطه مدیر دفتر تهیه طرح‌های عمران روستایی بنیاد مسکن استان اصفهان عنوان کرد: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی هستند.

محمود رئوف با بیان اینکه برای ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت این استان طرح هادی تهیه شده است، افزود: این طرح در ۴۷۱ روستا یکبار و ۷۱ روستا نیز برای مرتبه دوم بازنگری قرار شده است.

وی طرح هادی روستایی را الگویی کامل برای توسعه این مناطق از کشور بیان‌ کرد و اظهارداشت: پس از تصویب طرح هادی مرحله، وارد مرحله اجرا می شوند که در ۲۲۳ روستا طرح هادی در حال اجرا می باشد.

وی با بیان اینکه تهیه طرح هادی بافت با ارزش و طرح هادی گردشگری جز برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، یادآورشد: ۱۲ روستای استان اصفهان دارای بافت با ارزش است که طرح آنها در کمیته ملی به تصویب رسیده و هشت روستا بر اساس مصوبه این کمیته به عنوان روستا هدف گردشگری معرفی شده است که در این روستاها توسعه بر مبنای گردشگری می باشد.

مدیر دفتر تهیه طرح‌های عمران روستایی بنیاد مسکن استان اصفهان در خصوص طرح‌ هادی روستاهای زیر ۲۰ خانوار جمعیت گفت: ۲ هزار و ۵۶۲ روستای دارای زیر ۲۰ خانوار داریم که افرادی در ۱۵۶ مورد آن سکونت دارند و تاکنون برای ۹۰ باب از این دسته از روستا طرح هادی تهیه شده است.

رئوف با اشاره به اینکه توسعه راه‌ها به ارتباطات بین شهر و روستا موثر بود، یادآور شد: توسعه راه‌ها دسترسی شهر به روستا را در بین مردم افزایش داده و موجب انگیزه برای زندگی در این بخش شده و علاوه بر کاهش مهاجرت‌ها بسیاری از افراد کارمند را پس از بازنشستگی به سمت سکونت در روستای خانوادگی خود ترغیب کرده است.

وی به احداث خانه دوم در روستاها اشاره‌ کرد و گفت: بسیاری از افراد خانه دومی را در روستاها برای زندگی و تفریح خود پیش‌بینی کرده‌اندکه توسعه هدفمند و مدیریت ساخت و سازها زندگی روستایی را رونق می‌دهد.

رئوف تقویت بنیه مدیریت روستایی را از عوامل موثر در توسعه روستایی بیان ‌کرد و گفت: افزایش تحصیلات دهیاران یکی از مولفه‌های مهم در مدیریت این بخش بوده و این تخصص محوری به توانمندسازی فعالیت‌ها و انجام اقدامات اصولی و همه جانبه کمک کرده است.

خدمات فرهنگی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان هم می گوید افزایش خدمات فرهنگی، هنری و علمی با رویکرد به حوزه کودک و نوجوان هدف و رسالت مهمی است که در هفت سال گذشته با تدبیر مسئولان به بخش های محروم و روستایی این استان صورت گرفته است.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

سیدمحمد قلمکاریان افزود: خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توسعه زیرساخت ها به مناطق روستایی این استان همسو با خدمات شهری رسیده است.

وی بیان کرد: خدمات روستایی و مناطق محروم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب سه واحد سیار استانی انجام می شود که تا پایان امسال این واحدها به هفت مورد و تاپایان دولت به ۱۰ واحد خواهد رسید.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان ادامه داد: واحدهای سیارخدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به بخشهای روستایی برده و کودکان و نوجوانان آن مناطق نیز از این طرفیت بهره مند میشوند.

وی پوشش ۱۰۰ درصدی روستاها را مهم بیان کرد و گفت: کمبود امکانات در گذشته مانع از اجرای این برنامه شده که با افزایش واحدهای سیار و حمایت مسئولان محلی این اتفاق محقق خواهد شد.

وی به تخصصی سازی چهار بخش فعالیت های صنایع دستی، نماز، نجوم و بازی اشاره کرد و گفت: این دسته از فعالیت های مرکز با مشارکت بین بخشی به صورت تخصصی محتوا تولید و عرضه می شود.

قلمکاریان با بیان اینکه اعتبارات فرهنگی و جاری این کانون در هفت سال گذشته افزایش داشته، گفت: به صورت متوسط سالانه بیش از ۲۰ درصد اعتبار برای فعالیت های فرهنگی، هنری و علمی افزایش یافته و حمایت فرمانداران به حوزه کودک و نوجوان نیز با اختصاص اعتبارات تملک و دارایی همراه بوده است.

وی به افزایش اعضا همگام با افزایش فعالیت ها اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه پیش رو، ۲۰ درصد از جمعیت کودک و نوجوان استان اصفهان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهند شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با ۱۲۰ هزار نفر عضو که ۳۳ هزار نفر آن ها فعال هستند در قالب ۵۶ مرکز ثابت، سه واحد سیار و یک واحد پستی (عضو مکاتبه‌ای) خدمات رسانی می‌کند.

تعاون روستایی

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان بیان کرد: چهار میلیون و ۶۸ هزار و ۱۵۲ تن محصولات کشاورزی در هفت سال اخیر از کشاورزان این استان خریداری شده است.

محسن حاج عابدی افزود: ورود به عملیات‌های بازرگانی، خریدهای توافقی، حمایتی و تضمینی از جمله وظایف این سازمان است که طی این مدت اقدامات خیلی خوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد: خرید توافقی و حمایتی گوجه فرنگی، خرید حمایتی شیر خام ، خرید تضمینی گندم، سیب زمینی و توزیع میوه ایام نوروز از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای تنظیم بازار است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان بیان کرد: خرید حمایتی ۲۷۶ هزار تن شیر خام از دامداران در هفت سال گذشته انجام شد و ۲۱ هزار و ۷۲۲ تن شیر خشک و ۲۳ هزار و ۵۸۵ تن خامه از شیرهای خریداری شده بدست آمده است.

وی گفت: ۷۲۹ هزار تن گندم بصورت تضمینی از کشاورزان در دولت تدبیر و امید خریداری شد که در سالجاری تا کنون افزون بر ۱۱۱ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به گفته وی سال گذشته ۲۴ هزار و ۴۳۰ تن سیب زمینی در راستای حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار استان خریداری شد.

حاج عابدی ادامه داد: سال گذشته ۶ هزار و ۷۱۰ تن گوجه فرنگی از کشاورزان بصورت خرید حمایتی انجام شد که ۸۲۴ تن رب گوجه فرنگی از آن بدست آمد و در سالجاری نزدیک به هشت هزار تن بصورت توافقی خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع میوه ایام نوروز یکی از عملیات‌های بسیار گسترده در استان است که در راستای تنظیم بازار انجام می‌شود و در سال‌های گذشته ۲۲ هزار و ۸۸۳ تن میوه تنظیم بازار در ایام نوروز خرید و توزیع شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان با اشاره به خدمات فنی انجام شده در هفت سال گذشته در این سازمان اظهارداشت: ۳۰ واحد کارخانه لبنیات و فرآورده‌های شیری با ظرفیت ۳۰ تن در روز در این استان احداث شده است.

حاج عابدی با اشاره به احداث انبارهای چند منظوره با ظرفیت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن بعنوان زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان افزود: احداث چهار واحد کارخانه خوراک دام با ظرفیت ۴۰ هزار تن، احداث نیروگاه پنج مگاواتی برق گازی، احداث یک واحد نیروگاه یکصد کیلوواتی خورشیدی، احداث و نصب ۱۰ دستگاه باسکول ۶۰ تنی دیجیتال، احداث فروشگاه های مصرف در نقاط مختلف استان از مهمترین اقدامات این نهاد در مدت یادشده در این بخش است.

وی بیان کرد: احداث استخرهای آبیاری تحت فشار، تجهیز و توسعه سه واحد کارگاه بوجاری بذر، توزیع ۳۸۰ هزار تن کود شیمیایی و توزیع ۵۵ هزار و ۴۳۰ تن بذر و جذب و پرداخت ۲۲۴ میلیارد تومان تسهیلات از دیگر اقدامات در این بخش است.

به گفته وی ۵۶ شرکت تعاونی تولید و سهامی زراعی در این استان فعالیت دارد. ۱۷هزار و ۱۸۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان توسط شرکت تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند. همچنین اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در ۲۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین ها به منظور توسعه کشاورزی پایدار و نظارت بر اجرای هشت هزار و ۲۴۹ هکتار از طرح‌های آب و خاک در استان اصفهان انجام شده است.

حاج عابدی توسعه کشت گلخانه‌ای به میزان ۱۷۴ هزار و ۸۰۰ متر مربع، تغییر الگوی کشت در یکهزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به منظور بهره برداری مناسب از منابع و افزایش درآمد خانوارهای عضو، تولید ۱۳ هزار و ۶۲۹ تن بذور گواهی شده و مادری، توسعه، تجهیز و تکمیل ۱۶ شرکت تعاونی تولید و سهامی زراعی، ایجاد ۱۰ واحد خدمات مشاوره، کلینیک گیاه پزشکی و شرکت‌های خدمات کشاورزی غیر دولتی از مهمترین اقدامات این سازمان در هفت سال گذشته برشمرد.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۵۷۸ نفر روز آموزش اعضا، ارکان و کارکنان تعاونی های روستایی و کشاورزی، سه هزار و ۳۱۳ نفر روز آموزش اعضا، ارکان و کارکنان تعاونی های روستایی در سال های گذشته انجام شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: ۱۶ طرح اشتغالزایی ویژه تعاونی های زنان در بخش گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی برگزار و در این مدت برنامه ریزی برای آسیب شناسی و کارآمدسازی ۵۶ تعاونی زیانده و تعیین تکلیف ۴۱ تعاونی و اتحادیه غیر فعال نیز انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: حسابرسی و توسعه تشکل‌ها به عنوان یکی از برنامه‌ها و وظایف نظارتی سازمان تعاون روستایی در این دولت انجام شد که در این راستا ۲ هزار و ۱۰۰ مورد حسابرسی سالانه، یکهزار و ۳۵۸ موردحسابرسی عملیاتی و ۲ هزار و ۸۲ مورد اجرای سیستم یکپارچه مالی در حوزه تعاونی‌ها انجام شده است.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار، برابر ۳.۵ درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت‌ منابع آبی سال‌های گذشته، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار از آن زیر کشت زراعی و باغی می‌رود.

بهداشت و درمان

بر اساس آمار موجود، ۴۸۲ خانه بهداشت و ۲۴۲ پایگاه سلامت در استان اصفهان به مردم خدمت رسانی می‌کنند .بیش از ۵۰۰ بهورز در این مراکز و روستاهای کم جمعیت خدمات بهداشتی ارایه می‌دهند که این فعالیت‌ها در راستای پیشگیری از بیماری هاست.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

استان اصفهان دارای حدود ۶ هزار تخت بیمارستانی، ۵۲ بیمارستان(۳۷ دولتی و ۱۵ خصوصی و خیریه)، حدود ۵۰۰ پایگاه سلامت شهری، بیش از ۵۲۰ باب خانه بهداشت روستایی و ۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.

از طرح‌های آماده افتتاح بخش بهداشت استان اصفهان که با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان اجرا شده می توان به خانه‌های بهداشت روستاها، محل اقامت پزشک و پرستار حوزه بهداشت اشاره کرد.

همچنین به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان امسال کمیته سلامت روستایی در راستای مدیریت بیماری کرونا در ۸۵۲ روستای این منطقه راه اندازی شد.

رحمانی اظهار کرد: پس از شیوع کرونا اوایل اسفند سال گذشته کمیته سلامت روستایی به ریاست دهیاران و عضویت بهورزان شبکه بهداشت استان، اعضای شورای روستایی، امام جماعت، اعضای هیات امنای مساجد، خیران و هیات‌های اندیشه ورز تشکیل شد که وظیفه رصد و پایش فعالیت‌های روستایی را مطابق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی شده از سوی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا در دستور کار قرار داد.

آبرسانی به روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با بیان اینکه روزانه هزار متر مکعب آب بوسیله تانکر بین ۲۰ هزار خانوار ساکن در ۴۰۰ روستای این خطه توزیع می شود، افزود: بیشتر این روستا در شرق اصفهان به ویژه در شهرستان های اردستان ، نایین و بخشی نیزدر سمیرم استقرار دارند.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

به گفته وی هزینه یک متر مکعب آبرسانی سیار هفت هزار و ۵۰۰ تومان است وسال گذشته نزدیک به ۲ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاها هزینه شده است.

محمدحسن قرائتی افزود: حوضه آبریز زاینده‌رود امسال متاثر از کاهش بارش‌ها و خشکسالی در فلات مرکزی با افت محسوس منابع آبی همراه بود، بر همین اساس در استان اصفهان پیش بینی حفر ۸۷ حلقه چاه شده است.

وی یادآوری کرد: بخش دیگری از چاه ها نیازمند تجهیز و کف شکنی هستند که این مهم در دستور کار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان قرار گرفته است.
قرائتی افزود: یکی دیگر از تمهیدات انجام شده این شرکت مربوط به مناطقی است که کیفیت آب مطلوب نیست در این راستا نصب دستگاه آب شیرین کن در دستور کار قرار دارد که تاکنون در ۳۰ نقطه این دستگاه ها نصب و راه اندازی شده است.

قرائتی افزود: فرسودگی شبکه یکی از مشکلات بخش شرب روستاهای استان اصفهان است که در این زمینه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر اصلاح و توسعه را در دست اجرا قرار داده، همچنین خط انتقال آب از منابع جدیدی که حفر چاه های آن انجام شده نیز تحقق یافته است.

همچنین معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آبفا اصفهان گفت: برای تامین آب آشامیدنی روستاهای این استان احداث مجتمع‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفته است.

ناصر اکبری افزود: احداث مجتمع‌های آبرسانی کوهستان بهارستان با ظرفیت ۱۸ روستا، لایسیاه با ظرفیت ۵۱ روستا در نایین، برزاوند با ظرفیت ۱۸ روستا، همبرات برای ۲۶ روستا در اردستان، کوهپایه برای ۲۹ روستا، وردشت برای ۵۲ روستای، نخلستان خور با ظرفیت ۱۰ روستا، چشمه لنگان با ظرفیت ۶۰ روستا، مجتمع آبرسانی روستایی علی عرب در چادگان با ظرفیت پنج روستا در حال مظالعه و اجراست.

وی اضافه ‌کرد: پروژه احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی از سال ۹۸ آغاز شد و بر اساس پیش بینی‌ها این پروژه‌ها در شهرستان‌های چادگان، نطنز و اردستان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آبفا اصفهان یادآور شد: ۳۰ روستای استان با احداث این مجتمع‌های آبرسانی به شبکه اصلی آب متصل شده‌اند.
به گفته وی آبرسانی سیار برای روستاهای فاقد شبکه سالانه به بیش از ۳۰۰ روستای استان اصفهان با مشارکت دهیاری‌ها و شرکت آب و فاضلاب ارائه می‌شود.

آسفالت معابر و مقاوم سازی مسکن روستایی

سقف تسهیلات بانکی برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی در سال گذشته از ۴۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت که این موضوع باعث رشد تعداد پروژه‌های مقاوم‌سازی و بهسازی منازل روستایی شده است.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در این رابطه گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۲۳ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت مقاوم سازی شده اند و ۵۲ هزار واحد مسکونی دیگر نیاز به مقاوم سازی و بهسازی هستند.

غلامحسین خانی همکاری بانک های عامل و همچنین افزایش میزان اعتبار تسهیلات بانکی را از عوامل موثر در رقبت مالکان در مقاوم‌سازی منازل بیان کرد.

به گفته وی این طرح زمینه اشتغال افراد برای هر ۷۵ مترمربع یک نفر مستقیم و هفت دهم درصد غیرمستقیم را فراهم کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان به آسفالت معابر روستایی افزود: از سال ۸۸ تاکنون ۷۸ هزار تن قیر رایگان به این بخش استان اختصاص و موجب آسفالت هفت میلیون ۴۹۰ هزار متر مربع از معابر روستایی شده است.

خانی اضافه‌کرد: برخی از دهیاران با کمک و همیاری مردم روستاها و تخصیص بودجه، در اجرای نهضت آسفالت معابر مشارکت که این اقدام مشترک زمینه افزایش سطح بهسازی معابر روستایی را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در یک سال گذشته نیز قیر رایگان به ارزش ۲۶۴ میلیارد ریال برای روستاهای این استان اختصاص یافته که ۱۲۸ میلیارد ریال آن تاکنون برای ۱۱۱ روستا جذب شده است.

برق رسانی

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: برق رسانی به تمامی روستاهای دارای بیش از پنج خانوار دارای سکنه دائم در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

حمید علاقمندان افزود: با گسترش شبکه فشار ضعیف و متوسط، جشن برق داری روستاهای بالای ۲۰خانوار تا پایان دولت یازدهم انجام و پس از آن روستاهای بالای ۱۰خانوار نیز برق‌دار شدند.

وی ادامه‌ داد: کاهش خاموشی‌ها و استفاده از فن‌آوری‌های به‌روز دنیا به‌ویژه خودکارسازی شبکه، رویت پذیری، تحلیل دینامیک اطلاعات شبکه جز برنامه های شرکت برق در این سال‌ها بوده که در حال انجام است.

مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت روستاها

به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان مهاجرت معکوس و کاهش مهاجرت از روستا به شهر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است.

رحمانی با بیان اینکه توسعه روستایی بر مبنای توجه به پنج مولفه، منابع طبیعی، زیربنایی، مدیریت منابع انسانی، کشاورزی، و فعالیت غیر کشاورزی است، افزود: توسعه روستایی مقدم بر توسعه شهری بوده که چنین اتفاق و دیدگاهی بسیاری از مشکلات کشور را کاهش می‌دهد.

به گفته وی اگر بخواهیم ضریب امنیت اجتماعی را بالا ببریم و بسیاری از حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید از توسعه زیرساخت‌های روستایی حمایت کنیم.

رحمانی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی زیادی برای توسعه روستاها انجام شده یادآور شد: مدیریت صحیح برای اجرای این مطالعات نتایج خوبی را برای بهبود وضعیت روستایی به همراه خواهد داشت و مانع از افزایش شهرنشینی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری با بیان اینکه باید برای توسعه روستایی برنامه داشته باشیم و بی‌برنامگی باعث می‌شود مردم بر اساس سلیقه فردی اقدام کنند، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز ناشی از نبود برنامه در بخشی از روستاهاست که اگر برنامه‌ریزی و نقشه راه در این خصوص ترسیم شود بسیاری از ساختمان‌سازی و ساخت ارتفاع‌ها کاهش و به زندگی روستایی لطمه‌ای وارد نخواهد شد.

به اعتقاد رحمانی با توجه به خدمات گسترده در هفت سال گذشته برای توسعه روستایی، پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲ درصد جمعیت روستایی استان اصفهان افزایش یابد و این موضوع یکی از مهمترین دستاوردهای دولت خواهد بود.

توسعه خانه سازی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اصفهان از احداث بیش از ۴۷ هزار باب خانه در روستاها در هفت سال گذشته خبر داد.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

وی افزود: در حال حاضر سقف تسهیلات از ۴۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال در سال ۹۹ افزایش یافته که این موضوع زمینه ساز افزایش مقاوم‌سازی و بازسازی خانه‌های روستایی خواهد شد.

محسن قوی بیان با بیان اینکه ساختمان‌های فرسوده در بافت روستایی، ایمنی زندگی را کاهش داده، افزود: از ۲ دهه گذشته موضوع مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی مورد توجه مسئولان و جز ماموریت‌های این نهاد قرار گرفته تا با این کار مانع از تخریب و خسارت‌های زیاد در حوادث مترقبه و غیرمترقبه بشود.

به گفته وی دولت تدیبر و امید در راستای حمایت از زندگی روستایی توجه ویژه‌ای به موضوع مقاوم‌سازی و بازسازی بافت فرسوده داشته که بیش از ۴۴ هزار واحد مسکونی در روستاهای این استان بر اساس نیاز و یا ضرورت بازسازی احداث کرده است.

وی یادآورشد: در زمان حاضر احداث سه هزار واحد مسکونی محرومان نیز جز ماموریت های این نهاد در استان اصفهان قرار گرفته که تا پایان سال به بهره برداری رسیده و به مجموع ۴۴ هزار واحد گذشته افزوده می‌شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اصفهان اضافه‌کرد: تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت به خانوارهای روستایی همراه با نظارت و نقشه برداری رایگان در این طرح ارائه شده است.

وی به احداث مسکن خانوارهای دارای ۲ معلول توسط بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: اداره کل بهزیستی استان و بنیاد مستضعفین در این حوزه مشارکت می‌کنند.

وی افزایش اعتبارات بلا عوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت را زمینه ساز امکان احداث مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر و معلولان بیان کرد یادآور شد: احداث و بازسازی مسکن روستایی مورد توجه دولت است که در این راستا کیفیت‌ بخشی با نظارت کارشناسی انجام می شود.

قوی بیان همچنین به بازسازی خانه‌های روستایی در اثر سیل سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد از خسارت‌های ناشی از سیل در شهرستان های غرب استان و شهرستان سمیرم اتفاق افتاد که بر اساس این حادثه ۲ هزار و ۸۰ واحد مسکونی در این مناطق احداث و هزار و ۶۹۴ باب خانه تعمیر شد.

وی ادامه داد: برای انجام این کار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۴۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به مالکان آسیب دیده ناشی از سیل اختصاص یافت.

مطالعه و پژوهش وضعیت روستاها

بر اساس جز (۱) بند الف ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه هر سال، در پنج هزار روستا برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی تهیه کند، بدین ترتیب در طول سال‌های برنامه ششم توسعه تهیه اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای ۱۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان هدف‌گذاری شد، در مجموع ۵۹۰ روستا در کل سال‌های برنامه ششم توسعه باید در استان انجام شود که تاکنون بیش از هدف برنامه یعنی در حدود ۶۳۰ روستای استان مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفت.

مطالعات در این پژوهش بر اساس انجام فعالیت‌های مطالعاتی، مصاحبه میدانی و همچنین با بررسی اسناد بالادستی انجام شده که این پژوهش‌ها بسیار موثر در توسعه روستا خواهند بود.

رییس گروه امور اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با استناد به این بخش از برنامه توسعه ششم کشور افزود: در این برنامه انجام فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی برای تدوین چشم انداز روستاها در حوزه‌های اشتغال‌زایی و توسعه زیرساخت‌ها مورد تاکید و توجه قرار گرفته که تاکنون برای ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اصفهان این کار انجام شده است.

به گفته وی انجام این مطالعات فرصت‌های اشتغال، کارآفرینی و توسعه زیرساخت‌های روستاها را فراهم می‌کند و مسئولان محلی برای توسعه روستا و انجام فعالیت‌های اشتغال‌زایی می‌توانند بر اساس این برنامه عمل کنند.

میرزایی با بیان اینکه از سال ۹۸ برنامه جدید نیز جهت اجرایی نمودن اسناد توسعه روستایی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان‌کرد: در این برنامه جدید تیم تسهیلگری در کنار انجام فعالیت‌های مطالعاتی وارد روستاها شده و با برگزاری جلسه با اهالی روستا، تیم سازی در درون روستا و حمایت از کارآفرینان سعی در اجرای برنامه مطالعاتی داشته است.

رییس گروه امور اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان شناسایی بازارهای هدف در هر روستا را از ابعاد این برنامه مطالعاتی بیان‌کرد و ادامه داد: فرآیند مطالعاتی که به مرحله اجرا برسد تیم‌های تسهیلگر برای پایداری اشتغال و انجام پروژه‌های روستایی وارد عمل می‌شوند.

وی اضافه‌کرد: انجام فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی سعی در بهبود وضعیت روستایی و کاهش مهاجرت دارد.

میرزایی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان و جهاد دانشگاهی این دانشگاه در انجام مطالعات همکاری داشته‌اند، خاطرنشان‌کرد: اجرای طرح تسهیلگری روستایی با همکاری جهاد دانشگاهی اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان، سازمان بسیج و نظام مهندسی کشاورزی انجام می‌شود.

ورزش روستایی

دبیر هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی اصفهان گفت: تااکنون افزون بر۵۰۰ خانه ورزش روستایی در استان راه اندازی شده است.

وی همچنین از تجهیز ۳۶ باب خانه ورزش روستایی در این استان به مناسبت هفته دولت امسال خبر داد.

علی صفایی هزینه تجهیز تمام این مراکز را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: روستاهای ۱۸ شهرستان استان از این خانه‌ها بهره‌مند شدند.

وی تخته تاتامی، وسایل مورد نیاز تنیس روی میز، دارت، میز شطرنج، فوتبال رومیز، توپ و تور والیبال و توپ و دروازه گل کوچک را از جمله وسایل ورزشی برشمرد که برای این خانه‌ها در نظر گرفته شده است و با تخصیص آنها تا حد زیادی به سلایق ورزشی افراد جوامع روستایی پوشش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استعدادیابی در مناطق روستایی نیز می‌تواند به تقویت تیم‌های استانی و معرفی چهره‌های ملی منجر شود، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند حمایت بیشتر و افزایش اعتبارات است که البته هزینه در این بخش، نوعی سرمایه‌گذاری خواهد بود که نتابج مفیدش نیز به مرور مشخص می‌شود.

سرانه ورزشی در استان اصفهان اکنون به بیش از ۰.۴۶ مترمربع رسیده که در مقایسه با سال آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۹۲، حدود ۵۳ درصد رشد داشته است.

مخابرات

امکان دسترسی ۱۲ روستای استان همزمان با دیگر روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات بصورت ویدئو کنفرانس در دولت تدبیر و امید انجام شد.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان در این طرح برای تعدادی از روستاهای پنج شهرستان استان امکان دسترسی به امکانات استفاده از نسل چهارم یا اینترنت پرسرعت فراهم شد.

جعفر مطلب‌زاده این روستاها را شامل باقرآباد شهرستان اردستان، سادات آباد شهرستان سمیرم ، کهرویه شهرستان شهرضا ، بلاآباد، مظفرآباد، دولت آباد شیخ، هما آباد علیا و جهان آباد شهرستان نایین، علی آباد، جمبزه، دزج و همگین شهرستان دهاقان برشمرد.

به گفته وی برای تجهیز این روستاها به شبکه ملی اطلاعات، سه هزار و ۸۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان افزود: این استان دارای ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار مطابق سرشماری سال ۹۵ است که ۹۹ درصد از این روستاها با اجرای طرحهای مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه اپراتورها، اکنون از بسترهای مختلف سیار یا ثابت قابلیت دسترسی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در سال­های اخیر طرحهای زیرساختی برای توسعه پهنای باند، تکمیل پوشش صوت و اینترنت، اختصاص ATM و موارد دیگر در روستاهای استان از محل بودجه USO (پروژه خدمات عمومی اجباری روستایی)، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار، انجام شده­ است.

مطلب­‌زاده، از مهمترین طرحهای انجام شده و یا در دست انجام را شامل اینترنت­‌رسانی توسط اپراتورهای وب برای روستاها، فیبرگذاری برای توسعه پهنای باند مناطق روستایی کمتر برخوردار استان، بهینه‌سازی و یا تکمیل پوشش صوت توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، بهینه‌سازی و یا تکمیل پوشش اینترنت توسط اپراتور همراه اول و ایرانسل، اختصاص ATM به روستاهای واجد شرایط و اتصال مدارس روستایی به شبکه هوشمندسازی مدارس عنوان کرد.

راه های روستایی

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان از برنامه ریزی اجرای عملیات آسفالت ۲۳۰ کیلومتر از محورهای روستایی این استان در سال جاری خبر داد.

نوید توسعه در روستاهای نصف جهان

فرزاد دادخواه اظهارداشت: اجرای این طرح در استان اصفهان بیش از ۱۹ میلیارد تومان هزینه دارد که امیدواریم عملیات اجرایی آن تا پایان فصل کاری جاری اجرایی شود.

وی نگهداری راه‌ها را وظیفه اصلی راهداری دانست و ادامه داد: اولویت‌بندی اجرای آسفالت این محورها براساس بازدیدهای فنی میدانی راهداری، وضعیت رویه راهها و درخواست‌های ارائه شده، جمعیت، میزان تردد و شرایط جغرافیایی مناسب انجام شده است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان با بیان این که توسعه زیرساخت‌ها در روستاها با هدف حفظ جمعیت و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: عملیات آسفالت سیلکت این مقدار با بررسی‌های انجام شده و بر اساس اولویت شروع خواهد شد.

وی با اشاره به وجود بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان، خاطرنشان کرد: سال گذشته عملیات آسفالت سیلکت حدود ۴۰۰ کیلومتر از راههای روستایی استان انجام شد.

طرح ملی ابرار برای احداث و بهسازی نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

همچنین در سال ۹۸، ۳۵میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات بهسازی راه‌های ۲۵ روستا در استان اصفهان از محل اعتبارات ارزش افزوده اختصاص یافت.این اعتبار برای اجرای عملیات بهسازی ۲۵ روستای بدون دهیاری در بخش‌های مرکزی، جلگه و کوهپایه اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

پیش از این نیز بر اساس ابلاغ جدید ریاست جمهوری، بهسازی و آسفالت ۲ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی در کل کشور تا پایان سال‌ گذشته در قالب طرح ابرار (اقدام برای راه‌های روستایی) جزو وظایف راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفته بود که ۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اصفهان برای بهسازی و آسفالت را در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار داد.

استان افزون‌ بر پنج میلیون نفری اصفهان دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.

نزدیک به ۹۰۰ روستای استان اصفهان بیش از ۲۰ خانوار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها