چه شد که بی‌آبی، گلوی خوزستان را گرفت؟ / فریاد خوزستان را بشنوید

خبرفوری در گزارشی ویدئویی به بررسی ریشه‌های بحران خوزستان پرداخته است.

چه شد که بی‌آبی، گلوی خوزستان را گرفت؟ / فریاد خوزستان را بشنوید

استان خوزستان همواره یکی از پرحاشیه‌ترین استان‌های کشور بوده است که هربار یک مشکل در آن به مرحله بحرانی می‌رسد، یکبار ریزگردها و این بار هم بی‌آبی صدای مردم را درآورده است.

چند روزی است که بحران کم‌آبی در خوزستان به اوج خودش رسیده و مردم نیز برای چندمین بار برای نشان دادن اعتراض خود به شرایط موجود تجمع برگزار کرده‌اند.

محمد درویش، فعال و پژوهشگر حوزه محیط‌زیست در گفتگویی گفته است: این بحران در صورتی است که خوزستان یکی از پر آب‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود و یک سوم از آب‌های سطحی ایران در این استان واقع شده است و نزدیک به ۱۰میلیارد متر مکعب پشت سدهای این استان آب وجود دارد.

با این حال بسیاری از روستاهای این استان علاوه بر اینکه آب لوله‌کشی ندارند، در چند روز اخیر آبرسانی با تانکر هم به این بخش‌ها با مشکل روبه‌رو شده است.

مردم خوزستان عدم مدیریت صحیح منابع آبی را از دغدغه‌های اساسی خود می‌دانند و معتقدند مسئولین به مشکلات این استان کم‌توجهی می‌کنند.

به عنوان مثال امام‌جمعه شهرک طالقانی در ماهشهر ضمن انتقاد از مدیریت مسئولان باتوجه به مشکلات منطقه خود گفت: بعد از جلسه‌ای که با امام‌جمعه استان گرفتیم مقرر شد منبع دیگری خریداری شود، بهمن ۹۸ یک‌ونیم‌میلیارد تومان واریز شد، پول را به حساب شرکت آب و فاضلاب اهواز واریز کردند که منبع خریداری شود، اما تا الان که در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ هستیم، خریداری نشده است. ارزش یک‌ونیم‌میلیارد در آن زمان الان بسیار کاهش یافته است. الان باید ۱۰میلیارد بگذاریم تا منبع جور شود.

در چنین شرایطی، هیاتی به نمایندگی از دولت و با همراهی نمایندگان سایر قوا، با سفر به استان خورستان، گزارشی از مشکلات این استان در شرایط شیوع ویروس کرونا بویژه کم آبی، در جلسه امروز هیات دولت ارائه کرده است.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور درباره ره‌آورد این سفر گفته، اعضای هیات دولت با اعتبار هزار و ١۵٠ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات خوزستان موافقت کردند که ۵٠ درصد آن، همین امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شده است.

اما بعید است مشکلات فقط با تخصیص اعتبار رفع شود.

مهدی قمشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: مشکل حوضه‌های آبریزی که به خوزستان ختم می‌شوند، این است که حوضه‌های آبریز از استان‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند و استان خوزستان پایین‌دست‌ترین نقطه این حوضه‌هاست.

او همچنین تاکید کرد: شاید منطقی‌ترین کار این باشد که از سد سیمره در استان ایلام که حجم خوبی از آب دارد، وزارت نیرو آب را مدیریت کند و آب را از دریچه‌های عمقی به سمت سد کرخه رهاسازی کند و بتواند به‌تدریج حجم ذخیره سد کرخه را در ماه‌های آینده تقویت کند تا این سد در ماه‌های مهر، آبان و آذر نیازهای آبی حوضه را تامین کند.

نکته مورد اهمیت این است که توزیع آب در خوزستان به شدت دچار مشکلات مدیریتی شده است و لازم است مسئولین با دقت و سرعت بیشتری به اعتراضات به حق مردمی در این استان پاسخ بدهند.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • مری
    0

    نویسنده عزیز دل چرا کج میری اب رود کارون که به سمت عراق میره از ترس برادران عراقی نمیتونید ووووافغانستان مثلا کشور دوست رود هیرمن را بست و عوض یه بشگه اب یه بشگه نفت درخواست کرد نهایت وقاحت تا یاد نگیرید منافع مردم را به منافع مردم دیگه ترجیح بدین بیشتر و بیشتر به لبه پرتگاه میرید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اهای ای ایرانی باغیرت خشکسالی تمام دنیا را فراگرفته اقلیم فصلها عوض شده تابستان جای زمستان وبهار جای پاییز وبرعکس ودر اوج تابستان سیل ودر اوج زمستان خشکسالی از این طرف مدیران نالایق واز دیگردشمنان تا دندان مسلح حال باید انقلابی واردشد تا دلسوزان ومتخصص رادرانتخاب کنیم تااز این بحران خارج شویم

  • ایرانی
    0

    وقتی میبینم پر آب ترین استان ایران طی چند سال به بی آب ترین استان ایران تبدیل شده ؛ بیشتر به این حرف بختیار که هنگام خروج از کشور گفت : اینها مأموریت دارند ایران را نابود کنند ، ایمان می آورم !!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • رضا سان
      0

      والا منم دیگه مشکوک شدم

  • یاری
    0

    سلام خیلی جالب بود برام گوینده کلیپی که درباره بحران آبی خوزستان حرف میزد تلفظ صحیح سد کرخه رو نمیدونست واقعا براش متاسفم

  • بی نام
    0

    یه جوری میگید پر حاشیه انگار خودشون خواستن پر حاشیه باشن.. اون ها فقط کوچیکترین امکاناتی که حق انسانه رو میخوان..خیلی زیاده؟

  • کیان
    0

    چرا توی این 8 سال آنقدر مشکلات حاد نبود و فقط چند روز آخر دولت تمام مصیبت ها داره خودشو نشون میده این تند روهای داعشی شیر آب رو 24 ساعته باز گذاشتن که زهرشون رو به دولت بریزن از اون طرف هم تمام ماینر های استخراج بیت کوین رو روشن کردن تا مردم به مشکل برق بخورن

    نظرات شما -
    • ایران
      0

      کیان!یامزدورکداخداپرستان ریاکارجیب مردم خالی کن هستی، یاازمکر این نجومی بگیران ازخدابی خبرغافل هستی !؟

    • ‌‌
      0

      لعنت به تندرو ها

  • مهرداد
    0

    بخدا که این مملکت چوب بی تدبیری و بی لیاقتی و بیسوادی و ... رو میخوره.. همه پست های کلیدی و مهم رو وقتی بدست یه مشت روحانی بدید بهتر از این نمیشه

    نظرات شما -
    • رضا سان
      0

      به مهرداد. برای کاری رفتم کارخانه لبنیات..... یک چیزی ذهن من درگیر کرد.تقریبا ۹۰درصد کارکنان از صدر تا ذیل همگی یک لهجه وجالب شبیه هم( چهره) ....... اونوقت بچه های تهران( با احترام به همه هموطنان) باسواد بی سواد تا دلت بخواهد زرنگ اما بیکار بیکار این مدل مدیریت حاکمیته.طرف از سرخه با لپ های گلی رئیس جمهور شده.به ندرت یک بچه تهرون پست کِلیدی داره از دم راننده اسنپ وتاکسی

    • به رضا سان
      0

      من از روحانی خوشم نمیاد..ولی نکنه فک کردی چون تهران شده پایتخت باید رییس جمهور هم تهرانی باشه !پست ها همه دست تهرانی ها باشه !!!!حتما حکومت ارث رسیده به تهرانیا .امکانات ترانو تو شهرستانا پخش کنن بیینم کی میاد اونجا کار کنه؟؟؟

  • ناشناس
    0

    شنیدند که درپی قطعش برامدند

  • مردم
    0

    خوزستان باید پرحاشیه باشه داستان بچه ای که میبری آمپول بزنی! از یه طرف سرگرمش میکنی و از اون ور دکتر آمپول میزنه و یدفعه جیغش درمیاد

  • شهروند
    0

    توخدا دراین گرانی بداد مردم برسید دیگه یک لقمه نون خالی هم نمی تونن پیدا کنن .چرا این حکومت با مردم سر لج داره مگه نان وگندم تحریم امریکاست که گران شده. خواهشا خبر فوری این مطلب رو حذف نکن.

  • ولایی
    0

    آقا فقط بی سوادی و بی سوادی و مدیران نا لایق وسنت پرستان سنتی

  • یه بنده خدا
    0

    کاش دیگه پیشنهاد اون کارشناسهایی که گفته بودند به جای ساختن سدهای بیشتر و نگه داشتن آب روی زمین باید تلاش کرد آبها رو در زیر زمین نگه داشت رو جدی بگیرند.

  • ایرانی
    0

    لطفا انصاف داشته باشید این آش توسط همه پخته شده نه گروه و جناح خاص و نه روحانی و غیر روحانی .در ضمن اینکه تغییر اقلیم موضوع جهانی هست که درجاهایی خشک مثل ایران که در فصل گرم سال با پرفشار جنب حاره ای بارشها و عدم بارش ها کنترل می شه شرایط بارشی سخت تر خواهد شد و از طرفی کشورهایی مانند اروپا و آمریکا هم با بارشهای سیل آسا و یا شدید نسبت به نرمالشان روبرو خواهند شد و نتیجه اش هم کاملا واضح هست حالا ما باید این حقیقت رو بپذیریم و تلاش کنیم برای مصرف درست و تامین آب درست از راههای مختلف که کمترین آسیب رو به محیط زیست بزنه وگرنه این مشکل آب به قدری مهم هست که پیش بینی شده جنگهای آینده کشورها سر موضوع آب خواهد بود . همه چیز رو سر دولت و حکومت خالی نکنیم با استفاده های درست آب در سطح جهانی باید آشنا بشیم و اون رو تو زندگی هامون رعایت کنیم .عراق تنش آبی با ترکیه پیدا کرده و افغانستان ام که دیگه وضعش مشخصه .آب شیرین کن ها یکی از راه حل های کشورهای عربی بوده و هست .ما هم بجای درگیری با هم باید به فکر حل مشکل باشیم .

  • رضا سان
    0

    آقای نوبخت شما مسئول مالی و وزیر نیرو مسئول مستقیم وروحانی هم نفر اول ( مدیر اجرایی کشور) میباشد.وقتیکه تمام تمرکز دولت روی مسائل خارجی( برجام کوفتی) باشد وضع بهتر از این نمیشود.آقای مغرور( روحانی) دیگه حرص همه را درآوردی.جدا بنده بعنوان یک شهروند ایرانی از قاضی القضات( بعنوان مدعی العموم) ورود به مسئله کند.اگر ادعا دارید حکومتتان اسلامیست بسم الله.هر چند روحانی ۴۰ ساله مهره امنیتی نظامه........ نمیدونم

  • سارا
    0

    خب بگيد بعدش چي شد كه كشتينشون؟؟

    نظرات شما -
    • ن
      0

      من فقط یه سوالی دارم ؟ یعنی باید مردم به نابودی محض و تظاهرات و کشتار بیوفتن تا بلکه شاید آقایون بفکر بیوفتن که کاری انجام بدن

  • کیان
    0

    در دنیا هیچ کاری آسان تر از کپی برداری وجود نداره که مدیران آنقدر بی عرضه هستن که همین کار رو هم نمیتوانند انجام بدهند آلمان یکی از پر بارش ترین کشورهای دنیاست ولی برای مصرف آب برنامه دقیقی داره که در هر منزل دو انشعاب آب میاد یکی برای شروب که بسیار گران قیمت محاسبه میشه و طرف حتی نمیزاره قطره ای از آن هدر بره ویک از انشعاب ها برای شستشو و استحمام و از این موارد هست که با دستگاهای مدرن از آب فاضلاب و منابع مشابه به دست می‌آید و بخش کشاورزی هم که با هم بارش خوبی دارن و هم مدیریت می‌کنند ولی در ایران مرفهین بی دردبه هر جور بخوان دولت رو بازیچه می‌کنند فرار مالیاتی و صد جور دور زدن رو بلدن و یک جمله بلدن مصرف میکنیم پولشو می‌دهیم قبض برق کارگاه با اون همه دستگاه میاد 300 هزار تومان قبض برق آقای علی کریمی طرفدار به ظاهر عدالت اونم منزل میاد 3:5میلیون تومان ؟؟ بعد یک متر هم زبونش درازه

  • شهرام.ر
    0

    میاد روزی که مردم گلوی شما دزدها رو بگیرند

  • 0

    کلا هر وقت فاجعه ای رخ داد،۳ تا ۴ روز بعد به مردم بگید.

  • سعید
    0

    مدیریت منابع آبی بایدخوب انجام میشدتاالان در خوزستان شاهدکم آبی نباشیم ولی باید قبول کنیم مشکل کم آبی بالاخره بایددرکشورحل بشه! خیلی زشته که کشورمادرمحاصره آبهای آزاددنیا وبرروی منابع عظیم آبهای ژرف باشه وبعدهم باکم آبی مواجه بشه!قطعا بایدهرچه سریعتر دوپروژه بزرگ استخراج آبهای ژرف درکشور وانتقال 10میلیاردمترمکعب آب ازدریای عمان به داخل وشیرین سازی آن باجدیت انجام بشه تااستانهای کم آب ایران بالاخره ازاین مشکل خلاص بشن!

  • مهدی
    0

    اگر امروز متوجه می شویم خوزستان دچار کم ابی شده بدلیل نبودن برنامه در کشور است همه کارشناسان می دانند ایران دارای اب و هوایی خشک است چون علت را می دانیم باید بدنبال چاره اندیشی بر این موضوع باشیم وزارت کشاورزی باید برنامه کاشت سیفی جات و گیاهان و...کم اب را پیگیر باشد وزارت نیرو لایروبی رودخانه و تامین اب شرب از دریای عمان با دستگاههای اب شیرکن را پیگیری نماید صنایعی در انجا مشغول بفالیت شوند که با اب کم کار می کنند و......حال به اصل مطلب بپردازیم نبود برنامه از طرف دولتها و وزرا و مهمتر از همه نظارت بر اجرای کارها توسط قوه مقننه یعنی مجلس متاسفانه مسائل سیاسی و باند بازی در کشور صدمات زیادی برای مردم و کشور ایجاد کرده وقتی حادثه ای یا اتفاقی می افتد پدنبال مقصر می گردیم همین موضوع برق چرا کشوری که منطقه و یا ....بزگترین تولید برق بود به. یکباره خود دچار کمبود برق می شود در این وضعیت بد اقتصادی و تحریم صنایعش تعطیل می شوند انهم صنایع مادر فولاد و سیمان و.... که صدها شغل به ان وابسته است بیکاری پشت بیکاری چرا ؟؟؟ چرا مجلس بودجه لازم را در اختیار دولت برای ساخت نیروگاه نمی گذارد چرا مجلس با پول ارزی حاصل از نفت که بالغ بر ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد دلار پود بدنبال ساخت نیروگاه و...نرفت که اکنون صادر کننده انرژی باشیم وکشورهایی مثل عربستان و ...پدنبال تصاحب ان یک مقدار صدرات انرژی ما باشند بی تدبیری و گذاشتن مدیران ناکارامد و ناسالم در راس امور کشور ما را به این روز انداخته این را خوب می دانیم کشور ما در این چند دهه دارای مدیران سالم و صاحب فکر و...زیاد دارد باید انها را به هر نحوی شده در راس امور قرار دهیم باید کسانی را که توانایی اداره کردن یک واحد کوچک را ندارند از کار برکنار کنیم کشور ما دارای غنی ترین منابع خدادادی است با تدبیر و بکارگیری انسانهای سالم می توان مشکلات را حل و فصل نمود البته اگر ...باشد

  • کاوه آهنگر
    0

    ای دریغا چه شد آن ایران و ایرانیان*تا ببیند این ده ویران و این ویرانیان/ملک الشعرای بهار

  • مورچه
    0

    وقتی کسی سرجای خودش نباشه حاصلش بحران میباشد اخوند بایددرحوزه باشدنه رییس دولت رییس مجلس بایددکترای وکالت خوانده باشدنه یک پاسدارباشد رییس قوه قضاییه باید فردی باوجدان وتحصل کرده باشدنه یک اخوندسرسپرده اگرهرکس وهرچیزسرجای خودش باشدشاهد چنین خسارات وجنایاتی نخواهیم بود تشنگی خوزستان اولیش نبوده اخریش هم نیست فقط هرکس بایدبرگرده جایی که قراراست باشه

    نظرات شما -
    • ج
      0

      تو هم با این سطح فکرت بهتره برا مردم نسخه نپیچی !

  • م ص
    0

    مشکل بی آبی خوزستان فقط با خراب شدن سدها حل میشود

  • متین
    0

    یاد اون اخونده افتادم پارسال سیل اومد بود مهر نماز رو انداخت تو اب که سیل برگرده خخخخ

  • آلن
    0

    چه شد که بی‌آبی، گلوی خوزستان را گرفت؟.... دلیلش کاملا مشخصه چون جمهوری اسلامی تمام توان های مالی و معنوی و فرصت های طلایی خود را در چاه ویل هسته ای ریخته است.

    نظرات شما -
    • آرش
      0

      من در عجبم چطور این حجم از نفهمی در اون مغز کوجیکت جا شده!!!! به جای اینکه بگی بی عرضگی و بی تدبیری و بیکفایتی مدیران و نمایندگان استان این بهران را ایجاد کرده میای حرف صادق زیباکلام را نوشخوار میکنی. اگه این مشکل به خاطر هسته ای است پس باید تمام استانها بحران آب داشته باشن.

    • m
      0

      عجب حرف مزخرفی ، اگه روی هسته ای زیاد سرمایه گذار کرده بودیم خب الان برق هسته ای داشتیم و با قطعی برق مواجه نبودیم ، دولت جنابعالی نه تنها هسته ای بلکه آب و برق کشور رو تعطیل کرده اون وقت جنابعالی که حامی دولت و اصلاح طلب تشریف داری میای شعر میبافی.

    • ..
      0

      کار به موضوع هسته ای ندارم. اتفاقا تمام استانها با بحران بی آبی مواجه هستند. حالا یکی کمتر یکی بیشتر

  • عیسی
    0

    دزد وارد خانه ای میشه که حفاظش محکم نیست.استان بی حفاظ خوزستان گاو شیر ده ایران.اون یکی میگفت خوزستان برای ما مهم نیست و در جنگ اون یکی گفت خدا را شکر که آبادان اشغال شد.

  • وطن پرست
    0

    مردمان مسئولان را بد عادت کرده اند .از ماست که بر ماست. کمک کنید خوزستان خونین را مردمان تشنه آب اند ...

  • حق
    0

    میذاشتی دو سه ماه بعد تیتر میزدی

  • هموطن
    0

    چه شد که بی‌آبی، گلوی خوزستان را گرفت؟.... پول نفت استخراج شده از خوزستان صرف ساخت و تجهیز و تامین گروه های نیابتی در خاورمیانه، صرف برنامه بی فایده هسته ای، صرف دور زدن تحریم ها، صرف جیب اختلاس گران خودی، صرف تبلیغات مذهبی و ساخت حوزه های علمیه کاشیکاری و منبت کاری شده و صرف ساخت قبر امام زادگان شده است.

    نظرات شما -
    • تو کم بودی .
      0

      آدم های ناآگاهی مثل تو سر کلر بودند همین !

  • هموطن
    0

    پول واریز شده به شرکت اب و فاضلاب کجا رفت سودش، پول اگر محاسبه کنید چقدر می شود چرا تا حالا پول راکد مانده یا با ان خرید و فروش کردند باید بررسی شود قوه قضاییه باید رسیدگی کند و مقصران راکد ماند پول و عدم خرید منبع را محاکمه نظامی کند و حداقل اعدام چند نفر کنند تا دست عبرتی باشد برای سایر مدیران. یک رضا شاه یا صدام نیاز است

  • بهروز جعفری
    0

    جوابش اینه صاحبان این کشور ایرانی نیستن که دلشون برای ایران و ایرانی بسوزه

  • تک تکتون تو این چند سال اخیر هرچقدر توانستیم حساب های بانکی خارج از کشورتونو پر کردید .اقامت هم دارید .فرزندانتون هم که فرستادین رفتن .دیگه خطر نکنید تا دیر نشده برید .فقط برید
    0

    تک تکتون تو این چند سال اخیر هرچقدر توانستیم حساب های بانکی خارج از کشورتونو پر کردید .اقامت هم دارید .فرزندانتون هم که فرستادین رفتن .دیگه خطر نکنید تا دیر نشده برید .فقط برید

  • امير
    0

    بالاخره نوبت ما هم ميشه

  • حسنی
    0

    اقایان روحانی و واعظی همین دو هفته پیش بود شما یک وانت مدارک تحصیلی وزیر نیرو را به رخ مردم ایران کشیدید مردم بلا زده خوزستان وسیله همین مدارک این اقا ی وزیر به این مصیبت گرفتار شدند چگونه و با چه وجدانی شما صبح را به شب و شب را به صبح میرسانید در حالیکه هموطن شما بی کفایت ها و بی لیاقتها از بی ابی در منطقه زرخیز خوزستان فریاد العطش سر میدهند . اگر وجدان بیداری در این مملکت باشد شما مسولین باید تک تک در پیشگاه ملت ایران محاکمه و مجازات شوید رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ما ملت ایران عید نداریم ما عزادار هموطنان رشید و سلحشورخوزستان سرفراز خود هستیم عید یعنی شادی یعنی سرور با کدام روحیه و وجدان ملت ایران به استقبال شادی و سرور بروند .میدانید چرا دراین مملکت هیچ مسولی پاسخگوی عملکرد غلط و اشتباه خودش نیست چون انقدر بده بستان های مالی و اقتصادی و سیاسی برای حفظ منافع شخصی خودشان با یکدیگر دارند که جرعت ورود و پاسخگو کردن یکدیگر را ندارند ولی مطمنا تک تک مسولینی که این مملکت را عمدا و سهوا به این روز فلاکت بار رسانده اند یکروز در پیشگاه پروردگار سبحان محاکمه میشوند و ان روز دیر نیست .////

  • وحید
    0

    دولت لیبرال روحانی کشور رو فلج کرده،و تمام سعی و تلاشش در نابودی ایرانه، انتخاب اشتباه در ۸ سال گذشته ایران رو به نابودی کشونده

  • هادی نظری
    0

    سلام میخوام اینو بگم شما که غصه ندارید ما کارگر ها باید نگران آینده خودمون باشیم شما که از بس پول داری نمیدونی چیکار کنی فقط هم میخوای کمک کنی تو واسه کمک ما نیومدی با میخوای بیایی که خوش بگذره بهت والا ما کشورمون رو دوست داریم رهبرمان را دوست داری جانم فدای رهبر ولی مسئولین خیلی خراب کار ودزد شدن وفقط به فکر خودشون هستن کشور ما کشور خوبی هست فقط مسئولین نا کار امد داریم الان ما به جایی اینکه به فکر خریدن خونه ماشین باشیم بخدا با این حقوق های کم کارگری فقط به این فکر میکنیم که امشب چیزی داریم بخوریم شما چی شما اینقدر پول داری ووردی کردی که این حق مردم رو خوردید انشاالله این حق مردم از گلوی خودت و بچه ها ت پایین نر همه قرص ودوا بشه الهی امین

  • خرمشهر
    0

    احداث پروژه های ۹ گانه از دهه ۶۰ تا الان ابگرفتن از سر شاخه های دز کارون کرخه وفرستادن به کرمان ،اصفهان، مرکزی، قم یزد وحق آبه خوزستان وللش و بقیه گِل بگیرند خلاص، خوزستان دفاع مقدس ایستاده در غبار ،مادر ایران ودیگر هیچ اوریانا فالاچی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها