بزهایی که از نمایشگاه ماشین سر در آوردند

دامدار جوان پنج راس بز را خیابان به خیابان و محله به محله بجنورد برای فروش می‌برد و در نهایت از نمایشگاه ماشین سر در می‌آورد و از صاحبان نمایشگاه ها با التماس می خواهد بزهایش را بخرند تا شاهد مرگ آن ها در اثر گرسنگی نباشند.

بزهایی که از نمایشگاه ماشین سر در آوردند

در این هنگام فروشندگان و خریداران ماشین این جوان روستایی را دوره کرده و قیمت های بسیار پایینی را برای خرید بزهای از رمق افتاده پیشنهاد می کنند تا اینکه یکی از بنگاه داران با اصرار این جوان ۲ راس بز را می خرد تا به روستای نزدیک شهر برای پرورش ببرد.

اما در پس این ماجرای به ظاهر ساده حقیقتی تلخ نهفته است که عمق آن به خشکسالی ها و نبود نهاده های دامی بازمی گردد به طوری که دامداران را وادار می کند حتی دامهای مولد خود را یک به یک به کشتارگاه ببرند.

به پای گفت و گو خریدار و فروشنده که نشستیم هر کدام از نگاه و دل خود به این موضوع پرداختند.

خریدار دام گفت: این دو راس بز را با اصرار پسرم خریدم که دلش برای بزها و دامدار از همه جا مانده سوخت و  برای نگهداری نیز آنها رابه خانه پدری که واقع در یکی از روستاهای نزدیک شهر بجنورد است می برم.

 فروشنده بزها نیز گفت: در این سال ها دامداران توانایی تامین علوفه دامی را ندارند که به اجبار برخی از دامهایشان را برای خرید خوراک برای سیر کردن مابقی دام ها به فروش می رسانند.

وی که خود را محمد علیزاده معرفی کرد افزود: دامدارم و توانایی خرید خوراک برای دام ها را ندارم وبه همین جهت مجبورم که دامهایم را به فروش برسانم و در واقع شغل من خرید و فروش دام بود اما اکنون چاره ای جز فروش ندارم.

وی اظهار داشت: کار به جایی رسیده است که حتی مجبورم بزغاله ها را برای فروش به سطح شهر بیاورم  و با گشتن در سطح خیابان ها و کوچه ها مشتری پیدا می کنم به طوری که در سر چهار راه ها و کوچه های پر رفت و آمد مکانی مناسب برای نگهداری دام برای عرضه پیدا می کنم و از عابران می خوام که دامهایم را خریداری کنند.

 هم اینک دامداران برای تامین خوراک دام هایشان به سختی افتاده اند و در این روزهای سرد از هیچ چیز نیز به عنوان خوراک نمی گذرند اما افزایش قیمت ها این قشر تولید کننده را با مشکلات زیادی درگیر کرده است.

در این ایام (دامدار کارت) نیز امیدی برای تامین خوراک دام ها شده است  اما فقط  برخی از این تولید کننده ها نیز از این تسهیلات بهره مند شده اند.

یکی از دامداران بجنوردی که از دامدار کارت استفاده کرده است گفت: به اجبار برای تامین خوراک دام از این وام استفاده کردم اما این تسهیلات ۱۱ درصد و سر رسیدی است که در نهایت توانایی پرداخت آن را نیز نخواهم داشت.

صفرعلی رحمانی با بیان اینکه هم اینک هزینه های خوراک دام بسیار سنگین است افزود: تسهیلات برای خرید خوراک دام باید با نرخ سود زیر چهار درصد باشد چرا که برای بازپرداخت‌ آن دوباره به سختی خواهیم افتاد اما هم اینک خوشحال هستم که دام هایم گرسنه نمی مانند.

خشکسالی و کمبود بارش در سال جاری موجب شد تا دامداران کمتر از علوفه مراتع برای چرا استفاده کنند و به همین منظور چشم انتظار کمک دولت برای تامین علوفه دام های خود هستند.

دولت برای جبران خسارت دامداران طرح های مختلفی اجرا کرده  که خرید تضمینی دام پروار از تولید کننده ها، ارایه دامدار کارت و همچنین تحویل نهاده های دامی یارانه ای از آن جمله است اما خشکسالی چنان عمیق ریشه دوانیده که دامداران به اجبار در تمامی طول سال فصل مجبور به تغذیه دستی شده اند که این امر هزینه های تولید را بسیار بالا برد و از سوی دیگر خشکسالی و نبود بارندگی موثر تولیدات علوفه ای را کاهش چشمگیری داد که در نهایت منجر به افزایش قیمت ها نیز شد.

خرید تضمینی دام 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: دام نر پروار از دامداران این استان خرید تضمینی می شود که پیش بیینی می‌ کنیم تا ۲۰ هزار راس دام از این قشر تولید کننده خریداری شود.

 محمد محمدزاده هدف از خرید تضمینی دام استان را حمایت از تولید کننده و تنظیم قیمت دام زنده در بازار عنوان کرد و اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده بره نر ۶۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در راستای حمایت از دامداران استان ۵۳ هزار تومان به صورت نقد به آنان پرداخت می شود و ۹ هزار تومان باقی مانده که معادل یک کیلو و ۷۰۰ گرم جو است به شکل نهاده دامی در اختیار آنان قرار داده می شود.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی شده است که خرید تضمینی دام از دامداران استان تا پایان سال جاری اجرا شود اما اگر قیمت دام زنده در بازار بیش از این میزان شود طرح پایان خواهد یافت چرا که به هدف رسیده ایم.

محمد زاده افزود: هم اینک قشر دامدار استان از ناحیه کمبود علوفه و پایین بودن قیمت دام زنده دچار مشکلاتی شده اند که تلاش می کنیم با اجرای طرح خرید این قشر زحکمتش را کمک کنیم تا دچار ضرر نشوند. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری ۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی شامل کنسانتره، جو، کنجاله ذرت و سویا به منظور تغذیه دستی دام‌ها بین دامداران این استان توزیع شد.

وی اظهار داشت: از مجموع این میزان نهاده دامی ۱۱۰ هزار تن کنسانتره و ۳۰ هزار تن نیز نهاده دامی به صورت خام بین دامداران این استان در سال جاری توزیع شده است.

دریافت ۲۱ میلیارد تومان وام 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: دامداران استان از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات گرفته اند.

محمدزاده اظهار داشت: در مجموع ۴۴ میلیارد تومان تسهیلات در قالب دامدار کارت برای این استان ابلاغ شد که مرحله اول کامل جذب شد و مابقی نیز مانده است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا مرحله دوم این تسهیلات نیز کامل جذب شود افزود: اما با این وجود این میزان تسهیلات پاسخ رفع مشکلات دامداران این استان نیست، دست کم ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رفع مشکل و تامین نهاده برای دامداران این استان نیاز است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: دامدار کارت برای رفع مشکل و تامین نهاده مورد نیاز دامداران است که با سقف ۵۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون ریال و  با سود ۱۱ درصد در اختیار دامداران مناطق روستایی قرار می‌گیرد.

محمدزاده تعداد بهره برداران در بخش دام را ۴۶ هزار نفر ذکر کرد و افزود: در مرحله اول کمک ها به دامداران روستایی تعلق گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۴ جمعیت استان ساکن روستا و بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی به حرفه دامپروری اشتغال دارند کمبود و گرانی علوفه این قشر  را با چالش مواجه کرده است.

در ۶ ماه سال جاری خشکسالی چهار هزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد که بیشترین آن در بخش دامداری بوده است.

بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند و تولیدات گیاهی در این مراتع بسیار پایین آمده است.

 بیشتر دامداران استان سنتی هستند و همراه نگهداری دام، کشاورزی خرده مالکی نیز دارند.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

همچنین در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • رضا
    0

    از ماست که بر ماست
    دیگه کارمان تمام است چاره ای باید کرد

  • ناشناس
    0

    نمایشگاه که جای شکردترد .از جاهای خیلی مهمتر سر در می آورند.

  • ناشناس
    0

    وضعیت بد اقتصادی دامنگیر حیوانات زبان بسته هم شده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها