خروجی سد زاینده‌ رود افزایش یافت

خروجی سد زاینده رود با هدف جاری سازی آب در رودخانه در اصفهان و سپس شرق این خطه به منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بامداد سه شنبه افزایش یافت.

خروجی سد زاینده‌ رود افزایش یافت

در این ارتباط عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان اظهارداشت: قرار است در مدت ۱۲ روز بازگشایی بالغ بر ۵۴ میلیون متر مکعب برای کشاورزی شرق اصفهان از سد زاینده رود رها سازی می شود که در حدود کمتر از ٣٠ میلیون متر مکعب آن به سد آبشار خواهد رسید.

حسین محمدرضایی زمان رسیدن آب به کلانشهر اصفهان را حدود ۴۸ ساعت اعلام کرد و افزود: سه روز نیز زمان می برد تا آب به اراضی شرق اصفهان برسد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ درصد اراضی کشاورزی شرق اصفهان زیر کشت غله می رود گفت: این رقم حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار است.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس توافق انجام شده با کشاورزان و باغداران غرب استان، رهاسازی آب در این موعد مختص کشاورزان شرق اصفهان است و قرار شده در زمان دیگری آب برای غرب استان اصفهان اختصاص یابد.

محمدرضایی با بیان اینکه نظارت بر برداشت آب در بالادست زاینده رود بر عهده شرکت آب منطقه ای است تصریح کرد: مقرر شده ورودی نهرها و مادی ها به منظور عبور حداکثری و بدون هدررفت آب بسته شود و هیچ بخش دیگری مانند صنعت حق برداشت از حق آبه کشاورزان در طول مسیر زاینده رود را نداشته باشد.

وی گفت: میزان آب اعلام شده برای رهاسازی از سد است(۵۴ میلیون متر مکعب) که حجم زیادی از این آب در مسیر پرت خواهد شد و حدود ٣٠ میلیون متر مکعب آن به آبشار خواهد رسید که برای کشت بهینه و مناسب چندان کافی نیست.

وی افزود: پیش تر مقرر شده بود که خط قرمز ذخیره سد ۱۱۰ میلیون متر مکعب( تامین آب آشامیدنی) در نظر گرفته شود به این معنا که اگر در ۱۲ روز پیش رو بارندگی مناسبی رخ داد و میزان ذخیره افزایش یافت به همان اندازه آب اضافه شده، حجم بیشتری در اختیار کشاورزان قرار گیرد و این مطالبه و خواسته کنونی کشاورزان در این موعد بازگشایی است.

محمدرضایی تصریح کرد: به دیگر سخن، میزان آب تخصیص یافته بر اساس خط قرمز آب شرب و نه حجم ۵۴ میلیون متر مکعب باشد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان درباره دوره های آتی آبیاری زمین های کشاورزی به منظور استحصال محصول خاطرنشان کرد: این امر بستگی به بارش ها دارد در صورتی که بارش های موثری در اسفندماه در شرق اصفهان شاهد باشیم بازگشایی دوباره زاینده رود در فروردین ۱۴۰۱ انجام می گیرد و تا دهه دوم خرداد ماه ادامه خواهد یافت در غیر این صورت باید نوبت بعدی جاری سازی آب از در نیمه دوم اسفند امسال صورت گیرد.

اصفهان خشک‌سالی کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند، رودخانه زاینده‌رود که در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز این موضوع باز هم تکرار شد.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود در عین حال که در سال‌های گذشته به دفعات خشکانده شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها