نمی‌خواهیم اول باشیم/ عزم فارس برای کاهش تلفات جاده‌ ای

استان فارس به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شریان ارتباطی افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر راه است که از نظر آمار جانباختگان حوادث رانندگی در داخل و خارج شهرها، در صدر فهرست کشوری قرار دارد؛ این موضوع سبب شده که مسئولان استان، کاهش تلفات جاده‌ای را در دستور کار قرار دهند.

نمی‌خواهیم اول باشیم/ عزم فارس برای کاهش تلفات جاده‌ ای

استاندار فارس پیش از این ۱۲ آذرماه ۱۴۰۰ در جلسه شورای راهبردی تصادفات استان بر لزوم تلاش فرمانداران، اداره کل راهداری و شهرداری‌ها برای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی در فارس تاکید کرد.
محمد هادی ایمانیه، کاهش درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات در استان را نیازمند همکاری تمام فرمانداران دانست و افزود: آمار فوت ناشی از تصادف در هر یک از شهرستان‌ها باید از سوی نهادهای مربوطه به فرمانداران اعلام و از آنها خواسته شود بر اساس ابزارهای قانونی که در اختیار دارند در چارچوب یک ‌جدول زمان بندی شده این آمار را تا پایان ۱۴۰۱ تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

نرم‌افزار جامع تصادفات ایجاد شود
استاندار فارس افزود: ایجاد یک نرم‌افزار جامع تصادفات که در برگیرنده اطلاعات همه جانبه از ارکان‌های مختلف از جمله اورژانس، پلیس، راهداری و پزشکی قانونی باشد، در برنامه‌ریزی‌های زیرساختی بسیار اثر بخش است.
او اضافه کرد: با نظارت معاون عمرانی استانداری، ظرف دو هفته آینده، یک تفاهم نامه جدید بین شهرداری شیراز و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در خصوص کمربندی شیراز منعقد و نهایی شود.
استاندار فارس تاکید کرد: این تفاهم باید منجر به کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات در کمربندی شیراز شود.

فرهنگ استفاده از کلاه ‌ایمنی، تقویت شود
ایمانیه همچنین خواستار ارائه آمار دقیق از خرابی دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی در استان، تدوین برنامه‌ای اثر بخش برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها در امر فرهنگسازی و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای افزایش استفاده از کلاه ایمنی به میزان ۷۰ درصد تا پایان سال جاری شد.

لزوم کاهش ۱۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی در هر فصل
استاندار فارس ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز در گردهمایی فرمانداران استان بر لزوم کاهش ۱۰ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات و حوادث رانندگی تا پایان امسال نسبت به پارسال در هر شهرستان استان شد و اضافه کرد: در سال آتی نیز در هر فصل باید ۱۰ درصد کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را در استان شاهد باشیم تا در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش ۵۰ درصدی این تلفات را تجربه کنیم.
ایمانیه در سخنان خود همواره تاکید کرده است که آمار جانباختگان حوادث رانندگی باید در مقایسه با سال ۱۳۹۸ کاهش یابد، نه در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که بخاطر شیوع کرونا ترددهای جاده‌ای و سفرها کمتر بوده است.
۱۰۸۰ کشته در فارس طی ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۰ در تصادف رانندگی
 مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس با بیان اینکه تعداد تلفات ناشی از تصادف در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۱۸ درصد رشد داشته است، گفت: یک هزار و ۸۰ نفر در این مدت براثر تصادف درون و برون شهری در فارس جان باختند.
علیرضا درودچی افزود: این آمار در مدت مشابه پارسال که بیانگر ۹۱۷ نفر فوتی بود، رشد حدود ۱۸ درصدی کشته‌های ناشی از تصادف در این استان دارد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دیماه امسال ۲۶۵ نفر در تصادفات درون شهری و ۸۱۵ نفر در تصادفات برون شهری در سطح فارس جان خود را از دست داده اند.

نگاهی به آمار تلفات جاده ای سال‌های ۱۳۹۹ و  ۱۳۹۸ در فارس
مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس با بیان اینکه در ۱۰ ماهه پارسال ۲۴۷ نفر در تصادفات درون شهری و ۶۶۸ نفر در تصادفات برون شهری در سطح این استان کشته شدند،گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۸ نیز ۲۳۳ نفر در تصادفات درون شهری و ۷۹۵ نفر در تصادفات بیرون شهری جان خود را از دست دادند.
وی اظهار داشت: مجموعا در ۱۰ ماهه سال ۹۸ یک هزار و ۲۸ نفر و در ۱۰ ماهه سال گذشته ۹۱۷ نفر در تصادفات این استان کشته شدند.
درودچی در ادامه بیان کرد: مجموع آمار کشته شدگان تصادفات این استان در سال ۹۹،‌  یک هزار و ۲۳۲ نفر و در سال ۹۸ یک هزار و ۲۶۱ نفر بوده است.
وی گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۴۲ نفر در تصادفات درون شهری و ۸۹۰ نفر در تصادفات برون شهری جان خود را از دست دادند و در سال ۹۸ نیز ۲۸۶ نفر در تصادفات درون شهری و ۹۷۵ نفر در تصادفات برون شهری کشته شدند.

۷۴ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های فارس، ایمن شد
بدون شک، یکی از راهکارهای کاهش تصادف‌های رانندگی، ایمن‌سازی راه‌ها است.
علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰  با اشاره به وجود ۱۷۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان گفت: از این تعداد ۱۲۱ نقطه پرتصادف بود که ۷۴ نقطه آن رفع شده و ۲۱ نقطه هم در دست اقدام است و امیدواریم با تخصیص منابع مالی این نقاط به سرعت ایمن شود.

تلاش برای جبران عقب‌ماندگی فارس در حوزه راه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این پیوند ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ گفت: این استان در حوزه راه دچار یک عقب ماندگی مزمن است و در این عرصه نیازمند توجه ویژه است.
محمود رضایی کوچی افزود: هم اینک افزون بر ۲۰ پروژه راه اصلی و حدود ۲۰ پروژه بزرگراهی در استان داریم که برخی پیشرفت قابل توجهی دارند و بخشی هم همچنان نیمه تمام مانده است.
وی ادامه داد: امروز نیاز جدی استان فارس این است که پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند و به بهره برداری برسد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم، طول پروژه‌های بزرگراهی در دست ساخت در این استان را حدود ۷۷۰ کیلومتر برشمرد و افزود: به رقم وجود مشکلات اما به نظر می‌رسد که تکمیل این پروژه‌ها ظرف چهار سال آتی امکان پذیر خواهد بود.
محمودرضا طالبان افزود: این قول را می‌دهیم که این کار را به سرانجام برسانیم و در این راه انتظار داریم که وزارت راه و شهرسازی نیز در بحث تامین اعتبار حمایت لازم را انجام دهد.
وی، ساماندهی کمربندی شرق و جنوب شهر شیراز را از دیگر موارد مهم قابل پیگیری دانست و بیان کرد: امروز ۷۰ درصد ترددهایی که در این محور انجام می‌شود درون شهری است و تنها ۳۰ درصد آنها به خارج از شهر منتهی می‌شود و لذا با توجه به حادثه خیز بودن این محور و حوادثی که روی می‌دهد باید با همکاری شهرداری نسبت به ساماندهی و ایمن سازی آن اقدام کنیم.

آمار فوتی پس از تصادف در فارس بیش از تلفات سر صحنه است
 بهبود فرایندها حین انتقال و درمان مصدومان حوادث جاده‌ای از دیگر راهکارها برای کاهش تلفات جاده‌ای در استان فارس است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ۱۹ آذر ۱۴۰۰ در جلسه ستاد مدیریت بحران استان فارس این نکته مهم را یادآور شده بود که در بخش تصادفات جاده ای استان، آمار تلفات در بخش انتقال و درمان، بیش از آمار تلفات مرتبط با سر صحنه تصادف است که در این خصوص باید اصلاحاتی اساسی و اقداماتی ضروری انجام شود.
اختلاف‌های موجود در میان آمار تلفات جاده‌ای در مراجع اورژانس، پزشکی قانونی و دیگر عوامل درگیر در امدادرسانی به مصدومان نیز گویای آن است که باید فکر اساسی برای رفع مشکلات موجود برای نجات جان مصدومان حوادث رانندگی در استان فارس داشت.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها