طرح نجات‌ بخشی تالاب نای‌ بند آغاز شد

طرح نجات‌ بخشی تالاب نای‌ بند شهرستان عسلویه با حمایت یک شرکت پتروشیمی مستقر در این شهرستان روز یکشنبه در آیینی با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و شماری از مسئولان پتروشیمی یاد شده آغاز شد.

طرح نجات‌ بخشی تالاب نای‌ بند آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز یکشنبه در این آیین گفت: تالاب نای‌ بند در محدوده پارک ملی دریایی نای‌ بند، یکی از تالاب‌های مهم و دارای پوشش جنگلی حرا است که در سال‌های اخیر توسعه صنعتی در منطقه و شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و تغییرات در آبراهه‌ها و انحراف مسیرهای سیلابی، کاهش حقآبه تالاب و همچنین  رسوب‌گذاری شدید ناشی از احداث سازه‌های دریایی و جاده‌ها منجر به اثرهایی نامطلوب بر تالاب و رویشگاه جنگلی حرا در منطقه شده است.

فرهاد قلی نژاد افزود: در یک دهه اخیر در بخش‌هایی از تالاب و جنگل حرا خشکیدگی رخ داده است که براساس مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته دلایل خشکیدگی مشخص شده است.

وی اظهارکرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با هدف جلوگیری از خشکیدگی بیشتر تالاب و جنگل حرا و بهبود شرایط در جهت احیاء تالاب و پوشش گیاهی آن، اقدامات مورد نیاز حاصل از پژوهش‌ها و تحقیقات را مدون و با همکاری و حمایت پتروشیمی پردیس در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در مرحله اجرا دارد.

قلی‌نژاد ادامه داد: شناسایی وضعیت هیدرولوژی منطقه و بررسی راهکارهای تامین حقابه آب شیرین تالاب، بررسی جریانات رسوب گذاری و لایروبی در محل های هدف برای احیاء تالاب، اقدام‌های اجرایی مورد نیاز در اصلاح کانال‌ها و شبکه های هدایت آب سطحی در حوضه آبخیز تالاب با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از جمله اقدام‌های پیش‎ بینی شده در قالب طرح نجات‌ بخشی تالاب نای‌بند است.

وی افزود: کشت حرا در راستای احیاء پوشش گیاهی تالاب، آموزش و اطلاع رسانی لازم به مدیران و مسئولان و جامعه محلی ساکن در حاشیه تالاب در راستای حفاظت از تالاب و همکاری در طرح نجات‌ بخشی تالاب نای‌بند و پایش مستمر تالاب و سنجش پارامترهای فیزیک و شیمیایی از دیگر اقدام‎ های پیش بینی شده در قالب طرح نجات بخشی تالاب نای‌بند شهرستان عسلویه است.

پارک ملی دریایی نای‌ بند در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و انتهای این استان در بخش عسلویه قرار دارد و از غرب به شهر عسلویه، از شرق به شهرستان پارسیان، از شمال به روستاهای بخش عسلویه و از جنوب به خلیج زیبای فارس محدود می‌شود.

فاصله اندک رشته کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس و ساحل ماسه ای درخشان و زیبای خلیج نیلگون فارس، پوشش گیاهی سرسبز در جای جای منطقه، امتداد خشکی دماغه نایبند در خلیج فارس و بوجود آوردن خلیج نای‌بند، وجود درختان انبوه حرا در حاشیه خورهای بساتین و بیدخون، وجود صخره های مرتفع مناسب برای ماهی‌گیری، دره های عمیق با پوشش های رنگارنگ خاک‌های رسوبی که طی هزاران سال بوجود آمده‌اند و درختان کهن سال انجیر معابد در دماغه پارک نای‌بند به همراه هوایی مناسب و دلپذیر در ماه های اخیر منطقه عسلویه را به مکانی رویایی برای گردشگری تبدیل کرده است.

وجود تپه‌های مرجانی برای غواصی، تخم‌گذاری لاک‌ پشتان دریایی، راه آب‌های میان جنگل‌های حرا که غرش موج‌های دریا در ساحل را به آرامشی کامل تبدیل می‌کند بر زیبایی طبیعت پارک ملی دریایی نای‌بند افزوده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها