رییس اداره محیط زیست مشهد:

آلودگی صوتی؛ ۷۳ درصد/ مراکز درمانی مشهد در شرایط بحرانی است

رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: براساس بررسی‌ها ۷۳ درصد مراکز درمانی مشهد دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز بوده و از این نظر در شرایط بحرانی قرار دارند.

آلودگی صوتی؛ ۷۳ درصد/ مراکز درمانی مشهد در شرایط بحرانی است

محمد پذیرا، افزود: حدود ۸۵۰ مرکز آموزشی و درمانی در ۱۳ منطقه شهرداری مشهد در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند بطوریکه میزان آلودگی صوتی آنها بیش از ۱۵ دسی‌بل از حد مجاز فراتر است.

وی ادامه داد: همچنین ۳۴ درصد از مراکز آموزشی مشهد دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز و در شرایط بحرانی قرار دارند.

رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: به منظور پایش آنلاین و لحظه‌ای و تامین داده‌های لازم برای برنامه‌ریزی‌های کلانشهر مشهد، پنج ایستگاه سنجش میزان شدت صوت خریداری شده که این اطلاعات به مرکز دیتای شهرداری مشهد ارسال می‌شود.
وی افزود: طبق اندازه گیری‌ها و مدل‌سازی‌های انجام شده توسط اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری، مقادیر تراز صدا در خیابان‌های مشهد در روز حدود ۷۰  الی ۸۰ دسی‌بل است، این درحالی است که حد مجاز این رقم در مناطق مسکونی ۵۵ دسی‌بل می‌باشد که این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی شرایط بدتری دارد. 
پذیرا ادامه داد: آسیب به اعصاب شنوایی از ۸۵ دسی بل آغاز می‌شود و ساده‌ترین و ملموس‌ترین عارضه‌ای که صدای آزاردهنده برای انسان به ارمغان می‌آورد، کاهش قدرت شنوایی است.

وی گفت: ناراحتی عصبی، خارش، انعقاد رگهای خونی، سکته قلبی، بیش فشاری خون، سردرد، کج خلقی، سوء هاضمه، زخم معده و بی‌نظمی بیوشیمیایی از دیگر اثرات نامطلوب سر و صدا و آلودگی صوتی است.

رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد افزود: یکی از مهمترین چالش‌ها در مدیریت شهری اطلاعات صحیح و قابل استناد است که با توجه به این موضوع شهرداری مشهد اقدام به خرید تجهیزات و جمع‌آوری داده‌های آلاینده های زیست محیطی برای استفاده در طرح های تفصیلی و گسترش شهر مشهد کرده‌ است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت حد مجاز سر و صدا در محیط های درمانی حدود ۳۰ دسی‌بل و در مناطق مسکونی ۵۵ دسی‌بل است.

حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می شود، میزان و مشخصات ویژه ای است که با توجه به اصول حفاظت محیط زیست و بر مبنای واحد اندازه گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط های مختلف تعیین می‌شود.
معضل آلودگی صوتی در کنار آلودگی هوا یکی از معضلات زیست محیطی در شهرهای صنعتی و در حال توسعه و نیز کلانشهرهاست که عوارض و آسیب های ناشی از آن در طولانی مدت بر سلامت شهروندان تاثیر جدی و جبران ناپذیر به جا می‌گذارد.
در این میان کلانشهر مشهد نیز با تردد روزانه بیش از یک میلیون خودرو، فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز، تردد روزانه بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ فروند هواپیما، فعالیت‌های صنعتی و تولیدی از آلودگی صوتی رنج می برد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها