تنش آبی در مخازن خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در استان نزدیک به ۱۲۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن وجود دارد یعنی میزان برداشت ۱۲۵ میلیون متر مکعب بیشتر از میزان ورودی به سفره‌هاست در صورتی که باید به ۷۵ درصد میزان آب تغذیه برسد به گونه‌ای که به بخش کشاورزی لطمه‌ای وارد نشود.

تنش آبی در مخازن خراسان جنوبی

سعید سروری با بیان اینکه آب یک عنصر تجدید پذیر غیر قابل برگشت است، اظهار کرد: آب تنها عنصری است که غیر قابل جایگزینی است و در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی و کمبود بارش حجم آب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر نفر ایرانی ۶۵۰۰ متر مکعب بوده است و با افزایش جمعیت، نیاز آبی، کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر آب از حجم آن کاسته شده است به طوری که امروزه سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر فرد ۱۵۰۰ متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای جبران این نقص باید افزایش نیاز و ثابت بودن حجم آب را با افزایش بهره وری در بخش آب جبران کنیم و نیازهای خود را در بخش‌های مختلف آبی برطرف سازیم، تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی بیشتر اتکاهای جامعه بشری باید به منابع آب سطحی باشد و از منابع آب زیرزمینی به عنوان منابع جایگزین استفاده شود.

وی در خصوص برداشت از منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: استانداردهای جهانی، برداشت تا ۴۰ درصد از منابع آب زیرزمینی که درچرخه تجدیدپذیر است را نرمال دانسته، اما اگر از این عدد عبور کند وارد یک تنش آبی می‌شود و اگر بهره وری به ۶۰ درصد برسد وارد بحران می‌شود.

سروری با بیان اینکه در حال حاضر برداشت از منابع آب زیرزمینی استان بیش از تغذیه این منابع بوده و نتیجه آن افت سطح آب زیرزمینی است، یادآور شد: در خراسان جنوبی هشت سد ذخیره‌ای وجود دارد و ظرفیت این سدها، ۷۵ میلیون متر مکعب بوده و امسال ۱۵.۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب پشت سدها است به عبارتی تنها ۲۰ درصد سدها آبگیری و ۸۰ درصد خالی از آب است که در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۱۰ درصدی روبرو شده است که امیدواریم با مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب، از کاهش این نعمت خدادادی جلوگیری کنیم.

 

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها