حاشیه‌سازی آن ۵ نفر برای اتاق بازرگانی/ استعفای پر سر و صدا و پشیمانی بی صدا

رئیس اتاق بازرگانی زنجان توضیحاتی را در خصوص شفاف سازی استعفا و انصراف از استعفای پنج عضو از هیئت نمایندگان اتاق را ارائه کرد.

حاشیه‌سازی آن ۵ نفر برای اتاق بازرگانی/ استعفای پر سر و صدا و پشیمانی بی صدا

به گزارش خبرگزاری خبرفوری از زنجان، پس از رأی‌گیری هیئت رئیسه اتاق بازرگانی زنجان در اردیبهشت ماه امسال و مشخص شدن رئیس و نواب و سایر سمت‌ها، چند عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی که دیگر هیچ جایی در اعضای هیئت رئیسه نداشتند با شروع کردن مباحثی پیرامون اتاق بازرگانی زنجان سعی در حاشیه بردن انتخابات را دارند.

موضوع از آنجایی شروع شد که پنجم اردیبهشت ماه امسال صمد یوسفی اصل به عنوان رئیس، علیرضا آدمی به عنوان نایب رئیس اول و محمدرضا کردلو به عنوان نایب رئیس دوم اتاق، حسین بازرگان به عنوان منشی هیأت رئیسه و علی شاهمرادی به عنوان خزانه دار انتخاب شدند. این انتخابات که مورد تأیید نهادهای نظارتی و امنیتی هم قرار گرفت سبب شد پنج نفر از اعضای هیئت نمایندگان به این انتخابات اعتراض داشته باشند.

در واقع گذشت زمان ثابت کرد که هیچ مدرک و سندی در اختیار این پنج نفر(سهندعلی فلاحی، افشین آشوری، ولی‌الله منصوری، سید علی حجازیان و محسن حمیدی) نیست و دلیل اعتراض آنان فقط به خاطر این است که هیچ کدامشان جایی در هیئت رئیسه اتاق پیدا نکردند.

چند روز از این انتخابات نگذشته بود که این پنج نفر تصمیم گرفتند که به شکل گروهی از حضور در اتاق بازرگانی استعفا دهند. ایجاد فضای رانتی در اتاق بازرگانی و دخالت برخی مسئولان و نمایندگان و مهره چینی در هیات رئیسه و خدشه دار شدن انتخابات و رقابت سالم نیز از دیگر دلایل استعفای این پنج عضو در استعفانامه عنوان شده است.

نکته جالب توجه موضوع اینجا بود که استعفای آنان هم در نوع خود منحصر به فرد بود؛ آنان به جای اینکه استعفای خود را تسلیم اتاق بازرگانی کنند ابتدا تصمیم گرفتند که نامه استعفای خود را در فضای مجازی منتشر کنند؛ پس از انتشار در فضای مجازی، چند رسانه رسمی هم موضوع استعفا را رسانه‌ای کردند ولی با گذشت چند روز از پخش شدن متن استعفای آنان در فضای مجازی، همچنان هیچ استعفایی تسلیم اتاق بازرگانی زنجان و یا اتاق بازرگانی ایران نشده بود.

بالاخره نامه فیزیکی این پنج عضو هیئت نمایندگان اتاق با چند روز تأخیر به هیئت رئیسه اتاق بازرگانی رسید و بلافاصله با تشکیل جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت نمایندگان، استعفای این پنج عضو با اکثریت آرا پذیرفته شد. اما این انتهای ماجرا نبود و این پنج عضو یک ماه پس از تسلیم استعفای خود، حال تصمیم گرفته‌اند استعفای خود را از طریق کانال دیگر یعنی اتاق بازرگانی ایران پس بگیرند و مجدداً به جمع اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان بپیوندند.

افشین آشوری 22 تیرماه در مصاحبه با یکی از خبرگزاری رسمی در واکنش به پس گرفتن استعفای اذعان کرد: "پس گرفتن استعفایم به دلیل احترام به رأی دهندگان است."

وی مدعی شد: بازگشت از تصمیم استعفا به دلیل درخواست فعالان و اعضای اتاق و رأی دهندگان بود و ما خود را مدیون رأی دهندگان می دانیم.

حال خود همین موضوع سؤال جدی را از این پنج نفر ایجاد می‌کند و آن سوال این است که اگر رأی فعالان و اعضای اتاق و همینطور رأی دهندگان مهم بود پس چرا در ابتدای کار استعفا دادید و حال در عرض یک ماه نظرتان تغییر کرده است؟

صمد یوسفی اصل رئیس اتاق بازرگانی زنجان معتقد است انتخابات این دوره متفاوت‌تر بود و شرایط سختی برای ثبت نام کنندگان گذاشته شد و همین موضوع سبب شد که تولیدکنندگان واقعی و با رزومه قوی‌‌تر نامزد انتخاباتی شوند.

وی گفت: انتخابات اتاق وقتی اسفند سال 1401 برگزار شد 15 نفر به عنوان مجمع نمایندگان انتخاب شدند که این 15 نفر در یک فضای سالم و بدون حضور حتی یک فرد اضافی، رأی گیری را برای انتخابات هیئت رئیسه برگزار کردند و طبیعی است کسی که بیشترین رأی را کسب کند به عنوان رئیس اتاق انتخاب می‌شود و همه باید این موضوع بپذیرند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: طبیعی است که در این بین یک فرد، پیروز رقابت و یک فرد بازنده رقابت باشد؛ همه 15 نفر به‌شکل مستقل رأی خود را در صندوق انداختند حال چون تعداد این آقایان کم بوده و نتوانستند حداقل یک کرسی از هیئت رئیسه را به دست بیاورند تمایل دارند برای انتخابات اتاق زنجان حاشیه ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: 10 روز پس از آنکه انتخابات هیئت رئیسه برگزار شد، رأی گیری برای معرفی پنج عضو به اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و مجدداً در این انتخابات هم کسی از آن‌ها رأی لازم را برای ورود به اتاق بازرگانی ایران به دست نیاورد. حتی برای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی زنجان رأی گیری انجام شد ولی بازهم آن‌ها نتوانستند ریاست کمیسیون‌های اتاق را به دست بیاورند.

یوسفی اصل گفت: ما نخست از فضای مجازی متوجه شدیم که پنج نفر از نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان استعفا دادند و این در حالی است که آنان باید ابتدا استعفای خود را به اتاق تحویل می‌دادند و سپس رسانه‌ای می‌کردند. با این حال با پیگیری که از سوی اتاق صورت گرفت، آنان مجبور شدند استعفای خود را تحویل اتاق بدهند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان افزود: ما به درخواست آنان برای قبول استعفا احترام گذاشتیم و در جلسه‌ای که با حضور هیئت نمایندگان برگزار شد، استعفای این پنج نفر با بیشترین آرا تصویب شد.

وی مطرح کرد: حال پس از اینکه استعفای آنان پذیرفته شد، پس از مدتی تصمیم گرفتند در سکوت خبری استعفای خود را پس بگیرند و اینبار به صورت مستقیم با اتاق بازرگانی ایران مکاتبه کردند؛ به نظر بنده باید اختلافات شخصی را کنار بگذاریم و به خاطر منافع استان و احترام به دموکراسی، به حقوق دیگران ارزش قائل شویم.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان اضافه کرد: در برخی از استان‌ها به قدری انتخابات حاد بود که انتخابات ابطال شد ولی حاشیه‌ای که در زنجان ایجاد شد بیشتر از آن استان‌ها بود. خوشبختانه در انتخابات استان زنجان شکایتی به انجمن نظارت نشده و زنجان جزو استان‌هایی بود که انتخاباتش سالم برگزار شد ولی متأسفانه این دوستان با سر و صدایی که کردند این انتخابات را به حاشیه بردند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها