گذری بر دستاوردهای نیشکر در سالی که گذشت

نشان افتخار بر سینه نیشکر

صنعت نیشکر در سال گذشته با تلاش و پشتکار کارکنان خود، در مسیر تعالی و پیشرفت گام برداشت و افتخارات متعددی را در سطوح ملی و استانی کسب کرد؛ دریافت نشان ملی و استانی در حوزه‌های مختلف، گواه این مدعاست.

نشان افتخار بر سینه نیشکر

تندیس واحد نمونه ملی، درخشش در جشنواره امتنان، کسب رتبه برتر شرکت تولیدی، دریافت جایزه محیط‌زیستی، دریافت نشان استاندارد دانش نماد، کسب ایده برتر در جشنواره دانش‌بنیان ارومیه و… تنها بخشی از افتخارات این صنعت در سال گذشته است.

این دستاوردها نشان از تعهد و تخصص کارکنان صنعت نیشکر در راستای تحقق اهداف عالیه این صنعت دارد. در ادامه به برخی از این افتخارات به طور خلاصه اشاره می‌شود:

تندیس واحد نمونه ملّی در دستان نیشکر فارابی

این نشان به‌پاس تعهد به کیفیت، نوآوری و تلاش در جهت رشد تولید به کشت و صنعتت نیشکر فارابی اعطا شد. در جشنواره ملی امتنان، کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی که سال گذشته نیز به‌عنوان واحد نمونه استانی معرفی شده بود، پس از ارزیابی‌ها به‌عنوان واحد نمونه ملی شناخته شد.
این جشنواره هرساله باهدف شناسایی نخبگان حوزه کار و تولید به‌منظور تجلیل از واحدهای برتر ملی، کارگروه‌های برتر و کارگران نمونه برگزار می‌شود.

شرکت برتر در مدیریت مصرف آب

در سالی که گذشت، در همایش روز جهانی غذا از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به دلیل تلاش در حفظ و مصرف بهینه آب در راستای تحقق امنیت غذایی کشور تقدیر شد. این شرکت با ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه کشاورزی و صنعت نیشکر، توانسته است بهبود قابل‌توجهی در عملکرد کشاورزی و تولید محصول نیشکر داشته باشد. در همین زمینه، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفته است که باتوجه‌به تغییرات آب‌وهوایی و کاهش منابع آبی، این شرکت با ارائه راهکارهایی برای استفاده بهینه از آب در فرایندهای تولید، به حفظ منابع آبی کشور کمک کرده است.

نشان ملی «دانش نماد» برای شکر دارویی

در سال ۱۴۰۲، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای اولین‌بار در کشور، موفق به دریافت نشان استاندارد «دانش نماد» برای محصول شکر دارویی از سازمان ملی استاندارد شد. این نشان، گواهی بر کیفیت و دانش‌بنیان بودن شکر سفید گرید دارویی تولیدی این شرکت است و نشان می‌دهد که این محصول با استفاده از دانش فنی روز دنیا و با رعایت بالاترین استانداردهای کیفی تولید شده است.

دانش‌نماد که به‌عنوان رسمی‌ترین نشان استاندارد دانش‌بنیان شرکت‌ها در کشور شناخته می‌شود، می‌تواند در مسیر صادرات شکر دارویی شرکت توسعه نیشکر تسهیل ایجاد کند. این دستاورد، نشان‌دهنده تعهد و تلاش متخصصان این شرکت در تولید محصولات باکیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. کشت و صنعت نیشکر فارابی خوزستان اولین و تنها تولیدکننده شکر دارویی در خاورمیانه است که در حال حاضر شکر دارویی موردنیاز ۶۳ شرکت داخلی را تأمین می‌کند.

سومین ایده برتر رویداد استارت‌آپی ارومیه به خوزستان رسید

در کنار کسب تندیس تولید، صنایع و شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر هم در کسب نشان ملی در سالی که گذشت پیش‌گام بودند. در سال گذشته، در میان طرح‌های برتر، ایده شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه از خوزستان با عنوان «استفاده از بقایای نیشکری در خوراک دام» به همراه دو محصول «ختن پلاس» و «خوراک کامل پرواری»، نظر

هیئت داوران را جلب کرد و به‌عنوان سومین ایده برتر شناخته شد.
این شرکت یکی از چند صنعتِ پایین‌دستی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که در حلقه پایانی این گیاهِ قرار دارد؛ در این کارخانه از بقایای نیشکر (پیت) به همراه چند افزودنی مثل ملاس و ویناس، خوراک دام تهیه می‌شود. شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه به‌عنوان یکی از پیش‌گامان در استفاده از بقایای نیشکر برای تولید خوراک دام، با تولید خوراک دام باکیفیت و قیمت مناسب، نقشی کلیدی در توسعه صنعت دامپروری کشور ایفا می‌کند.

شرکت خمیرمایه و الکل رازی واحد تولیدی نمونه شد

در سالی که گذشت، شرکت خمیرمایه و الکل رازی در دومین کنگره بین‌المللی بهداشت و صنایع غذایی به‌عنوان واحد تولیدی نمونه استان خوزستان در سال ۱۴۰۲ شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت. شرکت خمیرمایه و الکل رازی با بهره‌گیری از نیروهای متخصّص، همگام با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، در تلاش است تا محصولاتی باکیفیت و مطابق استانداردهای جهانی تولید کند؛ این مجموعه صنعتی باتوجه‌به نیازهای بازارهای جهانی، بخشی از خمیرمایه و الکل طبی تولیدی خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

امیرکبیر واحد نمونه برتر خوزستان

در جشنواره امتنان که سال ۱۴۰۲ در خوزستان برگزار شد، کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر به انتخاب هیئت داوران، واحد نمونه برتر استان شد و منصور همدان‌نژاد مدیرعامل این شرکت مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین در این جشنواره، محمدرضا عصاره‌نژاد مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) به دلیل توجه ویژه در به‌کارگیری ایده‌های نو در محیط کار و امین نصیریان مدیرعامل کشت و صنعت سلمان فارسی به دلیل توجه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی به‌عنوان مدیر واحد نمونه شایسته تقدیر، شناخته شدند.

نیشکری‌ها جوایز استاندارد را درو کردند

در سالی که گذشت نیشکری‌ها جوایز استاندارد را درو کردند. چهار شرکت زیرمجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در نکوداشت یکصدمین سال تأسیس سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان برترین‌های استاندارد خوزستان انتخاب و تجلیل شدند. شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی، شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی، شرکت خمیرمایه و الکل رازی در این مراسم به‌عنوان واحدهای تولیدی نمونه استانی و شرکت آبان بسپار و کشت و صنعت حکیم فارابی به‌عنوان واحدهای نمونه کنترل کیفیت انتخاب شدند. شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی نیز در بخش اشتهار به کیفیت به‌عنوان واحد برگزیده انتخاب و جایزه ملی کیفیت با درجه یک ستاره را دریافت کرد.

تندیسی برای فعالیت‌های محیط‌زیستی

در سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین و پیشگیری از آلودگی‌های هوا که سال گذشته در شهرستان ماهشهر برگزار شد، مسئولین محیط‌زیست استانی و کشوری از فعالیت‌های محیط‌زیستی شرکت توسعه نیشکر در زمینه راه‌اندازی بزرگ‌ترین پروژه تصفیه پساب صنعتی در شرکت خمیرمایه و الکل رازی و تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی قدردانی کردند و با اهدای لوح تقدیر، از دکتر ناصری مدیرعامل این شرکت تقدیر شد.

این سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین پیشگیری و کاهش آلودگی هوا باهدف ارائه ایده‌های نوین توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، آشنایی با تجهیزات جدید کاهش‌دهنده آلودگی هوا در صنایع، شناخت و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در فرایندهای تولیدی باهدف کاهش آلودگی هوا و معرفی تجهیزات نوین و جدید پایش و اندازه‌گیری آلودگی هوا در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر برگزار شد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها