سرشماری پرندگان در سیستان و بلوچستان از کاهش ۴۸ درصدی جمعیت آن‌ها حکایت دارد

سرشماری پرندگان در سیستان و بلوچستان از کاهش ۴۸ درصدی جمعیت آن‌ها حکایت دارد

نیره پورملائی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سیستان و بلوچستان به پایان رسیده است، اظهار داشت: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر استان هر سال در ماه‌های دی و بهمن انجام می‌شود و در جریان این سرشماری تمام سایت‌های استان از شمال تا جنوب با تشکیل تیم‌های کارشناسی و کادر فنی سرشماری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سال گذشته 56 هزار و 627 قطعه پرنده در سطح استان سرشماری شد، گفت: کل آمار پرندگان سرشماری شده در سایت‌های استان در سال جاری 40 هزار و 303 قطعه پرنده بوده که در مقایسه با سال گذشته کاهش جمعیت 28 درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد پرنده مربوط به سایت‌های سد زیردان، خور باهو و خلیج گواتر و کمترین تعداد پرنده مربوط به سایت‌های سد پیشین، ساحل کنارک و خور پارک بوده است.

پورملائی گفت: گونه‌های شاخص پرندگان مهاجر زمستان‌گذاران شامل پلیکان خاکستری، فلامینگو، لک لک سیاه، اردک مرمری، چاخ‌لق هندی، کفچه نوک، انواع سلیم‌ها، اگرت‌ها، حواصیل‌ها، گیلانشاه‌ها، آبچلیک‌ها، تلیله‌ها، کاکایی‌ها، پرستوهای دریایی و انواع پرندگان شکاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین تعداد پرنده مربوط به گونه‌های چنگر، اردک خوتکا، باکلان، اردک سرسبز و کاکایی سرسیاه بزرگ و کمترین تعداد پرنده مربوط به گونه‌های اکراس سیاه، لک لک سیاه و پرستوی دریایی کوچک است.

وی اظهار داشت: شرایط جوی نامناسب و بارندگی سیلابی در زمان سرشماری، عدم دسترسی به برخی سایت‌های سرشماری و خشک‌بودن تعدادی از این سایت‌های آب شیرین به دلیل کاهش نزولات جوی در یک سال گذشته از مهمترین عوامل کاهش جمعیت 28 درصدی پرندگان در استان نسبت به سال گذشته است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها