بازار ۷۰۰ میلیون یوررویی ورزشهای الکترونیک در دُبی
ورزش الکترونیک در چند سال گذشته به پدیدهای جهانی بدل شده و با گردش مالی ۱۲۱ میلیارد یورو در سال گذشته، سودآورترین سرگرمی دنیا بهشمار میرود.
بر سر اینکه بازیهای رایانهای ورزشاند یا نه بحث بسیار است، اما در محبوبیت روزافزون آنها تردیدی نیست و میلیونها تن از راه پایانههایی عظیمی نظیر «توییچ» و «یوتیوب گیمینگ» جذب این میدان میشوند.
عایدی بازیهای الکترونیک بسیار است و برآورد میشود که در کشورهای حوزهٔ خلیج فارس تا پایان امسال به ۷۱۰ میلیون یورو برسد اما انگیزهٔ همگان از بازی پول نیست.
تیم ورزش الکترونیکی «یالا اسپورت» هم مانند بسیاری از تیمهای ورزش الکترونیک در دُبی تلاش دارد تا از کمک بازیکنان و تحلیلگران حرفهای بهره ببرد. کلاوس کاتژتسکی، بنیانگزار این تیم میگوید دوران یک بازیکن حرفهای کوتاه است و در حدود ۲۰ سالگی تمام میشود، اما میتوان مربی یا تحلیلگر حرفهای بازیها شد.
افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و زنجیرهٔ بلوکی هم عامل کلیدی رشد بازار جهانی بازیها بوده است.
کبست، ویژهٔ ورزش الکترونیک، رویدادی است با حضور گردانندگان صنعت پخش، رسانه و ماهواره، که پس از دو سال نخستین همایش حضوری آن در دُبی برگزار میشود. برگزارکنندگان کپست قصد دارند الگوهای پولسازی ورزش الکترونیک را کشف کنند و بهنمایش بگذارند تا به پشتوانهٔ یک شبکهٔ منسجم بینالمللی بازاری برای این صنعت ایجاد کنند.
هرچند جوایز مالی در این زمینهٔ جذب مخاطبان مؤثر است اما برای اکثر بازیکنان کسب عنوان و رتبه انگیزهٔ اساسی شرکت در مسابقات است. بازار ورزش الکترونیک در خاورمیانه بهشدت روبهرشد است و تیمها و هوادارانشان میکوشند تا در عرصهٔ جهان جایی برای خود باز کنند.