لایحه بودجه ۳۶۳۱ هزار میلیاردی بسته شد

ارز ۴۲۰۰ از بودجه حذف شد/ ۴.۵ میلیون تومان حداقل حقوق/ حذف وام ازدواج/ مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای میلیاردی/ جزئیات درآمد نفت/ افزایش بودجه صدا و سیما/ افزایش قیمت پیامک

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با سقف کلی ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود 750 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

ارز ۴۲۰۰ از بودجه حذف شد/ ۴.۵ میلیون تومان حداقل حقوق/ حذف وام ازدواج/ مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای میلیاردی/ جزئیات درآمد نفت/ افزایش بودجه صدا و سیما/ افزایش قیمت پیامک

امروز ۲۱ آذرماه لایحه بودجه سال آینده به عنوان اولین لایحه تدوین شده توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

جزییات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود.

اما بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود که بودجه عمومی شامل ۱۵۰۵ هزار میلیارد تومان است.

اجزای بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی بالغ بر ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان و درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی شامل ۱۳۲ هزار میلیارد تومان است.

همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که حجم عمده کل بودجه سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده با رقم ۲۲۳۱ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

این ر حالی است که برای سال جاری سقف کلی بودجه ۲۸۸۲ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که بودجه عمومی ۱۳۷۳ هزار میلیارد تومان شامل ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۹۵.۸ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی بود.

همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ۱۵۷۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود.

ارز ۴۲۰۰ از بودجه حذف شد

 در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که امروز به مجلس ارائه شد در تبصره‌ها خبری از پرداخت ارز ترجیحی نیست و به نظر می‌رسد دولت برنامه خود برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال آینده اجرایی خواهد کرد.

با این حال در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف مبالغی را برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته است به طوری که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده و در بخش دیگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه پیش بینی شده است.

در بودجه سال جاری دولت هشت میلیارد دلار بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش بینی کرده بود که در نیمه سال این رقم به پایان رسیده بود.

در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کند.

افزایش حقوق ۱۰ درصد/ ۴.۵ میلیون تومان حداقل حقوق

آنچه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت برای حقوق کارکنان پیش بینی کرده نشان می‌دهد که افزایش پلکانی حقوق در دستور کار قرار دارد و متوسط ۱۰ درصد است به طوری که برای طبقات پایین‌تر از این رقم بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.

اما حداقل حقوق کارکنان برای سال بعد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است به طوری که تاکید شده بعد از اعمال افزایش‌های پیش بینی شده نباید دریافتی کارکنان کمتر از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

در سال جاری افزایش حقوق کارکنان ۲۵ درصد براساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۳۹۹ پیش بینی شده بود اما مشروط براین‌که میزان افزایش حقوق از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز نکند.

برای امسال حداقل حقوق پرداختی به کارکنان نیز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده بود.

سقف معافیت مالیاتی حقوق ۵ میلیون تومان شد

براساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال بعد ماهانه ۵ میلیون تومان شد و نسبت به مازاد ۶۰ میلیون تومان در سال پلکانی افزایش می‌یابد.

حذف یارانه‌بگیران، برگشت!

طبق بند «ب» تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.

براین اساس مقرر شده منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها براساس اطلاعات و داده‌های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی و در صورت وارد بودن اعتراض یارانه آنها مجددا برقرار شود.

این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هیچ‌گونه تکلیفی برای دولت جهت حذف یارانه افراد پردرآمد وجود نداشت آن هم در شرایطی که طی سال‌های قبل همواره در قوانین بودجه دولت موظف می‌شد تا یارانه سه دهک درآمدی را حذف کند.

با این حال دولت هیچ‌گاه حتی زمانی که در قانون مکلف به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد بود اقدام جدی در این رابطه انجام نداد.

پرداخت یارانه‌ها تغییری نکرد

آنچه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مورد پرداخت یارانه نقدی در تبصره ۱۴ مورد توجه قرار گرفته، عدم تغییر مبلغی است که برای پرداخت طی سال‌های گذشته اعمال شده بود؛ به طوری که ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه غیرنقدی پیش بینی شده است که این مبلغ طی سال‌های گذشته همواره در همین حدود ثابت بوده است.

از سوی دیگر برای یارانه معیشتی که از سال ۱۳۹۸ و بعد از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

براین اساس با این ارقام درصورت ثابت ماندن تعداد یارانه‌بگیران، تغییری در مبلغ یارانه اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که دولت برنامه دیگری داشته و با حذف بخش قابل توجهی از یارانه بگیران نسبت به پرداخت ارقام بالاتر و یکی شدن دو یارانه در ادامه اقدام کند. این در حالی است که سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

 

پاداش پایان خدمت سال آینده ۴۴۵ میلیون تومان تعیین شد

در این بنده آمده است: پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵/۲/۲۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون (۴.۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود.

دولت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را برداشت می‌کند

سالانه از مجموع درآمدهای نفتی براساس قانون برنامه ششم توسعه باید دو درصد به صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کند. این در حالی است که برای سال جاری این سهم ۳۸ درصد و برای سال آینده ۴۰ درصد بوده است.

براساس آنچه که دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۲۰ درصد تعیین شده است بنابراین پیش‌بینی شده که از ۴۰ درصد سهم صندوق ۲۰ درصد دیگر به عنوان بدهی دولت به صندوق تلقی شود.

با این اقدام روند برداشت از منابع صندوق توسعه ملی که از دولت گذشته شروع شده بود در دولت سیزدهم نیز ادامه پیدا کرده است.

این در حالی است که میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده بود در سال آینده دولت برنامه‌ای برای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی ندارد.

وام ازدواج در بودجه سال آینده حذف شد

بند مشخص و رقم وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال 1401 حذف شده است و ظاهرا دولت اختیار کلی برای تعیین آن در هیات وزیران با هماهنگی دستگاه‌ها درخواست کرده است.

سن بازنشستگی دو سال زیاد می‌شود

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال آینده به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی چند تغییر مورد تاکید قرار گرفته است.

بر این اساس حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی هستند.

همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت.

محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری، سازمان تامین اجتماعی بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

آیین‌نامه اجرایی مورد نیاز این قانون که در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است حداکثر سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه به تصویب هیات وزیران رسیده و برای سال آینده اجرایی می‌شود.

دولت در سال آینده چه قدر اوراق می‌فروشد؟

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت می‌تواند معادل ۸۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش انواع اوراق مالی و اسلامی درآمد کسب کند.

علاوه بر این، در بخش تملک دارایی‌های مالی، بازپرداخت ۱۲۸ هزار ۲۹۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، از زمان آغاز فعالیت دولت در سال جاری اوراق چندانی فروخته نشد و فروش اوراق هجمه‌های منفی بسیاری در پی داشت که رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره گفت که دولت تا پایان سال ۱۴۰۱ باید بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل در رابطه با فروش اوراق را بپردازد.

خودروهای میلیاردی در سال ۱۴۰۱ چقدر مالیات می‌دهند؟

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان مشمول مالیات شدند.

این مالیات به گونه‌ای است که ارزش خودرو تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان به میزان یک درصد، تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان به میزان ۲ درصد، تا مبلغ ۴.۵ میلیارد تونان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان به میزان ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان به میزان چهار درصد در نظر گرفته شده است.

ماخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام می‌شود.

ماخذ مزبور برای انواع خودرو که پس از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالیانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

مالیات خانه‌های لوکس در سال آینده 

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، خانه های مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مالیات خواهند داد.

مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت و بالای ۱۰ میلیارد تومان مطابق بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعیین و اخذ خواهد شد.

بر اساس این ماده،

نسبت به مازاد خانه‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار

نسبت به مازاد خانه‌های ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار

نسبت به مازاد خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان ۳ در هزار

نسبت به مازاد خانه‌های ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان ۴ در هزار

و نسبت به مازاد خانه‌های بالای ۶۰ میلیارد تومان ۵ در هزار

به عنوان مالیات از دارندگان این واحدها اخذ خواهد شد.

واحدهای مسکونی لوکس در حال احداث و همچنین واحدهای گران قیمت در سال تملک از این مالیات معاف هستند.

وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، صمت و سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف به ارائه اطلاعات واحدهای مسکونی گران قیمت به سازمان امور مالیاتی شده اند.

سازمان امور مالیاتی نیز مسئول ارزش گذاری، محاسبه مالیات تعلیقی و نهایتاً اخذ مالیات از مالکان این واحدها مشخص شده است.

مالکان این واحدها نیز موظف به پرداخت مالیات متعلقه تا پایان بهمن ۱۴۰۱ خواهند بود.

هر گونه نقل و انتقال ملک بدون پرداخت مالیات‌های متعلقه، ممنوع خواهد بود.

معافیت مالیاتی موسسات کنکور حذف شد

در بند (ق) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به عوارض و مالیات مربوط است، آمده که معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی موضوع بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم تا سقف ۲ میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده ۱۵۰ یا ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود.

در ادامه این بند لایحه بودجه سال آینده ذکر شده است: "به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ علاوه بر معافیت‌های قانونی و بخشودگی و مشوق‌های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ از پنج واحد درصد بخشودگی برخوردار می‌شوند. 

واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور هم از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است. 

معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف می‌شود

برخورداری از معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات و هرگونه جایزه و مشوق‌های صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است. 

وزارت امور اقتصاد دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانون مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی کرده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص کند. این فهرست شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی چشم‌پوشی شده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد". 

مالیات مسکن مهر تعیین شد

طبق لایحه بودجه سال آینده مالیات مسکن مهر معادل سه میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین شده است. 

در بند الف تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال آینده آمده است: مالیات مسکن مهر (شامل آماده‌‎سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روستایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می‌شود، معادل سه میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌شود. 

در این زمینه، سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت مالیات است.

جزئیات درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفت

جزئیات منابع بودجه دولت در سال آینده نشان می‌دهد که  واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای را حدود ۴۰۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است که نسبت به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری حدود ۱۳ هزار میلیاردی افزایش دارد.

این در حالی است که در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است و از مابقی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و ۵۰۰۰ میلیارد تومان به واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای اختصاص دارد.

درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده‌های آن که ۳۸۱ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده که بر مبنای متوسط فروش ۱.۲ میلیون بشکه در روز با هر بشکه به طور متوسط ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومانی بسته شده است.

دولت در لایحه بودجه سال گذشته درآمد نفت و فرآورده‌های آن را حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که با دلار حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، هر بشکه متوسط ۴۰ دلار و فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه مصوب شد و در مجموع واگذاری دارایی سرمایه‌ای به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معافیت مالیاتی مشاغل با درآمد سالانه زیر ۱۰۰ میلیون

در بند (ق) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به عوارض و مالیات مربوط است، آمده به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ علاوه بر معافیت‌های قانونی و بخشودگی و مشوق‌های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ از پنج واحد درصد بخشودگی برخوردار می‌شوند. 

افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۱

بر اساس بند (ج) تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور که به امور قضایی، دفاعی، انتطامی اختصاص دارد، مبلغ جرائم رانندگی در سال ۱۴۰۱ افزایشی پنج درصدی خواهد یافت. 

در این بند آمده است:‌ « در سال ۱۴۰۱ تعرفه جریمه‌های رانندگی پنج درصد افزایش می‌یابد و مبالغ حاصله به ردیف درآمد ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

معادل مبلغ افزایش یافته به شرح زیر اختصاص پیدا می‌کند.

« ۱- مبلغ یک‌هزار و پانصد میلیارد ریال جهت هزینه معلولین شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت در اختیار سازمان بهزیستی

۲- مبلغ یک‌هزار و پانصد میلیارد ریال جهت اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاط حادثه‌خیر بین‌شهری ( هوشمندسازی تصویری جاده‌ها) و راه‌های مناطق محروم مرزی کشور در اختیار وزارت راه‌ و شهرسازی

۳- مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال برای حوادث جاده‌ای و تجهیزات مورد نیاز درمانی در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی

۴- مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال برای کمک خرید تجهیزات و امکانات اتاق تشریح درد اختیار سازمان پزشکی قانونی.»

همچنین بر اساس بند (ح) همین تبصره نیز تخلفات و جریمه‌های رانندگی بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتطامی از طریق پیامک به مالکان خودروها اعلام می‌شود و اپراتورهای تلفن‌های همراه موظفند هزینه پیامک‌ها را در قبوض تلفن همراه مالکان وسیله نقلیه درج و مبالع مربوطه را از آنها دریافت کنند.

اعطای خودرو با اقساط پنج‌ساله به جانبازان بالای ٢۵ درصد

مطابق بند (ی) ‌تبصره هفت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شده است از طریق شـرکت‌های خودروسـازی ایران‌خودرو و سـایپا از محل تولید محصـولات ملی خود نسـبت به فروش خودرو به جانبازان بالای ۲۵ درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج‌ ساله اقدام کند.

شایان ذکر است، بند هفت لایحه بودجه سال جاری (١۴٠٠) نیز بدین موضوع اشاره داشته است و در تیرماه سال جاری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع‌ (ایدرو) و دو خودروساز بزرگ‌ با بنیاد شهید وامور ایثارگران به جهت همکاری و هماهنگی‌ واگذاری ٣٠ هزار دستگاه خودرو به جانبازان، خانواده معظم شهدا و مدافعین حرم توسط ایران‌خودرو و سایپا (ایران‌خورو حداقل ۱۸ هزار دستگاه و سایپا حداقل ۱۲ هزار دستگاه) تفاهم‌نامه‌ای با هدف تسهیل تردد این قشر از مردم جامعه امضا کردند.  

بر این اساس مقرر شد، بنیاد شهید و ایدرو مشترکا، حسب بند (ز) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تلاش‌های لازم برای ایجاد شرایط مورد نیاز جهت تحقق تسهیلات بانکی و واگذاری خودرو اقساطی را انجام دهند.

افزایش نزدیک به ۹۰ درصدی مالیات بر فروش سیگار

امروز ۲۱ آذرماه لایحه بودجه سال آینده به عنوان اولین لایحه تدوین شده توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

در این لایحه درآمد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بابت حقوق انحصار و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی ۳۸۵ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به رقم ۳۰۰ میلیارد تومان در سال قبل بیش از ۲۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین درآمد دولت در سال آینده از مالیات بر فروش سیگار، بر اساس لازم الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیر ضرور مصوب ۲۲ شهریور ۱۳۷۴ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات، ۲۳۰۹ میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به رقم حدود ۱۲۳۱ میلیارد تومان در لایحه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۷ درصد افزایش یافته است.

البته در مقابل این افزایش چشمگیر در مالیات بر فروش، به مالیات بر مصرف سیگار اشاره‌ای نشده؛ این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مالیات بر مصرف سیگار بیش از ۲۷۳۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

گفتنی است که موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته؛ اخیرا هم رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش قیمت سیگار در سه ماهه چهارم سال و در پی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سیگار و در نتیجه آن افزایش قاچاق خبر داده بود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد.

بودجه صدا و سیما ۵۶ درصد افزایش یافت

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشدی ۵۶ درصدی است.

بودجه صدا و سیما مشخص شد

بودجه سینما و هنر در ۱۴۰۱چقدر است؟

یک ویژگی قابل توجه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که دستگاه‌های اجرایی مجازند تا دو درصد  از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرانی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند. همچنین تاکید شده است که آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. 

در خلاصه بودجه سال ۱۴۰۱، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌هزار و ۳۸ میلیارد تومان برآرود شده است.

برای فصل فرهنگ و هنر اشاره شده که عملکرد سال ۱۳۹۹، هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۰، بیش از دو هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان مصوب شده بود و حالا برای سال ۱۴۰۱ ، بالغ بر سه هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان براورد شده است.

در جدول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی برای حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران (صندوق هنر) 327 میلیارد و 600 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

 برای حمایت و گسترش سینمای ملی هم 336 میلیارد و 908 میلیون تومان براورد شده است. 

همچنین برای حمایت از توسعه هنر 237 میلیارد تومان براورد شده است.

بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ۴۲ درصد زیاد شد 

در لایحه بودجه سال آینده بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی معادل ۲۲۳۱ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان تعیین شده است.  

این در حالی است که در بودجه سالجاری این رقم به میزان ۱۵۷۱ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان بوده و با افزایش ۴۲ درصدی مواجه شده است.  

از سوی دیگر، میزان بودجه تخصیص یافته به شرکت‌های دولتی، ۱ هزار و ۹۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که سال گذشته معادل یک هزار و ۵۹۱ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی تخصیص داده شده بود که امسال این رقم با افزایش ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی مواجه شده است. 

قیمت پیامک افزایش یافت

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ امروز ۲۱ آذرماه به عنوان اولین لایحه تدوین‌شده توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. جزئیات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود.

بر این اساس اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از اســـتفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حســـاب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کنند. درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار ســازمان بهزیســتی قرار می‌گیرد و ۵۰۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده صرف شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

این در حالی است که ارسال پیامک در هر یک از اپراتورهای تلفن همراه، از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل و هم‌چنین بسته به دائمی یا اعتباری بودن این سیم‌کارت‌ها قیمت متفاوتی دارد که تعرفه‌ی آن در وب‌سایت هر یک از اپراتورها آمده است و مطابق با لایحه بودجه، بناست این قیمت‌ها از سال آینده سه تومان افزایش یابد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سروش
    1

    به به...نسخه جدید مجلات طنز بودجه...دیر ارائه شد ولی به یک سال خندیدن می ارزه.

  • علی
    0

    بفرمایید میخواین مردم رو جر بدین دیگه چرا تعارف میکنید چرا باید دو سال بیشتر مردم کار کنن تا بازنشسته بشن سی سال خودش یک عمر بود وام ازدواج رو چرا حذف کردین همینطوریش قانون بود و تو بودجه بود بانکا نمیدادن حالا از لایحه بودجه حذفشم کردین شما مثلا دولتی یودین که با شعار رفاه و معیشت و مردم اومدین رو کار دو سال دیگه هم بازنشستگی کارگر بدبخت خسته رو عقب انداختین که چی به هر قشر ضعیفی هم که پیش بینی کردین کمک کنین از جیب ملت نقششو کشیدین از اضافه کردن جرایم رانندگی و مالیاتهای جدید و عجیب و غریب و هزینه پیامک و شما اینقدر به فکر مردمین مردم پاره میشن خواهشا زیادم به فکر مردم نباشین.

  • .
    1

    جوری بدبخت بشیم که الان راحتیم.صبرکنید و ازنوشته من عکس بگیرین به یادگار.حالاتااخرسال برین کیف کنین که تازه راحتین وسال دیگه بدترالانه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها