تورم 200 درصدی بسته بندی، چطور گریبان کالاهای ایرانی را گرفت؟

شاید این خبر اندکی ترسناک به نظر برسد! تورم آن هم 200 درصد برای کالای ایرانی یک فاجعه محسوب می شود.

تورم 200 درصدی بسته بندی، چطور گریبان کالاهای ایرانی را گرفت؟

 در این وضع چگونه می شود صادرات انجام داد یا کالاهای با کیفیت تولید نمود به همین علت است که در بازارهای داخلی انواع محصولات به شکل درجه بندی شده به فروش می رسند و جنس اصلی و درجه یک به هیچ وجه در بازار یافت نمی شود. این ملزم آن است که سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به بازبینی در تعرفه و عوارض گمرکی اقدام کند.

حقیقت انکار ناپذیر آن است که بیش از  90 درصد اقلامی که در صنایع چاپ و بسته بندی در ایران استفاده می شوند به جز پک های کارتنی و مقوایی، وارداتی میباشند و مسئله اصلی در کشور قوانین بازرگانی دست و پا گیری است که پیش روی وارکنندگان مواد اولیه قرار دارد.

مواد اولیه تولید بسته بندی های پلاستیکی تقریبا به طور کلی از خارج کشور وارد میگردد و به بحرانی که اروپا را با تولید بسته بندی روبرو کرده است امکان واردات بسیار کمتر شده و در صورت ورود با قیمت های سرسام آوری انجام میگیرد. به همین دلیل به فکر بها دادن به تولید بسته بندی هایی هستند که مواد اولیه ساخت آن در کشور وجود دارد. که میتوانید با ورود به لینک زیر قیمت آنلاین آنها را داشته باشید.

مرتبط بخوانید: استعلام قیمت آنلاین جعبه و کارتن بسته بندی در کمتر از 2 دقیقه

زمانی که نتوانیم مواد اولیه خوب را وارد کنیم و حتی برای وارد کردن ماده اولیه درجه دو نیز با مشکلات مالی روبرو باشیم، تولید کننندگان داخل نیز مجبور میشوند هزینه های گمرکی و حمل و نقل را روی جنس اعمال کنند و زمانی که به بازار می روید نسبت به روز قبل قیمت ها افزایشی شده و این موضوع بسیار کلافه کننده است.

gfhgfhgfhgf2

آیا راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟

در جواب به این سوال، اول از همه باید بگوییم که راه حل قطعی برای این موضوع همانطور که گفته شد بازبینی تعرفه و حقوق عوارض گمرکی و هم چنین تخصیص بودجه برای صنعت بسته بندی است.

چقدر از بودجه ای که قرار است در سال 1401 تقسیم گردد به صنعت بسته بندی کشور تعلق دارد؟ آیا برای پیشرفت این صنعت فکری شده است؟!

اینان سوالاتی هستند که باید به آنها جواب داده شوند. ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه فوق العاده خاور میانه قرار دارد و برخی از کالاهایی که در کشورمان مثل چای ایرانی، آجیل و خشکبار، زغفران ناب ایرانی و غیره کشت و برداشت می شود در هیچ کجای این جهان یافت نخواهد شد، چرا باید از کشورمان خارج گردند و در سایر کشورها بسته بندی شوند؟

معضلی که پیش رویمان، آن است که کالاهای درجه یک و با کیفیت ایرانی برای صادرات گلچین شده ولی متاسفانه درون پک های ایرانی بسته بندی نشده و در سایر کشورها با نام غیر ایرانی به فروش می رسند! با ورود به لینک زیر نمونه کارتن و جعبه های شرکت ها را مشاهده میکنید و متوجه می شوید که بسته بندی هایی که در ایران نیز تولید میگردند در سطح پک های خارجی میباشند.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات با طراحی های صادراتی

راه حل دیگری که وجود دارد بها دادن و در نظر گرفتن بودجه برای تاسیس کارتن سازی های بیشتر در سطح کشور می باشد. امروزه، بسته بندی های کارتنی و جعبه های مقوایی، دوست داران زیادی در میان تولیدکنندگان پیدا کرده اند و هم چنین با توجه به سازگاری جنس آنها با محیط زیست و برگشت سریع آنان به چرخه بازیافت، کشورهای دیگر نیز با ورود آنها مشکل خاصی ندارند و حتی بیشتر راغب آن اند که محصولات با پک های کارتنی یا مقوایی وارد کشورشان شوند تا بسته بندی های پلاستیکی!

با توجه به آلودگی هایی که میتواند پلاستیک برای محیط زیست و طبیعت ایجاد کند با دور اندیشی هایی که در کاپ 26 انجام گرفت تصمیم بر این شد که استفاده از پلاستیک تا حد ممکن محدود گردد و به جای آن محصولات با بسته بندی های کارتنی و مقوایی عرضه گردند.

خلاقیت و نوآوری در بسته بندی محصولات

3hghfhjgfghchgvc

یکی از مسائلی که میتواند از موضوع کالاهای ایرانی با بسته بندی های خارجی جلوگیری کند، اعمال کیفیت و خلاقیت در تولید بسته بندی هاست. اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع بنگریم، اندکی نیز مقصر هستیم به گونه ای که اگر محصولات صادراتی با بهترین کیفیت، بسته بندی صادر کنیم، هم برند و نام تجاری مان خوش می درخشد و هم نیازی نیست که تولیدکنندگان سایر کشورها کالاها را با نام و نشان تجاری خودشان پک کرده و بفروشند.

نمی توان منکر آن شد که افراد در برخی موارد از روی ظاهر چیزی را قضاوت میکنند، پک یک کالا نیز از همان موضوعات است.

برای همه ما پیش آمده زمانی را که درون یک فروشگاه در حال قدن زدن هستیم، محصولاتی نظرمان را جلب میکنند که از خلاقیت و نوآوری های بیشتری در بسته بندی هایشان بهره برده باشند.

در وهله اول پک یک کالا اهمیت ویژه ای در فروش و بازاریابی آن دارد و خود همانند یک استند تبلیغاتی پویا عمل میکند به طوری که بازاریابان نمی توانند کار آن را انجام دهند.

برندینگ موفق با وجود بسته بندی مناسب

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد، بسته بندی مناسب یک کالا با فروش و بازاریابی آن ارتباط مستقیم دارد. به همین علت زمانی که یک بسته بندی مناسب را برای محصولاتتان انتخاب می کنید، خیالتان راحت است که در کنار کیفیت خوبی که محصولات دارند بسته بندی آن نیز مناسب است و به گونه ای با یک تیر دو نشان زده اید چرا که مصرف کننده فعلی به مشتری دائمی شما تبدیل میگردد.

مقوله برندینگ یک اصل پیچیده ای است که یکی از شاخه های آن همین بسته بندی است. برندینگ یعنی شناساندن یک برند در سطح بین المللی و جهانی.

برند های متفاوتی را در بازار مشاهده می کنید که افراد یا حتی خود شما هم اگر بخواهید از آنها خرید کنید هیچ تردید نداشته و به راحتی اعتماد می کنید. مثلا در لوازم ورزشی برندی مثل نایک یا در لوازم خانگی و الکترونیکی برند سامسونگ از نام های تجاری هستند که جای هیچ شکی در آنها وجود ندارد.

اگرچه که این برندها نیز روزی به این میزان قدرتمند نبودند و به تدریج با کیفیت عالی و بسته بندی های خلاقانه و مناسب توانستند نظر مشتریان را جلب کنند و زمانیکه با تلاش های فراوان مشتریان دائمی خود را پیدا کردند، برندینگ محصولاتشان آغاز شد و دیگر نیازی نیست که افراد و نیروهای انسانی برای این نام و نشان های تجاری تبلیغ کنند.

کلام پایانی

با توجه به مطالبی که گفته شد مشکل اصلی که درباره کالاهای ایرانی داریم و تورمی که برای آنها وجود دارد نیازمند بررسی دقیق از سوی مسئولین حوزه های مرتبط میباشد. اما آنکه کالای ایرانی، با بسته بندی های کشورهای دیگر به فروش میرسد بسیار غم انگیز میباشد.

به همین دلیل بهتر است به ایجاد خلاقیت و نوآوری در تولید بسته بندی های موجود در بازار و هم چنین اعمال بهترین کیفیت، در برندینگ محصولاتمان سهیم باشیم.

شرکت کارتن سازی آوین پک با یک دهه سابقه یکی از کارتن سازی های واقع در استان البرز است که تجربه تولید انواع بسته بندی ها را برای بازار صادرات دارد. شما میتوانید در صورت تمایل با این مجموعه تماس حاصل کرده و از مراحل سفارش، چگونگی طراحی و تولید مطلع شده و همچنین از مشاوره و استعلام قیمت رایگان بهره ببرید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها