وزارت ارتباطات در نسخه جدید طرح صیانت ملزم به مسدودسازی فیلترشکن‌ها شد

براساس نسخه جدید طرح صیانت، وزارت ارتباطات به مسدودسازی فیلترشکن‌ها ملزم شده است.

وزارت ارتباطات در نسخه جدید طرح صیانت ملزم به مسدودسازی فیلترشکن‌ها شد

موضوعی که البته تازگی نداشته و در سال 97 نیز شاهد مسدودسازی فیلترشکن‌ها از سوی وزارت ارتباطات بودیم، امری که به گفته آذری جهرمی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته بود. اما آیا این اقدام شدنی است؟

رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، صبح امروز از جدیدترین نسخه این طرح با نام «تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» رونمایی کرد. این طرح در 21 ماده تنظیم شده است و تغییراتی نسبت به نسخه 26 تیرماه طرح صیانت دارد.

طبق ماده 19 این طرح هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز VPN و فیلترشکن ممنوع خواهد بود. موردی که در نسخه‌های پیشین و پیشنهادی وزارت ارتباطات نیز ذکر شده بود.

اما در نسخه جدید طرح صیانت به ادامه این ماده بخشی اضافه شده است که طبق آن وزارت ارتباطات موظف شده است تا به طور مستمر و موثر این نرم‌افزارها (فیلترشکن) را شناسایی و غیرقابل استفاده کند.

اگرچه این وظیفه وزارت ارتباطات برای اولین بار در یکی از نسخه‌های طرح صیانت قید می‌شود اما موضوع جدیدی نیست. در اردیبهشت ماه 97 و پس از فیلترینگ تلگرام، استفاده از فیلترشکن‌ها بین عموم کاربران رایج شد. از همین روی شرکت ارتباطات زیرساخت ایران در چارچوب مصوبه شورای عالی فضای مجازی اقدام به مسدودسازی فیلترشکن‌‌ها کرد.

آذری جهرمی، به عنوان وزیر ارتباطات وقت در دفاع از این حرکت، اعمال محدودیت در مورد فیلترشکن‌ها را تهدید امنیتی این نرم‌افزارها دانست و گفت: «نباید اجازه دهیم فضای کشور پر از باج ‌افزار شود و باید جلوی این‌ها گرفته شود، به همین دلیل حرکت برای مسدود کردن فیلترشکن‌ ها آغاز شده است.»

اما آیا فیلترینگ فیلترشکن‌ها امری شدنی است؟ دیجیاتو مدت‌ها پیش این موضوع را از چند کارشناس این حوزه پیگیری کرده بود. کارشناسان این امر را شدنی دانسته اما تاکید داشتند که هزینه‌ساز خواهد بود. به اعتقاد آن‌ها برخی از موارد فیلترشکن‌ها در صورت بسته شدن می‌تواند اختلالاتی در شبکه اینترنت کشور، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به وجود بیاورد و تداوم داشتن آن نیز دردسرساز است.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • سیاوش سلطان
    0

    وقتی لایکی و اینستا فیلتر نیستند
    مسدود یازی VPN یعنی با دوغاب دوش گرفتن ...
    گرفتی نتیجه چه خواهد شد

  • حرف حساب
    0

    برای فراگیری دانش روز از طریق یوتیوب موضوعات تخصصی را نبال میکنم و هربار بایستی مبلغ چندبرابر پرداخت و سرعت پایین اینترنت بسیار ازار دهنده است بجای اینستاگرام و تویتر و تلگرام ، یوتیوب را ازاد کنید ،هرچند فیلترینگ خود توهین به تشخیص افراد هست و صرف وجود افرادی نادر که فضای مجازی را الوده کرده اند نبایستی شاهراه حیاتی دانش را بر روی افراد جامعه بست.بعنوان یک انسان امروزی عیچگاه فیلتر کردن فضای مجازی را درک نمی کنم وامیدوارم با فراهم اوردن سرعت بالای اینترنت بدون فیلتر از سوی شرکت های خصوصی با اینترنت ماهواره ای دیگرلازم نباشد چون مسئولین با فیلترشکن توییت بزنیم ،شرم آور است که وزیر ارتباطات با فیلترشکن توییت بزند و احترام به قانون را قانونگذاران بیشتر باید رعایت کنند.

  • دلسوزان زیر ساختی
    0

    ایکاش ابن وزارتخانه اضافه کاری های کارمندانش را که هر یک دو برابر کننده حقوق آنهایت را مسدود میکرد و عوضش دو تا جوان جدید را استخدام میکرد تا انحصار کارمند پیر مردان شکسته شود

  • م.ع
    0

    چقدر بده که آدم مجبور باشه زیر سلطه تفکرات احمقانه یکسری که بویی از آزادی و حقوق بشر نبردن زندگی کنه... این نادانها جز بستن و فیلتر کردن چیزی هم بلدن؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها