با رشته و شغل مهندس عمران بیشتر آشنا شویم

مهندسی عمران یکی از رشته‌های محبوب مهندسی برای افرادی است که عاشق خلق سازه‌های نوین و ساخت بناهای جذاب هستند. برای ورود به این شغل پرطرفدار، در ابتدا افراد باید رشته ریاضی فیزیک را در دبیرستان انتخاب کرده و پس از آن در دانشگاه به سمت مهندسی عمران بروند. مهندسان عمران وظیفه‌ی مدیریت، نظارت و اجرای پروژه‌های عمرانی از قبیل صنعت ساختمانی، ساخت و طراحی راه‌های شهری و پل سازی، مجتمع‌های ورزشی و خدماتی و ... را بر عهده دارند.

با رشته و شغل مهندس عمران بیشتر آشنا شویم

در حالت کلی یک مهندس عمران با رعایت قوانین، بررسی تأثیرات زیست محیطی و استفاده از نرم افزارهای به روز، طراحی سیستم‌های شهری مانند حمل و نقل، ساخت بنا، ساخت مجتمع و ... برنامه ریزی طولانی مدت را انجام می‌دهد. اگر دانش آموختگان مهندسی عمران با دانش و اطلاعات بسیار بالایی فارغ التحصیل شوند، آینده شغلی خوبی خواهند داشت.

 

چگونه مهندس عمران شویم؟

اولین قدم به سمت مهندسی عمران، داشتن علاقه کافی و استعداد می‌باشد چرا که این رشته با سختی‌ها و چالش‌های بسیاری روبرو بوده و تنها علاقه می‌تواند باعث ماندگار شدن افراد در این حرفه شود. پس از داشتن علاقه، شما باید برای ورود به این شغل در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کنید. اگر به دنبال قبولی در رشته دانشگاهی مهندسی عمران هستید، باید در کنکور رتبه خوبی کسب کرده و از دانشگاه‌های معتبر فارغ التحصیل شوید چرا که برای استخدام شدن در تهران در این رشته باید در دانشگاه خوبی تحصیل کرده باشید.

رشته مهندسی عمران دارای زیر شاخه‌های متنوعی از قبیل مهندسی ساخت و ساز، مهندسی زلزله، مهندسی محیط زیست، مهندسی بزرگراه، مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی و مهندسی منابع آب می‌باشد. در حالت کلی مسیر شغلی یک مهندس عمران به صورت زیر می‌باشد:

  1. دریافت مدرک کارشناسی
  2. کسب تجربه و گذراندن دوره‌های کارآموزی
  3. دریافت مدرک کارشناسی ارشد
  4. کسب مهارت‌های مختلف و گواهی نامه‌های مربوطه
  5. کاریابی از موسسه‌ها و شرکت‌های معتبر

معرفی رشته مهندس عمران

اگر وارد سایت‌های کاریابی و استخدام شوید، خواهید دید که همه روزه کارفرمایان بسیاری با درج آگهی استخدام، به دنبال مهندس عمران هستند و این موضوع نیز حکایت از پررونق بودن بازار کار مهندسی عمران دارد. در کشور ما به دلیل اینکه امروزه ساخت و ساز شهری از جمله اقدامات مهم بوده و تمامی شهرها در حال نوسازی و پیشرفت هستند، مهندس عمران بازار کار نسبتاً خوبی دارد. البته بازار کار این حرفه به عوامل مختلفی از قبیل نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، شرایط محیطی و جغرافیایی، مسائل سیاسی و اقتصادی و ... بستگی داشته و متغیر می‌باشد.

مهارت ها و توانایی های مهندس عمران

مهندسی عمران از جمله مشاغل محبوبی می‌باشد که موفقیت در آن لازمه‌ی داشتن مهارت‌های مختلفی بوده و تنها داشتن نمرات خوب در مدرک دانشگاهی کفایت نمی‌کند. از طرفی به دلیل فنی بودن این رشته، مهارت‌هایی از قبیل شناخت مصالح و مواد، توانایی کنترل و مدیریت پروژه اهمیت فراوانی دارد. برخی از مهارت‌هایی که برای موفقیت در این رشته و استخدام در آن لازم است، عبارتند از:

  • توانایی کنترل و مدیریت پروژه
  • توانایی و تسلط کامل بر نقشه خوانی
  • آشنایی با نرم افزارهای مربوط به مهندس عمران
  • شناخت تمامی مصالح و مواد به کار رفته در یک پروژه
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی حرفه ای
  • مسلط بودن به مباحث ریاضیات و تحلیل داده‌ها
  • توانایی کارگروهی و پروژه‌ای

وظایف مهندس عمران

مهندسی عمران از جمله مشاغلی است که با داشتن مدرک آن می‌توان در سمت‌های متفاوتی شروع به کار کرد. مهندس مشاور، مهندس پیمانکار و مهندس مشاور مسئول طراحی از جمله سمت‌هایی می‌باشند که یک مهندس عمران می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شود. وظایف یک مهندس عمران نیز بر اساس سمتی که دارد، متفاوت می‌باشد اما می‌توان وظایف کلی را برای آن در نظر گرفت که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ارتباط و گفتگو با کارفرما در مورد بودجه و محصولاتی که قرار است تهیه شوند.
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات، نقشه ها و داده‌هایی که توسط نقشه برداران فرستاده می‌شود.
  • آزمایش و بررسی موقعیت جغرافیایی مکان و خاک آن
  • تجزیه، تحلیل و مدلسازی بنا با استفاده از نرم افزارهای مخصوص انجام گیرد.
  • نقشه بنا و سازه توسط خود مهندس عمران کشیده شده و یا به فرد دیگری ارائه گردد.
  • تمامی هزینه‌ها برآورد شده و مصالح به کار رفته تعیین گردند.
  • مدیریت پروژه و نظارت بر آن از ابتدا تا انتهای کار
  • پروژه و یا سازه را از لحاظ ایمن بودن بررسی کند.

این موارد تنها بخشی از وظایف مهندس عمران می‌باشد و گاهاً نیز متناسب با سمت مهندس، ممکن است این وظایف تغییر کنند.

بررسی بازار کار و آینده شغلی

بازار کار مهندس عمران در ایران بسیار خوب بوده و فارغ التحصیلان این رشته پس از کسب مهارت‌های لازم، می‌توانند دور‌ه‌ای را به عنوان کارآموز تجربه‌های لازم را کسب کرده و سپس شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. در حالت کلی می‌توان گفت، آینده شغلی مهندسی عمران بسیار خوب و گسترده می‌باشد.

حقوق و درآمد مهندس عمران

مهندسی عمران جز مشاغلی است که افراد می‌توانند در شرکت‌های مختلفی از جمله دولتی، خصوصی و کسب و کار خودشان مشغول به کار شوند. همین موضوع تنوع در محل کار نیز سبب شده است تا رقم دقیقی درباره‌ی حقوق و درآمد مهندسی عمران در دسترس نباشد. در شرکت‌های دولتی حقوق داده شده بر طبق قانون کار بوده و در شرکت‌های خصوصی نیز مهندسان عمران بر اساس توافقی که با کارفرما خواهند داشت، حقوق مشخصی دریافت می‌کنند. البته مهندسانی که کسب و کار و شرکت عمرانی خود را تاسیس کرده‌اند، بر اساس پروژه‌ها و کارهایی که انجام می‌دهند، درآمد متفاوتی خواهند داشت. بررسی حقوق مهندس عمران در کشورهای دیگر نیز نشان میدهد که این شغل دارای حقوق متوسط و بالا در بین سایر مشاغل است.

بررسی وضعیت استخدام مهندس عمران در کشور

اشتغال مهندس عمران در ایران از وضعیت خوبی برخوردار می‌باشد چرا که حوزه‌های بسیاری برای فعالیت در این زمینه وجود دارد. البته با توجه به محبوبیت این شغل، امروزه افراد زیادی در این حرفه فعال هستند و با هر بار درج آگهی استخدام توسط کارفرمایان، مهندسان بسیاری برای کاریابی اقدام می کنند. در ایران پروژه‌های عمرانی با نقشه‌های خلاقانه همواره مورد پسند کارفرمایان بوده و اگر شما نیز به عنوان مهندس عمران ایده‌های نوینی در سر دارید، به راحتی می‌توانید استخدام شوید.

شما می توانید نظرات خود را در خصوص مقاله بالا، در بخش دیدگاه ها ارسال نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها