بفرمایید خوراک مغز!

چه کسی از غذای خوشمزه بدش می‌آید؟ از غذای مفید و مغذی چطور؟ آیا به نوع غذایی که مصرف می‌کنید اهمیت می‌دهید؟ خوشمزه بودن برای‌تان مهم‌تر است یا مفید و مغذی بودن؟

بفرمایید خوراک مغز!

اگر با خواندن عنوان مقاله و جملات قبلی آب از دهان‌تان راه افتاده است باید بگویم خوراک مغزی که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد با خوراک مغزی که احتمالاً شما در نظر دارید متفاوت است؛ اما کم‌تر از آن خوشمزه و مفید نیست.

وقتی صحبت از انواع غذا و خوراکی‌ها می‌شود سلامت و کیفیت مواد غذایی که مصرف می‌کنیم مورد‌توجه قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد از بهترین مواد خوراکی برای غذای خود استفاده می‌کنند و بسیاری به دلیل علاقه وافر به غذا خوردن بهترین رستوران‌ها پاتوق‌شان است و بهترین غذاها انتخاب همیشگی‌شان. همه ما غذا خوردن را دوست داریم و به غذایی که می‌خوریم اهمیت می‌دهیم. اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که ذهن‌مان هم مانند جسم‌مان به خوراک خوب نیازمند است؟ آیا همانقدر که مراقب خوراک جسم و شکم‌مان هستیم، به خوراک مغز و ذهن‌مان اهمیت می‌دهیم؟ اصلاً خوراک خوب برای ذهن‌های‌ ما چیست؟

خوراک ذهن و مغز

همانطور که بدن ما به غذا نیاز دارد تا بتواند انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره‌مان را تامین کند، مغز و ذهن ما نیز به خوراکی سالم برای رشد نیازمند است. ورودی‌های ذهن ما، آنچه از محیط پیرامون دریافت می‌کنیم، خوراک ذهن ما هستند. چیزهایی که در شبانه‌روز از طریق دیدن و شنیدن، فکر کردن، تعامل و ارتباط با دیگران، وارد ذهن ما می‌شوند. برای تغذیه ذهن خود با بهترین و مفیدترین خوراک‌ها باید این ورودی‌ها را کنترل کرد. اما بهترین خوراک‌های ذهن و مغز ما چه چیزهایی هستند؟

منوی خوراک مغز

ipoiopiop

فیلم خوب، گزینه‌ای وسوسه‌انگیز

 اولین انتخاب بسیاری از ما برای گذراندن اوقات فراغت‌مان فیلم دیدن است. تماشای فیلم می‌‌تواند در شرایط مختلف روی احوال ما تاثیر بگذارد. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهند تماشای فیلم‌های کمدی و خنده‌دار فشار خون را کاهش می‌دهد. حال اگر در تماشای یک سریال کمدی مداومت داشته باشید، گرفتگی عروق نیز کاهش خواهد یافت. هم‌چنین از میزان افسردگی شما نیز کاهش می‌یابد. از طرفی، فیلم‌های تراژدی بخش متفاوتی از مغز را فعال می‌کنند که در حالت طبیعی فعال نیست. فعال شدن این بخش با مشاهده فیلم‌های تراژدی باعث می‌شود احساس رضایت بیشتری از زندگی خود داشته باشیم و بیشتر عشق بورزیم. روانشناسان می‌گویند فیلم‌ها می‌توانند در حل مشکلات روحی نیز تاثیر به‌سزایی داشته باشند. به گفته آن‌ها نویسنده، کارگردان، و بازیگران یک فیلم گاه می‌توانند همانند یک روانکاو نقاط حساس ذهن شما و حالت‌های روحی‌تان را تحت تاثیر قرار دهند و به ترمیم آسیب‌های شما در جریان زندگی بپردازند.

بنابراین تماشای فیلم خوب تنها یک سرگرمی نیست و تاثیرات بسیاری در جنبه‌های مختلف زندگی، حالات روحی و ذهن ما خواهد داشت. شما می‌توانید برای پیدا کردن بهترین فیلم‌ها در ژانرهای مختلف به لیست ۱۵۰ فیلم برتر imdb مراجعه کنید.

موسیقی خوب، از لذیذترین‌ها

موسیقی خوب به سبب ایجاد تعادل روانی در انسان و تجربه لذت‌بخش شنیداری از ارزشمندترین غذاهای روح و ذهن است. به بیان دکتر الهی قمشه‌ای موسیقی بال پرواز روح است. به هر میزان که گوش دادن به موسیقی خوب موجب آرامش و انتقال‌دهنده حس خوب است، گوش دادن به موسیقی‌های بی‌ارزش و بدون محتوا، ذهن و روح ما را آلوده می‌کند. البته تشخیص موسیقی خوب فرمول و معیار خاصی ندارد. در دیدگاه‌های فلسفی به‌نظر می‌رسد معیار خوب بودن یک موسیقی به میزان فاخر بودن آن بستگی دارد. فاخر بودن موسیقی نیز ورای سبک و سلیقه است و موسیقی خوب و بد تنها بر مبنای معیار هنر و میزان اثرگذاری آنها بر ارتقاء اندیشه‌های انسانی قضاوت خواهد شد. همان‌طور که افلاطون می گوید: «موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، بال به تفکر، جهش به تصور، ربایش به غم، شادی و حیات به همه‌چیز می‌بخشد». البته هیچ سبک موسیقی بر سبک دیگر برتری ندارد و این موقعیت و جایگاه استفاده از سبک‌های موسیقی است که در مقایسه حائز اهمیت است. در نهایت موسیقی‌ای را می‌توان خوب نامید که مفهوم و شناختی را به شنونده منتقل کند و اثر مخرب بر روح و روان او نداشته باشد.

در اینجا بسیار دوست داشتم چند موسیقی مورد علاقه خود را نیز به شما معرفی کنم اما از آنجا که سبک‌ها و سلیقه‌ها بسیار متفاوت و گوناگون‌اند، پیشنهاد می‌کنم بر‌اساس معیارها و توضیحات ارائه‌شده موسیقی‌های خوب در سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید از گوش دادن به آن‌ها لذت ببرید.

سفر، از پرطرفدارترین‌ها

سفر کردن از نیازهای اساسی هر انسان است که با ایجاد فرصتی برای رها شدن از یکنواختی، در کنترل مشکلات زندگی روزمره و روابط میان اعضای خانواده نقش مهمی دارد. امروزه بسیاری از پزشکان و روانشناسان سفر را درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌دانند. با سفر، فرد برای مدتی هرچند کوتاه تنش‌ها، مشکلات زندگی، و یکنواختی را رها کرده و ناملایمات روزمره را به دست فراموشی می‌سپارد. بدین صورت، سفر در مدیریت استرس‌ها و احساسات منفی به کمک ما می‌آید و در کاهش افسردگی نیز موثر است. علاوه‌بر این‌ موارد، تمام تجربیاتی که در طول سفرهای مختلف به دست آورده می‌شوند، ما را به انسانی غنی تبدیل خواهد کرد. چرا که با سفر کردن در معرض فرهنگ‌ها، سنت‌ها، آداب‌ورسوم، دیدگاه‌ها و نظریات گوناگون قرار می‌گیریم و همه این‌ها درک و بینشی عمیق، و نگاهی باز و متفاوت به زندگی برای ما به‌ارمغان خواهد آورد.

poiopiop

کتاب و مطالعه، از مغذی‌ترین‌ها

مطالعه، یک عادت خوب و از مهم‌ترین و پرفایده‌ترین خوراک‌های ذهن است که تاثیرات مثبت بسیاری در ابعاد گوناگون زندگی و شخصیت ما دارد. همه ما از فواید بسیار مطالعه آگاه هستیم. مطالعه جهان ذهنی ما را دگرگون می‌کند و با ایجاد بینش متفاوت نسبت به زندگی، فرصت‌های ویژه‌ای در اختیار ما خواهد گذاشت. مطالعه مسیر زندگی ما را با نوری از جنس آگاهی روشن می‌کند و با بینش عمیقی که به ما می‌دهد، ما را در طی کردن این مسیر یاری می‌رساند.

امروزه در عصر اینترنت و دنیای دیجیتال مطالعه نیز مانند بسیاری دیگر از فعالیت‌های انسان تحت تأثیر قرار گرفته است: نسخه آنلاین انواع کتاب‌ها، مقاله‌ها، و مجلات در سایت‌های دانلود کتاب و دانلود مقاله به‌سادگی در دسترس است. شما می‌توانید نسخه انگلیسی‌زبان این منابع را خودتان، و به‌صورت مستقیم، با ابزارهای ترجمه مقاله انگلیسی به فارسی مانند ترجمیار، ترگمان و گوگل‌ترنسلیت از انگلیسی به فارسی روان ترجمه کنید و یا سفارش ترجمه مقاله، کتاب و دیگر متون خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنید. همچنین می‌توانید با دانلود رایگان مقاله و کتاب، آنها را همه‌جا و همیشه بدون ایجاد مزاحمتی با خود به‌همراه داشته باشید. با اینکه مطالعه کتاب‌ها به‌روش سنتی لطفی دیگر دارد، ظهور کتاب‌های دیجیتالی مزایای بسیاری برای علاقه‌مندان به مطالعه به‌همراه داشته است. البته سهولت دسترسی به محتواهای گوناگون در اینترنت این هشدار را با خود به‌همراه دارد که همواره از خود بپرسیم: ذهن خود را با چه خوراکی تغذیه می کنیم؟ آیا محتوایی که وارد ذهن‌مان می‌کنیم مفید و مغذی است، و یا مسموم  و مضر؟

سخن پایانی

همه ما غذا خوردن را دوست داریم. کیفیت خوراک و مواد غذایی مصرفی‌مان را کنترل می‌کنیم و برای وعده‌های غذایی‌ سراغ بهترین‌ها می‌رویم. در این میان، علی‌رغم توجه بسیار به خوراک شکم، خوراک مغز مورد غفلت قرار‌گرفته و به تغذیه ذهن با بهترین‌ها اهمیتی داده نمی‌شود. در این مقاله منویی خوشمزه از خوراک مغز و ذهن ارائه دادیم. باشد که مغزهای‌مان را نیز مانند شکم‌های‌مان با بهترین‌ها تغذیه کنیم.

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها