مدیریت تعارض چیست؟ روش‌های بهبود تعارض در سازمان

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چگونه مدیریت تعارض در سازمان‌ها شکل گرفته است؟ تاریخچه مدیریت تعارض به دوران باستان برمی‌گردد، زمانی‌ که انسان‌ها برای نخستین‌ بار در جوامع سازمان‌یافته زندگی کردند. با افزایش پیچیدگی سازمان‌ها، نیاز به روش‌های موثر برای حل‌وفصل تعارضات اجتماعی احساس شد. امروزه، مدیریت تعارض به‌عنوان یکی از مهارت‌های کلیدی در مدیریت سازمانی شناخته می‌شود.

مدیریت تعارض چیست؟ روش‌های بهبود تعارض در سازمان

بنظر شما چرا این موضوع به‌ این اندازه مهم است؟ تعارض در هر سازمانی ضروری بوده و منجر به خلاقیت و نوآوری می‎شود. بااین‌حال، مدیریت نادرست تعارض موجب بروز استرس، کاهش رضایت شغلی و کاهش بهره‌وری خواهد شد. شما چگونه با تعارضات سازمانی خود مواجه می‌شوید؟ در این مقاله به‌صورت تخصصی قصد داریم به‌بررسی چیستی مدیریت تعارضات و روش‌های بهبود تعارض در سازمان بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مدیریت تعارض چیست؟ اختلاف نظر با طعم پیشرفت منافع سازمانی

مدیریت تعارض، فرآیندی است که در آن تلاش می‌شود تا تعارضات و اختلافات نظر در سازمان به‌گونه‌ای مدیریت شوند که به‌بهبود عملکرد سازمان کمک کند. این فرآیند در تشخیص، ارزیابی و حل تعارضات خلاصه می‌شود. اهداف و وظایف مدیریت تعارض متوجه کاهش تعارضات غیرکارا و افزایش تعارضات کارا است. تعارضات کارا باعث خلاقیت‌ونوآوری می‌شوند، درحالی‌که تعارضات غیرکارا موجب بروز استرس و کاهش بهره‌وری خواهند شد.

نقش مدیریت تعارض در بهبود عملکرد سازمان بسیار حیاتی است. مدیریت موثر تعارض مسیر سازمان را به‌ سمت افزایش رضایت شغلی، بهبود ارتباطات و افزایش بهره‌وری سوق می‌دهد؛ بنابراین، مهارت در مدیریت تعارض برای هر مدیر سازمانی ضروری است. چگونه می‌توانیم این مهارت را در سازمان خود تقویت کنیم؟ در ادامه یک‌ مثال برای مشخص شدن بیشتر این موضوع می‌زنیم:

یک مثال رایج از اختلافات در سازمان‌ها، تعارض منافع بین بخش‌های مختلف یک شرکت است. برای مثال: بخش مارکتینگ برای افزایش فروش، تخفیفات عمده‌ای را پیشنهاد می‌دهد. درحالی‌که بخش مالی با این تصمیم مخالفت می‌کند، زیرا ممکن است به سودآوری شرکت آسیب برساند. در اینجا، هر دو بخش به دنبال منافع شرکت هستند، اما دیدگاه‌ها و رویکردهای آن‌ها متفاوت است. این نوع تعارض به مدیریت دقیق و موثر نیاز دارد تا به یک توافق مناسب برسد که هم منافع شرکت را حفظ و هم به اهداف هر بخش کمک کند. در بخش‌های دیگر مقاله به روش‌های رفع تعارض می‌پردازیم.

روش حل مساله؛ استراتژی جدید برای مدیریت تعارض در سازمان‌ها

حل مساله یکی از روش‌های موثر برای مدیریت تعارضات است. این روش شامل چند مرحله است: تشخیص‌ و تحلیل مساله، تولید راه‌حل‌ها، انتخاب بهترین راه‌حل  و پیاده‌سازی آن. برای بهبود تعارضات با استفاده از این روش، نکات زیر برایتان مفید خواهد بود: 

  • گوش‌دادن فعال: گوش‌دادن فعال به افراد اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌ها و احساسات خود را بیان کنند.
  • تفکر خلاق: تفکر خلاق به تولید راه‌حل‌های جدید و نوآورانه کمک می‌کند.
  • تصمیم‌گیری مشترک: تصمیم‌گیری مشترک همه افراد را در فرآیند رسیدن‌به نقطه‌نظر یکسان شریک می‌سازد. 
  • پیاده‌سازی‌وپیگیری: پیاده‌سازی‌وپیگیری بر درستی انجام راه‌حل‌های انتخاب شده پافشاری دارد.

بنابراین، مدیریت تعارض با‌ استفاده‌ از روش حل مسئله به‌ بهبود عملکرد سازمان کمک می‌کند. با بهره‌گیری از این روش، می‌توانیم تعارضات را به‌ فرصت‌هایی برای رشد و پیشرفت تبدیل کنیم. برای یادگیری نکات کاربردی حل مساله به پیج اینستاگرام حسین طاهری سر بزنید.

2

مذاکره؛ راهی برای تبدیل تعارضات به فرصت‌های رشد

مدیریت تعارض با روش مذاکره نیز امکان‌پذیر است. در این روش، طرفین تعارض با هم مذاکره و صحبت می‌کنند تا به یک توافق برسند. مسیر مذاکرات تشخیص مسئله، بررسی دیدگاه‌ها و نیازهای طرفین، تولید و بررسی گزینه‌های ممکن و در نهایت انتخاب یک راه‌حل مشترک است. 

برای بهبود تعارضات با استفاده از این روش، به‌کارگیری نکاتی هم‌چون: گوش دادن فعال به طرف مقابل و درک دیدگاه‌ها و نیازهای او. ابراز صادقانه نیازها و دیدگاه‌های خود. تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی که هر دو طرف را راضی کند. حفظ یک نگرش مثبت و همکاری‌مدار در طول مذاکرات و استفاده‌از تکنیک‌های مذاکره مثل تعویق مذاکرات یا تغییر موضوع به موارد کم‌تعارض‌تر در صورت لزوم، حیاتی و تاثیرگذار است. همه این نکات و مراحل در دوره جامع مدیریت منابع انسانی به تفصیل آموزش داده می‌شود.

چگونه با استفاده از میانجی‌گری تعارضات سازمانی را بهبود دهیم؟

در روش میانجی‌گری برای مدیریت تعارضات، یک نفر یا واحد سوم بی‌طرف به‌عنوان میانجی‌گر عمل می‌کند تا طرفین تعارض به یک توافق واحد برسند. میانجی‌گر باعث شنیده‌شدن دیدگاه‌ها و نیازهای دو طرف به‌طورکامل می‌شود، در این روش هر سه سمت بحث‌کننده گزینه‌های ممکن را بررسی و یک راه‌حل مشترک پیدا می‌کنند. 

برای بهبود تعارضات با استفاده از روش میانجی‌گری، انتخاب یک میانجی‌گر بی‌طرف و مورد‌اعتماد، ابراز صادقانه و کامل نیازها و دیدگاه‌ها به میانجی‌گر، روشنفکری و اجازه بررسی و در نظر گرفتن گزینه‌های مختلف و تعهد به رعایت توافق نهایی بسیار مهم است.

3

روش دادرسی؛ کلیدی برای حل تعارضات سازمانی

روش دادرسی آخرین روش حل تعارضات است که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت. در این روش، یک دادگاه یا دادرس بی‌طرف تصمیم می‌گیرد که چگونه تعارض حل شود. این روش معمولا زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌های حل تعارض مانند مذاکره یا میانجی‌گری نتوانسته‌اند مورد بحث را حل کنند. در میانجیگری، طرفین تعارض اطلاعات و شواهد خود را ارائه می‌دهند و دادرس براساس قوانین‌و‌مقررات مربوطه تصمیم می‌گیرد. برای بهبود تعارضات با استفاده از روش دادرسی، به نکات زیر توجه کنید:

  •  انتخاب یک دادرس بی‌طرف و مورداعتماد
  • احراز شواهد قوی و معتبر
  • دفاع قوی و موثر 
  • رعایت قوانین و مقررات مربوطه در طول فرایند دادرسی

با استفاده روش دادرسی، می‌توانیم تعارضات را به گونه‌ای حل کنیم که عدالت برای طرفین اجرا و منافع هر دو طرف حفظ شود.

فراگیری مدیریت تعارض با دوره‌های جامع مدیریت سازمانی حسین طاهری

در این مقاله به‌صورت کامل به‌معرفی مدیریت تعارض و اهمیت آن برای شکوفایی‌ونوآوری سازمان اشاره کردیم. همچنین اذعان داشتیم، درصورتی‌که تعارض و اختلافات یک سازمان به‌درستی با روش‌های حل مساله، میانجی‌گری، دادرسی و مذاکره حل نشود عواقب نامطلوبی گریبان‌گیر سازمان خواهد شد. شما باید بتوانید مهارت‌های مدیریت تعارض را در سطح سازمان ترویج و فرهنگ‌سازی کنید. این‌کار جز با آموزش درست و استفاده از منابع درسی و اساتید راهنما امکان‌پذیر نخواهد بود. در این راستا به شما دوره‌های فوق‌العاده حسین طاهری از بیزینس‌کوچ‌های مطرح ایران را معرفی می‌کنیم. برای ثبت‌نام در دوره‌ها به آدرس hosseintaheri.ir مراجعه کنید.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد