پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در ماه‌های آینده:

قیمت دلار در فرودین ۱۴۰۳ به این عدد می‌رسد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است، گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

قیمت دلار در فرودین ۱۴۰۳ به این عدد می‌رسد

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است، گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

وی افزود: معمولاً در فروردین و اردیبهشت ماه واردات و ثبت سفارش سخت‌تر است؛ بنابراین تقاضا در پایان سال افزایش پیدا می‌کند، همچنین بانک‌ها نیز در دو ماه گفته‌شده معمولاً کمتر تسهیلات می‌دهند.

این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که بسیاری از بنگاه‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه با رکود مواجه هستند، تأکید کرد: مشتریان و بنگاه‌داران نیز تمایل دارند در پایان سال معاملات خود را انجام دهند، از این جهت نیز تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت دلار کمی بالا می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: حجم معاملات ریالی و ارزی در بهمن و اسفند 2 برابر ماه‌های قبل است، همچنین مسافرت‌های خارجی و نقل و انتقال پول نیز به‌نوعی باعث افزایش قیمت ارز در پایان سال می‌شود که این امری طبیعی است و ما طی سال‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در شب عید معمولاً تقاضای سکه و طلا افزایش پیدا می‌کند که این افزایش تقاضا باعث تغییر قیمت طلا و سکه می‌شود و این تغییر نرخ روی سایر بازارها مانند ارز نیز اثرگذار است؛ بنابراین با نزدیکی به عید فقط قیمت ارز بالا نمی‌رود بلکه قیمت سکه و طلا نیز معمولاً افزایشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: یک آمریکایی دلار را در ایران گران کرده است؟

عزتی تأکید کرد: در پایان سال گذشته هم نرخ ارز به حدود 62 هزار تومان رسید و سپس نزولی شد در این شرایط افرادی که اقدام به خرید ارز کردند متضرر شدند؛ بنابراین امسال نیز به‌احتمال زیاد در فروردین نرخ ارز پایین‌تر می‌آید.

وی گفت: افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است و اگر اتفاق عجیبی در اقتصاد رخ ندهد به‌احتمال زیاد نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت ماه کمی ریزش می‌کند.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    4

    خوب دارید تلاش میکنید و فکت هم میگید، اما یه فاکتور بنیادی به نام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رو در نظر نمیگیرید

  • قلی
    3

    بله به همین خیال باش جناب اقتصاددان!!! با ورود ترامپ و ریسک های پیش رو حتما دلار ریزشی خواهد شد!!!

    نظرات شما -
    • Shahram
      0

      آنقدر مملکت شخصیه که میگن ترامپ داره میاد دلار گرون میشه.
      خسته نباشید

  • ناشناس
    5

    خدا را شکر همه چیزهااز جمله گرانی امر عادیه

  • ناشناس
    2

    دیدن قیافه آنهایی که اوراق ۳۰ درصد سود خریدند ، بعد از افزایش ۳۰ درصدی طلا در ۲۰ روز دیدنی است .هنوز سود ماه اول را نگرفتید ؟؟؟؟
    خرداد سال بعد ارزش پولتان ، نصف شده است !!!!

  • ناشناس
    2

    بله سرمایه گذاری در دلار که نرخ آن با سیاستهای دولت تغییرمی کند اشتباه است فقط طلا یا سکه بهترین گزینه است آنهم به شرط تحمل یک ساله،، ازسال 80تا الان دلار70برابرشده ولی سکه 545پانصدوچهل وپنج برابر شده شاید تعجب کنید دولت ربع سکه را به نرخ دلار 92 تومانی عرضه کرد چرا؟یعنی نرخ واقعی دلار

  • ناشناس
    2

    عجب. تورم 40درصدی ایران و 5 درصدی امریکا یعنی همین امسال 35 درصد گران تر باید شود نسبت به سال قبل یعنی کشک؟!!! انجام نشود یکجا بعد بالا می‌رود!

  • رابی
    1

    به احتمال زیاد افزایش می یابد🤣😂😁😅

  • ناشناس
    1

    کارشناس کیلوئی چند ؟

  • ناشناس
    1

    گول این تحلیل های آبکی را نخورید ، دلار پارسال به چشم بهم زدنی قیمتش دو برابر شد و امسال هم تا الان تقریبا بیست و پنج درصد گران شده ، یعنی در دو سال و نیم عمر ابن دولت قیمت دلار یکصد و بیست و پنج درصد گران شده ، به طور متوسط سالی پنجاه درصد در این دولت ، دلار گران شده است . سال دیگر هم به همین صورت ، سال آینده دلار به قیمت یکصد هزار تومان خواهد رسید . این خط و این هم نشان.

  • ناشناس
    7

    دلار در اسفند ۱۴۰۳ به دویست و بیست هزار تومان میرسه

  • ناشناس
    1

    کمی؟ مثلا میشه ۵۸ بعد هم این یک دستاورد بزرگ محسوب میشه که از ۲۵ شد ۶۲ بعد شد ۵۸، هنوز یادمان هست اون یارو گفت خداراشکر من رییس جمهور نشدم وگرنه دلار میشد ۵ کجاست که ببینه رییس شد ولی دلار شد ۶۲

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      به احمدی نژاد گفتندتورم خیلی داره بالا می‌ره گفت حالا اگه من نبودم ببین چطوری بالا می‌رفت

  • ناشناس
    3

    من می گویم لعنت بر باعث وبانی این وضع موجود یک ورق قرص برای بیکار خاص خریدم به یک میلیون تومان با افرایش قیمت دلار هر قرصی صد هزار تومان لعنت بر او باد

  • ناشناس
    4

    علم اقتصاد ديگه تو ايران تموم شد... از اين به بعد بايستي دنبال علم حجاب و حوزه علميه و ... بگرديم شايد كليد حل مشكل تو اونجاست!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بعد از انتخابات ساندیسیون برای دادن منفی به نظرات مردم جیره میگیرن

  • ناشناس
    7

    انشاالله شاهدقیمت دلار به زیر ۴۰ هزار تومان باشیم،
    الهی آمین

  • Shahram
    1

    پیش بینی غیر واقع بینانه . اینجا ایرانه دولت با اینکارها پول پارو میکنه.
    سکه حراج کردن با دلار ۹۵ هزار تومان ، چی میگی؟!!

  • ناشناس
    0

    اقتصاد درب داغون بی در پیکر بدصاحب ایران از هیچ قانون علمی عقلی بین المللی پیروی نمی کند و قابل پیش بینی نیست! چون مدیریت حاکمیت سیاسی اقتصادی دست آدم اهل و صلاحیت دارش نیست!

  • ناشناس
    0

    یه جوری ریال را تباه کردید که باهیچی دست نمیشه خاک بر سر مدیران کشوری که ارزش پول آن کشور را آنقدر پایین آورده اند برای کپی سیاه و سفید ۱۰۰۰تومانی یا حتی ۲۰۰۰تومانی باید ۲۵۰۰ ت پرداخت کنیم لعنت بر عاملان این بی ارزشی پول کشور

  • مهدی
    0

    هر هر کر کر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها