برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه اندازی کسب و کار بهتر است؟

بهترین مراکز مالی دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ پنج مرکز مالی ایالات متحده در بین ۱۰ مرکز برتر جهان قرار دارند، در حالی که اروپا در این لیست ده‌تایی تنها دو مرکز را به خود اختصاص داده است، اما وضعیت دیگر شهرهای اروپایی چگونه است؟

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه اندازی کسب و کار بهتر است؟

چشم انداز امور مالی جهانی به سرعت در حال تحول است و در این میان، شهرهای اروپایی در رقابت شدید برای تثبیت خود به عنوان مراکز مالی قوی هستند؛ برچسب جذابی که می‌تواند سرمایه گذاری صاحبان کسب و کارها و توجه بیشتر سیاستگذاران را به همراه داشته باشد.

در رتبه‌بندی اخیر که توسط شاخص مراکز مالی جهانی (GFCI) انجام شده است، هفت شهر اروپایی در بین ۲۰ مرکز مالی برتر جهان قرار دارند. در حالی که آمریکا با قرار گرفتن نیویورک در رتبه اول، در صدر فهرست قرار دارد، لندن همچنان در اروپا پیشتاز است.

این شهر نسبت به رتبه بندی‌های قبلی کمی به نیویورک نزدیک شده و در رتبه دوم جهانی قرار گرفته است. در این رتبه بندی سنگاپور و هنگ کنگ در رتبه سوم و چهارم قرار دارند. 

اما وضعیت دیگر شهرهای اروپایی چگونه است و چه عواملی باعث می‌شود یک شهر به یک مرکز مالی رقابتی تبدیل شود؟

ژنو اوج می‌گیرد

ژنو سوئیس تنها شهر اروپایی دیگری است که در کنار پایتخت بریتانیا در بین ۱۰ شهر برتر دنیا قرار دارد.

بر اساس رتبه بندی شاخص مراکز مالی جهانی، ژنو با افزایش ۲۹ امتیازی رتبه خود، طی سال گذشته از رقبای مالی خود پیشی گرفته و از رتبه ۲۳ به رتبه ۱۰ صعود کرده است.

ژنو تنها ۵ امتیاز با سانفرانسیسکو که در رتبه پنجم قرار گرفته فاصله دارد. تحلیلگران محیط نظارتی سوئیس و پایین بودن فساد را به‌عنوان مزایای عظیمی برای قدرت مالی شهرهای آن ذکر می‌کنند.

پایتخت مالی اتحادیه اروپا از پاریس پیشی می‌گیرد

فرانکفورت، محل بانک مرکزی اروپا، به جای پاریس در جایگاه سوم اروپا قرار گرفته است. 

فرانکفورت که به شهر یورو معروف است، همچنین محل بانک فدرال آلمان است. 

قطب مالی آلمان از رتبه ۱۷ به رتبه ۱۴ جهانی در شاخص مراکز مالی جهانی صعود کرد، در حالی که پاریس از رتبه ۱۴ به ۱۵ رفته است.

در لیست ۲۰ مرکز مالی برتر دنیا لوکزامبورگ (۱۶)، زوریخ (۱۸) و آمستردام (۱۹) هم دیده می‌شوند. 

آلمان در ۵۰ شهر برتر مالی جهان، پنج شهر دارد

آلمان از نظر بررسی رتبه بندی بر اساس کشور، قوی‌ترین کشور اروپایی است.

اگرچه هیچ یک از این شهرها در بین ۱۰ شهر برتر قرار ندارند، اما در ۵۰ کشور برتر، ۵ شهر برای آلمان است. این میزان بیشترین تعداد در بین کشورهای اروپایی است.

علاوه بر فرانکفورت، برلین از رتبه ۲۶ به رتبه ۲۳ رسید، در حالی که مونیخ از رتبه ۱۸ به ۲۶ سقوط کرد. اشتوتگارت از رتبه ۴۷ به رتبه ۴۶ ارتقا پیدا کرد، اما هامبورگ از رتبه ۴۳ به ۴۹ افتاده است. 

سوئیس دومین کشور اروپایی با بیشترین تعداد شهر در بین ۵۰ شهر برتر است. شهر لوگانو در رتبه ۴۷ قرار دارد.

دیگر شهرهای اروپایی که در بین ۵۰ شهر برتر دنیا قرار دارند عبارتند از: دوبلین ایرلند (۲۵)، استکهلم سوئد (۴۰)، اسلو نروژ (۴۲)، میلان ایتالیا (۴۵)، مادرید اسپانیا (۴۸) و هلسینکی فنلاند (۵۰).

خارج از اروپا، ایالات متحده با پنج مرکز مالی در بین ۱۰ مرکز برتر، امتیاز بالایی کسب کرد که نشان دهنده قدرت اقتصاد این کشور است. مراکز پیشرو چینی هم در میان ۲۰ مرکز برتر قرار دارند. 

چه چیزی یک مرکز مالی خوب را می سازد؟

طبق گزارش شاخص مراکز مالی جهانی، شهرت و محیط کسب و کار یک شهر ارتباط قابل توجهی با رقابت مالی آن دارد.

طبق این گزارش، شاخص ادراک فساد و شاخص آزادی اقتصادی جهان با هم در ارتباط هستند: رتبه یک شهر به عنوان مرکز مالی با افزایش آزادی اقتصادی و کاهش ادراک فساد افزایش می‌یابد.

برندسازی یک شهر هم عامل مهمی در تأثیرگذاری بر رقابت مراکز مالی است.

تحلیلگران می‌گویند شهرت مثبت شهر، که از طریق عواملی مانند امنیت، ثبات، امکانات فرهنگی و کیفیت زندگی ساخته می‌شود، می‌تواند کسب و کارها، متخصصان و سرمایه گذاران را جذب کند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    این شاخص ها همه چرت هستند.از بانک های سوئیس دزد تر و فاسد تر در دنیا وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها