پیش بینی بازار سرمایه ایران در سال 1403

دکتر فاطمه داودی فرکوش ؛ مدرس دانشگاه و پژوهشگر نمونه در حوزه اقتصاد نوین و مالی بین الملل

پیش بینی بازار سرمایه ایران در سال 1403

با توجه به اینکه بازار سرمایه رکن مهم نظام اقتصادی کشور است و با ایجاد ابزارهای متنوع و گوناگونی که در اختیار کسب وکار ها قرار می دهد ، در بسترسازی مناسب جهت تامین مالی بنگاه ها نقش بسزایی دارد، ضمن اینکه بورس تهران در سال 1402 تحت تاثیر سیاست بانک مرکزی قرار داشت وپیش‌بینی‌ها در سال جاری درخصوص بازار سرمایه می تواند تحت تأثیر  عواملی از جمله ، سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی ، اتقافات غیره منتظره و وضعیت کلان اقتصادی کشور باشد.

اگر نقدینگی به سمت بازار سرمایه برود می‌توان امیدوار بود که  وضعیت بورس به سمت وسوی خوبی هدایت شود و اگر اقتصاد در کشور رشد خوبی داشته باشد، احتمالا بازار سهام نیز به خوبی عمل خواهد کرد و می‌توانیم شاهد افزایش قیمت‌ها و بازدهی مثبت در این عرصه باشیم. اما اگر رکودی رخ دهد، بازار سهام کاهشی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه‌گذاری‌ها و حضور گسترده مردم است و مشارکت جدی و فراگیر مردم هم نقش بسزایی در تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» دارد به نظر می رسد یک بستر بسیار با ارزش و مهم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تحقق این شعار در حوزه بازار سرمایه کشور فراهم شود. از این رو دولت باید اقدامات به موقع در خصوص بهبود شرایط بازار سرمایه را انجام دهد وبرای تحقق شعار امسال باید فضای خوب اقتصادی و بهتری برای بازار سرمایه فراهم شود تا هیچ کدام از عوامل و مولفه ها باعث تهدید بازار بورس و سرمایه نشود و همچنین بتوانیم با مدیریت موثر مردم را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم.

 ضروری است با ورود و مشارکت  مردم در امور اقتصادی کشور به رونق اقتصاد و اشتغال  هم کمک کنیم تا از این طریق مردم هم بتوانند در تولید مشارکت داشته باشند. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    2

    اگه این خانم کارشناس همانند خاندوزی، عشقی، مخبر، محسن رضایی، وحیدی و.... مدرک خودشان را از حوزه ی علمیه ی امام صادق گرفته باشند ، چیزی از بورس و اقتصاد سرشان نمیشه .

  • امیر
    0

    حالا مثلا این خانوم چ خبر مهمی داد؟؟
    خب معلومه اگه پول بیاد تو بورس رشد میکنه و اگه پول نیاد رشد نمیکنه حالا مثلا غیب گفتی خانوم کارشناس؟؟؟!!!!

  • ناشناس
    0

    چقدر کارشناسی دقیق اگر پول بیاد اگر نیاد

  • ناشناس
    0

    عجب سوادی و پیش ببنی کرد گفت اگر نقدینگی سمت بازار بیاد بازار رشد میکنه اگر نیاید نه . چه خوب شد گفت عجب کشفی کرده است خانم نقدینگی سمت میخ و هویج هم بره بالا میره چه برسه بورس مشکل همون نقدینگی است ک هزار ویک مشکل و نقشه برای عوض کردن جهت نقدینگی در مدیران میانی است و قصد فشلی بورس و تغییر جهت نقدینگی را دارن

  • ناشناس
    0

    عجب کشفی کرده همش اگر و اما بود بدون راه حل خخ اگر نقدینگی بیا د . اگر خاله من سیبل داشت میشد داءییم

  • محمد نوری
    0

    مهم نیست نقدینگی بیاد یا نه اگه پول وارد بازار بشه که معلومه میره بالا اون موقع خاله منم می‌تونه سود کنه البته به شرطی که به موقع بفروشه
    الان کاری که باید بکنیم اینه که تو جای مناسب ورود کنیم و جای مناسبی هم بفروشیم که کمی سخته ولی میشه
    خودت تحلیل کن اگه بلدی و مدیریت سرمایه کن
    حد ضرر یادت نره
    مهمترین کار تو بازار سرمایه اینه که به هیچ وجه اصل پولت رو از دست ندی مهم نیست سود نکنی
    ولی سعی کن ضرر هم نکنی
    حد ضرر خیلی خیلی مهمه
    حد ضرر بذار و بهش پایبند باش

  • ناشناس
    0

    فقط با تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای مسکن ،خودرو ،ارز و طلا، نقدینگی به سمت بورس و تولید هدایت خواهد شد که فعلا منافع دلالان مسئول در تصویب آن نیست.

  • ناشناس
    0

    بیخیال بورس
    دولت از طریق جمع آوری سرمایه مردم در بورس و فریز کردن آن، نقدینگی را جمع می کند و انسان عاقل پولش را در اختیار این بی‌دین ها نمی‌گذارد.

  • ناشناس
    0

    ببین کیا در این مملکت تصمیم سازی و تصمیم گیری میکنن، میگه عجب از شیخ ما این است، شیره را میخورد و می گوید شیرین است

  • شاهرخ
    0

    اولا همش روی احتمالات بورس صحبت می‌کند. بنده ورودی مرداد سال ۹۹ به بورس هستم و تمام سرمایه و زحمات ۳۰ سال کارم در بورس از بین رفت و از آن به بعد هم یکروز بازار مثبت است و دوروز منفی خلاصه در این تورم شدید پول ما افزایش نیافت هیچ آن پولی هم که داشتیم از بین رفت تو را به مقدسات قسم میدم که این پیام را منتشر کنید که ندانسته و نسنجیده وارده این بازار مالی نشوند چون این بازار جای سرمایه های بزرگ است و نتیجه آن به فنا رفتن سرمایه‌ای خرد می‌شود.

  • احمد
    0

    بورس محل سوزاندن سرمایه است آن هم در این تورم .

  • علی
    0

    من نظر و پیش بینی خاصی در حرفهای این خانم دکتر ندیدم.شاخص کل بازار بورس در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، دویست و سی و پنج هزار واحد افزایش داشته یعنی حدودا دوازده درصد افزایش قیمت بازار سرمایه بوده است نه اینکه سهامداران دوازده درصد سود کنند شاید هم خیلی‌ها با رفتارهای خودشان متحمل ضرر هم شدند. حال که از اواخر سال گذشته بانک‌ها به سپرده های بانکی ۳۰درصد سود اونم بدون ریسک می دهند . آیا مردم در بازار سرمایه پول خودشان را سرمایه گذاری می کنند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها