۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره

حال مستأجران بهتر می‌شود؟

به تازگی نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان ایرادات مواد ۸، ۱۱، بند «و» و تبصره ۲ ماده ۱۳ را رفع و این طرح را تصویب کردند.

حال مستأجران بهتر می‌شود؟

قانون‌گذار با پیگیری طرح اجاره‌بهای املاک مسکونی اهدافی همچون ساماندهی مشاوران املاک، اشتراک‌گذاری اطلاعات زمین و املاک، کشف قیمت عادلانه اجاره املاک، تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش عرضه مسکن استیجاری را در دستور کار دارد که کارشناسان معتقدند می‌تواند اثر کاهشی بر بازار اجاره داشته باشد.

طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی که در شش فصل و ۱۵ ماده تنظیم شده پس از رفت و برگشت‌هایی که بین مجلس و شورای نگهبان صورت گرفت هم‌اکنون مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. به تازگی نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان ایرادات مواد ۸، ۱۱، بند «و» و تبصره ۲ ماده ۱۳ را رفع و این طرح را تصویب کردند. نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان بر این باورند که این برنامه با طرح مکمل «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» می‌تواند به بهبود نسبی وضعیت بازار مسکن و اجاره منجر شود.

با توجه به نوسانات بازار اجاره و محدود بودن توان مستاجران، از ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس با هدف ساماندهی وضعیت بازار اجاره طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را در دستور کار قرار دادند.

به دلیل اثرپذیری بازار اجاره از متغیر‌هایی همچون قیمت مسکن، تعداد واحد‌های موجود در بازار اجاره، نرخ تورم عمومی، بازار‌های موازی، نرخ سود بانکی، میزان نقدینگی در گردش و ظرفیت طرف تقاضا، نمایندگان طرحی را به صورت جامع در دستور کار قرار دادند تا به نوعی اثر شوک‌های درونی و بیرونی را بر بازار اجاره کاهش دهند.

از جمله مهم‌ترین مفاد طرح اجاره بهای املاک مسکونی می‌توان به ساماندهی مشاوران املاک، اشتراک‌گذاری اطلاعات زمین و املاک و اطلاعات هویتی، کشف قیمت عادلانه اجاره املاک، تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش عرضه مسکن استیجاری اشاره کرد. برخی از این برنامه‌ها همچون پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن که هم‌اکنون به سقف ۲۰۰ میلیون تومان رسیده یا دریافت کد رهگیری رایگان در سامانه «خودنویس» هم‌اکنون در حال اجرا است.

بازار اجاره در سال‌های اخیر نوساناتی را سپری کرده است. پایان سال گذشته نرخ رشد اجاره بها در تهران ۴۴.۵ درصد و در کل کشور ۵۱.۶ درصد اعلام شد. این میزان افزایش در شرایطی رقم خورد که قیمت مسکن در تهران ۲۴.۸ درصد افزایش یافته بود. با این اوصاف نرخ افزایش اجاره بها حدود دو برابر رشد قیمت مسکن و ۷ تا ۸ درصد بیش از نرخ تورم عمومی بوده است. این در حالی است که مطابق دستورالعمل دولت در چهار سال گذشته مالکان نمی‌بایست در تهران بیش از ۲۵ درصد و در دیگر شهر‌ها بیش از ۲۰ درصد اجاره بها را افزایش دهند.

بررسی ادواری بازار مسکن نشان می‌دهد در زمان توقف یا کاهش نرخ‌ها در بخش فروش، بازار اجاره با فاصله‌ی زمانی خوود را با قیمت مسکن همتراز می‌کند.

برخی کارشناسان معتقدند وزن اثرات بیرونی بر بازار اجاره به قدری است که قوانینی همچون اجاره بهای املاک مسکونی تاثیر چندانی در جلوگیری از تلاطمات این بازار نخواهد داشت. در سوی مقابل عده‌ای معتقدند مواردی همچون مداخله دولت برای تعیین سقف متعادل افزایش اجاره بها، ایجاد مشوق برای ثبت قرارداد در سامانه املاک و اسکان و محرومیت از خدمات دولتی در صورت استنکاف از این موضوع می‌تواند در کنترل بازار اجاره موثر باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح، تعیین عوارض برای خانه‌های خالی و زمین‌های رها شده است. با اجرای این برنامه‌ها می‌توان به افزایش عرضه و کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره امیدوار بود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    لعنت خداوند بر مدیران ناتوان فقط بفکر خود که نابود کردند قشر متوسط و فقیر جامعه را

  • ناشناس
    0

    گزارش تحریم از داخل کشور را پیدا کنید و بخوانید خیلی مهم است تحریم جنگ و محاصره اقتصادی است فقط باید از خارج از کشور باشد نه داخل تحریم مسلمان حکم شرعی دارد رساله ها حکم محارب نوشته میلیونها واحد مسکونی چگونه یک شبه میلیاردی شد با بحران های ساختگی و پیوستن به تحریم‌های ظالمانه کاخ سفیدواحد مسکونی باید به ملت به قیمت قبل تحریم عرضه شودگزارش به برخی مسولین کشوری و ادارات دولتی و استادان و دانشجویان داده شده هیچ کشور شرعی و انقلابی واقعی مردم خود را تحریم نمیکند روزنامه دنیای اقتصاد ۱۷ دی نیز تیتر مرتبط موضوع منتشر نموده است انتشار مطلب یا تیتر قوی به اجرای آن و عدالت کمک بسیار میکند حدود ۷۰ میلیون مستاجر داریم و خونه خرابه و آلونک نشین که هیچ حقی تو کشور ندارن و کشور مال آن مالکان است تحقیقات نشان داده که تبلیغات راه موفقیت و اکثر راههای که در اینترنت برای فریب مردم و جوانان فراوان است بخاطر این است که از این قضیه واحد‌های مسکونی و تحریم داخلی مطلع نشوند ما نباید در یک کشور اسلامی برای یه واحد مسکونی تو یه منطقه متوسط شهر نیاز به ثروتمند و پولدار شدن باشه ارزشها باید معنوی باشه نه صد سال کار کنی حتی پول پیش را نداشته باشی اونهم با تحریم از داخل چهل ساله وضع همینه مگه چند تا کشوره مگه چند تا ملته اینجا راه حل برخی استادان اقتصاد چون شهروند کشور دیگری هستند مبنی بر منافع مستضعف و مردم عادی نیست مبتنی بر کشوری است که سکونت دارند یا متاسفانه منافع غارتگران و چپاولگران اقتصاد کشور و صحبتها صرفا جهت انحراف افکار عمومی از تحریم های داخلی و مشکلات گسترده اقتصادی ناشی از مجموعه ای از جرمهای شرعی مرتبط با آن میباشد

  • فاتح
    0

    بیش از ۱۲ میلیون نفر مهاجر غیر قانونی ویا همین میهمانان ناخوانده که از پاکستان و ترکیه اخراج شده اند و وارد کشور ایران شده اند را اخراج کنید بخش اعظمی از مشکلات و گرانی اجاره نشینی و تورم حل می شود ، شوربختانه ورود این اتباع بیشترین مشکل را هم برای قشر ضعیف جامعه ایجاد کرده اند چرا که این جماعت غالبا به دلیل فقر در مناطق پایین شهر و حاشیه ای شهرها سکنی گزیده اند که هم فرصت های شغلی طبقه کارگر و طبقه خدماتی کشور را ربوده اند وهم عملا باعث افزایش بار گرانی این طبقه شده اند !؟الان اگر مشاهده کنید نود درصد کارگران سر میدانی و یا فروشندگان مغازه ها را این میهمانان ناخوانده تشیکل داده اند !؟ دولت هم که مدام تفسیرش این است که لکوموتیر پیشرفت با سرعت در حال حرکت است و مظلوم شهروندان و مردم بی دفاعی که در زیر چرخ های این لکوموتیر ، له شده و خواهند شد !!!؟؟؟

  • زیبا
    1

    موجر ومستاجر باید باهم تعامل کنند چون هردو با تورم دست وپنجه نرم میکنند

  • ناشناس
    0

    شعاردادن راحته و فک زدن شماره کنتور نمیزنه کیه که اجرا کنه وقتی خودتون میگید بانکها حرف ریس جمهور رو پشت گوش انداختن برای وام مسکن
    اینم توجه نمیشه قیمت‌ها ثبات ندارع کنترل از دست دولت خارج شده ول کنید برید بهتره

  • محمد
    0

    بخدا اجاره بها هم حد اندازه داره من توان پرداخت اجاره کارگاه ۷تومن خانه ۷تومن تازه با صد تومن رهن راندارم یادم نمیاد کی گوشت خریدم انسانیت از بین رفته لطمه به دین وایمانمون زدن این مسئولین بی کفایت نمیدونم اقتصاد نمیدونن یا نمیخان ملت رفاه نسبی راتجربه کنن مگه چقد درامد دارم سه تا بچه یه خواهر مریض بقران انسان نیستن این صاحب خانه ها ودولت مردان

  • ناشناس
    0

    مالکان جدای از همه قوانین باید هوای مستاجر را
    داشته باشه که فشار به خانواده نیاد، شرمنده نشه
    برکت اجاره راضی مستاجر خیلی بیشتر از اینهاست

  • ناشناس
    0

    برای پسرم‌ که ۵ساله مستاجره وبه تازگی قرارداد خواستیم بنویسیم به صاحب خونه که گفته ۱۰۰ملیون روی پول پیش بذارید گفتم وام مستجری بگیرم وکدرهگیری میخواد میگه نه درسامانه قرارداد ثبت کنیم بعد من باید مالیات بدم قبول نمیکنه درسامانه ثبت وکد رهگیری بگیریم،، پس اون مالیات برخانه های خالی چی شد الان چند ساله توشهرما خوش نشینها خونه خریدند برای درسال بخاطر یکی دوماه درسال بیاند توش وبعد درش بسته و.... دیگه به مرگ خودم راضیم بازنشسته تامینم با حقوق ۷۵۰۰درسال ۱۴۰۲ ودوتا پسرمستجر فقط روزی صدبار آرزوی مرگ دارم وامیدی ندارم

  • محمد
    0

    من یک بازنشسته مستمری بگیر حداقلی بگیر عیالوار مستاجر تامین اجتماعی هستم اولا از نظر مشکل مسکن هیچ کسی به فکر ما نیست طرح نهضت ملی مسکن دولت با فرمایشات روز اول کاملا متناقض است متری 2500ملیون شده 10ملیون تومن قرار بود زمین و پروانه و نقشه عوارض رایگان بدهند ندادند وام دراز مدت کم بهره بدهند ندادند حالا من مستمری بگیر حداقلی بگیر عیالوار تامین اجتماعی که قرار بود با 300ملیون آپارتمان مسکن ملی را بگیرم چگونه میتونم یک میلیارد تومن پول بدم از کجا بیارم حقوق من شده امسال 10ملیون تومن که همه ان را بابت اجاره بها منزل پرداخت میکنیم دولت و مجلس و وزارت راه باید نیازمندان واقعی را حمایت کنند نه اینکه باعث نابودی ما شوند همه اتباع خارجی باعث افزایش قیمت اجاره بها منزل در کشور شده است و تصمیمات غلط دولت از طرف دیگر باعث افزایش قیمت اجاره بها مسکن و قیمت ملک در کشور شده است یه وام ودیعه مسکن به من نمیدن میگن سال 99مبلغ 15ملیون گرفتی آخه ان را سال گذشته تسویه حساب کردم الان چیکار کنم کرایه ها بالا رفته و پول ودیعه افزایش پیدا کرده است لطفاً از ما مستاجران بازنشسته عیالوار تامین اجتماعی حمایت کنید زندگی ما در حال نابودی است

  • ناشناس
    0

    باسلام وخسته نباشید من یه سویت ۴۰متری اجاره کردم فقط یه اتاق ۱۸متری ویه آشپزخانه ۶متری وحمام ودستشویی اش باهمه ولی اجاره خونه ماهی ۴۳۰۰اجاره میدم برای گرفتن ۱۰۰میلیون وام ۹ماه تمام دویدم ولی هرسری به بهانه های مختلف بهم وام ندادن ضامن ۲نفرمیخواستن ضامن هم داشتم همه کارهایی که بانک صادرات شعبه آزادی استاد معین بهم ندادن الان من هرجاوام رفتم گفتن به این منطقه نمی خوره محدوده هاشمی چرانمیخوره ازخودشون قانون می‌زارن چون بی قانونی وجود داره بانکی هابه هرکس که دوست دارن میدن چراچون قانونی وجود نداره حتی ریئس بانک هم پارتی بازی میکنن باید یه بازرسی باشه که بتونه به دادمردم برسه وبرای مردم دلسوزی کنه

  • علی
    0

    باید یک سامانه برای اجاره املاک درست بشه ومشاوران املاک رو ملزم به ثبت قول نامه در این سامانه بشن واول باید قول نامه یک سال گذشته در سامانه ثبت بشه بعد حودو ۲۰ تا ۳۰ درصد شناور به قیمت سال قبل اضافه بشه واگر بخواد هم صاحب خانه وهم مشاور املاک بخواد بیشتر از قیمت مصوب رو تحمیل کنه سامانه نباید این قرارداد رو تایی کنه وهرمعامله ای که منسخ بشه باید نمره منفی به مشاور املاک داده بشه وجریمه ای برای املاکهایی که قانون شکنی کنند در نظر گرفته بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها