انتقاد تند یک اقتصاددان به ادعاهای رئیس بانک مرکزی:

اقتصاد کشور را قفل کرده اید؛ تراز تجاری به شدت منفی شده، پول ملی هم سقوط کرده

یک اقتصاددان بیان کرد: خطای تشخیصی دولت در کنترل تورم معلوم و مشخص بود که نتیجه پایدار حاصل نخواهد شد و مثل روز روشن بود که صرفا با اتکا به سیاست‌های پولی نمی‌توان تورم را در میان‌مدت و بلندمدت مهار کرد.

اقتصاد کشور را قفل کرده اید؛ تراز تجاری به شدت منفی شده، پول ملی هم سقوط کرده

رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های انجام شده ، بهبود شاخص‌های اقتصادی ادامه دارد.

فرزین با بیان اینکه در دولت مردمی، متغیرهای پولی اثرگذار در تورم هم‌اکنون نزولی شده و آثار آن در شاخص‌های اقتصادی نمایان شده است، تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی که در ۲۵ سال گذشته به‌طور متوسط ۲۸.۲ و در ۶۲ سال اخیر ۲۵.۷ بود، رو به کاهش گذاشته که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است.

به گفته فرزین تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف‌کننده با ۱۸.۴ واحد درصد کاهش از ۴۹.۴ درصد در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده .تورم سالانه مصرف‌کننده نیز با ۷.۱ واحد درصد کاهش از ۴۴.۱ درصد در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۷ درصد در اردیبهشت ۱۴۰ کاهش یافته است.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در واکنش به سخنان رییس کل بانک مرکزی گفت: سیاستی که در سال ۱۴۰۲ در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفته بود، سیاست شدید انقباضی با تمرکز بر کنترل ترازنامه بانک‌ها و افزایش نرخ سود بانکی بود که هر دو این سیاست‌ها با هدف کاهش رشد کل‌های پولی و نقدینگی و به تبع آنها کاهش تورم اتخاذ شد.

این اقتصاددان در ادامه گفت: البته سال ۱۴۰۲ دیپلماسی اقتصادی نیز به کمک دولت آمد و انتظارات تورمی را نیز کنترل کرد. به عبارت روشن باید اشاره کرد که سیاست‌های انقباضی پولی در کنار توسعه دیپلماسی سیاسی همراه هم به کاهش انتظارات تورمی و کاهش تورم نقطه به نقطه کمک کرد به گونه‌ای که نرخ تورم نقطه به نقطه از حدود ۵۵ درصد اوایل فروردین ماه ۱۴۰۲ به حدود ۳۶ درصد اسفند ماه ۱۴۰۲ رسید. در کنار آن نرخ بازار غیررسمی دلار هم از خرداد ماه تا بهمن ماه ۱۴۰۲ حوالی ۵۰ هزار تومان در نوسان بود.

شقاقی شهری ادامه داد: با این حال همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد و بارها هم به آن تاکید شده بود ریشه تورم در اقتصاد ایران از ناترازی‌های اقتصاد کلان و گسست بخش پولی از بخش واقعی نشات می‌گیرد و کسری‌های بودجه‌ای ایجاد شده به واسطه ناترازی‌های اقتصاد کلان و بی‌انضباطی‌های مالی دولت‌ها به وجود آمده و کسری‌های بودجه‌ای تشدید هم شده است و از این محل به بخش پولی فشار وارد می‌سازد و با تشدید رشد کل‌های پولی به تورم می‌انجامد.

او خاطرنشان کرد: لذا خطای تشخیصی دولت در کنترل تورم معلوم و مشخص بود که نتیجه پایدار حاصل نخواهد شد و مثل روز روشن بود که صرفا با اتکا به سیاست‌های پولی نمی‌توان تورم را در میان‌مدت و بلندمدت مهار کرد.

ارزش پول ملی اواخر سال گذشته20 درصد دیگر کاسته شد

شقاقی شهری گفت: البته مشخص بود که با ابزار سیاست‌های پولی نمی‌توان به صورت پایدار و ماندگار نرخ تورم را کنترل کرد و تنها در کوتاه‌مدت شاید توفیقی حاصل شود. لذا خطای بانک مرکزی و عدم تصمیم‌گیری درخصوص کنترل ناترازی‌های اقتصاد کلان و کسری‌های بودجه موجب شد در ماه‌های پایانی سال گذشته نرخ دلار از ۵۰ هزار تومان به حوالی ۶۰ هزار تومان برسد.

او تصریح کرد: البته نااطمینانی‌های حمله ایران به رژیم اشغالگر هم موجب شد نرخ دلار تا بیش از ۷۰ هزار تومان برسد اما اثر آن موقتی بود و بهای دلار مجددا به حوالی ۶۰ هزار تومان بازگشت. لذا دیدیم در ماه‌های پایانی سال گذشته حدود ۲۰ درصد ارزش پول ملی مجددا کاهش پیدا کرد که اثرات تورمی همین رخداد از تابستان ۱۴۰۳ مشاهده خواهد شد

کاهش خالص حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی بازار سرمایه

این اقتصاددان ادامه داد: با این حال علی‌رغم تاکیدات برخی اقتصاددانان به عدم کارایی سیاست‌های پولی انقباضی در کنترل نرخ تورم در میان‌مدت و بلندمدت بدون توجه به سیاست‌های مالی و بخش واقعی، بانک مرکزی همچنان اصرار داشت سیاست‌های پولی انقباضی را در کنار سیاست‌های تثبیت ارزی دنبال کند.

او خاطرنشان کرد: لذا اثرات مخرب این دو سیاست درحال روشن شدن است به‌طوری که بازار سرمایه کاملا از کار افتاده است و خالص حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی بازار سرمایه از ۳۴ درصد ۱۴۰۱ به زیر ۱۴ درصد ۱۴۰۲ افت کرده است و بخش خصوصی و تولیدی نیز به دلیل سیاست‌های شدید انقباضی پولی و عدم دسترسی به منابع بانکی در شرایط بسیار بدی قرار دارند و رکود سهمگینی بر اقتصاد حاکم شده است.

اقتصاد ایران در شرایط قفل شدگی قرار دارد

شقاقی شهری گفت: به دلیل اختلاف ۵۰ درصدی نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد، بانک‌ها تسهیلات را به شرکت‌های زیرمجموعه خود هدایت می‌کنند و این شرکت‌ها نیز برای برخورداری از رانت ارزی در صف واردات قرار دارند و طرح توسعه‌ای از کانال تسهیلات نظام بانکی اتفاق نمی‌افتد.

او تصریح کرد: لذا اقتصاد ایران در شرایط قفل‌شدگی قرار دارد و رکود سهمگینی هم حاکم شده است و اثرات کاهش تورمی هم امکان ماندگاری در میان‌مدت و بلندمدت نخواهد داشت، چرا که ریشه تورم یعنی ناترازی‌های اقتصاد کلان و عدم کارایی بخش واقعی اقتصاد ایران سرجای خود قرار دارند و دولت نسبت به تصمیمات سخت برای مهار ناترازی‌های اقتصاد کلان تعلل داشته است.

تشدید کسری‌های تجاری و حساب سرمایه

این استاد دانشگاه افزود: همچنین اختلاف معنی‌دار ارز نیمایی و ارز در بازار آزاد موجب شده کسری‌های تجاری و حساب سرمایه تشدید شوند که خود فشار سنگینی بر بازارساز ارز وارد می‌کنند.

شقاقی شهری تصریح کرد: لذا توصیه بنده به دولت چهاردهم این است که چنانچه به دنبال کنترل ماندگار نرخ تورم است باید اولا از سیاست‌های مالی و بخش واقعی اقتصاد شروع کند و برنامه روشنی برای مهار ناترازی‌های اقتصاد ایران داشته باشد، ثانیا تلاش کند گسست بخش واقعی از بخش پولی را حل کند، ثالثا چنانچه اصرار بر تداوم سیاست‌های تثبیت‌ ارزی در شرایط تحریمی دارد باید الزامات این سیاست یعنی حاکمیت ریال و کنترل قاچاق و جلوگیری خروج سرمایه را در دستور کار قرار دهد یا اینکه از سیاست‌های تثبیت ارزی دست بکشد و سیاست مداخله در کریدور بازار آزاد را دنبال کند تا حداقل رانت ارزی کاهش یابد و کسری‌های تجاری و حساب سرمایه مهار شود.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • ناشناس
    2

    در ایران اقتصاد معنا ندارد

  • پیشگویی ووگولننسج گ گ ع ع
    4

    سال 403 و 404 رکود تورمی شدیدی خواهیم داشت
    هیچ خرید فروشی در بازار خودرو و خانه نمی بینی
    مالیاتی هم نمیشه از مردم گرفت
    یعنی نابودی بازار و دولت
    بعدش بووووووم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      اصل بخش مسکن و خانه سفته بازی نیست بلکه کالای مصرفی هست و هرکس نیاز دارد خرید و فروش می کند و خالی شدن دلالی یعنی کاهش تورم

    • ناشناس
      0

      ۱۶:۳۵ عجله نکن. اوووونچنون خرید و فروش کالای مصرفی نشونت میدن که یک وجب روغن روش باشه

  • کارشناس اقتصاد
    1

    سلام آقای فرزین در روزنامه جهان‌اقتصاد۲۵دی ماه ۱۴۰۱ من برای مهار تورم آمدم.پس چه شد؟؟؟شما برای تورم آمده بودید.اولین وظیفه بانک مرکزی کاهش حجم نقدینگی‌و مهار تورم است.اقتصاد شما قفل زده اید.حالا به گردن‌مردم انداخته اید!!!چاپ بدون پشتوانه پول بلایی بر سر اقتصاد آورده‌اید.قیمت‌دلار‌مگر شما نمی گفتی۲۸۵۰۰ تومان ثابت نگه می دارم.چه شد دلار به‌۶۰هزار تومان‌رسید.مالیات دو برابر کرده‌اید.تولید کننده قادر به تولید نیست.آقای فرزین شما باید در همین رسانه به مردم پاسخگو باشیدیک تولید کننده بجای تولید باید هر روز جوابگویی دارابی و بیمه تامین اجتماعی باشد.فرصت تولید کردن ندارد.شاخص قیمت cpi تورم یعنی رشد یا تغییرات قیمت ها همان نرخ تورم است.دوباره از تورم بکبار دیگر رشد می گیرید.به ملت می‌گویید تورم رو کاهش است!!!حتی در محاسبات می خواهید به مردم گول بزنید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کلا گول و زبانشان دراز است.

  • ناشناس
    2

    بورس را نابود کرده شما سود 4درصد بده همه چیز درست میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دولتی که برنامه ی برای پیشرفت کشور نداره وزیر ش از اقتدار و قدرت دم میزنه

    • ناشناس
      3

      بورس همگی در سود هست

  • ناشناس
    0

    ساعت خواب! لابد تو هم صبح شنبه خبردار شدی؟

  • ناشناس
    2

    عزیزجان با سواد اینها به تنها چیزهایی که فکر نمی کنند همینهای است که شما مکید اینها به خودشان و اطرفیانشان و ووووووو فکر می کنند و اهمیت میدن

  • ناشناس
    2

    اینهایی که گفتید نمی دانیم یعنی چه اینها را بگذارید برای جلسات همان نخبه های نظام اگر قیمت گوشت تا انتخابات نصف شد در انتخابات شرکت می کنیم در غیر اینصورت خیر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اگر قیمت گوشت تا انتخابات نصف شد ؟؟؟؟
      منتظر بنشین تا قیمت گوشت تا انتخابات نصف بشه
      انقدر منتظر بنشین تا زیر پات علف سبز شه
      😂😂😂😂😂

  • ارسلان دولتخواه
    2

    با سلام دکتر فرزین در جامعه حضور ندارد تا ببیند تورم کالا وخدمات افزایش یافته وفقر بیشتر شده است فقط ....... از تسهیلات بانکی استفاده میکنند

  • مسئولان بی فکر
    5

    اقتصاد ایران سیاسی شده بجز تعامل با کشورهای دیگر هیچ جور دیگری این قفل باز نمی شود .(مردم را سر کار نگذارید )

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      راه دیگری جز خود فروشی بلد نیستید اینهمه باغ ویران کردید که آباد بشیم

    • فاطمه
      1

      آباد آباد کردن شما و افتادن به جان باغات خارج شهر ه که در دراز مدت جواب داده

  • ناشناس
    0

    نشنیده اید :«بزرگ به کوچک و کوچک به بزرگ» ، برای نابودی جامعه ای کافیست کارهای بزرگ را به افراد کوچک واگذار کنید .

  • ناشناس
    1

    خزانه دار طالبان عملکرد یکساله اش از این دکترهای پرمدعا بیشتره .ظرف یکسال ارزش پول افغانستان بیش ازدو برابر شده ودرهمین مدت ارزش پول ما به یک سوم کاهش داشته .

  • ناشناس
    5

    از این که رشد نقدینگی بالا کاهش یافته و باعث کاهش تورم می شود و کاهش دلالی و در عین حال رشد اقتصادی بالا صورت گرفته و بیکاری کمتر شده عصبانی هستید در ضمن کسری بودجه همه دنیا دارند اما همانند شما تورم خاصی درست نمی شود چون دلالی آزاد نیست
    شما بهتر است بگویی نرخ ارز را با تورم بالا ببرند

  • ناشناس
    1

    تنها ٤ سال يك نَفَر بيسواد را رئيس بكنيد ببينيد چگونه مشكل كل ايران را حل مي كند

  • ناشناس
    0

    حرف های درست و غلط قاطی هم کردی

  • ناشناس
    3

    بورس و سهامداران را نابودکرد واقعا ما ۴ ساله یه روز خوش ندیدیم دلالان هر روز با شادی از خواب بیادر می شوند ولی سهامداران هر روز با دلهره از خواب بیدار می شوند عامل اصلیش هم افرادی امثال اینها هستند

  • ناشناس
    0

    ایشان بر عکس وعده رئیسی به مالباختگان 99 بورس عمل کردند در واقعا به جای کمک به مالباختگان آنها را کاملا نابود کردندشاید اگه وعده ای داده نمی شد الآن مالباختگان 99 با زیان خارج شده بودند و سرمایشون دردی را دوا می کرد ولی الآن چی؟ اون پول اگه چندین برابر هم بشه دردی را دوا نمی کنه چون ارزش مکانی آن نزدیک به صفر رسیده.

  • همشهری
    0

    الان احساس خطر میکنن ً وقتی که رئیس دولت داره عوض میشه تا زه حرف مردم رو میزنن تازه میگن تورم داریم خوب اینو که مردم هم میگفتن ....
    وقتی راس کار بودی چیکار کردین ....
    یعنی میخوای بگی که ، طبق سیاست خودت پیش نرفت ، یا اینکه داری جایگاه خودت در دولت بعدی محکم میکنی ...

  • ....
    0

    گرانی .فقر .بیکاری

  • ناشناس
    1

    فرزین بزودی با ارزوه و ایده ایش از ملت با شرمندگی خداحافظی خواهد کرد پول ملی را به بدترین شرایط تبدیل کرد و خجالت هم نکشید و عذر هم نخواست چای شیرین هم میخواد فرصت خدمت نگذاری تمام

  • ناشناس
    0

    این ۳ سال رياضت اقتصادی همراه با تورم بود

  • ناشناس
    0

    چاپ پول بی ارزش ایران توسط شما و عدم تعامل با کشورهای پیشرفته و تاثیر گذار در دنیا و فقط ارتباز با کشورهایی که هیچ هیچند عدم سرمایه گذاری خارجی اختلاس و چپاول پول و مدیران کندذهن و نادان در همه زمینه ها و فرار سرمایه انسانی و پولی نا امیدی انتظار تورمی و یاس و ناامیدی مردم .

  • حسن . بیسواد.
    1

    آفرین به شما که فهمیدید خوب حالا ببینیم کی میفهمه.؟؟؟

  • همرزم هادی
    2

    این مملکت فقط فقط توسط یک نفر نجات پیدا میکند فقط کافیست نگرش معتدل شودوبه وحدت جمعی درجهان ومنطقه پیوست

  • ناشناس
    0

    اینا مثلا به اینکه قیمت لوبیا پارسال از ده تومن شده ۲۰ تومن میگن صدرد تورم داشته اما از ۲۰ شده ۲۹ تومن میگن دیدید به جای صد درصد تورم نود درصد تورم بهش خورده ......ما باید صبر کنیم که بر فرض ۵ سال دیگه این ۹۰ یواش یواش بشه ۲۰ درصد و .......

  • ناشناس
    0

    خودت میفهمی چی میگی؟؟
    ۲۵ سال گذشته ۲۸٪
    ۶۲ سال اخیر ۲۵٪
    یعنی چی؟ ۲۵ سال بیشتر از ۶۲ سال بیشتره
    کلا چی میگی حدود یه قرن داری نظر میدی
    من که نفهمیدم چی شد

  • بشیر
    1

    جدی می فرمایید قربان ؟
    چرا وقتی دلار ۳۲۰۰ تومانی ۲۷۰۰۰ تومان می‌شد شما اقتصاد دانها !!!! زبانتان لال شده بود ؟ بنازم به معجزه دولت سیزدهم که لال ها را هم آوازه خوان کرد .

  • ناشناس
    0

    آمار های غلط ،هیچ چیز کاهشی نبود ،تمام آمارها حکایت از افزایش قیمتها و تورم دارد .

  • ح
    0

    فقط ال وعده عمل مساوی صفر همه مسعولان
    با سلام خدمت مسعولان محترم هرکسی ماده ۲۷ معلولان چندین سال است اجرایی شده توسط نمایندگان مجلس و دولت الان اجرایی نمیکند از خداوند متعال عزیزم قربونت برم میخوام زندگیش از معلولان بدتر کنه مثل معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه بگیره روز سیاه بشه زندگی خداوند متعال عزیزم خودت خبر داری ما معلولان بدون خونه اجاره نشین با اندک ماهانه چه زجری متعمل میکنیم هر مسعولی از پست مقامش زندگی معلولان بدبخت بیچاره کرده تقاظا میکنم همون مسعول چنان زندگی بهم بزن از معلولان بدتر زجر بکشه شما را به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیهم السلام چنان زندگی ش بهم بزن بدونه با اندک ماهانه مددجویان چگار میکنند دوساله عیدیشون هم واریز نکردند هنوزم معلولان چشم انتظار چندر قاز عیدی هستند همه چیز واگذار میکنیم ما معلولان به شما خدایا جز تو پنهاهی ندارند معلولان بدبخت بیچاره بدون خونه اندک ماهانه فقط شده وعده وعید در عمل چیزی ندیدیم

  • ناشناس
    0

    قفل کردن اقتصاد توسط مزدوران سیاسی انگلیس!

  • علی اکبر
    0

    فرزین جون درامد دلاری هزینه ریالی دارد اصلان فکر وسواد ان را ندارد از اقتصاد حرف بزند اقتصاد ایران دست چند نفر مافیا حکومتی هست فرزین وسایر مسئولین مانند فرزین برای سخن گفتن هستن اقتصاد ایران اگر مسئولین رده بالا مافیان بخواهند در عرض یک سال درست می شود مگر اقتصاد عراق افغانستان اذربایجان ترکیه حتی کشورهای آفریقایی بهتر از ما بودن افغان ها پول مارا مسخره مکنند

  • ناشناس
    0

    جای ارز ۴۲۰۰ دلار ۳۷۰۰۰ تومانی گذاشتید.اونوقت میگید تورم اومده پایین.. حالا مردم خوب بیچاره نون رو هم باید ۱۰ برابر گرانتر بخرند..خوداتون که دارید .. بط را زطوفان چه باک ..

  • کریم
    0

    شما با این روش که در پیش گرفتید پول ملی را به کاغذ و بی ارزشترین پول دنیا بدل کردید دلار هفت تومان را به شصت هزار تومان رساندین رشد اقتصادی پانزده درصد را به منفی تا پنج درصد رساندین خانه خریدن برای کارگر و کارمند یک خواب و خیال شد لعنت به مسببسنش

  • امیری
    0

    وقتی گله ای روازچوپان بگیری وبه دست گرگ بسپاری ایاتوقع هست که مواظب گوسفندان باشد یابه فکر خوردن وسیرکردن شکم خودش باشد تاگرگ باشد روزبه روزگله کوچک وبه اتمام میرسد

  • فرزند شهید
    0

    چقدر دروغ تحویل ملت بیچاره میدهید من حاضرم به عنوان یک اقتصاددان در برنامه زنده همه فریب ودروغ های اینها را برملا کنم

  • ح
    0

    انتخابات ریاست جمهوری شروع می‌شود وعده های خویی میدن مثل مسعولان نمایندگان مجلس این دوره قبل انتخاب تلویزیون میکفتند معلولان باید طبق قانون کار ماهانه بگیرند و یا بیشتر وقتی صندلی تصاحب کردند با رای اکثریت زیادشون معلولان دیگه یادشان رفت معلولی وجود دارد چه برسد فکر ماهانه اندک شان باشند والا ریاست جمهوری شروع می‌شود شاید همون وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس بازگو کنند رأی جمع کردن از معلولان فقرا مسعضفان با قول همون وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس که قبل رأی گیری قول داده بودند معلولان باس طبق قانون کار ماهانه بگیرند ما معلولان نه سیاسی هستیم نه ضد انقلاب نه دزد نه اختلاسگر نه وطن فروش بلکه از همه مردم ایران بیشتر عشق میورزیم کشورمان ایران نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری با برای رأی دادن خواهیم آمد مثل همیشه اشکال ندارد بزار وعده وعید بدند معلولان کاری میکنیم طبق قانون کار ماهانه بگیرند اشکالی ندارد عادت کردیم وعده‌های انتخاباتی مسعولان ولی بخاطر نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهیم کرد مثل همیشه ما معلولان بدون خونه اجاره نشین هستیم واقعا خیلی سخته زندگی معلولان هزاران مشکلات زندگی و حتی دو سال است عیدی مون واریز نمیشود باز اشکال ندارد پشت نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم ما معلولان هر چند چندین سال است اجرایی شده توسط نمایندگان مجلس و دولت سالها پیش ماده ۲۷ معلولان ولی اجرایشان نمیکنند چرا نمیدونم بلاخره میاییم رأی دادن بخاطر نظام و رهبری ایرانمان کسی نیست حمایتشون کنه معلولان را اشکالی ندارد خدا هست مسعولان ایران سرای ما معلولان است نه همه غیر معلولیت دشمن فکر نکند بخاطر مشکلات زندگی ما معلولان نمیاییم خواهیم آمد مثل همیشه ایران سرای منه معلول است تمام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها