نحوه محاسبه کمیسیون املاک از چه فرمولی تبعیت می‌کند؟

کمیسیون مشاوران املاک بابت انعقاد یک معامله خریدو‌فروش 6.5 میلیاردی در تهران، به‌حول‌وحوش 35 میلیون تومان می‌رسد.

نحوه محاسبه کمیسیون املاک از چه فرمولی تبعیت می‌کند؟
نحوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها هزینه مساوی برای طرفین قرارداد ایجاد می‌کند. معمولا ۱۰ درصد چیزی که هر کدام از طرفین قرارداد به‌عنوان کمیسیون املاکی‌ها پرداخت می‌کنند، به‌اسم مبلغ ارزش افزوده فاکتور می‌شود، اما این یکی طبق توافق طرفین باید تسویه شود.
 
نحوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها از فرمول‌های ساده و پیش‌افتاده‌ای تبعیت می‌کند و در حالت‌های مختلف قرارداد، تفاوت دارد. کمیسیون مشاوران املاک در قرارداد خریدوفروش معمولا ۵.۵ درصد کل ارزش ملک است، اما این عدد در معاملات رهن کامل و رهن و اجاره به زیر دو درصد تقلیل پیدا می‌کند. همزمان با بالارفتن تب خریدوفروش و نقل‌انتقال مستاجران در فصل گرما، بد نیست از نحوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها که به تصویب اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران رسیده، باخبر باشید.

نحوه محاسبه کمیسیون در قرارداد خریدوفروش

حوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها موقع خریدوفروش ملک به‌شکلی است که حدود ۵.۵ درصد ارزش ملک به مشاوان املاک تعلق می‌گیرد. هرچقدر ارزش ملک بیشتر باشد، طبیعتا کمیسیون املاکی‌ها نیز بالاتر می‌رود.
متوسط قیمت مسکن در تهران طبق آخرین آمار‌های رسمی به‌متری تقریبا ۸۱ میلیون تومان رسیده است. خانه ۸۰ متری را تصور کنید که آماده نقل‌وانتقال است و قرار است با همین نرخ از فروشنده به خریدار جدید برسد.
 
نحوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها در این حالت شکل ساده‌ای دارد. قیمت نهایی ملک چیزی نزدیک شش میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان است. حق‌الزحمه یا کمیسیون ناخالص برای هر کدام از طرفین قرارداد ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود و یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان هم باید طبق توافق طرفین تحت‌عنوان پرداخت شود.
 
نحوه محاسبه کمیسیون املاک در این معامله نهایتا ما را با عددی نزدیک ۱۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان برای طرفین روبرو می‌کند. ضرب این عدد در دو یعنی برای خریدار و فروشنده، به ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می‌رسد. رقمی که معادل ۵.۵ درصد ارزش کل ملک است و به‌عنوان کمیسیون به جیب مشاور املاک می‌رود. انعقاد یک قرارداد پنج میلیاردی در بازار مسکن تهران، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مشاوران املاک عایدی دارد و جوش دادن معلامله ۲۰ میلیاردی، حول‌وحوش ۱۱۰ میلیون تومان سود برای مشاوران املاک تضمین می‌کند.

نحوه محاسبه کمیسیون در قرارداد رهن کامل

کمیسیون مشاوران املاک در قرارداد رهن کامل تقریبا معادل یک درصد کل چیزی است که از حساب مستاجر به صاحبخانه واریز می‌شود. فرض کنید، مالک آپارتمانی در تهران بابت یک سال رهن کامل درخواست دقیقا یک میلیارد تومان کرده است.
 
نحوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها در این حالت به‌شکلی است که حق‌الزحمه ناخالص یا همان کمیسیون ناخالص برای هر کدام از طرفین پنج میلیون تومان محاسبه می‌شود. صاحبخانه یا مستاجر باید با توافق یکدیگر ۵۰۰ هزار تومان به اسم ارزش افزوده کنار بگذارند و اینطوری روی هم مبلغ کل حق‌الزحمه کمیسیون برای طرفین قرارداد به ۱۱ میلیون تومان تبدیل می‌شود.
 
کمیسیون مشاوران املاک در قرارداد رهن کامل با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، نهایتا با احتساب ارزش افزوده و سهم طرفین به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد و اگر رقم درخواستی مالک برای رهن کامل واحدی، دو میلیارد تومان باشد، دست‌آخر مبلغ کل حق الزحمه کمیسیون برای طرفین قرارداد به ۲۲ میلیون تومان می‌رسد.

نحوه محاسبه کمیسیون در قرارداد رهن و اجاره

نحوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها در قرارداد رهن و اجاره نهایتا سود تقریبا ۱.۵ درصدی از ارزش کل معامله را برای مشاوران املاک در پی دارد.
 
اجاره آپارتمانی که ماهی ۱۵ میلیون تعیین شده و مستاجر باید ۳۰۰ میلیون هم به‌اسم پول پیش تحویل صاحبخانه بدهد، در فرمول تبدیل رهن و اجاره، معادل رهن ۸۰۰ میلیون تومانی است.
 
نحوه محاسبه کمیسیون املاکی‌ها در این حالت به‌شکلی است که مستاجر و موجر باید جداگانه پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کنار بگذارند و ۵۲۵ هزار تومان هم بابت ارزش افزوده دریافت می‌شود. به این ترتیب نهایتا روی هم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به‌اسم مبلغ کل حق الزحمه کمیسیون برای هر دو طرف قرارداد اخذ می‌شود. رقمی که دقیقا ۱.۴ درصد ارزش همان ۸۰۰ میلیونی که گفتیم.
منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها