علل زرد شدن فرش پس از شستشو

همه ما انتظار داریم بعد از تمیز کردن فرش مان در خانه، فرشی درخشان و خوشبو ببینیم. اما متأسفانه همیشه اینطور نمی شود! افراد زیادی از زرد شدن فرش هایشان پس از تمیز کردن در خانه، گلایه کرده اند.

علل زرد شدن فرش پس از شستشو

بنابراین در این مقاله می خواهیم شما را با علل زرد شدن فرش بعد از تمیز کردن، آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که همواره می توانید از خدمات قالیشویی کرج استفاده کرده و فرش تان را مثل روز اول تمیز و نو کنید.

علت زرد شدن فرش چیست؟

زرد شدن فرش پس از تمیز کردن یا شستن آن در خانه، ممکن است در اثر یک واکنش شیمیایی اتفاق بیفتد.

ازجمله واکنش های شیمیایی که ممکن است روی فرش اتفاق بیفتد و باعث زرد شدن آن شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاک کننده های با PH بالا
  • قرار گرفتن طولانی مدت فرش در معرض نور مستقیم خورشید
  • استفاده از مواد شیمیایی حاوی فلورسنت
  • استفاده از سفید کننده ها یا محصولاتی که حاوی سفیدکننده هستند

از دیگر مواردی که می تواند باعث زرد شدن فرش ها شود، می توان به لکه های نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن و پاک کردن فرش اشاره کرد. خب جای نگرانی نیست چون این مشکل در بسیاری از مواردی که فرش در خانه شستشو و تمیز می شود، رخ می دهد. به جای نگرانی های بی مورد، به سرعت با قالیشویی تهران تماس بگیرید و فرش خود را برای شستشوی عمیق با دستگاه به قالیشویی بسپارید.

استفاده از پاک کننده های با pH بالا

اگر فرش هایی که در ساخت آن ها از نایلون یا پشم استفاده شده را با مواد شوینده با pH بالا (10 یا بیشتر) تمیز کنید، رنگ آن ها زرد می شود. محصولات با پی هاش بالا، با الیاف فرش واکنش نشان می دهند و در نتیجه موجب تغییر رنگ می شوند.

پس اگر فرش تان را در خانه شسته اید و با لکه زردی مواجه شده اید، نگران نباشید. یک قالیشویی مجاز و حرفه ای می تواند با رنگ ساژ های مخصوص، رنگ فرش شما را بازگردانده و به رنگ و زیبایی اصلی آن باز گرداند. دقت کنید که برای از بین بردن زردی فرش، هیچگاه خودتان از مواد شیمیایی استفاده نکنید. چراکه ممکن است کار را خراب تر کنید به طوریکه دیگر اصلا مشکل تان قابل اصلاح نباشد.

استفاده از پاک کننده های با pH بالا - تصویر 2

قرار گرفتن فرش در معرض نور زیاد خورشید

وقتی فرش در معرض نور خورشید و به خصوص اشعه فرابنفش آن قرار می گیرد، تخریب نوری یا فوتواکسیداسیون رخ داده و می تواند باعث از بین رفتن رنگ ها یا پوسیدگی الیاف فرش شود. این اتفاق بر اثر شکسته شدن پیوندهای شیمیایی موجود در الیاف یا رنگ های فرش رخ می دهد و به دنبال تغییر رنگ، اغلب به سمت رنگ مایل به زرد می رود.

این مشکل به ویژه در فرش هایی که به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا نور مصنوعی که حاوی اشعه ماوراء بنفش است، اتفاق می افتد. همچنین فرش‌هایی که از الیاف پلی‌پروپیلن، ابریشم یا پشم ساخته شده اند، بیشتر در معرض اکسیداسیون نور هستند و به راحتی زرد می شوند.

اگرچه شستن و پهن کردن فرش ها در آفتاب از قدیم الایام مرسوم بوده اما پیشنهاد می کنیم چنانچه قصد دارید خودتان فرش را در منزل بشویید، حتما آن را پشت پنجره پهن کنید تا نور مستقیم خورشید به آن تابیده نشود.

علاوه بر این، بهتر است از تمیز کردن فرش در خانه خودداری کنید. استفاده از خدمات قالیشویی به خصوص اگر فرش شما حاوی الیاف پلی پروپیلن (الفین)، ابریشم یا پشم است، توصیه می شود. متخصصین فرش شویی حاضر در قالیشویی های معتبر، می دانند هر نوع فرشی را با چه مواد و روش های به خصوصی بشویند تا آسیب نبیند.

مواد شیمیایی حاوی فلورسنت (FBA)

روشن کننده های فلورسنت که روشن کننده های نوری نیز نامیده می شوند معمولا در شوینده های لباس و ظرف وجود دارند تا آن ها را روشن و تمیز کنند. این کار با جذب نور UV و انتشار مجدد نور مرئی (آبی-بنفش) رخ می دهد.

هنگام شستشوی فرش در خانه، بسیار مهم است که از محلول‌های مناسب فاقد مواد فلورسنت استفاده کنید.

در اینجا چند دلیل برای اینکه نباید از شوینده های حاوی فلورسنت استفاده کنید، آورده شده است:

  • این مواد ممکن است فرش را تمیز جلوه دهند اما درواقع فقط نحوه انعکاس نور را تغییر داده اند.
  • این مواد روی فرش باقی می مانند و نمی توان آنها را جدا کرد.
  • به مرور زمان این مواد تخریب شده و فرش شما را زرد می کنند
  • این مواد اغلب به فرش های پشمی آسیب می زنند
  • ممکن است برخی افراد به این مواد، واکنش های آلرژیک داشته باشند.

پس از استفاده از چنین مواد شیمیایی خشن خودداری کنید چراکه نه تنها به فرش آسیب می رساند بلکه احتمالا خطراتی نیز برای سلامتی شما دارند.

سفید کننده

آیا هنگام شستشوی فرش خود از مواد سفید کننده استفاده کردید؟

یکی از دلایلی که باعث ایجاد لکه های زرو در فرش می شود، استفاده از سفیدکننده است.

استفاده از سفیدکننده حتی برای از بین بردن لکه های سرسخت نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود. سفیدکننده ها لگرچه شاید بتوانند لکه را پاک کنند اما رنگ فرش شما را نیز از بین خواهند برد. حالا بگویید ببینم ارزشش را دارد؟

به جای استفاده از سفیدکننده بر روی فرش، برای از بین بردن لکه ها و سایر آلودگی های رنگی، بهتر است از خدمات قالیشویی استفاده کنید. در قالیشویی ها فرش شما با دستگاه ها و مواد مخصوصی شستشو داده می شود که هم لکه را از بین می برد و هم به رنگ فرش شما آسیبی وارد نمی شود.

مواد شیمیایی حاوی فلورسنت (FBA) - تصویر 3

کلام آخر

چنانچه فرش شما کثیف شده یا لکه های مختلف مواد غذایی، جوهر، رنگ و ... روی آن ایجاد شده، پیشنهاد می کنیم به جای استفاده غیراصولی از مواد شوینده مختلف خطرناک بر روی آن، از خدمات قالیشویی ها استفاده نمایید. در قالیشویی ها از دستگاه های اتوماتیک و مواد شوینده درجه یک استفاده می شود تا فرش شما تمیز و مثل روز اول، نو به نظر برسد.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد