دولت پزشکیان با کسری بودجه 556 هزار میلیاردی بجامانده از دولت قبل چه می کند؟

براساس برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس، کسری تراز عملیاتی بودجه سال جاری ۳۰۷ هزار میلیارد تومان است. کسری تراز عملیاتی حاصل تفاضل هزینه‌ها (منهای اعتبارات عمرانی) از درآمدهای دولت (منهای درآمد نفت و فروش اموال و اوراق) است؛ این اما تنها کسری بودجه ۱۴۰۳ نیست.

دولت پزشکیان با کسری بودجه 556 هزار میلیاردی بجامانده از دولت قبل چه می کند؟

بخش دیگری از برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس، کسری اقلام فرابودجه‌ای است که در سال‌های اخیر به معضلی جدی برای بودجه‌ کل کشور بدل شده‌اند، این اعداد و ارقام از آنجا که در سرجمع اعداد و ارقام بودجه محاسبه نمی‌شوند، فرابودجه‌ای نامیده می‌شوند.

به رغم آن که اعداد و ارقام فرابودجه‌ای در سقف بودجه نیامده‌اند اما بار مالی آنها بر بودجه دولت همچنان سنگینی می‌کند و عدم تحقق یا اشتباهات در برآوردهای این اعداد و ارقام بر میزان کسری بودجه و ناترازی بودجه اثرگذار است.

556 هزار میلیارد تومان، مجموع ارزش ارقامی است که در صورت عدم تحقق یا بیش‌برآوردی منابع عمومی بودجه و موارد فرابودجه‌ای، می‌توانند بر میزان ناترازی بودجه سال جاری موثر باشند و بر تعمیق کسری بودجه بیافزایند.

دولت چهاردهم درحالی به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد که درنخستین گام به چنین کسری بودجه هنگفتی برخورد می کند. این درحالی است که مردم از دولت جدید انتظار اصلاحات اقتصادی فوری ومیان مدت دارند؛ به گونه ای که اثرات این اصلاحات در سفره ها،معیشت وسطح عمومی قیمت ها قابل لمس باشد.

درکناراین، وعده های اقتصادی که تئوریسین های اقتصادی دولت چهاردهم پیش از انتخابات درباره کاهش مالیات ها؛ بخصوص کاهش مالیات حقوق بگیران که بخش عمده ای از درآمد مالیاتی دولت را تشکیل می دهد، داده اند می تواند به افزایش کسری بودجه منجر گردد.

همچنین افکارعمومی انتظارکاهش تعرفه‌های تجاری به منظور افزایش واردات کالاهای ارزان به کشور را هم دارد واین موضوع وقتی با مشکلات جاری اقتصاد کشور نظیر تحریم ها وتبعات آن بخصوص کاهش فروش نفت وتنزل درآمدهای ارزی وتورم وافزایش فزاینده نقدینگی هم آواز گردد، کسری بودجه را به صورت غولی شکست ناپذیر در نظر می آورد.

حال سوال این است که آیا راهی برای جبران غیر تورمی این کسری بودجه وجوددارد؟ آیا روشی هست که دولت چهاردهم بتواند بدون چاپ پول یا دست کم چاپ پول محدود، براین کسری بودجه فائق آمده وهزینه های رو به افزایشش را بپردازد؟ به نظر میرسد راه هایی ممکن اما دشوار دراین باره وجوددارد.

 

قطره قطره

راه های جبران کسری بودجه اگر چه کامل وضمنا ساده نیست اما مصداق عمل به ضرب المثل معروف قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، است.

براین اساس دولت چهاردهم باید بلافاصله پس از روی کار آمدن نگاهی دقیق بر بودجه ۱۴۰۳ ونوع ذینفعان آن بیندازد.هدف از این نگاه این است که بسیاری از ذینفعان بودجه های سنواتی واز جمله بودجه ۱۴۰۳ بی آن که اثر یا خاصیتی برجسته یا قابل توجه داشته باشند صرفا بودجه خوادند. این بودجه خواران به علت بافت نادرست وسیاست زده بودجه وبا فشارها ومصلحت اندیشی‌های سیاسی در لابلای ساختارهای پیچیده،خاکستری وگنگ قوانین بودجه سنواتی که شاید به جز خواص،کس دیگری از آن سردرنیاورد،مخفی شده اند.

دهها وشاید صدها نهاد،تشکل،موسسه وامثال آن سهم های قابل توجهی از بودجه می برند ودرمقابل، خروجی خاص یا اثرگذاری ندارند.مقایسه بودجه آنها با دستگاه های رسمی که می باید پاسخگوی عملکردشان باشند هم نشان می دهد برخی از آنها چندین برابر دستگاه های رسمی بودجه می گیرند وخروجی خاصی هم ندارند. این نهادها یا موسسات معمولا اهداف موازی وایدئولوژیک دارند وبه همین خاطر هم نوعی مصونیت برای افزایش بودجه خواهی،گریز ازپاسخگویی وگزارش دهی از عملکردشان دارند.

به عبارت صریح تر آنها از محدودیت های رشد بودجه ای که درشرایط فعلی شامل تمام دستگاه ها می شود، مستثنی هستند ودرصورت کوچکترین اعمال فشاری از ابزارهای غیر اقتصادی ولابی ها استفاده می کنند. لذا مهار رشد بودجه این گونه اجزای بودجه، شفاف کردن وعملیاتی کردن بودجه آنها (تخصیص مرحله ای بودجه براساس عملکرد) ودرنهایت تخصیص این بودجه ها به امور فوری، می تواند هزاران میلیارد تومان صرفه جویی ایجاد کند. درکناراین، دولت چهاردهم باید به موضوع رشد بی ضابطه وخلاف قانون پرداخت های نجومی در دستگاه های وبه ویژه شرکت های دولتی ورود کند وجلوی آنها رابگیرد.

شاید گفته شود این ارقام دربرابر میزان کسری بودجه دولت چیزی نیست، اما به قاعده قطره قطره جمع گردد، اتفاقا کسری بودجه با به هم پیوستن همین ارقام کوچک تامین می شود. ضمن اینکه کوچک نمایی ارقام حقوق های نجومی شاید ترفند ذینفعان این حقوق‌ها برای تداوم دریافت آن باشد و البته تاثیر این اقدام در برقراری عدالت اداری هم غیرقابل انکار است.

دراین باره، اخیرا رئیس کل دیوان محاسبات کشور در هیئت عمومی این دیوان وابسته به قوه مقننه، گفته است: پارسال ، ۱۲ دستگاه کشور پرداختی‌های نامتعارف داشته اند.

احمدرضا دستغیب تاکید کرد که نام دستگاه‌هایی که بیشتر از سقف تعیین شده در قانون بودجه ۱۴۰۲، حقوق و مزایا پرداخت کرده‌اند، اعلام واین دستگاه ها به دادسرای دیوان محاسبات معرفی خواهندشد.

رئیس کل دیوان محاسبات همچنین گفت که شمار کسانی که مازاد بر سقف حقوق و مزایا دریافتی داشته اند، ۱۰ هزار و ۱۷۴ نفر بوده است.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۲، "سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایا و پرداختی‌های دیگر" را ۵۵ میلیون تومان تعیین کرده بود.

دستغیب تصریح کرد : پرداخت حقوق در شرکت‌های شبه دولتی و نیمه دولتی هم باید بررسی شود؛ اما در افکار عمومی فقط نام دستگاه‌های اجرایی در افکار عمومی را مخاطب مطرح می‌شود.

براساس این گزارش،در نشست هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور همچنین اعلام شد که "فوق العاده ماموریت خارج کشور وزارت خارجه که پارسال به صورت ارزی پرداخت شده، در سقف حقوق و مزایا نبوده است. "

دستغیب همچنین خواستار شفافیت دقیق گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۲ درباره حقوق و مزایای دستگاه‌های کشور شده است. پیش از این، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه عنوان کرده بود که «افزایش حقوق مدیران در دولت سیزدهم جهش بسیار زیادی کرده است.» او گفته بود: « در دولت قبلی مدیری نبوده که حقوق ۱۰۰ میلیون بگیرد، اما افرادی با متوسط دریافت ماهیانه ۲۰۰ میلیون در دولت سیزدهم حضور داشته‌اند.»

ماجرای حقوق های نجومی وتاثیر اصلاح آن درجبران کسری بودجه امسال بیش از آنچه تصور می شود،مفید است.

دراین راستا،به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش از ۸۳درصد از هزینه‌های جاری دولت به حقوق و دستمزد اختصاص پیدا می‌کند وبخش بزرگی از این رقم به جیب مدیران دولتی، شبه دولتی، خصولتی واعضای هیات مدیره شرکت‌های بزرگ وکوچک دولتی می رود.

درواقع، هنگام تصویب بودجه های سنواتی، جنجال زیادی برای افزایش اندک حقوق کارمندان دولت ایجاد می‌شود، اما کسی از حقوق‌های بالاتر از سقف بودجه حرفی نمی‌زند که به جیب مدیرانی می‌رود که نام و نشانی از آنها در دسترس نیست.

بدین ترتیب اجرا وگسترش این گونه الگوهای صرفه جویانه می تواند منابع بسیار هنگفتی از بودجه ۱۴۰۳ را آزاد کرده وبدون چاپ پول ورشد نقدینگی وتورم، آن را دراختیار دولت چهاردهم برای بهبود سفره های مردم وتحقق وعده ها، قراردهد.

منبع: اطلاعات
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • ناشناس
    1

    مگرکسری بودجه ای هم وجود دارد پس شعار اسب زین چیست

  • ناشناس
    2

    ورأثت از دولتها قبل است ،بايد كنار بيايد ،يكي توي بوق وكرنا مي گذارد ،يكي هم عاقلي مي كند با ان كنار بيايد ومسئله را حل كند

  • ناشناس
    1

    پس خدا بیامرز چی میگفت تمام بدهی ها را صاف کردیو هی میگفت چندین همت گرفتیم و اینقدر میلیون بشکه نفت فروختیم!

  • ناشناس
    2

    باز بیا بگو خوب بود دولت قبلی 556 میلیارد کسری بودجه داشته چطور میتونی به اینگونه دولتی بگی خوب حداقل حد وسط رو نگه دار 4 نفر رو حرفت حساب کنن اینطوری همه میدونن چرا از کی پشتیبانی میکنی!

  • مهدی دانشجوی سوخته اصلاحات
    0

    بهشت برین ارزاشه که تحویلمان میدهند.
    اسمش هم باغ فردوس است تا فردا روزی شکایت نکنیم :)

  • مورچه خوار بزرگ 🦡
    0

    با تشکر از اطلاعات و خبرفوری از گزارش علمی و تخصصی بزرگترین فرآیند سیاست مالی و پولی کشور ، واقعیت میدانی گسل ناشناخته ای است که سعی دارد ، همه آثار اقتصادی منفی خود را فدای جیب مبارکشان کنند .
    در قانون حتی جابجایی اعتبار تا سقف ۲۵ درصد قرارداد با اجازه بالاترین مقام ممکن است ، اما عملاً این سازمان های غیر رسمی هدف نظارت و سارمان های نظارتی مثل دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی را بی اثر و هزینه این سازمان ها هم هدر می رود .
    وقتی ثحبت از بودجه است ، بعدش رعایت قانون بودجه اما طبق نکات مهم گزارش انگار بودجه سرکاریه !!
    من برا ده لانه 🐜 در سال برنامه ریختم ، در عمل پنج لانه 🐜خالی شده ، کی برد کی خورد !!
    معلومه که سفره ام نصف میشه 🤣

  • بینام
    6

    این کسری بودجه مال روحانی هست که داره انتقال پیدا میکنه تو دولت های بعدی

    تخریبچی بفهم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرگ خودت مال زمان شاه است.

  • Shahram
    0

    سوال خوبی کردی ولی ۴۵ ساله دارن همینکار رو میکنن نمیدونی؟
    اولا مالیات‌ها اضافه میشه
    دوما بنزین گرون میشه
    سوما پیش فروش خودرو و اوراق

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دوباره مثل همیشه شروع شد «تقصیر دولت قبله » «کسری بودجه مال دولت قبلیه»«بیکاری رودولت قبل جاگذاشته»

  • خالیبند الممالک
    1

    556 هزار میلیارد تومن بدعهیه دولت سیزدهم !!؟
    مگر دو هفته قبل در هیات دولت آقای مخبر مدعی نبود که خزانه پر هست و بدهی نداریم .
    همه چی گل و بلبل هست
    چندین اسب زین کرده سالم قوی با شکم های پر داریم تحویل دولت جدید میدیم و فقط کافیه سوار بشن و بتازونن
    همه چی عالیه منچقد خوشخالم
    چی شد
    آمارهاشون دروغ بود ؟
    یعنی آمارهیا دولت قبلتر هم دروغ بوده
    دولت قبلترترتر هم دروغ میگفته ؟
    هه دارن مدام دروغ میگن !؟
    یعنی همتون دروغ گو هستین . پس چرا مردم رای بدهند !؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مگر در زمان دولت سیزدهم میلیاردها دلار پول بلوکه شده آزاد نشد،،،؟؟؟؟ مگر آمار ندادن پنجاه درصد رشد اقتصادی ؟؟؟ قطار سرعت مگر روی ریل پیشرفت به قله های نهار نرسیده بود ؟؟

  • عزراییل
    16

    بعضی از سیاست زادگان چقدر بیشرفند این بدهی قسمتی از ،،،بدهیهای مال روحانی وباندش است ، عین اسراییل شدن. میکند حماس هفت اکتبر بما حمله کردند. نمیگه ۷۵سال ما داریم کشتار میکنیم ،شما چون آگاهانه حرف میزنید. بیشرفترین انسان نمای دنیا هستند

  • ناشناس
    0

    مهم اینه که امنیت داریم

  • ناشناس
    2

    مگر کسری بودجه وجود دارد پس اسب زین بسته کجا رفت

  • واحد حقگو
    0

    سلام اگر دولت قبلی بدون عواقب قانونی به دولت چهاردهم به ارث گذاشته این دولت نیز به بعدی همینطوری تحویل دهد ملت شریف ایران است که هزینه اش را می پردازد.

  • ناشناس
    1

    اسب زین کرده واقعی بری دولت پزشکیان = بورس زیر قیمت سال 98

  • ناشناس
    0

    چهل و پنج ساله داریم هزینه شعارهای ابلهانه رو میدیم خب اگر قراره که نتونیم با دنیا تجارت کنیم تکلیف نسلی که نقشی در انقلاب ۵۷ نداشته چیه واقعاً ؟
    کسری بودجه دولتهای پی در پی تقصیر مردمه آیا ؟
    ملت با همه سیاستها همراهی کردند اما هیچگاه وضعیت معیشت سامان نگرفت چه هنگامیکه نفت رو بدون تحریم بشکه ای صدو ده دلار میفروختیم چه با تحریم چه با برجام چه بی برجام .
    دولت سیزدهم شعار مسکن و اشتغال داد عوضش کالای اساسی چند برابر شد دولت جدید هم که هنوز آغاز به کار نکرده وارث بدهی سنگین دولت قبلی شده وضعیت منطقه هم که متشنجه هیچ افقی هم در گشایش سطح روابط با غرب وجود نداره حاکمیت هم که دچار ساختار دوگانه س دعواهای حزبی و جناحی هم که تموم شدنی نیست.
    سوال
    با وجود قیمت سرسام آور مسکن هزینه سنگین زندگی تکلیف نسل جوان و بی تجربه چیست؟
    آیا جوان ایرانی از حق طبیعی آموزش درمان کار و ازدواج بی بهره بماند فقط به این دلیل که حاکمان اصرار بر تداوم شعارهای پوچ نیم قرن گذشته دارند؟
    الگوی توسعه مانند چین مالزی اندونزی تایوان کره کشور های حوزه خلیج فارس الهام بخش نیستند یا اینکه مرغ یه پا داره؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ناامیدی ما از بی لیاقتی مسئولان هست

      ناامید هستید از این که در این مملکت پول نیست سالانه 879 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت میشه اگر اراده کنند و نصف این مبلغ را آزاد کنند برای صدها هزار نفر میشه شغل ایجاد کرد و هزاران کارخانه با این مبلغ میتونند طرح توسعه ای اجرا کنند و درآمد دلاری کشور سالانه 30 تا 40 درصد افزایش پیدا می کنه

  • ناشناس
    1

    اینها که می گفتند خزانه را پر تحویل دادند؟ تو این مملکت به کی می شه اعتماد کرد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      عزیز من، مسعولین نصف روز رو پشت پیک نیک هستن.باور میکنی این حرفها رو؟

  • ناشناس
    0

    هیچی همچنان به تورم دامن بزنید جیب مردم رو خالی کنید ماشین قراضه بدید به مردم به قیمت خون پدرتون و ......ما عادت داریم

  • ناشناس
    1

    متاسفانه با این اوضاع خرج گروههای عرب و طلبه ها هم گردن ایران مصیبت زده هست

  • نسرین
    1

    عجب اسب چلاق بدهکاری 😂 !

  • بابک
    0

    یک دفعه بگید دولت ورشکسته

  • ناشناس
    0

    همان کاری اقای رئسی کردند انجام دهد ایا ان روز که کاندیدا شدند خبر نداشتند ایشان که جامعه ایران سیاه ایران قفس نامیدند همه این مسايل میدانستند گفتند این حرف بعد رسیدن به قدرت قابل قبول نیست

  • ناشناس
    4

    بدهی دولت قبل یا باقی مونده بدهی دولت دوازدهم؟
    دولت قبل که تا الان بیش از 1000 همت از بدهی دولت دوازدهم رو تسویه کرده
    خیلی بی انصافین، خاصه کسی که این گزارش رو تنظیم کرده

  • ناشناس
    0

    جیب مردم ، بورس ، چاپ پول

  • مجید
    1

    سلام، تازه شانس آوردیم آقای پزشکیان یکسری مصوبات حضرات اسب سوار را باطل کرد وگرنه ته کاسه رو هم داشتن با نون تمیز میکردن

  • جعفر
    0

    بابا این چیزا که دیگه حل شده است
    بحران های مالی که ممکنه اقتصاد اروپا رو هم از پا در بیاره، برای ما خمیازه است
    اگر مار ، یک انسان سالم رو بزنه، انسان از پا درمیاد ولی اگر همین مار یک معتاد رو بزنه، مار میمیره.

  • یاسر
    0

    خوبی فشار اقتصادی اینه که فقط اولش درد داره ، بعدش سر میشه و دیگه درد نداره ، خیالتون راحت

  • ناشناس
    0

    از ۲۲معدن طلای کشور ، کسری بودجه جبران شود.البته اگر به سایر کشورها مانند چین و روسیه و... نبخشیده باشند.

  • بهرام
    0

    از بی ارزشی پول ما این عدد اینقدر بزرگ جلوه می کنه پانصد و پنجاه و شش هزار میلیارد یعنی نه میلیارد ...نصف پولی که برادران چینی به بهانه تحریم نگه داشتند بدهند کل کسری بودجه حل میشه یا کمی از زمین های فرمان صد امام و بنیاد مستضعفان رو بفروشند همش جبران میشه خیلی راه هست

  • سید محمد
    0

    همان کاری که دولت شهید رئیسی با خزانه خالی دولت ریش قشنگتون یعنی دولت روحانی کرد

  • حسن
    0

    آدم بی وجدان همه کاری می‌کنه دروغ نوشتن که کاری نداره

  • ناشناس
    0

    به قول معروف یک کاریش کن من نمیدونم

  • سید محمد
    0

    اگر محاسبه کنیم که همین 10174نجومی بگیر چهل میلیون در ماه اضافه می گیرند که بیشتر هم میگیرند در سال رقم 4،883،520،000،000تومان می شود فقط این مبلغ از واقعی کردن حقوق نجومی بگیران به خزانه کشور بر می گردد
    چقدر پول این مملکت و مردم به جیب مفتخورها میرود

  • محرم
    0

    جلوی بخور بخورهای مدیران خودروسازها ی حروم لقمه آقازادهای حرومزاده رابگیرند تمام مشکلات حل می‌شود

  • *****
    0

    اینهمه سال،اینهمه مقام مسئول فقط دروغ تحویلمون دادن،روی کاراومدن،حاکم شدن ومهارحکومت رابه بعدی سپردن! درنهایت مردم ماندن وحوضشان

  • ناشناس
    0

    منظور از دولت قبل دولت روحانی است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقای خبر فوری عزیز میدانم که سانسور میکنی ولی نمیدونم چرا یاد دولت امیر عباس هویدا می افتم ناگزیر گریه ام میگیره.

  • نادر علیزاده
    0

    باید شفاف سازی بشه وسازمانهای که هیچ خاصیتی ندارندبودجه آنها قطع بشه،وکسانی که حقوق نجومی میگیرن دستگیر ودرملح عام اعدام بشن.ضمنادرموردسیاست خارجی و ارتباط بادنیا باید بادنیا رابطه داشت واینقدر بادنیا سرجنگ نداشته باشیم.شوخی نیس مملکت الان خیلی اوضاع بدی امیدوارم هم بخاطر مردم هم بخاطر جوانان ونسل آینده فکراساسی بکنند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد