مقایسه بازدهی سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت و بانک ۱۴۰۳

برخی از سرمایه گذاران تمایل دارند از پس اندازهای خود سود با ریسک بسیار کم به دست بیاورند. این دسته از سرمایه گذاران شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند.

مقایسه بازدهی سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت و بانک ۱۴۰۳

بهترین سرمایه گذاری برای چنین افرادی، سرمایه گذاری در بانک یا حتی بهتر از آن صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت است، زیرا صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت و بانک ریسک سرمایه گذاری چندانی ندارند. در این گزینه‌ها معمولا علاوه بر دریافت سود، اصل سرمایه اولیه افراد نیز حفظ می شود. اما سوالی که وجود دارد این است که بانک بهتر است یا صندوق درآمد ثابت؟!

بازدهی سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت در مقایسه با بانک!

سود سرمایه گذاری در بانک سالانه عدد ثابتی است زیرا شورای پول و اعتبار سالانه نرخ سود سپرده‌های کوتاه‎مدت و بلندمدت را تعیین می‌کند. سود سپرده‌های بلندمدت ویژه یک‌ساله طبق قانون ۲۰.۵ درصد است اما سود سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت ممکن است در طول سال تغییر کند. به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت کیان از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان خرداد ماه حدود ۶.۹ درصد و در بازه یک ماهه خرداد ماه ۲.۴ درصد بازدهی داشته است. این در حالی است که معادل سود ۲۰.۵ درصدی بانک در بازه ۳ ماهه ۵.۲ درصد و در بازه یک ماهه خرداد ماه معادل ۱.۷ درصد می‌شود.

با توجه به اعدادی که بیان شد، سرمایه گذاری در صندوق با درآمد ثابت می‌تواند سوددهی بالاتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک داشته باشد.

سود بانکی چطور محاسبه می شود؟

سپرده‌های بانکی دو نوع سود سپرده پرداخت می‌کنند، سپرده‌های بلندمدت و سپرده‌های کوتاه‌مدت. سود سپرده‌های بلند مدت یک‌ساله ۲۰.۵ درصد، سود سپرده‌های بلندمدت دوساله ۲۱.۵ درصد و سود سپرده‌های بلندمدت سه ساله ۲۲.۵ درصد است. این در حالی است که سود سپرده‌های کوتاه ‌مدت بر اساس تعداد ماهی که سپرده در حساب باقی می‌ماند، متفاوت است. برای محاسبه سود سپرده بانکی کافی است مبلغ سپرده را در نرخ سود ضرب کنید.

به عنوان مثال، اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشید و آن را با نرخ ۲۰.۵ درصد یک‌ساله در بانک سرمایه‌گذاری کنید، سود سپرده شما پس از گذشت یک سال، 20 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و جمع آن با اصل سرمایه شما به ۱۲۰.۵میلیون تومان خواهد رسید. سود سپرده بانکی کوتاه‌مدت نیز برای بازه یک ماهه ۵ درصد، برای بازه سه ماهه ۱۲ درصد و برای بازه شش ماهه ۱۷ درصد است.

سود صندوق درآمد ثابت چطور محاسبه می شود؟

‌صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت دو نوع هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابتی که تقسیم سود ماهانه دارند و صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابتی که بدون تقسیم سود ماهانه هستند. نحوه محاسبه سود هر کدام از این صندوق‌ها با یکدیگر متفاوت است.

سود سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت - تصویر 2

برای محاسبه سود صندوق‌ درآمد ثابت که قابلیت تقسیم سود ماهانه دارد باید قیمت ابطال روز را از قیمت اولیه کم کرد و اگر در این بازه زمانی تقسیم سود صورت گرفته است، آن را به این تفاضل افزود. سپس نتیجه را بر عدد اولیه تقسیم می‌کنیم تا سود برحسب درصد به دست بیاید. اما در مورد صندوق‌هایی که قابلیت تقسیم سود ماهانه ندارند، میزان سود روزانه به قیمت روز آن‌ها اضافه می‌شود. برای محاسبه سود کسب شده باید قیمت روز واحد‌های صندوق را از قیمت خرید آن‌ها کسر کرد و حاصل را بر قیمت اولیه تقسیم کرد تا میزان سود کسب شده در این دوره زمانی برحسب درصد به دست بیاید.

صندوق درآمد ثابت مناسب چه کسانی است؟

صندوق‌ درآمد ثابت با سود مطمئن و بالاتر از بانک و ریسک سرمایه گذاری کم، برای افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند، مناسب هستند. از سوی دیگر این صندوق‌ها برای برخی از افراد مانند کارمندان، بازنشستگان و بانوان خانه‌داری که تمایل دارند از پس‌انداز‌های خود سود روزانه کسب کنند، مناسب است.

برخی از سرمایه گذاران نیز ممکن است دارای کسب و کار شخصی خود باشند اما برای یک دوره زمانی کوتاه مدت می‌توانند از سرمایه‌ای که نیاز ندارند سود روزانه کسب کنند. دلیل اینکه چنین صندوق‌هایی برای این افراد مناسب است، این است که صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت نرخ شکست ندارند و به صورت روزشمار به سرمایه گذاران سود پرداخت می‌کنند.

معیارهای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت چیست؟

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت ویژگی های مختلفی را باید ببرسی و تحلیل کنید اما از مهم ترین آنها می توان به بازدهی صندوق، قابلیت تقسیم سود صندوق و نقد شوندگی اشاره کرد. در سایت فیپیران لیستی از تمام صندوق های سرمایه گذاری فعال به همراه عملکرد آن ها وجود دارد. به طوری‌ که می توانید این معیارهای مهم را برای صندوق های درآمد ثابت مختلف با هم مقایسه کنید.

بهترین صندوق های درآمد ثابت - تصویر 3

بازدهی صندوق

مهم‌ترین نکته‌ای که سرمایه گذاران برای انتخاب صندوق به آن توجه ‌کنند، میزان بازدهی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت است. بررسی میزان بازدهی صندوق در گذشته برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت اهمیت دارد.

قابلیت تقسیم سود صندوق

برخی از سرمایه گذاران تصور می‌کنند همه صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت قابلیت تقسیم سود ماهانه دارند. این در حالی است که برخی از این نوع صندوق‌های سرمایه گذاری قابلیت تقسیم سود ماهانه ندارند و سود تعلق گرفته به صندوق به قیمت واحد‌های صندوق اضافه می‌شود و بعد از فروش واحد‌های صندوق، سرمایه اولیه و سود صندوق به سرمایه گذار پرداخت می‌شود.

اگر به دنبال کسب سود ماهانه از صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت هستید، باید در صندوق‌هایی سرمایه گذاری کنید که قابلیت تقسیم سود ماهانه داشته باشند. این صندوق‌ها ماهانه به حساب سرمایه گذار سود واریز می‌کنند.

نقد شوندگی صندوق

به طور کلی نقدشوندگی صندوق‌های قابل معامله زمانی بالا می‌رود که حجم معاملات آن‌ها زیاد باشد. پس برای اینکه صندوقی را انتخاب کنید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد، باید در صندوق‌هایی سرمایه گذاری کنید که حجم معاملات بالایی داشته باشند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد