چگونه از فرش در برابر فرورفتگی مبلمان محافظت کنیم

در این مقاله، راه‌های آسان و ارزان برای محافظت از فرش‌ها در برابر پایه های مبلمان را به شما آموزش می دهیم. پس تا آخر بخوانید.

چگونه از فرش در برابر فرورفتگی مبلمان محافظت کنیم

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام اسباب کشی، فنگ شویی یا حتی بلند کردن مبلمان از روی فرش برای نظافت و استفاده از خدمات قالیشویی شیراز متوجه جا انداختن مبل روی فرش شده باشید. مسلما هیچکس نمی خواهد در هنگام تغییر دکوراسیون خانه، متوجه فرورفتگی های عمیق در فرش شود. متأسفانه وزن مبلمان و افرادی که مدام روی مبل می نشینند، باعث ایجاد فرورفتگی در فرش می شود.

در این مقاله، راه‌های آسان و ارزان برای محافظت از فرش‌ها در برابر پایه های مبلمان را به شما آموزش می دهیم. پس تا آخر بخوانید.

چرا محافظت از فرش در برابر فرورفتگی مبلمان مهم است؟

اگرچه فرورفتگی‌های فرش اغلب برگشت‌پذیر هستند اما اگر فرش شما طولانی‌مدت در معرض وزن سنگین مبلمان قرار گیرد، فرورفتگی‌های برگشت‌ناپذیری در آن ایجاد خواهد شد. استفاده منظم از خدمات قالیشویی اصفهان می تواند به جلوگیری از ایجاد این آسیب ها در فرش شما، کمک کند.

تغییر رنگ و آسیب الیاف فرش

وقتی پایه‌های مبلمان برای مدت طولانی روی فرش باقی می مانند، از قرار گرفتن آن در معرض نور و جابجایی هوا روی الیاف جلوگیری می کنند. بنابراین در دراز مدت باعث تغییر رنگ فرش خواهند شد.

اصطکاک و فشار مداوم پایه مبلمان، الیاف فرش شما را ضعیف و فرسوده می کند. به این ترتیب آسیب فراتر از سطح فرش، گسترش پیدا کرده و الیاف فرش در آن ناحیه، کلا آسیب می بیند. این مشکل به خصوص در فرش های رنگ روشن یا فرش های با الیاف شکننده، رایج است.

فرورفتگی های برگشت ناپذیر و الگوهای سایش

عدم جابجایی لوازم سنگین مانند مبلمان، به مدت حدود یک سال یا بیشتر، منجر به ایجاد الگوهای سایش عمیق و فرورفتگی های قابل مشاهده در فرش شما می شود.

این الگوهای سایش و فرورفتگی‌های فرش بر اساس وزن مبلمان و نوع پایه های آن و جنس فرش تان دائمی یا موقتی باشند.

علاوه بر مبلمان، تخت خواب و پاتختی ها، کاناپه، میز و صندلی های نهارخوری، موزه (ویترین ها) و حتی گلدان های بزرگ و سنگین نیز بر روی فرش شما اثرات خود را می گذارند.

چگونه از فرش ها در برابر مبلمان سنگین محافظت کنیم

برخی از فرورفتگی های فرش به خصوص اگر مبلمان سنگین با پایه های باریک باشد و به مدت یکسال جابجا نشود، احتمالا برگشت ناپذیر هستند. پایه های باریک مبلمان به دلیل سطح کوچکی که دارند، فشار را فقط روی یک نقطه متمرکز کرده و بنابراین در همان نقطه، میزان زیادی فشار به فرش وارد می شود. این می تواند باعث افزایش سرعت سایش شده و بنابراین فرش تان حتی زودتر آسیب ببیند.

پایه های پهن مبلمان معمولا بهتر می توانند وزن را به طور مساوی توزیع کرده و فشار را کاهش دهند.

جاروبرقی بکشید

گرد و غبار و سایر آلودگی ها باعث سنگین شدن الیاف فرش شده و به این ترتیب باعث فرورفتگی می شوند.

جاروبرقی کشیدن منظم (یک یا دو بار در هفته) می تواند از ایجاد این آسیب ها جلوگیری کند.

اکثر جاروبرقی‌ها دارای تنظیمات مکش هستند که می توانید آن را روی کم یا زیاد تنظیم کنید. مکش زیاد به خوبی می تواند فرورفتگی های عمیق را اصلاح کند.

تنظیمات مختلف مکش را برای فرش خودتان تست کنید تا بهترین میزان مکش را پیدا کنید.

چگونه از فرش ها در برابر مبلمان سنگین محافظت کنیم

زیر مبلی

زیر مبلی هایی که امروزه در اندازه ها و طرح های مختلف موجود هستند، وزن مبل را به طور یکنواخت در سطح وسیع تری توزیع می کنند و به این صورت از فرش شما محافظت می نمایند. این زیرپایه مبلی ها اغلب از شیشه تزئینی یا لاستیک درست شده اند.

برای محافظت از فرش در برابر فرورفتگی ها می توانید از زیرمبلی هایی که معمولا در فروشگاه ها به صورت پک های شش تا هشت تایی عرضه می شوند، استفاده کنید. این زیرمبلی ها را به دقت زیر پایه های مبل تان قرار دهید تا فشار مبل را گرفته و آسیب فرش تان را کمتر کنید.

اگر پایه های مبلمان شما پیدا هستند بهتر است زیرمبلی های کوچک بخرید. از یرمبلی های بزرگ تر می توانید برای مبلمانی که پایه های آن دیده نمی شود، استفاده کنید.

از روفرشی استفاده کنید

قرار دادن روفرشی در قسمت های زیر مبلمان باعث کاهش اثر مبل روی فرش شما می شود. اما توجه داشته باشید که روفرشی ها را نیز باید هر چند هفته یکبار جابجا کنید. وقتی روفرشی نیز برای مدت زمان زیادی زیر پایه های مبلمان باقی بماند، دچار سایش شده و به مرور دیگر اثری زیر پایه نخواهد داشت. به این ترتیب انگار که پایه رومبلمان روی فرش قرار گرفته و حالا فرش تان مثل روز اول آسیب می بیند. پس اگر از روفرشی نیز در بخش زیر مبل استفاده کردید، باید چند وقت یکبار آن را جابجا کنید.

تغییر دکوراسیون

جابجایی مبلمان اگرچه سخت است اما یک راه ارزان و آسان برای محافظت از فرش در برابر فرورفتگی های پایه ها است.

با تغییر دکوراسیون، هم فضای شما تغییر می کند و هم فرش شما سام می ماند. دقت کنید که حتما نیاز نیست تا مبل را به جای دیگری منتقل کنید. به خصوص اگر فضای شما کوچک باشد، این کار عملا غیرممکن است. در این شرایط می توانید مبل را فقط چندین سانتی‌متر از موقعیت اولیه‌اش دور ‌کنید.

سپس با یک شانه یا انگشتان دست تان، الیاف فرش را مثل روز اول، حالت دهید.

تکه موکت یا تکه فرش

اگر موکت یا فرش اضافه دارید، می توانید آن ها را به قطعات کوچکی که اندازه پایه مبل تان باشد برش داده و به عنوان زیر پایه مبلی استفاده کنید. دقت کنید که اگر دوست ندارید موکت یا فرش های بریده شده از زیر مبل پیدا باشد، می توانید قطعات را درست به اندازه پایه مبل یا حتی کوچک تر از آن برش داده و زیر پایه ها قرار دهید.

تکه موکت یا تکه فرش

شستشوی منظم فرش به از بین رفتن فرورفتگی ها کمک می کند

در نهایت توجه داشته باشید که بهترین روش برای از بین بردن فرورفتگی مبلمان، شستشوی منظم فرش است. با شستن منظم فرش می توانید الیاف آن را به حالت اولیه بازگردانید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد