سایه شوم گرانی بر سر صنعت ساخت/ تورم نهاده‌های ساختمانی در تابستان چقدر می‌شود؟

براساس اعلام مرکز آمار، تورم نهاده‌های ساختمانی در فصل بهار از ۱۲درصد گذشت و هزینه‌های ساخت با سرعت بالاتری نسبت به زمستان سال قبل گران‌تر شد.

سایه شوم گرانی بر سر صنعت ساخت/ تورم نهاده‌های ساختمانی در تابستان چقدر می‌شود؟

مرکز آمار داده‌های مرتبط با افزایش قیمت مصالح ساختمانی در فصل بهار را منتشر کرده که نشان می‌دهد این گروه محصولات با تورم بیش از ۱۲درصدی رو به رو شده‌اند، در حالی تورم مصالح ساختمانی در زمستان ۱۴۰۲ حدود نیم‌درصد بود. 

محمد شیرانی، یک فعال صنعت ساختمان در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر صنعت ساخت و ساز با دو بحران تورم بالا و کمبود نیروی کار متخصص رو به رو است. 

به گفته وی، براساس اعلام مرکز آمار بیشترین تورم مربوط به بخش خدمات نهاده‌های ساختمانی بود که تورم ۳۹درصدی را در فصل بهار تجربه کرده‌اند، حال اینکه شرایط در تابستان چندین‌ برابر سخت‌تر شده است. 

این فعال صنعت ساختمان افزود: وقتی هشدار مهاجرت کارگران در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جدی گرفته نشد باید انتظار وضعیت کنونی را هم داشته باشیم. در حال حاضر یافتن کارگر ساختمانی به یک معضل تبدیل شده است. شورای عالی کار دستمزد کارگران را برای سال جاری ۳۵درصد افزایش یافت و میانگین دستمزد یک کارگر حدود ۱۲میلیون تومان شد، به عبارتی هرکارگر روزانه باید ۴۰۰هزار تومان دستمزد بگیرد، اما بسیاری از کارگران ساختمانی با روزی ۶۰۰هزار تومان هم حاصر به کار نیستند، متاسفانه استفاده از کارگران اتباع خارجی هم با چالش‌های بسیاری رو به رو است، به همین دلیل در بسیاری از مواقع مجبور هستیم دستمزد حدود ۸۰۰هزار تومانی به کارگران بپردازیم.

محمدولی صادقی، پیمانکار یک کارگاه ماسه‌شویی در استان مرکزی در رابطه با افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در فصل بهار  می‌گوید: هرسال در ماه‌های اردیبهشت و خرداد کارگاه‌های ماسه‌شویی فعالیت خود را آغاز کرده و تا پایان تابستان یک کارگاه فعال با چندین نیروی کار را داشتند، اما در بهار امسال به دلیل بارش‌ها تا پایان خرداد امکان برداشت شن و ماسه در بسیاری از کارگاه‌ها وجود نداشت و کمبود این محصول منجر به افزایش قیمت بیش از ۲۵درصدی شد.

به گفته وی، درحال حاضر سطح تقاضا برای ماسه و شن بسیار پایین است، پیمانکاران ساختمانی سفارش خاصی برای ماسه ندارند. درحالی که در فصل تابستان فروش ماسه شسته بسیار بالا بود چون در بتن ریزی پروژه‌ها بسیار پرکاربرد بود، اما سفارش‌ها به کمتر از ۵۰درصد رسیده است. 

وی تصریح کرد: در یک کارگاه ماسه‌شویی که عموما در کنار یک رودخانه فصلی بنا می‌شود ۲تا۳راننده لودر، یک راننده بولدرز و حدود ۱۰کارگر فعالیت می‌کنند، به قدری سفارش‌ها پایین است که بسیاری از کارگاه‌ها فقط با یک لودر و یک راننده از ساعت ۹صبح تا حوالی ۴بعد‌ از ظهر مشغول کار هستند. 

کریم سلطانی، سرپرست یک کارگاه بتن‌ریزی در حوالی شهرک صنعتی نظرآباد هم می‌گوید: کارگاه‌های بتن‌ریزی در دو ماه اردیبهشت و خرداد در فصل بهار و مهر و آبان در پاییز بسیار پر رونق هستند. در این دو ماه بیشتر محصولات تولید و در فصل تابستان اوج فروش است، اما در تابستان خبری از سفارش‌های کلان نیست.

به گفته وی، در فصل بهار و همزمان با آغاز سال قیمت بتن ۲۰ درصد افزایش یافت، اما باتوجه به کاهش سطح تولید محصولات از خرداد تا مرداد سال جاری و گرانی شدید سیمان، ماسه و شن و سایر خدمات قیمت بتن دقیقا دو برابر شده و حجم سفارش‌ها نیز به کمتر از ۱۰درصد رسیده است. 

سلطانی تصریح کرد: کارخانه بتن سازی ما همیشه در فصل تابستان بیشترین سفارش سیمان و ماسه و شن را برای تولید انبوه محصول برای پاییز و زمستان داشت، اما از ۴تیرماه منتظر دریافت سفارش سیمان از یک کارخانه بزرگ سیمان کشور به مقدار ۴تریلی هستیم که سفارش هنوز در مرحله ثبت قرار دارد و خبری از تحویل نیست. ما هم مجبور شدیم هر ۳۴کارگر را یک ماه به مرخصی اجباری بفرستیم.

وی تاکید می‌کند: با روند کنونی و وضعیت قیمت سیمان و شن وماسه ما نمی‌توانیم محصولی برای زمستان دپو داشته باشیم و با این روند تورم تابستانی نهاده‌های ساختمانی به طور کلی از ۴۰درصد هم فراتر می‌رود چون به طور میانگین افزایش قیمت محصولات از ۲۰درصد بیشتر است و در برخی محصولات تا حوالی ۱۰۰درصد هم رفته است.

منبع: چندثانیه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد