نرخ تورم به وقت تحویل دولت ها/ ناموفق ترین دولت ها در کنترل تورم را بشناسید

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در مراسم معارفه‌ خود از نرخ بالای تورم گلایه کرده است. او گفته که دولت چهاردهم اقتصاد را با تورم حدودا ۳۵ درصد تحویل می‌گیرد.

نرخ تورم به وقت تحویل دولت ها/ ناموفق ترین دولت ها در کنترل تورم را بشناسید

 این اظهارنظر در حالی است که در سال ۱۴۰۰ دولت شهید رئیسی اقتصاد کشور را با تورم ۴۵.۷ درصدی (بر اساس گزارش مرکز آمار) و ۵۸.۳ درصدی (بر اساس گزارش بانک مرکزی) از دولت دوازدهم تحویل گرفت که در آن دولت همتی ۳ سال رئیس‌کل بانک مرکزی بود.

مقایسه تورم در زمان تغییر دولت‌ها نشان می‌دهد دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی، ناموفق‌ترین دولت‌ها در کنترل تورم بوده‌اند. دولت احمدی‌نژاد در مرداد ۱۳۸۴ اقتصاد کشور را با تورم حدودا ۱۴ درصدی تحویل گرفت و در مرداد ۱۳۹۲ با تورم حدودا ۳۹ درصدی به دولت روحانی تحویل داد. اما دولت روحانی هم نتوانست تورم را کاهش دهد و در مرداد ۱۴۰۰ اقتصاد کشور را با تورم ۵۸.۳ درصدی به شهید رئیسی تحویل داد. دولت سیزدهم اما توانست تورم را برخلاف دو دولت قبل از خود کاهش دهد به طوری که بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم در دولت سیزدهم حدودا ۱۱ واحد درصد و بر اساس گزارش بانک مرکزی حدودا ۱۸ واحد درصد کمتر شده است.

5056083

برخی اولویت‌ها مربوط به مسائل فوری است مانند مسئله تورم و گرانی که باید بصورت مناسبی آنها را حل کرد. این یکی از توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار اعضای دولت چهاردهم است. اما دولت مسعود پزشکیان در حالی کار خود را شروع می‌کند که نرخ تورم سالانه به روایت مرکز آمار ایران ۳۴.۸ درصد است.

به گزارش همشهری، نرخ تورم سالانه در زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ۴۵.۷ درصد و بر طبق محاسبات بانک مرکزی ۵۸.۳ درصد در مرداد ۱۴۰۰ بوده و حالا باید دید که شاخص میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در پایان دولت چهاردهم چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد.

اولویت‌های اقتصادی دولت جدید

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم را در ۴ محور معرفی کرده که نخستین اولویت ثبات اقتصادی و کاهش تورم، دوم رشد اقتصادی بالا، سوم کاهش نرخ بیکاری و چهارم توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر اعلام شده است. به گفته او اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت بر اساس همین محورها تشکیل خواهد شد و همتی با بیان اینکه با ۳۵ درصد تورم دولت چهاردهم را تحویل می‌گیریم خاطرنشان کرد: شاید گفته شود که قبلاً نرخ تورم پیش از این بوده، اما این رقم بسیار بالایی است چرا که ۵ سال پشت سر هم تورم ۴۰ درصد داشته‌ایم.

مردان اقتصادی در برابر تورم

نرخ تورم سالانه ایران در ۵ سال گذشته بر اساس برآورد بانک مرکزی بالای ۴۰ درصد بوده و چالش اصلی تیم اقتصادی دولت مسعود پزشکیان این است که با چه نسخه‌ای قرار است نرخ تورم را در طول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به سمت یک رقمی شدن سوق دهد. عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در کنار علی طیب‌نیا، مشاور عالی رئیس جمهور در حالی ترکیب اصلی سیاست‌گذاری اقتصادی دولت چهاردهم را بر عهده دارند که هنوز تکلیف معاون اقتصادی رئیس جمهور روشن نشده و باید دید در اولین نشست ستاد اقتصادی دولت چه نسخه‌ای برای مهار التهاب تورم پیچیده می‌شود؟ طیب‌نیا روز گذشته در اظهارنظری گفت که مهمترین اولویتی که دولت دنبال می‌کند رشد اقتصادی بالاتر با روش‌ها و سیاست‌های غیرتورمی است و وزارت اقتصاد یک بسته سیاستی را آماده خواهد کرد که زمینه‌های خروج از رکورد را فراهم و سازمان برنامه و بودجه هم بودجه کشو را با کمترین هزینه (کسری) را دنیال می‌کند.

ناترازی شدید بانک‌ها، روند فزاینده بدهی دولت به شبکه بانکی، شکاف بین دخل و خرج دولت و کسری بودجه شدید از جمله چالش‌های پیش‌روی تیم اقتصادی پزشکیان برای مهار تورم است. بر اساس آخرین داده‌ةای بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی در خرداد امسال به ۲۳.۳ درصد و نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۸ درصد نسبت به خرداد سال گذشته رسیده و حجم نقدینگی هم بالغ بر ۸۳۵۰ همت برآورد می‌شود.

بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی هم در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته رشدی ۳۸.۶ درصدی پیدا کرده و بدهی دولت به بانک مرکی هم با جهش ۷۲.۴ درصدی مواجه شده است. آنهم در شرایطی که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در مرز ۷۰ درصد قرار دارد. آیا تیم اقتصادی دولت موفق به کاهش فشار بر بانک‌ها و رفع ناترازی آنها خواهد شد؟

قانون برنامه چه می‌گوید؟

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور قول داده که قانون برنامه هفتم توسعه را به اجرا گذارد. اما این برنامه در خصوص مهار تورم چه حکمی را تعیین کرده است؟ برای مهار تورم، نرخ رشد نقدینگی در پایان برنامه باید به ۱۳.۸ درصد، نرخ تورم به ۹.۵ درصد و نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها به ۸ درصد برسد و اضافه برداشت غیرمجاز بانک‌ها از بانک مرکزی هم سالانه ۲۰ درصد کم شود و در پایان برنامه به صفر برسد. با این حساب بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وظیفه دارند تا گزارش اصلاح نظام بانکی و مهار تورم را هر سال به مجلس تحویل دهند. البته مسؤولیت ثبات‌بخشی به نرخ ارز و تک‌رقمی کردن تورم و جهت‌دهی به نقدینگی و اعتبارات بانکها به سمت فعالیت‌های مولد در چهارچوب وظایف و اختیارات قانونی بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده است.

نکته مهم اینکه بر اساس قانون برنامه هفتم دولت باید در سال اول اجرای برنامه، برنامه ثبات در سطح عمومی قیمتها و نرخ ارز و تک رقمی کردن تورم را آماده کند.

 

منبع: روزنامه همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    3

    در دولت سیزدهم خلق پول و بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر بوده؟!

    نظرات شما -
    • دلربا
      4

      روند کاهشی ، اطلاعات توی همین مقاله است کم و زیاد کن معلوم می شود.

  • عباس
    0

    آقای همتی
    دلیل افزایش قیمت نان در تهران چیه
    و چرا این کار انجام شده

  • بازنشسته کشوری
    1

    خنده دار اینست که تفاوت آمار مرکز آمار و بانک مرکزی خودش بیش از تورم صد کشور دیگر در جهان است.
    این نشانه بی اعتباری آمارهای هر دو مرکز تحلیل آمار در کشور است.

  • سربراه
    7

    مزخرف ننویس
    توی 3 سال دولت ریسی گوشت را از 130 به 800 تومان رساند

  • ناشناس
    6

    این نمودار به روشنی نشان می دهد دولت آقای سیدمحمد خاتمی موفق ترین دولت در کنترل رشد نرخ تورم بهای کالاها و خدمات بوده است.

  • Ata
    2

    تا جمعیت کم نشود و اقتصاد از دست دلال ها و تاجرهای بی انصاف گرفته نشود اقتصاد سر و سامان نمیگیرد بیخود وعده ندهید

  • بازنشسته
    6

    این آمارها رو ول کن حقیقت اینه که تو دولت رئیسی با پوست و گوشتمون گرونی رو حس کردیم

  • بابک جهان افروز
    2

    در شرایطی که همه قیمت ها افزایش یافته کاهش تورم در دولت سیزدهم ناشی از کاهش قدرت خرید و از طرف دیگر رکود که در جامعه است اشتغال جدیدی حداقل در شهر های کوچک به وجود نیامده

  • ناشناس
    2

    بیشترین تورم وبیکاری در دولت رییسی بود آمارمهم نیست.خریدکردن همه چیز را مشخص می‌کند.

  • ناشناس
    2

    بیشترین تورم کمبود دارو اعتصاب های صنفی تودولت رییسی بود مردم همه چی را می بینند درک می کنند از همه کارشناسها بهتر می دانند

  • علی
    1

    تورم رو ماتوسفره هامون حس میکنیم وبیشترین تورم زمان احمدی نژاد شد یهویی

  • مهدی کسنوی یزدی
    1

    چند مطلب رو تجربه به ما ملت اموخته،اول اینکه اکثرا تورم کشنده در دور دوم هر دولتی پیش میاد که عمر مرحوم رئیسی کفاف نداد، دوم اینکه هر گاه تورم مهار شده با روش قهقرایی کاهش تقاضا اونم با رکود بازار در اثر کاهش شدید نقدینگی رخ داده ،یعنی مردم پول نداشتند که بخواهند تقاضا داشته باشند ، این اگه اسمش مهار تورم هست حرفی ندارم ، سوم همه تون سروته یک کرباس هستید واسه من گشنه فرق نداره آمارها هیچ سودی برام نداشته فقط از زندگی حالم بهم می خوره مفت چنگ شما خدا هزارساله تون کنه

  • حاجی..
    2

    خجالت نمی کشین اینقدر دروغ میگین؟؟؟ بدترین، بی عرضه ترین، دولت مربوط به رئیسی بود با تورم و گرانی های وحشتناک که همه ی ما رو بیچاره کرد.. خسته نشدین اینهمه دروغ گفتین؟؟

  • احمد موسوی
    0

    خمیر بی مایه فطیر است.حالا دلت میخواد تمام اقتصاددان‌ها دنیا را بیارید..بدون کمک ملت منتظر فقر روز افزون برای ملت باشیم...

  • حسین
    2

    هرکی این آمار رونوشته چرت گفته بالاترین تورم تودولت رئیسی بود که مردم روتوسه سال بیچاره کرد

  • ناشناس
    2

    آیارسیدن قیمت گوشت از ۱۰۰هزارتومان به ۸۰۰هزار تومان معنایش کاهش تورم است؟ مارا چی فرض کردید

  • علی
    2

    ما مردم طعم بدبختی و فقر تو این سه سال چشیدیم.
    دولت ریسی برای ما برابری کرد با جنگ جهانی دوم.
    آمار تورم و....‌تمام دروغ بود تورم مسکن مواد غذایی وخودرو... بالای 300درصد بود یعنی سالی 100درصدتورم

  • ناشناس
    3

    خدا رحمت کنه شهید رییسی رو ولی تو دوره یه ساله دولت ایشون به اندازه ۱۰ سال قیمتا گرون شد

  • عبدالله
    2

    شیخ اصلاحات می گوید بالا رفتن ویا پایین آمدن تورم سفره مردم مشخص می کند نه شعارها وامارهای ساختگی یعنی تخم مرغ ۲۴۰۰۰هزار تحویل در دولت ۱۲به ۱۳ و همین تخم مرغ تحویل دولت ۱۳به ۱۴ مبلغ ۱۳۵۰۰۰تومان اقتصاد دانه‌ای پاسخ دهند تورم چند درصد است ،به نسبت افزایش حقوق ودستمزد ، حقوق ودستمزد چقدر اضافه شده است

  • ناشناس
    1

    جالبه دو دوره ریاست جمهوری یکی احمدی نژاد و اون یکی رئیسی هر دو اومدن ادای جراحان رو در آوردن و جراحی اقتصادی کردن مردم رو به خاک سیاه نشوندن حالا شما چطور میگید دولت سیزدهم نرخ تورم رو آورد پایین چرا نمیگید چقدر پول چاپ کردن تا ظاهر قضیه رو ماست مالی کنن.

  • ناشناس
    1

    چه آماری پس چرا دولت رئیسی اینهمه گرانی؟؟؟!!

  • ناشناس
    1

    دولت رئیسی مساویست با تورم وحشتناک و ویرانگر.امار واقعی سفره مردمه.گفتند با حذف ارز ترجیحی فقط چهار قلم فقط اندکی افزایش قیمت پیدا می کند ولی آن شد که دیدم و له شدیم

  • علی رضا
    0

    واقعا جالبه آقای همتی اقتصاد با تورم حدود ۵۰ درصد رو تحویل داده و الان خودش اقتصاد با تورم ۳۵ درصد رو تحویل میگیره بعدا میگه دورانی من تورم کمتر بوده !!!!
    البته اشکال در کار آقای همتی نیست چون یک مغازه دار هم می‌دونه ۵۰ درصد بیشتر از ۳۵ درصد هست ،اشکال کار در مجلس و ریس جمهور هست که یک آدم بدوی رو می‌کنه وزیر اقتصاد . آقای پزشکیان با این فرمان اقتصاد مردم رو نابودی نزدیک میکنید و آخرش هم می‌فرمایید مقصر برجام بود و تحریم بود و...

  • نگار
    0

    به جرات میگم هیچ دورانی خصوصا در مورد اقلام خوراکی بدتر و گرانتر از دولت رییسی نبوده است
    داستانهای باورنکردنی تعریف نکنید

  • ناشناس
    0

    شاخص سفره مردم است بقیه باد و هواست مرغ بیست هزار تومانی شد صدهزار گوشت قرمز چند برابر شد پنجاه سال آموختیم به هیچ کس اعتماد نکنیم

  • ناشناس
    0

    کسانی که از رییسی حمایت کردند همه را شرمنده کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد