قیمت آیفون ۱۶ اپل در ایران چقدر خواهد بود؟

قیمت آیفون ۱۶ در ایران چقدر خواهد بود؟ در صورتی که واردات آیفون های جدید اپل آزاد شود، این گوشی‌ها با چه تعرفه‌ای به بازار وارد می‌شوند؟

قیمت آیفون ۱۶ اپل در ایران چقدر خواهد بود؟

در روز دوشنبه ۱۹ شهریور، اپل با برگزاری مراسمی به‌صورت رسمی از جدیدترین محصولات خود از جمله گوشی های سری آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو رونمایی کرد. اگرچه تغییرات این گوشی‌ها نسبت به نسل قبلی خود، اصلا چشمگیر نبود؛ اما چیپست جدید A18 و A18 پرو، حافظه داخلی متفاوت، نمایشگر بزرگتر نسخه پرچمدار، باتری جدید و بزرگتر، دکمه کمرا کنترل، دکمه اکشن و قابلیت‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence از جمله ویژگی‌های جدید آیفون های جدید اپل محسوب می‌شوند. همچنین رنگ‌بندی جدید برای آیفون های جدید با رنگ‌های روشن‌تر و جذاب‌تر عرضه شده است.

به گزارش گجت نیوز، نکته دیگری که اپل به آن اشاره کرد، توقف تولید آیفون ۱۳ بود. به این ترتیب پس از رونمایی سری آیفون ۱۶، حالا فقط گوشی های سری آیفون ۱۴ به بعد در خط تولید کوپرتینویی‌ها قرار دارند. همانطور که می‌دانید، آخرین گوشی های آیفون که به‌صورت رسمی به ایران وارد و در کشورمان رجیستری شدند، سری آیفون ۱۳ بود. پس از معرفی آیفون ۱۴ اعلام شد که واردات این گوشی‌ها ممنوع خواهد بود و آیفون‌هایی که به‌صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می‌شوند نیز رجیستر نمی‌شوند و نمی‌توانند از سیم کارت استفاده کنند. این ممنوعیت پس از عرضه آیفون ۱۵ نیز ادامه پیدا کرد و حالا با معرفی و عرضه آیفون ۱۶، مشخص نیست که آیا قرار است این ممنوعیت تداوم داشته باشد تا دولت جدید، تصمیم دیگری در این رابطه اتخاذ خواهد کرد.

از گوشه و کنار، خبرهایی در خصوص تصمیم دولت چهاردهم برای لغو ممنوعیت واردات آیفون شنیده می‌شود؛‌ اما هنوز هیچ اطلاعات رسمی در این رابطه منتشر نشده است. چند ماه پیش و قبل از روی کار آمدن دولت پزشکیان نیز برخی خبرهای غیر رسمی حکایت از این داشتند که شاید واردات گوشی های آیفون از سر گرفته شود؛ اما با تعرفه ۹۶ درصدی. بر اساس آخرین بخشنامه گمرک که در تابستان امسال منتشر شد، فعلا واردات تجاری گوشی های بالای ۶۰۰ دلار با تعرفه ۱۵ درصدی و واردات مسافری این گوشی‌ها با تعرفه ۳۰ درصدی انجام می‌شود و ممنوعیت واردات گوشی های اپل به قوت خود باقی مانده؛ اما اگر هم تصمیم جدیدی برای از سرگیری واردات آیفون گرفته شود، قطعا این گوشی‌ها با تعرفه بیشتری (شاید همان ۹۶ درصد) به کشور وارد شوند.

در هر صورت فعلا هیچ چیزی مشخص نیست و باید منتظر خبرهای جدیدتر بمانیم؛ اما در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که قیمت گوشی های سری آیفون ۱۶ در صورت ورود به بازار ایران، چقدر خواهد بود؟ ابتدا قیمت جهانی آیفون های جدید اپل را مرور می‌کنیم و سپس در سناریوهای مختلف بررسی می‌کنیم که قیمت آیفون ۱۶ با تعرفه ۳۰ درصدی، با تعرفه ۹۶ درصدی و حتی در صورت تداوم ممنوعیت، در بازار ایران چقدر می‌شود.

گوشی قیمت نسخه پایه
آیفون ۱۶ نسخه ۱۲۸ گیگ ۷۹۹ دلار
آیفون ۱۶ پلاس نسخه ۱۲۸ گیگ ۸۹۹ دلار
آیفون ۱۶ پرو نسخه ۱۲۸ گیگ ۹۹۹ دلار
آیفون ۱۶ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگ ۱۱۹۹ دلار

قیمت جهانی سری iPhone 16 اپل

گفتنی است قیمت‌های درج شده در جدول بالا برای نسخه پایه با کمترین میزان حافظه هستند. نسخه ۲۵۶ گیگ صد دلار و نسخه ۵۱۲ گیگ نیز دویست دلار گران‌تر هستند و نسخه ۱ ترابایتی مدل‌های پرو نیز ۲۰۰ دلار از نسخه ۵۱۲ گیگی قیمت بیشتری دارند.

حالا در جدول زیر، قیمت دلاری این گوشی‌ها را به تومان تبدیل می‌کنیم. در زمان نگارش این مطلب، قیمت دلار در ایران حدود ۶۰ هزار تومان (به‌طور دقیق ۵۹.۸۰۰ تومان) است. به این ترتیب ما نیز برای محاسبه خود نرخ ۶۰ هزار دلاری را در نظر می‌گیریم که با این اوصاف، به اعداد زیر دست پیدا می‌کنیم:

گوشی قیمت به تومان
آیفون ۱۶ نسخه ۱۲۸ گیگ ۴۷ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان
آیفون ۱۶ پلاس نسخه ۱۲۸ گیگ ۵۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان
آیفون ۱۶ پرو نسخه ۱۲۸ گیگ ۵۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان
آیفون ۱۶ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگ ۷۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، هنوز مشخص نیست واردات گوشی های آیفون ۱۶ به ایران آزاد می‌شود یا خیر و اگر آزاد شود، واردات با چه تعرفه‌ای انجام خواهد گرفت. ما در اینجا سناریوهای مختلف را در نظر می‌گیریم؛ سناریوی اول با تعرفه ۳۰ درصدی که در حال حاضر برای گوشی های بالای ۶۰۰ دلار اعمال می‌شود، سناریوی دوم با تعرفه ۹۶ درصدی که مدتی پیش خبر آن منتشر شده بود و سناریوی سوم هم در صورتی که ممنوعیت واردات همچنان پابرجا باشد.

گوشی هزینه گمرک و رجیستری با تعرفه ۳۰ درصدی هزینه گمرک و رجیستری با تعرفه ۹۶ درصدی
آیفون ۱۶ نسخه ۱۲۸ گیگ ۱۴ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان ۴۶ میلیون و ۲۲ هزار تومان
آیفون ۱۶ پلاس نسخه ۱۲۸ گیگ ۱۶ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان ۵۱ میلیون و ۷۸۲ هزار تومان
آیفون ۱۶ پرو نسخه ۱۲۸ گیگ ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان ۵۷ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان
آیفون ۱۶ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگ ۲۱ میلیون و ۵۸۲ هزار تومان ۶۹ میلیون و ۶۲ هزار تومان

همانطور که می‌بینید، هزینه رجیستری و گمرک گوشی های آیفون، به‌خصوص با تعرفه احتمالی ۹۶ درصدی، بسیار سنگین و کمرشکن خواهد بود. حالا بیایید ببینیم با احتساب چنین تعرفه‌هایی، قیمت نهایی آیفون های جدید اپل در بازار ایران چقدر می‌شود:

گوشی قیمت نهایی با احتساب تعرفه ۳۰ درصدی قیمت نهایی با احتساب تعرفه ۹۶ درصدی
آیفون ۱۶ نسخه ۱۲۸ گیگ ۶۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان ۹۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان
آیفون ۱۶ پلاس نسخه ۱۲۸ گیگ ۷۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان ۱۰۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان
آیفون ۱۶ پرو نسخه ۱۲۸ گیگ ۷۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان ۱۱۷ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان
آیفون ۱۶ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگ ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان ۱۴۱ میلیون تومان

قیمت نهایی و احتمالی سری آیفون ۱۶ در ایران

با این اوصاف، قیمت گران‌ترین آیفون یعنی آیفون ۱۶ پرو مکس نسخه ۱ ترابایتی که دارای برچسب قیمتی ۱۵۹۹ دلاری است، با احتساب تعرفه ۹۶ درصدی به نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

یک سناریوی سوم هم وجود دارد و آن هم در صورتی است که همچنان شاهد ممنوعیت واردات رسمی آیفون ۱۶ و رجیستر نشدن آن باشیم. در این صورت، فقط تعداد محدودی از این گوشی‌ها به‌صورت قاچاق و بدون رجیستری وارد بازار می‌شوند که طبیعتا قیمت‌گذاری دقیقی هم نمی‌توان برای آنها داشت؛ اما حتی در این صورت نیز بعید است که این گوشی‌ها با قیمت کمتری از ارقام گفته شده وارد کشور شوند.

در هر صورت،‌ قیمت‌هایی که در این مطلب محاسبه کردیم، تقریبی و احتمالی هستند. با توجه به این‌که هنوز تکلیف واردات گوشی های سری آیفون ۱۶ مشخص نشده و در صورت آزادسازی واردات، تعرفه آنها نیز معلوم نیست، نمی‌توان محاسبه دقیقی برای قیمت آنها در بازار ایران داشت؛ اما با مطالعه این مطلب می‌توانید از قیمت حدودی و احتمالی این گوشی‌ها برای بازار ایران مطلع شوید.

منبع: عصر ترکیه
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    با این توصیف گوشی آیفون ۱۳ ، دیکر خریدار ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد