چگونه از تجمع کربن و دوده در موتور خودرو جلوگیری کنیم؟

با اینکه تزریق پورت همچنان رایج‌ترین نوع تزریق الکترونیکی سوخت به موتور است اما تزریق مستقیم بنزین نیز به گزینه‌ای محبوب بین خودروسازان تبدیل شده زیرا باعث ریزتر شدن بهتر سوخت و کاهش آلایندگی شده و خاصیت خنک‌کنندگی نیز دارد.

چگونه از تجمع کربن و دوده در موتور خودرو جلوگیری کنیم؟

با گذشت زمان ذرات کربن و دوده روی قطعات موتور خودرو تجمع پیدا می‌کنند. در این مقاله روش‌های جلوگیری از ایجاد این ذرات و همچنین نحوه پاک کردن آن‌ها را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم.

با اینکه تزریق پورت همچنان رایج‌ترین نوع تزریق الکترونیکی سوخت به موتور است اما تزریق مستقیم بنزین نیز به گزینه‌ای محبوب بین خودروسازان تبدیل شده زیرا باعث ریزتر شدن بهتر سوخت و کاهش آلایندگی شده و خاصیت خنک‌کنندگی نیز دارد؛ اما علیرغم مزیت‌هایی که تزریق مستقیم نسبت به تزریق پورت دارد، مشکلاتی نیز به چشم می‌خورد که بارزترین آن‌ها را می‌توان افزایش تجمع کربن و دوده در قطعات داخل موتور دانست.

تجمع کربن شامل باقی‌مانده‌های این عنصر است که به دلیل عدم سوختن کامل همه مخلوط سوخت و هوای موجود در محفظه احتراق به وجود می‌آید. این کربن و دوده در موتورهای تزریق مستقیم بیشتر از موتورهای تزریق پورت دیده می‌شود و علت آن نیز روشن است: سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت را مستقیماً به درون محفظه احتراق تزریق می‌کنند درحالی‌که سیستم‌های تزریق پورت سوخت را پشت سوپاپ‌های ورودی موتور می‌پاشند و به این ترتیب مخلوط سوخت و هوا باعث پاک شدن سوپاپ‌ها از ذرات کربن و دوده می‌شوند. از آنجایی که در موتورهای تزریق مستقیم سوخت از سوپاپ‌های ورودی عبور نمی‌کند بنابراین شاهد تشکیل سریع ذرات کربن و دوده در سوپاپ‌ها و انژکتورها هستیم. این ذرات باعث گرفتگی انژکتورها شده و مانع عملکرد درست سوپاپ‌های ورودی می‌شوند. در حال حاضر برخی خودروسازان از سیستم‌های دوال دایرکت و تزریق پورت استفاده می‌کنند تا مزیت‌های هر دو سیستم را با یکدیگر ترکیب کرده و تشکیل ذرات کربن و دوده را محدود کنند.

با اینکه راهی برای جلوگیری کامل از تجمع کربن و دوده وجود ندارد اما می‌توان روند تشکیل آن را کند کرد. برخی از این روش‌ها شامل سرویس و نگهداری مرتب خودرو، استفاده از سوخت باکیفیت و به‌کارگیری تمیزکننده‌های انژکتور سوخت خواهند بود. همچنین با تمیز کردن دستی سوپاپ‌ها امکان پاک کردن این ذرات وجود خواهد داشت. البته برای این کار باید از مواد مخصوص و باکیفیت استفاده کرد. اما چگونه می‌توان از تجمع کربن و دوده در قطعات موتور جلوگیری کرد؟ شما می‌توانید با سرویس منظم موتور خودرو و توجه ویژه به تعویض روغن‌موتور و شمع این روند را محدود کنید. در بحث جلوگیری از تجمع کربن و دوده، تعویض روغن اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر باید از روغن باکیفیت استفاده کرد. برخی روغن‌ها به‌طور خاص با موادی تولید می‌شوند تا رسوب کربن و دوده را کاهش دهند. تعویض شمع موتور در زمان توصیه شده هم جزو موارد قابل‌ذکر است چراکه شمع‌های خراب و قدیمی عملکرد ضعیف‌تری دارند و باعث می‌شوند بنزین در محفظه احتراق به‌طور کامل نسوزد.

کیفیت سوخت استفاده شده هم جزو فاکتورهای مهم در زمینه جلوگیری از تجمع دوده و کربن است. سیستم‌های تزریق مستقیم از انژکتورهای سوخت پرفشار برای پودر کردن سوخت استفاده می‌کنند و برای عملکرد صحیح خود باید بسیار تمیز باقی بمانند. سوخت بی‌کیفیت می‌تواند باعث گرفتگی انژکتورها شود و عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. به همین علت است که توصیه می‌شود همواره از سوخت باکیفیت استفاده کنید. به‌کارگیری تمیزکننده‌های انژکتور و مکمل‌های سوخت نیز می‌تواند تجمع کربن و دوده را محدود کند.

اما چگونه این ذرات کربن و دوده را تمیز کنیم؟ به همین منظور می‌توان سوپاپ‌ها را با حلال مخصوص خیس کرد و سپس به‌صورت دستی آن‌ها را شست. به همین منظور باید تمیزکننده مخصوص سوپاپ یا کاربراتور، کارد پلاستیکی یا فلزی، پارچه تمیز و… را تهیه کرد. البته این کاری تخصصی است و احتمالاً اکثر مالکان خودرو نخواهند توانست آن را انجام دهند به همین منظور توصیه می‌شود به یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید تا پاک کردن ذرات کربن و دوده را انجام دهد.

منبع: پدال
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    تا سرسیلندر باز نشه نمیشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد