هشدار سنگین رییس اتاق تهران درباره آینده اقتصاد ایران‌

تعطیلی پنجشنبه ها چه بلایی بر سر اقتصاد ایران می‌آورد؟

رییس اتاق تهران از تصویب تعطیلی روز پنج شنبه در مجلس گلایه کرد و گفت: وقتی دولت از تعطیلی پنج شنبه صحبت می کند این امر در وضعیت کسب و کارها هم تاثیر می گذارد و این برای تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد هزینه می کند.

تعطیلی پنجشنبه ها چه بلایی بر سر اقتصاد ایران می‌آورد؟

محمود نجفی عرب صبح امروز در صد و شانزدهمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران شرحی از وضعیت اقتصاد کشور ارائه کرد و گفت: دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه رشد هشت درصدی را تعریف کردند و این امر برای اجرا هم ابلاغ شد، از این هشت درصد ۵.۲ درصد از رشد سرمایه و ۲.۸ نیز از بهره وری باید حاصل می‌شد. اما باید دید با شرایط کنونی کشور تحقق رشد هشت درصدی ممکن است؟ 

وی افزود: براساس داده‌های مرکز آمار در برنامه های چهارم تا ششم، رشد تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۳.۵ درصد بوده است و ما در این سه برنامه به رشد هشت درصد نرسیدی و میانگین رشد اقتصادی در این سه برنامه ۱.۸ درصد بوده است. 

رییس اتاق تهران ادامه داد: آنچه مانع دستیابی به رشد مطلوب شده کمبود منابع ارزی، ضعف شدید جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، نامساعد بودن فضای کسب و کار، ناترازی آب و برق و گاز، کمبود منابع مالی و استهلاک سرمایه و منفی بودن نرخ سرمایه گذاری در ۱۱ سال گذشته بوده است. 

وی یادآور شد: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز به حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی است اما با توجه به تحریم و شرایط اقتصادی ‌ سیاسی و اجتماعی جذب این رقم بعید به نظر می‌رسد. همچنین در برنامه هفتم توسعه به سرمایه گذاری برای ۳۰هزار مگاوات برق نیاز داریم تا ناترازی برق را جبران کنیم این برابر با صرف هزینه ۳۵ میلیارد دلاری است. 

رییس اتاق تهران اظهار کرد: براساس اعلام بانک مرکزی رشد سرمایه در سال ۱۴۰۱ به قیمت ثابت ۱۳۹۵ برابر با ۲۷۵ همت بوده که این در ایران برابر با نرخ استهلاک است، همچنین خالص سرمایه ارزی کشور در سال گذشته منفی ۱۵ میلیارد لار بوده است و کشور رتبه خوبی در جذب سرمایه خارجی ندارد.  

نجفی عرب در ادامه به موضوع بهره وری پرداخت و گفت: در زمینه بهره وری هم اوضاع خوبی نداریم و بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب به ازای هر مترمکعب آب یک و نیم کیلو محصول تولید می‌کنیم این رقم در کشورهای پیشرفته معادل سه کیلوگرم است. در برنامه چهارم قرار بود ۲.۵ درصد سهم ما از بهره وری در رشد اقتصادی باشد، در برنامه پنجم این رقم ۲.۶۴ درصد و در برنامه ششم ۲.۶۸ درصد و در برنامه هفتم هم ۲.۸ درصد باشد اما هیچ کدام از این رقم ها محقق نشد و رشد بهره‌وری حتی به یک درصد هم در این سال‌ها نرسید. 

وی تصریح کرد: وضعیت کشور وضعیت مطلوبی نیست و همین رویه دارد ادامه پیدا می‌کند و سهم بخش خصوصی از اقتصاد بیشتر از ۱۲ درصد نیست.  

رییس اتاق تهران در ادامه از تصویب تعطیلی روز پنج شنبه در مجلس گلایه کرد و گفت: وقتی دولت از تعطیلی پنج شنبه صحبت می کند این امر در وضعیت کسب و کارها هم تاثیر می گذارد و این برای تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد هزینه می کند. 

وی افزود: همه کشورهای دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند حتی افغانستان و عراق هم جمعه و شنبه تعطیل هستند و اتاق بازرگانی هم تعطیلی شنبه را پیشنهاد کرد اما در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت صراحتا به ما اعلام کردند که تعطیلی شنبه ممکن نیست و ما هم گفتیم پس پنج شنبه را تعطیل نکنید و مجمع هم نپذیرفت و شورای نگهبان هم دو دلیل برای رد تعطیلی شنبه آوردند؛ یکی تعارض با سیاست‌های ابلاغی و دیگری هم به دلیل تعارض با شرع مقدس. 

وی یادآور شد: تعطیلی دو روز در هفته باز هم به مجلس بازگشت و با وجود استدلال‌های اتاق بازرگانی در کمیسیون اجتماعی بر عدم تعطیلی پنج شنبه این امر تصویب شد و البته گمرکات و سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت از تعطیلی پنج شنبه استثنا شده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: دستگاه حاکمیت اصلا حرف بخش خصوصی را گوش نمی‌دهد، ده سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است با این حال ناامید نیستیم و باید این مملکت را بسازیم اما با این روند بعید به نظر می‌رسد به رشد هشت درصدی برسیم. 

منبع: خبر آنلاین
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • غریبه آشنا
    0

    مگه اصلا مهم چه بلایی سر ایران میاد
    الان توی این چهل و چندسال که این
    هم بلا سر مردم اومده چه اتفاقی افتاده
    این هم روش

  • مسعوداحمدی
    2

    ازڪشوری ڪه ادعای رسیدن به قله پیشرفت دارد و در بدیهیات قانون تجارت و پله توسعه سالهاست با تحریم غیرخودی ها والبته ڪه خودی های ناڪاربلد دست وپامیزند ، آرام آرام دلسرد میشوم اماهمچنان امیدوار وچشم به راه اقدامات عملی دولت چهاردهم

  • مقتصد
    1

    اقتصاد به چه درد می خوره هر وقت حکومت پول کم آورد شیر نفت را مفت و ارزان باز می کنه ویا یه قسمت کشور به مفت به کشوری مثل چین اجاره می ده و یا منابع بیکران مملکت به مفت می فروشه .تقسیم بوجه رو ببینید.

  • ناشناس
    1

    کشوری که تا گلو در تحریمهاست و مبادله آنچنانی با کشورهای دنیا نداره و در انزوا بسر میبره نباید نگرانی خاصی در ارتباط با دنیای بیرون باشه

  • علی
    0

    منافع تعطیلی پنجشنبه ها در اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری: 1- این موضوع بعد از حدود دوسال بررسی کامل به تایید 136نفر نمایندگان دور قبل مجلس، تعداد کثیری از نمایندگان دور جدید مجلس، 30 نفر عضو هیات دولت و مراجع عظام تقلید رسیده بنابراین موجب امیدواری مردم به اصلاح امور کشور و افزایش شرکت در انتخابات آینده می شود. 2-کارمندان تهران بجای شنبه ها پنجشنبه ها تعطیل اند و در سال، 52 روز تعطیلی بیشتری دارند اما شهرستانی ها از آن محروم هستند این تبعیض و بی عدالتی باعث نارضایتی شدید و کاهش انگیزه شغلی کارمندان شهرستانی می شود و مغایر عدالت اداری است.3- باعث وحدت رویه در تعطیلات ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود 4- موجب افزایش هماهنگی ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود. 5- باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می گردد. 6-باعث کاهش یک ششم از هزینه های تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارمندان تهرانی می شود 7- فرصت تحکیم و تعاملات بیشتر اعضای خانواده و افزایش فرزندآوری می شود. 8- فرصت لازم برای رفع خستگی جسمی و ذهنی کارمندان و آمادگی بیشتر آنها برای انجام وظایف شغلی در هفته آتی را فراهم می آورد و بطور غیر مستقیم موجب افزایش بهره وری می گردد. 9-برای کارمندان که غالبا کار فکری انجام می دهندحضور فیزیکی در محیط کار، چندان مهم نیست آنچه مهم هست آمادگی ذهنی و خلاقیت برای انجام کار درست است. 10- تا حدودی باعث جبران مصوبه غیرعادلانه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی می شود.11- از حدود 195 کشور دنیا فقط 2 کشور یعنی جیبوتی و ایران تعطیلات هفتگی شان یک روز می باشد به نظر می رسد افزایش تعطیلات پایان هفته، موجب افزایش بهره وری کارکنان دولت می شود.12- موجب اثبات استقلال رای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می گردد.

  • کارمندان شهرستان
    0

    بی صبرانه منتظر تعطیلی پنجشنبه ها هستیم

  • فرامرز
    0

    درحالیکه عدالت جزء اصول مذهب، اصول قانون اساسی و روال قانونگذاری است؛ کارمندان دولت در تهران بیش از پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل هستند اما کارمندان شهرستانی از این تعطیلی محروم بوده اند. تاکنون این تبعیض و بی عدالتی باعث نارضایتی شدید کارمندان شهرستانی و احساس تبعیض، کاهش انگیزه شغلی و درنتیجه، کاهش بهره وری آنان شده است. پول و ثروت برتر از عدالت نیست، طبق کدام دلیل و منطق، وقتی کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبالات اقتصادی کشور و محل استقرار دستگاه های ستادی و وزارتخانه هاست پنجشنبه ها تعطیل هستند مشکلی ایجاد نشده ولی حالا که قرار است به لطف نمایندگان محترم مجلس، محرومیت کارمندان شهرستانی پایان پذیرد اینقدر به اقتصاد کشور صدمه وارد می شود؟!!! چرا به اصطلاح فعالان اقتصادی تاکنون در مورد تعطیلی کارمندان تهرانی حتی یک بار اعتراض نکرده اند؟ ضمنا کارگران و کارمندان عزیز بخش خصوصی، تابع قانون کار هستند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند همچنین دستگاه های مرتبط به بازرگانی، صادرات و واردات، مثل گمرک، امور مالیاتی، بانک های ذیربط و غیره تعطیل نیستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد