حقوق‌ بگیران مرد ۵ برابر زنان پول می گیرند

۸۲.۷ درصد مردان و ۱۷.۳ درصد زنان حقوق بگیر هستند که نشان از نابرابری حقوق بگیران است.

حقوق‌ بگیران مرد ۵ برابر زنان پول می گیرند

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر، نتایج بررسی آمار نیروی کار بیانگر آن است که گرایش به مزد و حقوق بگیری در میان مردان و زنان شاغل کمتر شده و در مقابل تمایل به ایجاد کسب و کارها بیشتر شده است.

بررسی نوع اشتغال مطابق با گزارشات رسمی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ نشان می دهد در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ میزان ۵۶ درصد از شاغلان کشور «مزد و حقوق بگیر» و ۴۴ درصد دیگر «غیرمزد و حقوق بگیر» بودند. «غیرمزد و حقوق بگیر» به این معناست که این افراد خودشان به عنوان کارفرما، کارکن مستقل یا کارکن فامیلی (در قالب خانوادگی) شاغل هستند.

اما این آمار در سال ۹۵ با کمی تغییر مواجه شد به نحوی که سهم شاغلان مزد بگیر و حقوق بگیر یک درصد کاهش پیدا کرد و از ۵۶ درصد در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ۵۵ درصد در سال ۹۵ رسید.

از این رو می‌توان گفت به رغم اینکه تعداد شاغلان در سال‌های مذکور رو به افزایش است، اما سهم کل شاغلان مزد بگیر و حقوق بگیر در سال گذشته نسبت به دو سال ما قبل آن اندکی کمتر شده است.

این امر می‌تواند بیان گر آن باشد که گرایش مزد و حقوق بگیری در میان مردان و زنان شاغل کمتر شده است و در مقابل به نظر می رسد تمایل به خود اشتغالی و گرایش به کسب و کارهای خانگی بیشتر شده است. از این رو هر چند اندک اما نشانه‌هایی از تغییر نگاه به شغل مشاهده می شود.

در عین حال، مطالعات انجام شده توسط مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان‌ می‌دهد، در گروه مزد و حقوق بگیران، سهم زنان طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ به میزان ۲.۵ درصد افزایش یافته است به طوری که سهم زنان مزد بگیر و حقوق بگیر از ۱۴.۸ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۷.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

علاوه بر این نسبت جنسی مزدبگیری در سال ۱۳۹۵ به گونه ای شده که به ازای هر یک زن، نزدیک به ۵ مرد مزد و حقوق بگیر در کشور وجود دارد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد مردان و زنان دسترسی بسیار نابرابری به مشاغل مزد و حقوق بگیری دارند به طوریکه در سال گذشته سهم مردان ۸۲.۷ درصد و سهم زنان تنها ۱۷.۳ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری است.

15

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ولی خیری زاده
    0

    دولت باید خانواری ک تک فیش هست یعنی فقط مرد نان آور خانواده هست باید امتیازات ویژه ای در نظر بگیرد چون دو فیش ها دارن سه چهار برابر تک فیش ها از منابع دولتی استفاده میکنند.

  • رضا
    0

    بالاخره یک روزی توی کشور ما هم حقوق زنان با مردان برابر میشه. الان یا خانمی رو استخدام نمی کنند یا برای این استخدام می کنند که حقوق کمتری بهش بدهند

  • شیلا برزا
    0

    من یه زن 42 ساله هستم که سرپرست خانوارم و سرپرستی سه تا بچه. با منه حقوق مستمری پدرم رو میگیرم که هیچ کجای زندگیمو نمی گیره اصلا جایی به من کار نمیدن که بخواد دستمزدش پایین باشه همه جا شرط،سنی داره تا 30 سال حتی کمیته امداد هم به من وام اشتغال نمیده چون حقوق مستمری میگیرم واقعا باید چیکار کنم برای گرفتن وام اشتغال هم ضامن ندارم

  • محمدرضا
    0

    «حقوق‌بگیرهای مرد، ۵ برابر زنان پول می‌گیرند» این جمله ای که تو عنوان نوشتین، چه ربطی به موضوع خبر داره؟

  • امیر
    0

    سلام فکر نمیکنم این مطلب خیلی واقعیت داشته باشه من مرد هستم اما از خیلی زنها تو محیط کارم کمتر حقوق میگیرم از خیلی ها هم بیشتر کار میکنم فوق لیسانس هم دارم از این گذشته شما برین تو واحدهای صنعتی ببینید چقدر مرد دارن با اندک درآمد خیلی ناکافی کار میکنن صحبت حقوق زن و مرد نباید باشه باید صحبت همسان سازی حقوق بر اساس تحصیلات و کارکرد باشه نه صرف داشتن ابلاغ سازمانی بالاتر یا رابطه بازی هیچ کجای کشور توی هیچ سازمان و ارگانی در زمینه حقوق دادن عدالت برقرار نیست چرا بحث رو جنسیتی میکنین الکی باید همه بر اساس کار و تخصص حقوق بگيرن که متاسفانه تو کشور ما هيچوقت اینطوری نميشه چون رابطه ها و بی عدالتی نمیذاره

  • حرف حساب
    0

    قاطع میشه گفت که نگاه جنسیتی به زن زیاد حالا برای استخدام و کار نیز صدق میکنه الان آگهی استخدامی ها بیشتر نوشته خانم و درک حرف شما نسبت به حقوق زنان کمی ناعادلانه چون موضوع ریشه ای و بر میگرده به شرکت های خصوصی که هیچ نظارتی بر آنها نیست که چرا این شرکت ها رو آوردن فقط به استخدام خانم و چرا مرد استخدام نمیکنه حالا به نظر شما کم بودن حقوق . زمانی عدالت حقوقی بین مرد و زن که نگاه جنسیتی از بین برود و استخدام هم بر اساس علم و تجربه باش و فن هم بین مرد هم بین زن وگرنه خیلی شرکت ها نیروهای خانمی هستن ولی نه فن بلدن نه علم و هدف و حق خانمی که واقعا علم و فن بلد ولی نیتش کار نه ملاک زیبایی ضایع میشه فقط کافیه روزنامه کار رو که خودتون بارها میخونید و میدونید شرکت اکثرا خانم میگیرن تا آقا رو پیگیری کنید و حقوق زن رو طوری دیگر حساب کنید نه بر پایه حقوق

  • مهسا زاده
    0

    اینکه اقایون چند برابر بانوان در یک سمت و رده حقوق میگیرن زیاد مطمئن نیستم. ولی خود من ارشد دارم در یک واحد مهندسی یه پروژه دولتیم با 12 سال سابقه، حقوقم نسبت به اقایی که فقط 6 سال سابقه داره و کم سنتره نصفه، از طرفی اقایون حق ارتقا دارن و خانم ها تا کارشناسی نه کارشناس ارشد کافیه. این انصاف نیست که پیشرفت حق مرد بعد بگن خانم پول میخواد چیکار!!! در حالی که خانم ها در یک واحد حکم آچار فرانسه دارن از کارهای ظریف گرفته تا مسئولیت های بیشتر.نه ساعات کاری متفاوته نه شیوه. انرژی که خانم میزاره شاید بیشتر هم باشه، باید حقوق را حق بر عمل انجام شده بزارن نه جنسیت. در ضمن ما یک منشی اقا داریم که حقوقش با من یکیه البته با مزایای بیشتر از جمله تشویقی!!!!

  • اکبرحضورری اگرتاثیر داردبفرستید لطفا نام مرا پخش نکنید
    0

    بنده دوسال تمام هست که یارانه ام قطع شده چندم رتبه اعتراض کرده ام ولی ترتیب اثر نداده اند سه نفر هستیم شوهرم بازنشسته است وازکار افتاده وحقوقمان یک میلیون وصدوشانزده تومان هست فرزندم به خاطر هزینه نتوانست درس دانشگاه رو ادامه بدهدولی اقای نوبخت مرتب اعلان میکندکه یارانه هیچ نیا زمندی قطع نمیشود درضمن خانه ام۸۵متر بیست چهار سال ساخت ودریک مجتمع ۱۸ واحدی ازایران خودرو هست.

  • نهال
    0

    وافعا خانوما تو ایران غیر از کررای دولتی حقوقشون حد اقل تصفه اقایونه! خودم هر جا واس کار رفتم واس دو شیفت ۵۰۰ ۶۰۰ !! عمدا میان خانومارو استخدام میکنن ک کلا کم حقوق بدن نمیگن شاید طرف نو آور خانوادس نیار داره! پس کسی ک نیار داره چی کار کنه !بره دردی یا ... دلم واقعا پره خوب شد بلاخژه ی جا تونستم حرفمو بزنم! تو رو خدا کارفرماها انصاف داشته باشین ب خدا خانوما یردتون نیستن اونا هم حق دارن مث اقابون حقوقشون باشه!

  • تاجیک
    0

    چرا باید مردی که نون اور خانه می باشد بیکار و جای ان زن مشغول کار باشد در صورتی که اصل وظیفه زنان در خانه می باشد تربیت فرزندان و شوهر داری این مهم نه تنها در بعضی خانواده ها باعث چند شغله شدن بوده بلکه اختلاف طبقاتی و بروز مسایل اخلاقی را در بردارد

  • تاجیک
    0

    حالا مرخصی های زایمان و .... بماند

  • رنج
    0

    در زمان فعلی اگر زن ومرد کار کند باز هم به خرج زندگی کم می اورد حالا اگریکی از دو نفر بیکار باشد فشار سختی به زن اگر سرپرست باشد ومرد بیکار باشد ویادرامد ازاد داشته باشد باید یک جوری خانواده را اداره کند ولی اگر مرد در اشتغال باشد وزن خانه دار با درامد کمتراز 3 میلیون خانواده 5نفره تحت تکلف مجرد وبیکار دانشجو فوق لیسانس و یا داشتن دانش اموز باید با مشقت زندگی را اداره کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد