مقصر، مردم نیستند

طي روزهاي گذشته مطالبي در فضاي مجازي و رسانه ها تحت عنوان دستگيري شخصي كه نسبت به خريد دو تن سكه اقدام كرده بود منتشر شد.

مقصر، مردم نیستند

به لحاظ اقتصادي دراين خصوص نبايد مقصر اصلي را مردمي كه جهت خريد طلا و سكه و ... هجوم مي آورند قلمداد نمود ، زماني كه بر اثر سوء مديريت و يا بروز هر مشكل در اقتصاد كشور ( تحريم هاي خارجي ، برجام ، خرج از برجام و ...) مردم مشاهده مينمايند كه در عرض يكي دو ماه تمام نقدينگي آنها با توجه به تورم افسار گسيخته ، به نصف و يا حتي يك سوم كاهش پيدا ميكند ، شايد بتوان به ايشان حق داد كه نسبت به دارايي خود حساس باشند و نتيجتأ نقدينگي خود را به چيزي تبديل نمايند كه حداقل ارزشش را از دست ندهد.

و اما به لحاظ حقوقي كه بيشتر مد نظر است نيز بايد توجه داشت كه صرف خريد سكه به هر ميزان جرم نيست ، زيرا در هيچ كجاي قانون چنين فعل ارتكابي را جرم ندانسته است كه مستحق مجازات به هر نوعي از جمله جزاي نقدي و حبس و ... باشد.

در صورتي كه شخص مرتكب اين فعل (خريد سكه حتي بصورت انبوه) مورد تعقيب و پيگرد قرار گيرد ، بدور از عدل و انصاف و قانون و بالاخص ناقض قاعده فقهي قبح عقاب بلا بيان ( مفاد قاعده اجمالا آن است که مادام که عملی توسط شرع نهی نگردیده است و آن نهی به مکلف ابلاغ نشده است، چنانچه شخصی مرتکب گردد، مجازات او عقلا قبیح و زشت است) و همچنين اصلي مهم و قانوني بنام قانوني بودن جرائم و مجازاتها كه از اصول مترقي و مورد تأييد تمامي نظام هاي حقوقي دنياست مي باشد. (اين اصل تأكيد دارد هيچ شخصي را نميتوان به سبب ارتكاب فعلي كه جرم انگاري و ممنوع و براي آن مجازات تعيين نشده ، مورد تعقيب و مجازات قرار داد)

البته اين نتيجه گيري بر اين فرض استوار است كه شخص خريدار سكه فقط به فعل خريد سكه مبادرت ورزيده باشد و از اقدامات غير قانوني و مجرمانه در راستاي خريد سكه ، في المثل تباني با مديران بانك مركزي و يا ارتشاء و غيره مبري باشد. كه در صورت ارتكاب اين جرائم ، ميبايست به اتهام همان جرم تحت پيگرد قرار گرفته و نهايتأ به مجازات همان جرم محكوم گردد.


علي نصري
حقوقدان و وكيل پايه يك دادگستري

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    آقای وکیل اگر الفبای سواد حقوق را داشته باشی 2تن سکه یعنی برهم زدن نظام اقتصادی کشور

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها