چگونگی کسب خبر درباره جنگ اوکراین و اجتناب از اطلاعات نادرست

در بامداد ۵ اسفند، روسیه سرانجام زیر نگاه مبهوت جامعه بین الملل حمله خود علیه اوکراین را آغاز کرد. وضعیت به شدت در حال تغییر است و مانند هر جنگی ممکن است پیگیری گسترش این درگیری که از قبل غرق در اطلاعات نادرست است، بسیار دشوار باشد.

چگونگی کسب خبر درباره جنگ اوکراین و اجتناب از اطلاعات نادرست

به گزارش وب سایت numerama، در این مقاله چند توصیه کلیدی و منابع قابل اعتماد برای کسب اطلاعات در مورد جنگ اوکراین وجود دارد.

جنگ اطلاعاتی آشکار

یافتن اطلاعات موثق در مورد درگیری بسیار پیچیده است زیرا روسیه از سال ۲۰۱۴ جنگ اطلاعاتی را علیه اوکراین به راه انداخته. این امر در روزهای اخیر با حجم قابل توجهی از اطلاعات نادرست یا تاحدی نادرست به اشتراک گذاشته شده توسط محیط اطلاعاتی طرفدار کرملین تشدید شده. از ویدیوهای جعلی گرفته تا ادعاهای غیرقابل تایید که از همه ابزارها استفاده می شود.

بنابراین لازم است در مورد منشاء ادعاهای مختلف در حال پخش بسیار هوشیار بوده و همیشه در مواجهه با رسانه هایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند کمی فاصله گرفت. به عنوان مثال قبل از به اشتراک گذاشتن یک ویدیوی خاص از خود بپرسیم از کجا آمده.

همچنین مطلوب است حسابی را که اطلاعات از آن گرفته شده (روزنامه نگار، مقام، محقق، تحلیلگر؟ یا هیچ یک از موارد؟) را شناسایی کرده و قابل اعتماد بودن آن را زیر سوال ببرید.

به عنوان مثال، "بلینگکِت" سازمان غیردولتی متخصص در تحقیقات روزنامه نگاری از طریق نظرسنجی و بررسی حقایق در منابع باز یعنی از داده ها و اطلاعاتی است که به صورت آنلاین در دسترس است.

تیم این سازمان با شواهدی نشان داده ویدیویی که توسط کانال های طرفدار روسیه به اشتراک گذاشته شده و ادعا می شد تلاش اوکراین برای خرابکاری یک مخزن کلر در ۱۸ فوریه را نشان می دهد از صدای ویدیویی دیگر استفاده می کند که هیچ ارتباطی ندارد. تاریخ های موجود در فراداده نیز با نسخه حامیان کرملین در تضاد بود.

بنابراین لازم است بدون هیچ تردیدی از کانال های مستقیم یا غیرمستقیم اطلاعات روسی در این زمینه اجتناب شود مانند رسانه های روسیه امروز، روپتلی یا اسپوتنیک. 

البته بدون فراموش کردن تعداد بی شمار کانال های تلگرامی و حساب های توییتری که این ادعاها را مطرح می کنند. دست کم اظهارات آنها باید به صورت سیستماتیک در برابر منابع دیگر بررسی شود.

روزنامه نگاران و منابع موثق حاضر در محل

بدیهی است توصیه می شود رسانه های خبری که قابل اعتماد هستند را دنبال کنید تا از جنگ اوکراین مطلع شوید که شمار زیادی از آنها در فرانسه وجود دارند.

این رسانه ها لزوما اخبار را به یک شکل پوشش نمی دهند، آنها نه دانای کل هستند و نه کامل اما گزارش های رسمی مختلفی را گزارش می کنند و تیم ها یا خبرنگارانی در محل دارند تا آنچه را که در زمین اتفاق می افتد گزارش کنند.

خبرنگاران فرانسوی زبان در محل حضور دارند تا سیر تحولات درگیری را دنبال کنند. پل گوگو، کلارا مارشو، لو بورو و استفان سیوآن خبرنگارانی هستند که در محل حضور دارند و روند جنگ را از دونباس جدایی طلب تا غرب اوکراین به طور لحظه ای پوشش می دهند. چندین خبرنگار مانند بنوا ویتکین نیز در مسکو درگیری ها را دنبال می کنند.

برای انگلیسی زبانان، بسیاری از تحلیلگران و روزنامه نگاران ویدیوها و اطلاعات مختلف به اشتراک گذاشته شده به صورت آنلاین یا از طریق کانال های رسمی را بررسی می کنند.

به عنوان نمونه، کریستوفر میلر چندین سال است دراین کشور خبرنگار بوده یا کوین روتروک یکی از خبرنگاران رسانه مستقل و مشهور روسیه ای "مدوزا" است که این نشریه به زبان انگلیسی نیز در دسترس است.

درنهایت همانگونه که دربالا ذکر شد حضور اعضای تیم سازمان غیردولتی بلینگکت مانند الیوت هیگینز، نیک واترز، کریستو گروزف یا آریک تولر برای کارهای انجام شده در منابع آشکار ضروری هستند. (البته این فهرست کامل نیست)

مقامات فرانسوی از اتباع این کشور خواسته اند بدون معطلی اوکراین را ترک کنند. اگر هنوز آنجا هستند ، چندین کانال خبری و تماس در وب سایت  Quai d'orsay موجود است.

منبع: کانال روزنامه نگاری جدید
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد