سرکوب‌های سوئد علیه «مدارس اسلامی» همچنان ادامه دارد

مقامات سوئدی از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۱۷ مدرسه خصوصی اسلامی را تعطیل کرده‌اند و ادعا می‌کنند که این مدارس "فعالیت‌های مناسبی" را انجام نمی‌دهند!

سرکوب‌های سوئد علیه «مدارس اسلامی» همچنان ادامه دارد

به گزارش میدل ایست آی، در حال حاضر از تعداد ۱۹ مدارس خصوصی اسلامی در سوئد، مدرسه "الازهر" جزو ۱۷ مدرسه‌ای است که تعطیل شده و نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایی را برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان رقم زده است.

طبق این گزارش، هم‌زمان با توقیف و سرکوب دولت سوئد علیه این مدارس و مراکز خصوصی اسلامی، دو مدرسه اسلامی در سوئد در حال حاضر این تصمیم دولت را در دادگاه به چالش کشیده و توانسته‌اند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

این مدارس خصوصی که برای مسلمانان است، برنامه درسی دولت سوئد را آموزش می‌دهند اما در عین حال دوره‌های آموزشی اسلامی، فضایی برای برگزاری فریضه‌های اسلامی و مصرف غذاهای حلال برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.

اعضای جامعه مسلمانان سوئد بر این باورند که این اقدام صرفا علیه "مدارس خصوصی مسلمانان" انجام شده است.

به گفته یکی از اعضای انجمن مدارس اسلامی سوئد، تعطیلی این مدارسی که اوایل دهه ۱۹۹۰ تاسیس شدند، تقریبا روند تحصیل ۱۰ هزار دانش‌آموز مسلمان را از خاورمیانه و شمال و شرق آفریقا تحت تاثیر قرار داده است.

در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی، سوئد قوانین سختی را علیه مراکز مذهبی وضع کرد؛ اقدامی که با واکنش و انتقاد سوئدی‌های مسلمان مواجه شد و بسیاری این قوانین و اقدام را تلاشی برای هدف‌گیری جامعه اسلامی و "اسلام‌هراسی" تلقی کردند.

اوایل ۲۰۲۲، وزیر آموزش و پروش سوئد طی یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که دلیل این اقدام "نتایج ضعیف تحصیلی" و "وجود نقص‌های تخصصی" بوده است؛ اما انجمن مدارس اسلامی استدلال کرد که تعطیلی مدارس اسلامی بخشی از "لفاظی‌های ضد اسلامی" است و هیچ ارتباطی به موارد نام‌برده ندارد و این اقدامات "سیاسی" هستند.

اما این در حالی است که مقامات سوئدی ضمن رد چنین دلایلی می‌گویند که مقامات این کشور حق دارند تا بر فعالیت‌های مدارس خصوصی نظارت داشته باشند. از طرفی، برخی از مسلمانان معتقدند که سوئد دیگر "مکان مناسبی" برای تحصیل فرزندانشان نیست.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها