دردسر تانک روسی در لیتوانی/ از گل حامیان تا دستشویی مخالفان

تانک سوخته روسی در پایتخت لیتوانی با واکنش های حامیان و مخالفان روبه رو شد.

دردسر تانک روسی در لیتوانی/ از گل حامیان تا دستشویی مخالفان

دولت لیتوانی برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، یک تانک سوخته روسی را در پایتخت خود در معرض مشاهده مردم قرار داده است.

روسیه از یک سال قبل جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد و این جنگ همچنان ادامه دارد. در ابتدای جنگ ارتش روسیه تلاش کرد شهر کی یف پایتخت اوکراین را اشغال کند اما با مقاومت اوکراینی ها، ناکام ماند و عقب نشینی کرد.

لیتوانی در صف کشورهای حامی اوکراین در این جنگ هستند.

استقرار تانک سوخته روسی در میدان مرکزی پایتخت لیتوانی - این اقدام با هدف اعلام حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه انجام شد.

به نوشته بخش عربی یورونیوز، برخی حامیان روسیه، بر روی این تانک سوخته، گل گذاشتند. این اتفاق باعث خشم مقامات لیتوانی شده است. در واکنش به این اتفاق، پلیس لیتوانی نیروهایی را در کنار این تانک مستقر کرد تا مانع از گل گذاشتن حامیان روسیه شوند.

پلیس لیتوانی هم از آغاز تحقیق درباره عاملان گذاشتن گل روی تانک سوخته روسی خبر داد.

تحقیق پلیس درباره نقض قانون ممنوعیت نمایش نمادهای دوره شوروی است. نقض این قانون، تا 700 یورو جریمه دارد.

لیتوانی یکی از کشورهای شرق اروپا و از حامیان اوکراین در جنگ با روسیه است. لیتوانی قبلا بخشی از شوروری بود که بعد از فروپاشی 25 دسامبر سال 1999 شوروی، به کشوری مستقل تبدیل شد. لیتوانی هم اکنون عضو اتحادیه اروپا و پیمان نظامی "ناتو" است.

 به گزارش رسانه ها، حامیان روسیه بعد از گذاشتن گل روی تانک روسی، با حامیان اوکراین در میدان اصلی پایتخت لیتوانی درگیر شدند. این اتفاق روزهای یکشنبه و دوشنبه قبل روی داد.

1537188_131

فیلم این اتفاق هم در شبکه های اجتماعی منتشر شده و مشخص است افرادی گل میخک قرمز روی تانک سوخته روسی قرار می دهند.

رئیس جمهوری لیتوانی (جیتاناس نوسیدا) هم در واکنش گفت: این حوادث، عالی هستند زیرا باعث شدند "فاتنیکی" کشف شوند.

این اصطلاح روسی و توهین آمیز برای توصیف "پیروان احمق تبلیغات دولتی" استفاده می شود.

نظرسنجی ها نشان می دهد حدود 10 درصد از ساکنان لیتوانی، در برابر روسیه موضع مثبت دارند.

گذاشتن دستشویی فرنگی کنار تانک سوخته روسی در پایتخت لیتوانی - این اقدام به نشانه مخالفت با جنگ روسیه علیه اوکراین و اشاره به غارت خانه های اوکراینی ها توسط نظامیان روس انجام شد.

این تانک روسی در اطراف پایتخت اوکراین و با شلیک ارتش اوکراین تخریب شد. تانک سوخته در سالگرد جنگ روسیه علیه اوکراین به میدان "کاتدرائیه" شهر فیلنیوس پایتخت لیتوانی منتقل شد.

این، مشابه اتفاقی است که قبل از این برای تانک سوخته روسی در مقابل سفارت روسیه در برلین آلمان روی داد.

تعدادی از حامیان روسیه در همبستگی با مسکو، بر روی این تانک در آلمان هم گل گذاشتند. این حادثه به طور گسترده در رسانه های دولتی روسیه بازتاب داشت.

یکی از کاندیداهای شهرداری پایتخت لیتوانی هم یک سطل زباله را در نزدیکی تانک روسی قرار داد و روی آن نوشت: "گل میخک، شمع و احساس خوب برای شوروی"

دو نفر هم یک دستشویی فرنگی را در کنار تانک قرار دادند. اشاره آنها به فیلم هایی منتشر شده از غارت برخی خانه های اوکراین توسط نظامیان روس و حمل وسایل غارت شده روی تانک هاست.

این تانک سوخته ارتش روسیه از نوع "تی 72 - بی "(T72-B) است که در میدان اصلی بخش قدیمی پایتخت لیتوانی در معرض دید عموم قرار داده شده است.

وزیر دفاع لیتوانی (ارفیداس انوشوسکاس) قبلا گفته بود او از دیدن تجهیزات نابود شده روسیه در پایتخت کشورش، خوشحال نیست اما این اقدام برای تاکید بر حمایت لیتوانی از اوکراین است.

وی همچنین گفته بود یکی از درس های اصلی که غرب باید آن را یاد بگیرد این است برآوردهای اولیه برای فرصت های اوکراین درباره مقاومت در برابر هجوم روسیه، اشتباه بود.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها