کودتا در گابن؛ ارتش نتایج انتخابات اخیر را باطل اعلام کرد

شبکه الجزیره به نقل از خبرگزاری‌ها گزارش داد، افسران ارشد ارتش گابن در تلویزیون ظاهر شده و اعلام کردند که قدرت را به دست گرفته‌اند.

کودتا در گابن؛ ارتش نتایج انتخابات اخیر را باطل اعلام کرد

رویترز و خبرگزاری فرانسه گزارش دادند، نظامیان گابن می‌گویند، انتخابات سراسری اخیر را لغو و  موسسات را منحل کرده‌اند.

ارتش می‌گوید، انتخابات سراسری اخیر اعتباری ندارد و نتایج آن باطل است. این پرسنل نظامی در تلویزیون گابن ظاهر شده و از ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی علی بونگو اوندیبا رئیس جمهور کنونی شد، خبر دادند و گفتند، ارتش گابن به رژیم فعلی در این کشور پایان می‌دهد.

همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، افسران ارتش مرزهای کشور را تا اطلاع ثانوی بسته‌اند.

براساس گزارش این خبرگزاری، افسران نظامی که قدرت را به دست گرفته‌اند، می‌گویند، نماینده همه نیروهای امنیتی هستند.

به موجب این گزارش، گروهی که اعلام کرده قدرت را به دست گرفته بیش از ۱۰ افسر است. آنها از چیزی با عنوان «کمیته مرحله گذار و بازگرداندن موسسات به کشور» صحبت می‌کنند.

به گفته این افسران، آنها تصمیم گرفتند از ترس وقوع آشوب در کشور در نتیجه سیاست دولتی غیرمسؤول به دفاع از گابن بپاخیزند.

همچنین صدای تیراندازی در لیبرویل پایتخت این کشور شنیده شده است.

این در حالی است که ارتش نیجر در ۲۷ ژوئیه در گامی مشابه در تلویزیون دولتی برکناری محمد بازوم،‌ رئیس جمهور این کشور و بازداشت او در محل اقامتش، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع رفت و آمد در کشور را اعلام کرد.

 حضور مردم در خیابان‌ها برای حمایت از اقدام ارتش

بیش از ۱۰ افسر ارشد ارتش گابن امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای که در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴» قرائت شد، اعلام کردند، پس از اعلام پیروزی «علی بونگو» برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، قدرت را به دست گرفته، نتایج انتخابات را لغو کرده و تمامی نهادهای این جمهوری را منحل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، دولت گابن متحد فرانسه بوده و رابطه بسیار نزدیکی با این کشور دارد و تنش‌ها در این کشور واقع در غرب آفریقا در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و قانونگذاری که شنبه گذشته برگزار شد، تشدید شد.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که بونگو با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. این نتیجه در یک انتخابات سراسری که شاهد تاخیر بود به دست آمد و مخالفان نتایج آن را به چالش کشیدند.

«میشل استفان بوندا» رئیس کمیسیون انتخابات گفت «آلبرت اوندو اوسا» رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. تیم بونگو اتهامات اوندو اوسا در مورد بی‌نظمی‌های انتخاباتی را رد کرد.

از طریق این انتخابات، بونگو به دنبال تمدید حکومت ۵۶ ساله خانواده‌اش بود، در حالی که مخالفان دولت تلاش می‌کردند تا تغییری در این کشور غنی از نفت، معادن و کاکائو و در عین حال فقیر ایجاد کنند.

ناظران بین‌المللی در روند انتخابات غایب بودند، اینترنت پس از رای گیری قطع و منع رفت و آمد شبانه در سراسر کشور اعمال شد.

ارتش می‌گوید، انتخابات سراسری اخیر اعتباری ندارد و نتایج آن باطل است. این پرسنل نظامی در تلویزیون گابن ظاهر شده و از ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی «علی بونگو اوندیبا» رئیس‌جمهور کنونی شد، خبر دادند و گفتند، ارتش گابن به رژیم فعلی در این کشور پایان می‌دهد.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، افسران ارتش مرزهای کشور را تا اطلاع ثانوی بسته‌اند. افسران نظامی که قدرت را به دست گرفته‌اند، می‌گویند، نماینده همه نیروهای امنیتی هستند.

گروهی که اعلام کرده قدرت را به دست گرفته بیش از ۱۰ افسر هستند. آن‌ها از چیزی با عنوان «کمیته مرحله گذار و بازگرداندن موسسات به کشور» صحبت می‌کنند.

حوادث در گابن در حالی است که ارتش نیجر در ۲۷ ژوئیه در گامی مشابه در تلویزیون دولتی برکناری «محمد بازوم،» رئیس جمهور این کشور و بازداشت او در محل اقامتش، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع رفت و آمد در کشور را اعلام کرد

به گفته این افسران، آن‌ها تصمیم گرفتند از «ترس وقوع آشوب در کشور در نتیجه سیاست دولتی غیرمسؤول به دفاع از گابن بپاخیزند».

همچنین صدای تیراندازی در «لیبرویل» پایتخت این کشور شنیده شده است.

رویترز گزارش داد، بعد از اعلام به دست گرفتن قدرت توسط افسران ارتش، اینترنت در گابن پس از قطعی سه روزه مجددا وصل شده است.

حوادث در گابن در حالی است که ارتش نیجر در ۲۷ ژوئیه در گامی مشابه در تلویزیون دولتی برکناری «محمد بازوم،» رئیس جمهور این کشور و بازداشت او در محل اقامتش، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع رفت و آمد در کشور را اعلام کرد.

اخبار لحظه به لحظه از حوادث گابن به شرح زیر است:

۱۰:۱۴ شرکت معدن فرانسه با نام ارامت (Eramet) پس از به دست گرفتن قدرت توسط ارتش فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

۱۰:۲۳: «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اولین واکنش یک مقام اروپایی به وقایع گابن تاکید کرد: آنچه در غرب آفریقا در جریان است، مساله‌ای مهم برای اروپاست و ما وضعیت گابن را بررسی می‌کنیم.

۱۰:۵۹: «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه در اولین واکنش پاریس به حوادث گابن گفت، پس از اینکه ارتش در گابن قدرت را به دست گرفته کشورش از نزدیک وضعیت این کشور را دنبال می‌کند.

۱۱:۰۰: پس از اعلام برکناری بونگو از قدرت توسط ارتش، شماری از مردم گابن در حمایت از ارتش به خیابان‌های لیبرویل آمده‌اند.

۱۱:۴۵: رسانه‌ها می‌گویند بونگو برای آخرین بار روز شنبه در انظار عمومی ظاهر شده و از سرنوشت او خبری منتشر نشده است.

۱۱:۵۰: «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین از همه طرف‌ها در گابن خواست تا «اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل و امنیت رئیس‌جمهور بونگو را تضمین کنند».

۱۲:۳۰: سفارت روسیه در گابن اعلام کرد، هیچ اطلاعاتی درباره افراد آسیب دیده در میان شهروندان روسیه در پی کودتا دریافت نکرده است. سفارت روسیه در گابن همچنین تدابیر امنیتی را افزایش داده و گفته ذخایر غذا، آب و دیگر مایحتاج ضروری را در اختیار دارد.

۱۳:۰۰:اردوگاه «آلبرت اوندو اوسا»، نامزد اپوزیسیون ریاست جمهوری گابن، از رئیس جمهوری این کشور خواست تا قدرت را بدون خونریزی واگذار کند. این مطلب را وب‌سایت رادیو اروپا ۱ اعلام کرد و افزود، اردوگاه اوندو بر اساس محاسبات ناظران خود درخواست «سازماندهی انتقال قدرت بدون خونریزی» را کرده است.

۱۳:۰۸: سفارت فرانسه در لیبرویل به شهروندان خود در گابن توصیه کرد با توجه به حوادث جاری در خانه بمانند.

۱۳:۱۶: خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، علی بونگو تحت حبس خانگی قرار گرفته است.

۱۳:۰۰:اردوگاه «آلبرت اوندو اوسا»، نامزد اپوزیسیون ریاست جمهوری گابن، از رئیس جمهوری این کشور خواست تا قدرت را بدون خونریزی واگذار کند. این مطلب را وب‌سایت رادیو اروپا ۱ اعلام کرد و افزود، اردوگاه اوندو بر اساس محاسبات ناظران خود درخواست «سازماندهی انتقال قدرت بدون خونریزی» را کرده است.

۱۳:۰۸: سفارت فرانسه در لیبرویل به شهروندان خود در گابن توصیه کرد با توجه به حوادث جاری در خانه بمانند.

۱۳:۱۶: خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، علی بونگو تحت حبس خانگی قرار گرفته است. رهبران کودتای گابن از دستگیری اعضای دولت و رژیم رئیس جمهور علی بونگو به اتهام خیانت بزرگ خبر دادند.

۱۳:۴۵ : دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: من هیچ نتیجه‌گیری کلی نمی‌کنم. اما وضعیت در گابن مایه نگرانی عمیق است، ما از نزدیک آنچه را که در آنجا اتفاق می‌افتد رصد می‌کنیم.

۱۳:۵۰: اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه گفت: پاریس کودتای گابن را محکوم می‌کند و می‌خواهد به نتیجه انتخابات در گابن احترام گذاشته شود.

۱۴:۰۰: ژنرال بریس کلوتیر، فرمانده گارد ریاست جمهوری گابن به افسران ارشد کودتا پیوست.

۱۴:۰۳: سازمان ناوبری گابن اعلام کرد: به دنبال تسلط نظامی ارتش بر کشور و بسته شدن مرزها، حمل و نقل هوایی در گابن متوقف شده است. خبرنگار الجزیره نیز تاکید کرد: شورای صلح و امنیت آفریقا فردا برای بررسی کودتای گابن تشکیل جلسه می‌دهد.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    امان از افسران مسلح !!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها