استیضاح بایدن کلید خورد

مجلس نمایندگان اولین جلسه بررسی استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را با حضور نمایندگان حقوقی و مالی آغاز کرد.

استیضاح بایدن کلید خورد

استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا کلید خورد؛ تنها به‌ظن تاثیر قدرت پدر بر فساد مالی پسر. رئیس‌جمهور آمریکا نه معامله اقتصادی انجام داده، نه فعالیتی داشته اما همین که آقازاده متهم شد، پدر هم باید در پیشگاه نمایندگان مردم پاسخگو باشد تا اثبات شود که آقازاده معامله‌های اقتصادی‌اش با تاثیر قدرت سیاسی پدر که از رای مردم حاصل شده نباشد. اخبار پرطمطراقش در کشورهای خاورمیانه و سایر کشورهای دنیا و مخالفانشان از کره شمالی گرفته تا روسیه منتشر شد و بایدن را به تمسخر گرفتند اما نظام سیاسی آمریکا از این تمسخر برای پایه‌های سالم نظام سیاسی استفاده می‌کند. نه اینکه در آمریکا فساد مالی و غیرمالی نیست. هست، اتفاقاً به‌واسطه قدرت اقتصادی و مالی بالا سهم فساد بالاست. اما در این بین، هیچ آقازاده‌ای و پدر آقازاده مصون از پاسخگویی و گرفتار آمدن به قضاوت نیست استیضاح رئیس جمهور، واژه دو کلمه‌ای که برای مردم خاورمیانه غریب است. در کشورهای خاورمیانه با این همه پرونده فساد مالی و غیرمالی، نامی از استیضاح در میان نیست. رؤسای جمهور و مقاماتی که کنترل سیستم اجرایی را بر عهده دارند گویی هاله‌ای قدسی دارند که همیشه از استیضاح در امان هستند. مصونیتی که قدرت به دنبال دارد و در پی چنین قدرتی هرازچندگاهی اخبار فسادهایی با ارقام افسانه‌ای به میان می‌آید و چند نفر وابسته به شرکت‌های خصوصی هوا می‌شوند. در برخی از کشورهای خاورمیانه‌ای که اصلاً اخبار فساد افشا هم نمی‌شوند. صاحبان قدرت مصونیتی بالاتر از مصونیت آهنین هم دارند. اگرچه روند استیضاح بایدن آغاز شده است و جلسه اول آن برگزار شد اما مجلس سنا وارد این ماجرا نشده است و همه چیز فعلا در حد اتهاماتی است که مراحل بررسی آن شروع شده است.

این استیضاح رئیس‌جمهور با تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی و مالی هانتر بایدن، (پسر رئیس‌جمهور) متمرکز است؛ چراکه فرضیه طرح استیضاحی که جمهوری‌خواهان پیش گرفته‌اند این است که، کارهای تجاری هانتر بایدن در داخل و به ویژه خارج از آمریکا ممکن است به طور غیرقانونی و در صورت اطلاع یا نفع بردن پدرش، سوءاستفاده از قدرت برای یک مقام دولتی محسوب شود. رسانه‌های آمریکا از استادید دانشگاهی خبره حقوق و قانون اساسی و چند مقام سابق دولت دونالد ترامپ، به عنوان شهودی که در کنگره به سوالات نمایندگان پاسخ دادند، نام برده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان که قدرت احضار و تحقیق درباره هرگونه احتمال تخلف و قانون‌شکنی از سوی ارگان حکومتی را دارد، در این جلسه بنا دارد با دعوت از کارشناسان حقوقی و بررسی شواهد و مدارکی که تاکنون به دست آن رسیده، به دنبال محک زدن این فرض برود که آیا جو بایدن و پسرش هانتر در روابط تجاری و کسب ثروت، مرتکب فساد و قانون‌شکنی که به منافع عمومی مردم آمریکا صدمه زده شده‌اند یا خیر. جیمز کامر، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی که دبیر جلسه بود، در بیانیه‌ای هدف اصلی این جلسه را چنین توصیف کرده است: «ما مدارک و شواهدی که تاکنون به دست آمده را با خبرگان حقوقی و مالی بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا بایدن‌ها برای کسب درآمد میلیونی خود از منافع آمریکا هزینه کرده‌اند؟»

هیچ کدام از احضارشدگان به جلسه مستقیماً در تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح آقای بایدن درگیر نبوده‌اند. اسامی این افراد چنین اعلام شده؛ جاناتان تورلی، استاد حقوق دانشگاه جورج واشنگتن؛ بروس دابینسکی، حسابرس؛ الین اوکانر، دستیار سابق وزیر دادگستری در دولت دونالد ترامپ و مایکل گرهارت، استاد دانشگاه کارولینای شمالی، که این نفر آخر از سوی دموکرات‌ها دعوت شده و انتظار می‌رود در مخالفت با مبانی قانونی اتهام‌های جو بایدن موضع بگیرد.

جمهوری‌خواهان برای تصویب نهایی طرح استیضاح جو بایدن تنها به موفقیت در یک رای‌گیری ساده در صحن مجلس نمایندگان نیاز دارند اما همین حالا هم برخی از چهره‌های میانه‌رو این حزب می‌گویند، بستر و بنیان این اتهامات به قدری مستحکم نیست که بتوان امیدوار بود در فاصله نزدیک به جایی برسد. در صورت تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان که اکثریت آن با جمهوری‌خواهان است، این طرح تقدیم مجلس سنا خواهد شد تا رسماً جلسه استیضاح را برگزار کند. در این صورت، مجلس سنا که اکثریت آن با دموکرات‌هاست باید پس از برگزاری جلسات استیضاح به توافق دست‌کم دوسومی سناتورها برای برکناری جو بایدن برسد تا رسماً کلید کاخ سفید را از رئیس جمهوری پس بگیرد. آغاز تحقیق و بررسی طرح استیضاح جو بایدن را حدود دو هفته پیش کوین مک کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان اعلام کرد.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به امید پیروزی ترامپ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها