شبکه خبری سی‌ان‌ان:

اسرائیل به عنوان بخشی از مذاکرات آتش‌بس به رهبران حماس پیشنهاد داده از غزه خارج شوند

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی نوشت: رئیس جاسوسی اسرائیل به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تر آتش‌بس به رهبران حماس پیشنهاد ترک غزه را داده است.

 اسرائیل به عنوان بخشی از مذاکرات آتش‌بس به رهبران حماس پیشنهاد داده از غزه خارج شوند

به گزارش سی‌ان‌ان؛ دو مقام رسمی اسرائیلی- که از نزدیک در جریان مذاکرات بین‌المللی آتش‌بس قرار دارند- به سی‌ان‌ان گفته‌اند که اسرائیل به رهبران حماس پیشنهاد داده که به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده آتش‌بس از غزه خارج شوند.

این پیشنهاد فوق‌العاده و بی‌سابقه- که قبلاً گزارش نشده بود- در حالی مطرح می‌شود که اسرائیل در این مدت اعلام کرده بود که برای دستیابی به هدف نابودی کامل حماس تلاش می‌کند.اسرائیل به ‌رغم جنگ نزدیک به چهار ماهه خود در غزه نه تنها نتوانسته هیچ‌یک از رهبران ارشد حماس را دستگیر کرده یا بکشد، بلکه طبق برآوردهای خود اسرائیل حدود ۷۰ درصد از نیروهای رزمی حماس نیز دست نخورده باقی مانده‌اند.

این پیشنهاد اگر چه به رهبران حماس و کسانی که حمله هفتم اکتبر [به اسرائیل] را سازماندهی کرده‌اند، امکان خروج امن از غزه را می‌دهد، اما در عین حال تخلیه غزه و خروج رهبران حماس می‌تواند تسلط حماس را در این منطقه جنگ‌زده تضعیف کرده و هم‌چنین برای اسرائیل این امکان را فراهم آورد که ردیابی این اهداف ارزشمند را در خارج از کشور ادامه داده و آن‌ها را مورد هدف قرار دهند.

مقامات ارشد حماس در دوحه، قطر و بیروت و مناطقی دیگر خارج از قلمروی فلسطین زندگی می‌کنند. در اوایل ماه جاری، اسرائیل در جریان یک حمله هوایی یکی از فرماندهان ارشد حماس را در بیروت کشت.

پیشنهاد اسرائیل مبنی بر این‌که رهبران حماس می‌توانند غزه را ترک کنند، اگرچه بعید است از سوی حماس مورد پذیرش قرار گیرد، اما به عنوان بخشی از مذاکرات فراگیر آتش‌بس، حداقل دو بار در هفته‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته است- که یک بار آن ماه گذشته در ورشو توسط دیوید بارنیا رئیس موساد مطرح شد و سپس به گفته یکی از مقامات آگاه یک بار دیگر هم این ماه در دوحه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در میان گذاشته شد.

طرح چنین پیشنهادی در ماه جاری در بحبوحه مذاکرات برای ایجاد یک وقفه طولانی در جنگ و نجات گروگان‌هایی که گمان می‌رود هنوز زنده باشند، نیز، صورت گرفته است. برت مک‌گورک، مقام ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه این هفته برای گفتگوهای بیشتر در این زمینه به مصر و قطر سفر می‌کند.

مقامات آمریکایی و بین‌المللی که با روند مذاکرات در این زمینه آشنا هستند، گفته‌اند که تعامل اخیر اسرائیل و حماس در مذاکرات دلگرم‌کننده است، اما به نظر نمی‌رسد که هنوز امکان یک توافق قریب‌الوقوع وجود داشته باشد.

فشار روی نتانیاهو

این روزها فشارهایی که روی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای رسیدن به نوعی راه‌حل وجود دارد، در حال افزایش است. به اذعان خود نتانیاهو تا «پیروزی کامل» بر حماس- که او خواستار آن شده- هنوز راه درازی باقی است. در عین حال، خشم اسرائیلی‌ها نسبت به دولت- به دلیل ناتوانی در بازگرداندن بیش از ۱۰۰ گروگان اسیر در غزه- بیشتر شده است.

آرون دیوید میلر یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی می‌گوید که «به نظر نمی‌رسد که اسرائیل در مسیر دستیابی به اهداف نظامی خود باشد». به گفته میلر؛ «این امر همراه با فشار بسیار زیادی که برای بازگرداندن گروگان‌ها بر روی نتانیاهو و دولتش وجود دارد، شرایطی را ایجاد کرده که اسرائیل با پیشنهاد خروج رهبران حماس از غزه موافق باشد».

میلر می‌گوید: «من فکر می‌کنم آن‌ها دارند به سادگی با واقعیت مقابله می‌کنند و در این میان خانواده‌های گروگان‌ها هم شروع به اعمال نفوذ فوق‌العاده کرده‌اند».

علاوه بر این، همان‌طور که وزارت بهداشت غزه گفته؛ احساسات بین‌المللی نسبت به اسرائیل به دلیل ادامه بمباران غزه- که منجر به کشته شدن بیش از ۲۵۰۰۰ فلسطینی شده- تشدید شده است.

در دو ماه گذشته، دولت بایدن آشکارا از اسرائیل خواسته تا درگیری‌ها را وارد مرحله‌ای با شدت پایین‌تر کند- که مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که این روند شروع شده است- با این که عملیات‌های شدید نیز در جنوب غزه ادامه دارند.

این پیشنهاد موفق نخواهد شد

پیشنهاد اسرائیل به رهبران حماس برای خروج از غزه اول‌بار در ماه دسامبر در ورشو از سوی مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل- بارنا- در زمان دیدار او با رئیس سازمان سیا و نخست‌وزیر قطر مطرح شد- که به عنوان میانجی اسرائیل و حماس عمل می‌کند. مقامات آگاه اسرائیلی می‌گویند که این پیشنهاد یک بار دیگر هم در دیدار اخیر بلینکن از پایتخت قطر مطرح شده است.گفته می‌شود که در پی این پیشنهاد، نخست‌وزیر قطر به بلینکن گفته که این پیشنهاد به جایی نخواهد رسید- که تا حد زیادی به دلیل بی‌اعتمادی بین حماس و اسرائیل است.

اسراییل ماه گذشته اعلامیه‌هایی را درباره غزه منتشر کرده که در آن پاداش‌های صدها هزار دلار در ازای ارائه اطلاعات درباره رهبران حماس- از جمله جایزه ۴۰۰,۰۰۰ دلاری برای اطلاعات درباره سینوار- وعده داده شده است.

عوفر شله محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل می‌گوید: «هدف سرنگونی حماس به عنوان حاکم نوار غزه است». شله می‌گوید: «فرقی نمی‌کند که [سینوار] بمیرد یا برود. اگر بمیرد، خیلی چیزها عوض می‌شود. اگر هم او از غزه برود و ما بتوانیم گروگان‌ها را برگردانیم، این امر قطعاً از نظر اکثر مردم اسرائیل مثل پیروزی در جنگ تلقی خواهد شد».

مقامات آمریکایی بر این باورند که بعید است سنوار و نزدیکانش با خروج از غزه موافقت کنند و مرگ در برابر دشمن قسم خورده خود را به چنین شرایطی ترجیح می‌دهند.

اسرائیل وعده شکار حماس را داده

اسرائیل قصد خود برای ادامه شکار رهبران حماس را- حتی مدت‌ها پس از پایان جنگ- پنهان نکرده است. نتانیاهو در ماه نوامبر گفت که به موساد دستور داده علیه سران حماس در هر کجا که هستند اقدام کند. رونن بار مدیر آژانس امنیت داخلی اسرائیل- شین‌بت- هم وعده داده که حماس را در سراسر جهان «حذف خواهد کرد»، حتی اگر این کار سال‌ها طول بکشد.بار در نوار ضبط شده‌ای که در اوایل دسامبر پخش شد، گفته بود: «همه‌جا: در غزه، اسرائیل، لبنان، ترکیه، قطر، همه‌جا».

میلر می‌گوید که اگر اسرائیل با معامله «نامتقارن» آزاد کردن زندانیان فلسطینی- چند برابر بیشتر از گروگان‌های اسرائیلی- موافقت کند، شاید بتوان سینوار را متقاعد کرد که غزه را ترک کند.

میلر گفت: «من فکر می‌کنم که او تنها در صورتی به این موضوع فکر خواهد کرد که اسرائیلی‌ها نیز با آزادی همه اسرای فلسطینی موافقت کنند».او اضافه می‌کند: «فقط سینوار- باید بداند هر چیزی که اسرائیلی‌ها با آن موافقت کنند، فرقی در این ندارد که قصد دارند او را بکشند، شاید هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های دیگر».

منبع: شفقنا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • برنده
    0

    پیشنهاد یا دستور

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد