پیشنهاد آتش بس آمریکا برای غزه اقدامی در جهت منافع سیاسی بایدن

روزنامه «گلوبال تایمز» در یادداشتی تحت عنوان «پیشنهاد آتش بس بایدن برای غزه ناشی از نیازهای سیاسی است»، آورده است: به عقیده کارشناسان چینی پیشنهاد آتش بس سه مرحله‌ای جدید آمریکا برای توقف درگیری اسرائیل و حماس نشان دهنده تازه‌ترین تلاش دولت بایدن برای کاهش فشار روزافزون داخلی و بین‌المللی بر موضع متعصبانه کاخ سفید در قبال اسرائیل در این درگیری محسوب می‌شود و در عین حال رقابتی شدید برای افزایش نفوذ خود خاورمیانه قلمداد می‌گردد.

پیشنهاد آتش بس آمریکا برای غزه اقدامی در جهت منافع سیاسی بایدن

به گزارش رویترز، بایدن روز جمعه یک پیشنهاد آتش بس سه مرحله‌ای را برای پایان دادن به جنگ در غزه مطرح کرد؛ جنگی که به کشته شدن هزاران نفر و یک بحران بشردوستانه منجر شده است.

این پیشنهاد خواستار آتش بس، آزادی گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی و بازسازی غزه شده است.

به گزارش رسانه‌ها، حماس اعلام کرده به این پیشنهاد با دیدی «مثبت» نگاه می‌کند. اسرائیل اما اعلام کرده تا زمانی که حماس قدرت را در دست دارد هیچ پایان رسمی برای جنگ وجود نخواهد داشت و به این ترتیب سوالاتی را درباره زمان بندی و تفسیر این پیشنهاد آتش بس برانگیخته است.

«ایتمار بن-گویر» وزیر امنیت ملی اسرائیل در شبکه اجتماعی «ایکس» تهدید کرد اگر نتانیاهو با توافق آتش بس پیشنهادی بایدن موافقت کند، کابینه را منحل می‌کند.

به گزارش کانال 12 تلویزیون اسرائیل، «بتسلائل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل هم تهدید کرده اگر جنگ بدون نابودی حماس پایان یابد، از دولت کناره گیری می‌کند.

«نیو شین‌چون» مدیر اجرایی «موسسه تحقیقات چینی-عربی» دانشگاه «نینگشیا» در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت: موضع اساسی احزاب سیاسی مختلف در اسرائیل این است که درگیری با حماس نمی‌تواند به طور کامل در حال حاضر پایان یابد. اسرائیل جنگ را تا نابودی کامل حماس و آزادی گروگان‌هایش، خاتمه نخواهد داد. این به معنای آن است که درگیری ادامه خواهد یافت. 

به عقیده وی اعلام زودهنگام این طرح آتش بس توسط آمریکا همچنین برای اعمال فشار بر اسرائیل است.

نیو خاطرنشان کرد بایدن این پیشنهاد آتش بش را در این مقطع زمانی مطرح کرده که عمدتا به فشار روزافزون داخلی و بین‌المللی علیه اسرائیل و ایالات متحده پاسخ دهد چرا که حملات اسرائیل در غزه باعث برانگیخته شدن خشم شده و همچنین برخی کشورهای اروپایی اقدام به رسمیت شناختن کشور فلسطینی کرده و موجبات اختلاف میان اروپا و آمریکا را برانگیخته‌اند.

قانونگذاران ایالات متحده از هر دو طیف سیاسی روز جمعه رسما «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل را برای سخنرانی در کنگره آمریکا دعوت کردند.

نیو شین‌چون تاکید کرد جمهوری‌خواهان به شکلی گسترده موافق حمایت از نتانیاهو هستند با این حال شکاف گسترده‌ای در میان حزب دموکرات در این باره وجود دارد. بنا بر این، دعوت از نتانیاهوو برای سخنرانی در کنگره یک تلاش جمهوری‌خواهانه برای اختلاف‌افکنی در حزب دموکرات محسوب می‌شود.

پیشنهاد جدید آتش بس بایدن به غیر از پاسخگویی به فشار داخلی و بین‌المللی، رقابت و تلاشی شدید برای نفوذ در خاورمیانه نیز قلمداد می‌گردد.

«جو وی‌لیه» مدیر «موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای» گفت: حالا واشنگتن متوجه شده که مقابل جامعه بین‌المللی ایستاده و بیشتر از هر چیزی نگران از بین رفتن نفوذ خود در منطقه است. بنا بر این با ایده پیشنهاد آتش بس پا پیش گذاشته و خواستار این است که کشورهای منطقه از دستوراتش پیروی کنند.

چین و کشورهای عربی 31 مه (11 خرداد) بیانیه‌ای مشترک درباره موضوع فلسطین منتشر کردند. این بیانیه تاکید می‌کند قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل باید به طور کامل و موثر اجرا شود و دو طرف برای ترویج آتش بس فوری در نوار غزه و تلاش برای حل جامع، عادلانه و پایدار مسئله فلسطین در اسرع وقت با یکدیگر همکاری کنند.

جو تاکید کرد: رویکرد چین در قبال مساله اسرائیل-فلسطین پرداختن به علائم و ریشه‌هاست و در عین حال آمریکا فقط بر علائم تمرکز دارد.

این پژوهشگر دانشگاه شانگهای همچنین خاطرنشان کرد چین بر حاکمیت منطقه‌ای تاکید و از به رسمیت شناختن «راه حل دو کشوری» توسط کشورهای عربی حمایت می‌کند. از سوی دیگر، ایالات متحده تنها بر آتش بس بدون پرداختن به مسائل بشردوستانه یا به رسمیت شناختن حق فلسطینیان بر سرزمین خود تاکید دارد.

جو وی‌لیه در ادامه گفت حمایت نکردن از تشکیل کشور فلسطینی، ایالات متحده را کاملا در کنار دولت نتانیاهو قرار می‌دهد. اقدامات کنونی بایدن تماما در جهت منافع سیاسی اوست.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها