سالگرد 11 سپتامبر؛ هزینه بالای «مبارزه با تروریسم به سبک آمریکایی» برای جهان

ایالات متحده در 11 سپتامبر 2001 بزرگترین حملات در تاریخ را متحمل شد. تروریست‌ها چهار فروند هواپیمای مسافربری را ربودند و حملاتی انتحاری در خاک آمریکا انجام دادند. دو فروند از این هواپیماها به «برج‌های دوقلو مرکز تجارت جهانی» برخورد کرد، یکی از آنها به ساختمان پنتاگون در ایالات ویرجینیا اصابت کرد و دیگری در منطقه‌ای روستایی در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

سالگرد 11 سپتامبر؛ هزینه بالای «مبارزه با تروریسم به سبک آمریکایی» برای جهان

این مجموعه حملات در کل جان حدود سه هزار نفر را گرفت و این فقط نوک کوه یخ این تراژدی است.

تا به امروز «پیامدهای» ناشی از حملات تروریستی 11 سپتامبر همچنان در حال تاثیرگذاری بر هزاران آمریکایی است. پیامدهای حملات تروریستی هنوز در حال فرسایش زندگی آنهاست. طی این سال‌ها تقریبا هر سال اسامی قربانیان جدید بر روی دیوار یادبود سایت «مرکز تجارت جهانی» افزوده می‌شود.

هزینه بالای «مبارزه با تروریسم به سبک آمریکایی» برای جهان

دولت ایالات متحده در واکنش به حملات تروریستی 11 سپتامبر یک «جنگ ضد تروریسم» طولانی را در بسیاری از نقاط جهان به راه انداخت که هزینه بالایی به جهان تحمیل کرد.

نابودی افغانستان، تهاجم به عراق، آشفته ساختن سوریه...ایالات متحده جنگ‌هایی را به راه انداخت یا عملیات‌های نظامی در حدود 80 کشور دنیا انجام داد که در نتیجه آن دستکم 800 هزار نفر به دلیل آتش توپخانه جان باختند و ده‌ها میلیون نفر آواره شدند.

مردم آمریکا هم از هزینه این جنگ بی نصیب نمانده‌اند. بودجه نظامی ایالات متحده پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر، بودجه و هزینه‌های حوزه معیشت مردم را تحت فشار قرار داد و باعث افزایش بی عدالتی اقتصادی و اختلاف اجتماعی در آمریکا شد.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود 70 درصد نسل Z معتقدند که جنگ خاورمیانه، جنگ افغانستان و غیره «تلف کردن زمان، زندگی و پول مالیات دهندگان بوده و ایالات متحده را امن‌تر نکرده است.»

خانواده‌های قربانیان این حملات تروریستی با گذشت زمان هیچگاه درد آن را فراموش نکرده‌اند. مصیبت و رنج برای آنها هیچ پایانی ندارد.

سال‌های سال است که پرونده حمله تروریستی 11 سپتامبر در روند پیش از دادگاه گیر افتاده و در یک معضل حقوقی قرار گرفته است. طی این دوره، مظنونان به طراحی حملات تروریستی فوق در «زندان خلیج گوانتانامو» بازداشت بوده‌اند.

«رادیو ملی آمریکا» و «خبرگزاری فرانسه» تاکید کردند که دلیل اصلی بن بست حقوقی این پرونده طی سال‌های طولانی این است که مظنون توسط «سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا» شکنجه شده و اعتبار شواهد به دست آمده طی شکنجه باعث جنجال شده است. این امید وجود دارد که با توافق طرفین دعوی پیش از محاکمه، بتوان از این مسائل حقوقی اجتناب کرد.

با این وجود، توافق مذکور بسیاری از خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی را شدیدا ناامید و خشمگین کرده است. به باور آنها این توافق «بیش از حد ملایم» است و هرگونه احتمال محاکمه کامل و مجازات اعدام را برای مظنون از بین می‌برد.

اخیرا این توافق تحت فشار شدید توسط وزارت دفاع آمریکا لغو شد. روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد این به معنای آن است که مجازات اعدام بار دیگر به یک گزینه تبدیل شده است.

«ویجیانو» عضو یکی از خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی 11 سپتامبر از این اقدام استقبال و ابراز امیدواری کرد که مظنون در آینده دادگاهی شود و عدالت اجرا گردد.

23 سال گذشت ، «مبارزه با تروریسم به سبک آمریکایی» به یک بن بست رسیده و ایالات متحده نیز عمیقا در شکاف اجتماعی، تبعیض نژادی و خشونت سلاح گرفتار شده است.

پیشرفت دادگاه حمله تروریستی 11 سپتامبر همواره با دشواری مواجه بوده و خانواده‌های قربانیان می‌گویند تا کِی باید منتظر محاکمه نهایی باشند؟

منبع: رادیو بین المللی چین
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد