گزارش خبرفوری به بهانه سالروز تولد عباس میرزا

خوشنام ترین شاهزاده قاجار را بشناسید/ اگر این مرد شاه می شد، ایران سرنوشتی دیگر داشت

اگر عباس میرزا قبل از پدرش از دنیا نمی رفت، شاید سرنوشت ایران به سمت و سویی دیگر می رفت. عباس میرزا اولین شاهزاده قاجار است که با پرسش مهم «چرا ما از قافله پیشرفت و توسعه عقب افتاده ایم؟» مواجه شد. او از نخستین رجال سیاسی است که به دنبال توسعه کشور بود.

خوشنام ترین شاهزاده قاجار را بشناسید/ اگر این مرد شاه می شد، ایران سرنوشتی دیگر داشت

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز تولد عباس میرزا، ولیعهد فتحعلی شاه قاجار، والی آذربایجان، فرمانده قوای ایران در جنگ با روسیه تزاری و یکی از خوشنام ترین شاهزادگان خاندان قاجار است.

بسیاری از مورخان معتقدند اگر عمر عباس میرزا به دنیا بود و قبل از پدرش در مشهد از دنیا نمی رفت و می توانست بعد از فتحعلی شاه تاجگذاری کند، شاید سرنوشت ایران به سمت و سویی دیگر می رفت. مورخان معتقدند عباس میرزا اولین شاهزاده قاجار است که با پرسش مهم «چرا ما از قافله پیشرفت و توسعه عقب افتاده ایم؟» مواجه شد و سعی کرد به آن پاسخ بدهد.

او از نخستین رجال سیاسی ایران است که به دنبال اصلاح و توسعه کشور بود و تلاش کرد جریانی نو در سیاست ورزی ایرانی ایجاد کند. با وجود نقص جدی در برنامه های اصلاحی عباس میرزا، اما راهی که او آغاز کرد قابل ستایش است و با وجود قضاوت متفاوت و متناقض اروپاییان در مورد این شاهزاده قاجاری، اما همگی معترفند که او به مراتب جلوتر از پدر و حتی پسرش بود و به جریان پیشرفت اقتصادی و نظامی و علمی غرب اعتنایی جدی داشت.

اما این شاهزاده قاجاری چگونه با مساله پیشرفت صنعتی دنیا و عقب ماندگی ایران مواجه شد و چه پاسخی برای این مساله یافت؟

هنر سیاسی خواجه تاجدار و تولد ولیعهد خوشنام قاجار

عباس میرزا 4

برای فهم برنامه نظامی و سیاسی عباس میرزا ابتدا باید جایگاه او را شناخت. عباس میرزا فرزند فتحعلی شاه قاجار و نوه حسینقلی خان قاجار، برادر آقامحمدخان قاجار است.

بنیانگذار سلسله قاجار که خود، خواجه بود و فرزندی نداشت، به خوبی می دانست که نداشتن وارث می تواند چه فاجعه ای برای حکومت به بار آورد. او که بر خلاف ظاهر مخوفش، فوق العاده زیرک و سیاس بود، بعد از مرگ کریم خان زند از شیراز گریخت و به ایل قاجار پناه برد.

او که فرزند محمد حسن خان قاجار، رهبر ایل قاجار، بود، خود را وارث تاج و تخت و رهبر مشروع ایل می دانست اما با مشکلی بزرگ مواجه بود. ایل قاجار از دو طایفه «دولو» و «قوانلو» تشکیل شده بودند اما این دو طایفه دائما با هم جنگ داشتند. آقا محمد خان برای حل مشکل دو طایفه و ایضا، حل مشکل جانشینی اش، دستور داد پسر برادرش، فتحعلی خان با دختر رهبر دولوها یعنی آسیه خانم دولو ازدواج و فرزندشان نیز وارث تاج و تخت آنان شود. عباس میرزا حاصل این ازدواج شد و بعد از مرگ عموی بزرگش و نیز تاجگذاری پدرش، در سن 8 سالگی به عنوان ولیعهد انتخاب شد.

با تدبیر آقامحمدخان بحران ولیعهدی تا حد زیادی از خاندان قاجار رخت بربست. در زمان صفویه، معضل جانشینی شاه باعث جنگ های خونین و کشتار پدرها و پسرهای فراوان شده بود و شاهان برای دور نگه داشتن پسران خود از تاج و تخت، آنان را به حرمسرا می فرستادند. این مساله باعث تضعیف روحیه شاهزادگان و عدم آشنایی شان با مسائل حکومتی و جنگ و ... می شد و در پایان عصر صفوی چنان شدت گرفت که باعث شد شاه سلطان حسین از اسب سواری نیز عاجز بوده و به کلی از هنر کشورداری دور بماند.

بر خلاف شاهان و شاهزادگان صفوی، ولیعهد جدید قاجار که جایگاه خود را تثبیت شده می دید و مورد توجه پدرش نیز بود، با آداب مملکت داری آشنا شد و در سن 10 سالگی به همراه پدرش عازم جنگ گردید. روحیه بانشاط و شجاع عباس میرزا باعث شد پدرش خیلی زود او را به عنوان والی آذربایجان انتخاب کند. عباس میرزا در نوجوانی عازم تبریز شد و در تولد بخش مهمی از حوادث تاریخی ایران نقش ایفا کرد.

جنگ اول ایران و روسیه و اجرای برنامه توسعه عباس میرزا

عباس میرزا

در زمان حضور عباس میرزا در آذربایجان، جنگ های ایران و روسیه آغاز شدند. عباس میرزا حدود 10 سال با قوای روس ها جنگید اما در نهایت از نیروهای تزار شکست خورد و مجبور شد تن به قرارداد گلستان دهد. این اتفاق ضربه ای هولناک به شخصیت و باورهای عباس میرزا زد. او نمی توانست باور کند که ایران از قوای روسیه شکست خورده است. او می دید که روسیه در طول 100 سال از کشوری بدوی به مملکتی پیشرفته تبدیل شده است.

ارتش روسیه تزاری پر از توپ های مجهز بود. صفوف پیاده نظام و سواره نظام منظم و مرتب بودند و تاکتیک های جنگ مدرن به خوبی اجرا می شدند. در عوض، قوای ایران به کلی نامنظم بود، توپخانه ها ضعیف و قدیمی بودند و سواره نظام شناختی از قواعد جنگ مدرن نداشتند.

عباس میرزا بلافاصله بعد از شکست از روسیه شروع به بازسازی ارتش ایران کرد. او برخی اسیران گرج و روس را که درجه بالای نظامی داشتند، به کار گرفت تا ارتش ایران را نوسازی کنند. از آن سو، با آغاز جنگ ناپلئون و روسیه، عهدنامه «فینکنشتاین» منعقد شد.

بر اساس این قرارداد، مستشاران نظامی فرانسه باید ارتش ایران را نوسازی می کردند و قواعد نظامی جدید را به عباس میرزا می آموختند. عهدنامه فینکنشتاین در نطفه خفه شد. صلح زودهنگام فرانسه و روسیه باعث شد، ناپلئون قید این قرارداد را بزند و دست ایران را در پوست گردو بگذارد.

عباس میرزا بعد از ناامید شدن از فرانسه دست به دامان انگلیسی ها شد. با این حال، خدعه و احتیاط همیشگی انگلیسی ها و صلح آنان با روس ها برای ضربه زدن به فرانسه باعث شد عباس میرزا نتواند دستاورد زیادی از اتحاد با لندن به دست آورد.

ولیعهد برای جبران این نقصان، خود، دست به کار شد. او گروهی را عازم مسکو و لندن و استانبول کرد تا فنون نظامی غربی ها و ایضا ارتش عثمانی را فرابگیرند. از طریق سفرایش در استانبول به کتب نظامی جدید فرانسوی و انگلیسی دست یافت و دستور داد این کتب به فارسی ترجمه شوند. از آن سو، عباس میرزا از تهران پول زیادی خواست تا بتواند توپ های جدید بسازد. بدین طریق، برنامه نوسازی عباس میرزا آغاز شد و ولیعهد امیدوار شد که بتواند به زودی انتقام شکست از روسیه را بگیرد.

جنگ دوم ایران و روسیه؛ فاجعه ای برای عباس میرزا

عباس میرزا 2

هنوز زمان زیادی از شروع برنامه نوسازی عباس میرزا نگذشته بود که جنگ دوم ایران و روسیه آغاز شد. از زمان انعقاد قرارداد گلستان معلوم بود که مسائل سیاسی و مرزی ایران و روسیه حل نشده و به زودی میان مسکو و تهران جنگی جدید درخواهد گرفت. پیشروی قوای روس به سمت ارمنستان و به خصوص ایروان و فرار بسیاری از ساکنان شهرهای تصرف شده به آذربایجان باعث شد ایران دچار خشم شود. مجتهدان و علمای شیعه دستور جهاد صادر کردند و قوای ایران به سمت شهرهای اشغالی پیش رفتند.

برخی مورخان معتقدند عباس میرزا مخالف آغاز جنگ های دوم ایران و روسیه بود اما برخی دیگر تاکید دارند که او مشتاق جنگ بود. شکست اول ایران از روسیه، باعث کاهش محبوبیت عباس میرزا شده بود. برخی شاهزادگان قاجار شروع به توطئه علیه او کرده بودند و او آرزو داشت شکست اول را جبران کند. به همین دلیل، با علما همراه شد و از آنان خواست که فرمان جهاد صادر کنند.

هرچه بود، نتیجه جنگ دوم ایران و روسیه به یک فاجعه تبدیل شد. قوای ایران در طول کمتر از 2 سال یکی از بدترین شکست های خود را تجربه کرد. قوای روس از غفلت و ضعف عباس میرزا استفاده کرده و حتی تبریز را محاصره کردند. عباس میرزا وحشت زده و ناامید درخواست صلح کرد. نتیجه صلح انعقاد قرارداد ترکمانچای بود. شهرهای دیگر قفقاز به اشغال روس ها درآمده و ایران یکسره از شهرهای این منطقه دست کشید.

ناامید و یاس ولیعهد؛ نتیجه جنگ ایران و روسیه

جنگ دوم ایران و روسیه باعث ناامیدی بیش از حد عباس میرزا شد. مشهور است که عباس میرزا خطاب به «پی‌یرآمدی ژوبر» فرانسوی گفته بود: «ای مرد بیگانه، تو این ارتش و این دربار و این خیمه و خرگاه را می ‌بینی، ولی گمان مکن که من مرد خوشبختی هستم. چگونه می‌ توانم خوشبخت باشم. افسوس تمام کوشش‌ های من همچون موج خشمگین دریا در برابر صخره ‌ای استوار، در برابر سپاه روس شکست خورده ‌است. مردم فتوحات مرا می ‌ستایند، ولی من خود از ناتوانی خویش آگاهم. چه کرده‌ام که مورد احترام جنگاوران غرب واقع شده‌ام؟ چه شهری را تصرف کرده ‌ام؟ چه انتقامی گرفته ‌ام از کسانی که بر سرزمین ‌های ما دست انداخته‌ اند؟ از شهرت فتوحات ارتش فرانسه آگهی دارم و همچنین دانسته ‌ام که شجاعت روس ‌ها در برابر فرانسویان جز یک مقاومت بیهوده نیست. با این‌ همه یک مشت سرباز اروپایی تمام دسته‌ های سپاه مرا با ناکامی مواجه ساخته و با پیشروی‌ های تازه خود ما را تهدید می‌کنند.»

با وجود ناامیدی و ناکامی عباس میرزا، روحیه کنجکاو و پرسشگر او همچنان زنده بود. او در ادامه از سفیر ناپلئون در ایران می پرسد: «چه قدرتی است که شما را تا این اندازه از ما برتر ساخته ‌است؟ دلایل پیشرفت شما و ضعف ما کدام است؟ شما هنر حکومت کردن، هنر پیروز شدن، هنر به‌کارانداختن همه وسایل انسانی را می ‌دانید. درصورتی ‌که ما گویی محکوم شده‌ ایم که در منجلاب جهل غوطه ‌ور باشیم و به زور درباره آینده خود بیندیشیم. آیا قابلیت سکونت و باروری خاک و توانگری مشرق زمین از اروپای شما کمتر است؟ آیا آفریدگار نیکی ‌دهش که بخشش ‌های گوناگون می‌ کند خواسته ‌است که به شما بیش از ما همراهی کند؟ من که چنین اعتقادی ندارم.»

عباس میرزا بعد از شکست دوم از روسیه برنامه های عمرانی خود را ادامه داد اما مشکلات بیش از گذشته به او هجوم آوردند. شکست دوم ایران و غرامت سنگینی که بر دوش دولت قاجار افتاده بود، باعث کبود شدید بودجه نظامی شد و اصلاحات نظامی عباس میرزا را متوقف کرد. از آن سو، شکست عباس میرزا اعتبار او را نزد شاه و درباریان و حتی تجار آذربایجان کم کرد و باعث شد کمکی از سوی تجار و دربار راهی خزانه ولیعهد نشود.

جنگ در شرق و پایان برنامه اصلاحات عباس میرزا

چندی بعد شورش چند شاهزاده قاجار در کرمان و یزد و شهرهای جنوبی ایران باعث نگرانی فتحعلی شاه شد. او عباس میرزا را فراخواند و ولیعهد نیز به سمت شهرهای جنوبی رفت و برای اعاده حیثیت هم که شده شورش ها را سرکوب کرد. فتحعلی شاه سپس او را راهی خراسان کرد تا شورش افغان ها و ترکمن ها در این ناحیه را سرکوب کند. عباس میرزا برای پاک کردن تصویر «ولیعهد شکست خورده» با قدرت به شمال خراسان و هرات یورش برد و شورشیان را سرکوب کرد. او والی خراسان شد و قصد تصرف مجدد شهرهای استقلال یافته افغانستان را داشت که به دستور شاه به تهران احضار شد. عباس میرزا راهی تهران شد اما در میانه راه در مشهد، به سختی بیمار شد و چند ماه بعد از دنیا رفت. برنامه عمرانی و اصلاحات عباس میرزا با مرگ او به تاخیر افتاد. با این حال، چند سال بعد به صورت درست تر و کامل تری توسط امیرکبیر که از شاگردان مکتب عباس میرزا بود، ادامه یافت.

آسیب شناسی اصلاحات نظامی عباس میرزا؛ ناقص اما چشمگیر

عباس میرزا 3

در مورد برنامه اصلاحات عباس میرزا حرف و سخن بسیار است. با وجود بدیع بودن این برنامه، منتقدان معتقدند این برنامه اصلاحاتی بیش از حد یک سویه و یک جانبه بوده است. ولیعهد قاجار فقط به توسعه نظامی غرب توجه داشت و تمام همّ و غمش را اصلاحات نظامی ایران قرار داده بود. او اصرار داشت که ارتش قاجارها را متحدالشکل کند و مانند ارتش روسیه، پیاده نظام و سواره نظامی کلاسیک داشته باشد و تاکتیک های جنگی ناپلئون را در جنگ با روسیه پیاده کند. مورخان معتقدند یکی از علل این نگاه تک سویه، علاقه و رجوع بیش از حد عباس میرزا به عثمانی و حکومت سلطان سلیم سوم بود. اگرچه عباس میرزا یک بار با عثمانی ها جنگیده و تا حدی هم  عملکرد خوبی در مقابل آنان داشت، اما سخت معتقد بود که اصلاحات نظامی سلطان سلیم سوم باعث تحول عثمانی شده و ایران نیز باید مو به مو اصلاحات نظامی استانبول را تکرار کند.

مع الوصف، اصلاحات عباس میرزا به دلیل همین نگاه تک سویه به سرعت شکست خورد. از علل دیگر شکست برنامه اصلاحی او، صفات شخصیتی خود او و ساختارهای ضعیف حکومت قاجار بود. عباس میرزا برنامه های اصلاحی خود را پیگیری نمی کرد و دائما برنامه های خود را تغییر می داد و یا فراموش می کرد و مشغول کار دیگری می شد. این فراموشی و تغییر دائمی باعث عدم اجرای درست سیاست ها می شد. همچنین، عدم حمایت قاطع تهران از برنامه های ولیعهد و نیز بودجه کم فتحعلی شاه برای اجرای اصلاحات نظامی باعث شد برنامه عباس میرزا به درستی پیش نرود و خود او هم از «تغییر بزرگ» ناامید شود.

با این حال، عباس میرزا صد قدم از شاهزادگان همعصر خود جلوتر بود. او کسی بود که تلاش کرد ایران را متحول کند. او دائما با غربی ها ارتباط برقرار می کرد و سعی می کرد راز پیشرفت آنان را کشف کند، ایرانی ها را به فرنگ می فرستاد و تلاش داشت مستشاران آنان را به استخدام ایران در آورد. تلاش های سیاسی او و به کار گرفتن رجال سیاسی فهیم و درجه یک ایران باعث به وجود آمدن مکتب سیاسی «تبریز» شد؛ مکتبی که از دل خود قائم مقام فراهانی و امیرکبیر را به وجود آورد.

همچنین، تلاش های عباس میرزا بعدها به تولد نخستین روزنامه و مدرسه انجامید و زمینه ساز ورود صنعت چاپ به ایران شد و در عین حال، فن ترجمه را هم رونق بخشید. به دلیل همین تلاش ها بود که بسیاری معتقدند اگر او زود از دنیا نمی رفت و به تخت می نشست شاید در برخی زمینه ها، پیشرفت های قابل توجهی حاصل می شد و سرنوشت ایران به سمت و سویی دیگر می رفت.

 

بخوانید: حمله ایران به اسرائیل چه زمانی شروع می شود؟

 

ببینید: نگاهی به دیزاین سفره عقد حسن یزدانی و همسر آذری اش

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 104
  • ناشناس
    10

    روسهای لعنتی از سالهای پیش از این جنگ مدام بخاک ایران حمله و تجاوز میکردند که یکی از نتایج شوم ان بیمارشدن و ازبین رفتن این فرهیخته یگانه قاجار بود !
    روسها هنواره به ایران چشم طمع دوخته و ارزوی رسیدن به ابهای رم خلیج فارس را در سرپرورانده اند و نیز می پرورانند !
    قابل توجه روسفیلهای بی کله و دشمن نشناس فعلی !!!

    نظرات شما -
    • تبریز
      132

      از طرف ملت دشمن شناس ایران خزعبلات در نکن. به خط مشی و دستورات رهبری توجه و اطاعت کن..

    • امیرحسین
      10

      خوب بجای عباس میرزا ، رضا شاه تمام آرزوهای عباس میرزا رو برآورده کرد . ولی آخرش چی شد ؟ همونی هستیم که در دوران قاجار بودیم .

    • افلاتون هدایت
      2

      جناب عباس میرزا ازدست فتحعلی قاجاردق مرگ شد،چطورشمانمیدانید؟ قاجاریه یک مردداشت واونم اغاممدقجربودوبس ،حیف جناب عباس میرزا که قاجاربود حیف وصدحیف

    • ناشناس
      4

      یه طرفه نظر نده
      روس و آمریکا و چین و اروپا نداره همشون یکین
      ضمن اینکه کشوری که به خاطر یک نفر از پیشرفت جا بماند همان بهتر که پیشرفت نکند
      منفرد پرست نباشید

  • کریمی قدوسی
    20

    .متاسفانه الان هم مثل زمان عباس میرزا است . دنیای غرب به شدت در حال پیشرفت و ما هم به شدت غرق در خرافات و اوهام هستیم و تمام امورات کشور دست روسیه است و هنوز ایران هیچ اختیاری ندارد و جوانان و نخبگان سرخورده و نالان در پی فرار هستند!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      از زمان قاجار تا این ساعت
      ما ایرانیها برده اجنبی هستیم
      شاید روزی بیاد وخدا به نفر یک گرم غیرت بده که از بردگی نجات پیدا کنیم

    • خودم
      0

      اولا اون جور که شما داری میگی نیست ، تا خود تحقیر هایی مثل شما هست این اخبار کذب هم هست بنده خودم سال ۲۰۱۰ دعوتنامه تحصیلی با ویزا داشتم بعد از مدت کوتاهی اقامت در اروپا چیزی جز وعده های پوچ ندیدم .دوستانم هم بعد از بنده همشون برگشتن چون فقط یه سراب بیش نیست ....خود تحقیری 🚫

  • ناشناس
    61

    شاه های قاجار ، یکی از یکی بی کفایت تر بوده اند و نویسنده احتمالا از خاندان قاجار بوده که او را یکی از خوشنام ترین ملقب داده است.در قاجار شاه خوشنامی وجود ندارد که ایشان یکی از خوشنام ترین باشد.از دست دادن نیمی از مملکت ایران، زن بازی و فقط به فکر پایین تنه بودن و حرمسررا، بی لیاقتی و عیاشی از صفات بارز شاه های قاجار و طایفه پلد قاجار بوده است.

    نظرات شما -
    • Heromad49
      22

      روح عباس میرزا کبیر شاد ایشان تنها قجری دلسوز بود تاریخ بخوانید تا بفهمید و از اسم دودمان قضاوت کنید

    • ناقد
      70

      دشمنامون پیشرفتهامونو تحسین میکنن اونوقت داخل کشور امثال شما بی بصیرت ها فراوانید شماها لایق همون قاجاریه هستید واقعا کار رهبران انقلاب با وجود شماها که تونستند کشور رو به اینجا برسونند شاهکاره ما الان ابرقدرت ها رو منتر خودمون کردیم دیگه چکار باید بکنیم تا شماها حالیتون بشه توی علم و دانش هم با وجود امثال شما باز هم پیشرفتمون چشمگیره اگه به حرف های رهبری انقلاب بهتر عمل میشد الان قویتر و پیشرفته تر هم بودیم

  • ناشناس
    11

    واقع بین بودیک رو به کنسول بریتانیا گفته بودشماچه میکنید.و اینقدرپیشرفت می‌کنند.این گفته بود.این رابرای دین وتخصصی که توصیه دین است رابرای تخصص میدانیم نه دین که نقل است سرتکان داده بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ؟؟؟؟

    • ناشناس
      13

      علامت سوال نه سکولاریسم که اصول دینه وجدایی دین ازسیاسته که پیغمبرازسلمان بای مشاوره خندق کمک خواست وفرمودند جانم رامدیون خندق سلمان هستم که ایرانی بود

    • ناشناس
      2

      امامزاده را در صحرا شهید کردند اما حواست نبود مشغول تبریک عید بودی حالا دهنت کج مانده

  • یعقوب محمدی دیوان(سرچ کن)
    10

    کامران میرزا یا امیر کبیر تقلبی:
    وی که متولد تهران بود به مدت 72 ساعت نخست وزیر ایران بود و البته واقعاً لقب امیرکبیر داشت!

  • م
    53

    اینا نژادشون خراب و بدرد نخور بوده اینم مثل بقیه هیچ فرقی نداشته انگل زاده های دوران خودشون بودند فرقی با هم نداشتند

    نظرات شما -
    • یاور
      7

      آخه اگه عباس میرزا خوشنام بود که مانند پدر زنباره اش بیست و پنج زن نمی گرفت و یک گله حیوان قجری درست نمی کرد.کسی که میخواهد برای مملکتش کاری مفید انجام دهد که حرمسرا درست نمی کند .این یک پارادوکس هست که بگوییم عباس میرزا خوشنام است ،اگه کسی بخواهد برای مملکتش کاری کند مانند یعقوب لیث و امیرکبیر و ستارخان و بابک خرم دین و مازیار رفتار خواهند کرد نه شب تا صبح در بغل این زن و آن زن باشند و تا لنگه ی ظهر بخوابند بعد مشروب بخورند تا شب شود و دوباره همان چرخه ی کثافت کاری ها رو ادامه دهند

  • بهنام
    107

    البته همینطور که بیاییم جلو و به رضا پالانی برسیم
    می‌بینیم او هم در عرض ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت شکست خورد و حتی از سلطنت خلع شد !!!!
    تنها راه وحشت دشمن از فکر تجاوز به خاک ایران
    قوی شدن ، قوی شدن و قوی شدن است ، چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ اقتصادی ، مورد اول قدرت نظامی را که خدا را شکر انجام شده و روز به روز در حال افزایش آن هستیم و اکنون باید روی اقتصاد تمرکز بیشتری داشته باشیم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      کی گفته ما از لحاظ تجهیزات نظامی قوی شده ایم. بله در تصاویر تلویزیونی شاید تجهیزات نظامی ما با گذاشته قابل قیاس نباشد ولی در عالم واقع ما در تجهیزات نظامی نبرد هوایی مانند جنگنده بمب افکن و هلی کوپترهای تهاجمی و سامانه های دفاعی هوایی و تانک و نفربر و ناوچه و ناوشکن و زیردریایی و ... حرفی برای گفتن نداریم! ما هر موقع توانستیم خودرویی ملی بسازیم که با خودروهای ژاپنی و کره ای و آلمانی در بازارهای صادراتی جهان رقابت کند آنوقت می توانیم بگوئیم از لحاظ صنعت نظامی هم قوی شده ایم و وابسته به مستشاران نظامی روسیه برای تولید یا مونتاژ موشکهای بالستیک و کروز نیستیم! پیشرفت در صنایع تولیدی باعث پیشرفت در صنایع نظامی هم خواهد شد. مقدمه و نیروی محرکه پیشرفت در صنایع نظامی، پیشرفت در صنایع تولیدی است نه صنعت مونتاژی!

    • بهنام
      90

      حقیقت تلخ است.
      اینهایی که منفی زدند می‌دانم سوزش آنها از چیست
      چون اعلی حضرت رضا پالانی را خیلی بت می‌کنند و تحمل شنیدن واقیعت برایشان سخت است.

    • علی رحمتی
      79

      آره ی باور غلط بین مردم رایج شده که رضا شاه خیلی شاه قدرتمندی بوده انگار نه انگار که مستندات تاریخی زیادی از حکومت رضا شاه وجود داره

    • ناشناس
      26

      به بهنام و علی رحمتی: همین خطوط راه آهن پیشرفته که از دل سلسله جبال البرز در استان مازندران و گلستان و از تونلهای پیچ در پیچ هوایی عبور می کند شاهکار آلمانی ها و در پی اتحاد و دوستی رضاشاه پهلوی و آدولف هیتلر نازی آلمانی بود.

    • بهنام
      58

      به ناشناس
      کی گفته: جواب ننه قاسم
      کار به جریان خودرو و کیفیت آن ندارم که اظهر من شمس است که خودرو سازان آشغال می‌سازند .
      بحث صنایع نظامی را با خودروسازی قاطی نکن ، اصلأ تجهیزات و دستگاههای قطعه سازی و دستگاههای تراش کپی‌زنی و دستگاههای NC و CNC قطعه زنی و دستگاههای پیچ‌ساز طرح سوئیسی که قطعات و پیچ‌های انیسترومنت با مقیاس کوچک و دقت صدم و هزارم ، مثل پیچ‌ها و چرخ‌دنده‌های ساعت مچی را صنایع دفاع ایران در سالهای قدیم ، اوایل دهه شصت وارد کرد که اوایل با مهندسی معکوس ضد هوایی دوشکا شروع شد و بعدها بیسیم PRC77 ارتش و.....تا امروز خود دانشمندان جوان صنایع دفاعی ایران که پشت صحنه هستند و کسی آنها را نمی‌شناسند در حال طراحی و ساخت و مهندسی معکوس انواع سلاح و موشک و پهپاد و مهمات هستند ، اصولاً هر کشوری در صنعت قوی شد ، در ابتدا صنایع نظامی آن قوی شد و بعداً در سایر صنایع قوی شد ، لذا نصف داستانها که بالا نوشتی خزعبلات بود . در روسیه هم در صنایع نظامی و فضایی رو دست ندارد ، حتی آذوقه و غذای ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط موشک‌های روسی ارسال می‌شود اما در صنعت خودرو ضعیف است . یا کره شمالی هم‌قویترین موشک‌ها و بمب‌ها و تجهیزات نظامی را می‌سازد لابد باز می‌گویی روسیه کمکش می‌کند !!!
      کره شمالی هم در اقتصاد و هم در صنعت خودرو ضعیف است. هر چند شما خود تحقیرها نمی‌خواهید قبول کنید .

    • ناشناس
      13

      کدوم قدرت نظامی. حتی اگر قدرت نظامی هم داشنه باشیم اما ضعف اقتصادی داشته باشیم حکایت سربازی است که با پیشرفته ترین سلاح های جنگی در بیابان بی آب و علف باشد بالاخره از گرسنگی و تشنگی خواهد مرد.

    • ناشناس
      20

      در دوران همون پهلوی ها ما کشور اول منطقه بودیم اما الان فقط افغانستان بدبخت تر و فلاکت زده تر از ماست خبر دارین جدیدا ایرانی ها دارن به عراق مهاجرت می کنند

    • امیر ب بهنام
      26

      بهنام کثیف رضا خان خدمت کرد تو برو ساندیس تو بنوش

    • بهنام
      57

      به ناشناس
      در زمان پالانی پسر ما اگر قدرت اول منطقه بودیم پس چرا بحرین را بخشید ؟؟؟ زررر مفت حدی دارد .

  • ناشناس
    5

    خوبه تو اون سال عباس میرزا بهمید ولی هنوز شماها نفهمیدین چرا پیشرفت نکردیم چرا دزدی زیاد شده چرا سفره ها کوچیک شده حتما اخرزمانه

  • عباس
    33

    عباس میرزا خدماتی درخور انجام داده اما از آنجایی که گرگ زاده عاقبت گرگ شود امیدی به خاندان جلیله!! شاهان نیست

  • ناشناس
    7

    عباس میرزا اگر ایران راپیشرفت داده بود
    فرقی نمی‌کرد
    درعرض چهار. ده خراب شده بود
    خخخخ

  • ناشناس
    19

    خاندان قاجار جز خیانت و بی کفایتی کاری برای این مملکت نکرد اگر حکومت کریم خان زند ادامه می یافت احتمالا" ما الان سرنوشت بهتری داشتیم در خاندان فاسد قاجار هیچ کسی موفق به اصلاحات نمیشد همانطور که امیرکبیر و عباس میرزا موفق نشدند

    نظرات شما -
    • مهدی اصحابی
      15

      سلام
      کامنت ها را که میخوانی یاد قضاوت های پا منقلی میفتی که طرف زیر کرسی نشسته و نسخه برای این و آن می پیچه.این نشان میدهد که کل اطلاعات تاریخی رفقا در حد تاریخ مدرسه است که طبعاً هر حکومتی برای خوب نشان دادن خود قبل از خود را بیخود و بی محتوا نشان میدهد ولی عجالتاً کتاب برآمدن قاجار نوشته استاد زرگری نژاد را بخوانید که مولف کتاب های تاریخی مدارس بود و این کتاب را بابت عذرخواهی از خان قاجار یعنی آقامحمدخان و سایر پادشاهان قاجار نوشته برای سالها دروغ پردازی در حق ایشان که چطور ناجوانمردانه این همه تحمل سختی برای اتحاد و یکپارچه کردن ایران توسط ایشان را ما ملت قدرناشناس نادیده گرفتیم و این همه خدمت ایشان از تشکیل کشور فعلی تا آبله کوبی عهد ناصری و اعزام دانشجو به خارج در عهد فتحعلیشاه تا سروسامان دادن به ادبیات فارسی و سرکوب شورش های داخلی که بیم تجزیه مجدد کشور می رفت تا اعاده خلیج فارس به حاکمیت ایران طی قرارداد مجمل که در زمان کریم خان تحت تصرف انگلیس بود و قرارداد های ارزنه الروم که دست عثمانی را از مرزهای غربی کوتاه کرد همگی در عهد فتحعلیشاه و تاسیس دارالفنون به عنوان اولین دانشگاه ایران یا همان پلی تکنیک و ایجاد ارتش منظم در عهد ناصری به شکل امروزی و پلیس نوین و نظام اداری و وزارت خانه ها و ایجاد تشکیلات اداری در استان ها و شهرستان ها که موجب قوام حکومت شد و آوردن خط آهن اولیه در ایران و خرید ناو جنگی پرسپولیس و چند ناو جنگی دیگر از آلمان توسط ناصرالدین شاه به قصد مقابله با تهدیدات انگلیس و تاسیس عدلیه و نظمیه و بلدیه و احصائیه و هزاران کار دیگر ولی حیف که فقط قاجار با یه مشکل عمده روبرو بود و آن خائنین بودند که یا در قالب به اصطلاح مذهبیون و علما ظاهر میشدند و یا روشنفکران غربزده که اگر هر قراردادی با یک کشور می نوشتند یک انگ استعماری می زدند و آن را لغو می کردند مثل قرارداد جامع رویتر که در سال ۱۲۵۱ ناصرالدین شاه با رویتر انگلیسی نوشت و قرار بود ایران را در همه ابعاد آباد و شکوفا کند از احداث راه آهن و جاده و سد و ساختمان سازی و هزاران کار دیگر و تالبوت هم کشاورزی ایران را ماشینی کند و توسعه دهد که آنها شدند استعماری و لغو شدند ولی رضاشاه با باج دادن به انگلیس و مستعمره کردن ایران یه خط آهن انگلیس برای اهداف نظامی خودش کشید شد پدر نوین ایران و اسامی ادارات رو هم تو فرهنگستان فارسی عوض کردند وفارسی کردند و به اسم او تمام شد مثل وزارت عدلیه که شد دادگستری و امثال آن که همین راه آهن را چند سال جلوتر احمدشاه قراردادش رو با انگلیسی ها نوشته بود ولی در محل احداث با اونا اختلاف داشت که او نظرش صرفه اقتصادی برای ایران بود و دکتر محمد مصدق هم بر اون صحه گذاشته بود ولی اونا قصد نظامی داشتند و نفوذ به عمق خلیج فارس چرا که احمدشاه گفته بود باید همان اول خلیج و در چاه بهار این خط شروع شود تا شمال غرب ایران در مرز بازرگان که این امر و امضاء نکردن قرارداد ۱۹۱۹ توسط احمدشاه و از پا نیفتادنش در جنگ جهانی اول بعد از آن همه مصیبت که انگلیس سر ایران آورد باعث شد تا اونو ترور بیولوژیک کنند و با از کار افتادن کلیه هاش به قصد درمان به فرانسه رفت که با توطئه رضاپالانی و انگلیس اجازه بازگشت بهش ندادن و الی آخر ولی همین قلدر بی خاصیت در جنگ دوم جهانی با اولین تشر و تهدید روس و انگلیس فرار را بر قرار ترجیح داد حالا با این مقدمه کم دیگه لازم شد برید اولاً کتاب برآمدن قاجار استاد زرگری نژاد که البته اون هم به نظر خالی از عیب نباشه رو تهیه کنید و بخونید و ثانیاً به این فکر کنید که اگر قجرها قیام نمی کردند امروز به جای ۳۱ استان ۳۱ یا بیشتر کشور کوچک و بزرگ در منطقه فعلی ایران داشتیم و آرزوی انگلیس محقق میشد که به گور برد و احتمالاً الان باید فهمیده باشید این سیاه نمایی از قاجار کار کیه و دلیلش چی هست چرا که استارت تجزیه ایران رو در عهد صفویه انگلیس زده بود و با فروپاشی اونا محقق شد ولی آقا محمدخان همه رو خنثی کرد و به وضعیت سیاسی جغرافیایی ایران در قبل از آقامحمدخان نگاه کنید سیستان دست درانی های افغان بود و یزد محمدتقی خان بافقی و کرمان جعفر خان زند برادر کریم خان و فارس دست زکی خان برادر دیگرش که لطفعلی خان با قتل عام کل عموها و پسرعموهایش توانست حاکم کرمان و فارس شود و اصفهان دست یک مدعی از صفویه بود و خان نشین های قفقاز و خیوه یعنی ترکمنستان و تاجیکستان و ازبکستان فعلی دست حاکمان محلی اشان بود و غرب هم دست عثمانی و ببین چه خون دلی آقا محمدخان و جانشینانش خوردند و تا سالها درگیر جنگ های داخلی و خارجی شدند تا همین مقدار را توانستند پس از سالها جدایی و استقلال و حکومت های ملوک الطوایفی منسجم و حفظ کنند گرچه رضاپفکی طی یه تهدید همه را گذاشت فرار کرد که اگر آمریکا در مناسبات سیاسی آن روز جهان ظاهر نمیشد روس و انگلیس ایران را به ۳ قسمت تقسیم کرده بودند و شمال برای روس و جنوب انگلیس و مرکز برای من و تو ایرانی می ماند لذا حالا به فرق اقتدار شاه مستقل و خود به حکومت رسیده تا یک نوکر اجنبی توجه ویژه داشته باش که فرق این دو چیه که انگلیس مستقیم نتونست حتی احمدشاه رو از کشور اخراج کنه اما نوکر خودش رضاخان رو با یه تشر اخراج کرد حالا باز کج اندیشی کنید و بگذارید روی تاریخ و خادمان واقعی رو گرد فراموشی بگیره.ضمناً به وضعیت ارزش پول ایران در برابر دلار و لیره انگلیس در عهد قاجار هم یه دقت کنید که از ما مخفی می کردند تا الان ولی خودتان سرچ کنید در می یابید و هزارن چیز دیگر که تحقیقش با خودتان.

  • رضا شاه
    22

    زنده باد کوروش کبیر

  • ماشناس
    5

    در ان زمان در اروپا اموزش وپرورش بود در ايران نبود در ايران مدارس نوين را كفر مي دانستند!!!!

  • ناشناس
    9

    عباس میرزا کسی بود که باروسیه تزاری که همین الان پرچم روسیه پوتینیسم شده جنگید ولی بودجه خواست ولی ملاها نگذاشتند وهم هرودادبه پول نذری پخش کردن ودعاوحرزائمه برای دفع بلاوخوردن خودشون واخرش شکست خورد این روتو هم هی کتب قاجاری ازمجمع التواریخ تاتاریخ قاجاروعباس میرزا سردارگمنام وطن وتالیفات شفاهی نوشته ولی وقتی این رومیگن توکلاس استاد یا باتوپ وتشرمیگه بروبیرو نیامیگه ساکت باشید که حراست نیاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ازدست فتحعلی قجر دق کردومرد بنده خدا.فتحعلی قجرننگ شاهان وپادشاهی هست

    • ناشناس
      1

      تاریخ بزرگترین قاضی وداورهست وبعدازاون مردم بهترین داورهستن،مردم عزیزوفهیم ایران بخوبی رفاه واسایش وارزونی وخوشحالی جامعه رودرک میکنن وهمینطورتورم وگرونی وتبعیض وسختی وفقر رومیفهمن وچه بخواهیم ویانخواهیم حکومت روقضاوت خواهندکرد.مردم همه چیزروخوب میفهمن،مسئولین بایددرخدمت مردم باشن ومردم صاحبان مملکت هستن وولی نعمت حاکمیتن درهمه اعصارودورانها این مردمندکه میمانندوحکومتها یکی پس ازدیگری میان ومیرن ومردم هستن همیشه

  • ناشناس
    3

    خیلی عجیبه !!!!

    کامنتهای مربوط به ازارهایی که روسیه در زمان قاجار به ایران داده را حذف کردید !!!!

    بابا جان
    برو تاریخ بخون ببین روسیه در زمان قاجاریه چه مصیبتهایی بر
    ایران تحمیل کرده است !

    یعنی این سایتها اینقدر مفلوک و روسپرست شده اند که تجاوزات مکرر روسیه به ایران را میخوان کتمان کنند؟؟؟

  • جوجوله
    11

    از خنجرش معلومه عرب یمنی بوده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      خنجرش برای لطفی خان زند بوده کسی که هرچی ملابودازکرمان انداخت بیرو نوخودش عارف بود وهمسریکی ازکرمانیها که طرفداراغامحمدخان بود به عقدش دراورد بدون اجازه ازپدرش وشمشیرزن خوبی بوده وبه اسارت دراومد وچشمش دراومد وعقیم شد وبعدکشته شد اویک ایرانی وطن دوست وروشنفکربود

    • ناشناس
      4

      خدانکنه

  • ف
    17

    من ای عباس میرزا محکوم میکنم که با ناس و افیون خود را از بین برد و به مردم خیانت کرد یه جور خود کشی کرد

  • ناشناس
    28

    طرف نصف مملکت را داد رفت شکسن پشت شکست؛ اونوقت نویسنده میگه خوشنام و صد قدم از شاهزادگان همعصر خود جلوتر بود و برنامه عمرانی و اصلاحات عباس میرزا با مرگ او به تاخیر افتاد..... نویسنده متن هم احتمالا تفکر و استدلالات قجری داشته که اینگونه می گه و توصیف می کنه بدون فهم پیام نهایی متن.

    نظرات شما -
    • سقوطپول بهره وسقوط جمعیت رکورد زدن درجهان
      3

      هیمرمند وپارس2 وارش ارزشش ازنصف کشوربیشتربوددرنظررجاله های فلانی پرست عناصرقدرت وشکست فقط ببخشیدن ازبین میره نه باپوکوندن ازداخل

    • ناشناس
      3

      عوضش ایرانیهابه کلیه فروشی وفحشا وفرارنخبه وقرنیه وپلاسمای خن فروشی نیفتادن

    • ناشناس
      42

      طرف اومده میگه به فارسی ترجمه شد😑
      اون موقع که نزدیکه۹۰ساله پیشه زبون رسمی ایران تورک بود و بع الف با نوشه میشد .
      درضمن قاجارها۲۲سال مقابله بزرگ ترین امپراتوری جهان ایستادن که. رضا پالانی شما یه هفته بعده جنگ فررار کرد 😂اینه فرقه ما و شما حالا شما از سوزشتان منفی بدین اما واقعیت عوضذنخوااهد شد و تاریخ تکرار خواهد شد

  • Z
    5

    پانصد سال پيش اروپائيان.د انشگاه داشتند علم داشتند قاره امريكا را كشف كردند ما هنوز دانشگاه به معناي واقعي نداريم دانش اموزي با معدل12در دانشكاه فيزيك مي خواند!!!

  • ناشناس
    2

    این اگر و مگرها به درد تاریخ پژوهی و جامعه سازی نمی خورد.پس از عباس میررزا و پدرش ,مگر قائم مقام و بعد امیر کبیر پادر میدان قدرت و کشور داری نگذاشتند؟چه شد؟خود عباس میرزا هم اگر می ماند ,در جامعه ایران قاجاری ان زمان می شد یک ناصر الدین شاه زمان,که با سه سفر فرنگ و اگاهی و علاقمندی به روشهای کشورداری اروپائیان و خواست اقتباس ان روشها,نهایتا قوه خودخواهی وخودکامگی اش و توطئه ها و فتنه انگیزیهای حرم و دربار و نیروهای بیگانه مسلط وقت بر خردمندی اش چیره می شد ندواخرش می شد انچه شد.دوقرن از زمان عباس میرزا گذشته است و با این همه بیداری و تقلاها و امکانات, امدن و رفتن انقلاب مشروطیت و و پهلوی اول و خیزش ملی شدن نفت و مصدق و انقلاب 57,هنوز در مدیریت کشور گوئی گامی از عصر عباس میرزا جلوتر نرفته ایم که شاید واپس تر هم نشسته ایم .چه جای امید بستن به کیش شخصیتهاست؟هنوز جامعه ایران چشمش به دنیای مدرن بیدار نشده است و شرایط و لوازم ان را نمی شناسد تا احراز کند ومدیریت جامعه هم بیدار کننده که نیست ,بر عکس ,بسیار هم گمراه کننده و در خلاف جهت پیشرفت جهانی است. راه دراز است ,پاهای این جامعه مانده و کوفته و دنیا به شتاب هرچه بیشتر در تاخت به جلو!

  • علی امینی
    3

    هرکسی به خاک ایران خدمت کرده اگر مرده خدا رحمتش کنه اگر زنده است انشالله سربلند باشه هرکسی خیانت کرده امیدوارم به خاک سیاه بشینه همه خودشون و خداشون میدونن خدمت کردن یا خیانت

  • ناشناس
    4

    ایران متأسفانه همیشه کم شانس بوده

  • ناشناس
    4

    به گفته نیست که هرچه گفته شد درست باشد چگونه او لایق صفت خوشنام است که در بندی از قراداد ترکمنچای حکومت روسیه متعهد میشود از ولیعهدی او و سپس سلطنت او بعد از مرگ پدرش و نسل‌های بعدی او حمایت کند یعنی عملا دخالت یک کشور بیگانه آنهم کسیکه به کشور ایران تحاورز و شهرهای ایران را بزور تصرف نموده را میپذیرد تا حدی که اتهام خیانت به کشور هم به او زده شد که در ازای واگذاری شهرهای ایران و پذیرش شکست چنین حمایتی را به عنوان مقاله ازای آن پذیرفته است « واقعیت این است قرنها افراد ایرانی منافع شخصی خود را بر منافع کشور و منافع عمومی ترجیع داده و جاییکه امکانش باشد از قربانی کردن منافع کشور برای منافع شخصی لحظه ای درنگ نمی‌کنند » و « همین موضوع موجب ضعف و زبونی و سوء استفاده بیگانگان از افراد وطنی بر علیه قدرت عمومی کشور شده است » « و افراد از درستی و حقیقت در مفهوم اصیل خود چندین هزار سال است که فاصله گرفته که روی دیگرش ضعف قدرت عمومی و از دست دادن قلمروها در سطح وسیع شده است »

  • علی اسداله زاده
    8

    اگر آغا محمد خان در شوشا یک از شهرهای اذریایجان است به قتل نمی رسید ایران الان یکی از ابرقدرت‌های دنیا بود برید تاریخ بخوانید اولا ملی گرا بود دوم سیاست مدار بزرگ بود سوم زمانی که به ارمنستان لشکر کشی کرد روسیه دید نمی‌تواند با ایران جنگ کند والی شهر ‌شوشا را دوددستی تحویل داد وعقب نشینی کرد
    ایران در آن زمان توپ داشت بعد از مرگ اش روسیه زود حمله کرد تا الان سیطره اش را جمع نکرده است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      نمیتونست چون اولا خبرجنایت تفلیس به کاترین خورشیدکلاه رسیده بود وقصد حمله داشت که مردوبعدش ریچاردپسرش قصدحمله کرد که کشته شددوما اهالی تفلیس وشوشی که مجهزشده بودند وتفاله های افشاروزند دوباره اصفهان ومشهدراناامن کرد ه بودند وازتفلیس رفته بودند قصدحمله داشتند

  • ذرززززقق
    11

    خاندان قاجار =به فنا دادن ایران
    قاجار =بی کفایتی
    قاجار=خاین
    لعنت به قاجار

  • یک ایرانیه بدبخت
    2

    الان هم کسی به فکر آبادانیو پیشرفت کشور نیست بیشتر به فکر پس رفت هستن تا پیش رفت همش به فکر جنگ و ویران گری هستن

  • حسین
    33

    تمام شاهان قاجار خوب بودن و پهلوی تخریبشون کرده

  • زیدان مسلمان
    21

    خدا تمام شاهان قاجار را رحمت کند
    کاش اقا محمد خانی دیگر متولد وایرانی قدرتمند میدیدیم
    کاش با ان اوضاع دنبا که به سرعت پیشرفت میکرد عباس میرزایی دیگر متولد میشد که به دور از متوحمات و زحمت کش بود

  • یک شهروند
    1

    علت اصلی پوفقیت او نسبن به بقیه همردیف هایش در قاجار این بود که سعی داشت عقلش را تقویت کند نه پایین تنه تش را.

  • مشکی فام
    5

    مگر رضا شاه رو گذاشتن باعث پیشرفت و توسعه ایران شود که عباس میرزا رو گذاشته بودن ،تازه این یکی چندین سال بعد از آن بوده که دیدگاه‌ها بهتر شده بود ولی باز گروهی چوب لای چرخ می‌گذاشتند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      عباس نیرزاهیچ وقت قوی نبودواصلا به شاهی ومنصب مهمی هم نرسیددرباری هاازسربازش کردن تندروهای دربرگیرنده مشکوک بابیماری مرد

  • محسن رحیمپور
    4

    کسی نمی‌داند چرا عباس میزار در مشهد درگذشت روایتی هست ودر تاریخ ثبت شده که عباس میزار پزشکی مخصوص داشت که انگليسی بود وهمواره در درمان بیماری وحتی سرماخوردگی به عباس میزار دارو میداد وبرای اینکه عباس میزار وتیم محافظش مطمئن شوند که این پزشک انگليسی سم نمی‌دهد وهیچ ضرری ندارد باید اول خود پزشک مقداری از این دارو را می‌خورد وبعد عباس میزامیخورد رفته رفته حال عباس میزار خراب میشد واین پزشک انگليسی دوباره دارو به عباس میزا میداد وخودش هم از آن دارو می‌خورد جای تعجب آنجاست که وقتی عباس میزار وقتی می‌فهمد که حالش درست نخواهد شد به مشهد میرود تا یا از امام رضا شفا بگیرد ویا اگر هم مرد در مشهد بمیردودر انجا دفن شود وبه پزشک مخصوص خود آن انگليسی دستور می‌دهد که به تبریز برود وداروهای مورد نیاز را تهیه وبه مشهد برگردد که وقتی عباس میزا به مشهد میرسد خیلی زود میمیرد وپزشک مخصوص او که به تبریز رفته آن پزشک هم در تبریز هم زمان با عباس میزار میمیرد واین اتفاق نادر نبود بلکه آن پزشک انگليسی جاسوس انگليس بود وماموریت داشت توسط داروها عباس‌ میزا را به تدریج مسموم وبکشد وخودش هم از آن داروهای مخلوط شده با سم‌های مخصوص هم خودش وهم عباس میزا را وعلت اینکه انگليس تصمیم به کشتن عباس میزا گرفته این بود که اگر عباس‌ میزا به سلطنت‌ برسد با توجه به برنانه ها وباهوش بودن دیگر انگليس نمیتوانست ایران را هم مانند هند استعمار کند که هیچ حتی برنامه های عباس میزا می‌توانست هند را از دست انگليسی ها خارج کند وبه استعمار انگلیس در هند پایان داهد

  • آرش
    1

    در خاندان ایران بر باد ده قاجار آدم خوشنام وجود ندارد شما تاریخ را باید دقیق بخوانید در جنگ دوم ایران و روس. ایرانیان در تمام جبهه‌ها پیروز بودن و یکدفعه قافله را در جنگ شوشی باخت و قشون ایران باید قلعه شوشی را تسخیر می کرد که این کار را نکرد و عباس میرزا قبل از شروع جنگ طبق مذاکراتی که از قبل با انگلیس گذاشته شده بود فرار کرد و در خوی جبهه گرفت و تا تبریز را همراه سید مجاهد ومیرفتاح و همدستانش به روس ها بخشیدن و در عوض پادشاهی خود و فرزندانش را در مفاهد ننگ نامه ترکمنچای گنجاندند.شما چرا هیچ وقت به این مسئله مشکوک نشدید که چرا باید روس ها ولیعهد و پادشاه در یکی از ننگ نامه ها برای ما ایرانیان تعیین کند ؟چرا قشون ما ایرانیان که در تمام جبهه‌ها پیروز بود یکدفعه در جنگ شوشی به راحتی شکست میخوره آن هم با شبیخون و چرا روس ها و انگلیس ها و میرفتاح قبل از جنگ با هم جلسه داشتند و چرا روس ها به جنرال انگلیسی جوایز ارزنده می دهند.خاندان قاجاریه اگه مرد بودن و خوشنام نیاکان ما را در وبا و قحطی های ساختگی و جهل و بیسوادی و جزام و خرافه نگه نمیداشتند

  • لر کاسی تبار
    0

    درجنگ های قفقاز ایرانیان با خیانت انگلیس که میخواست ایران مستعمره شود و ایران از آب های دریای سیاه محروم شود و راه ایران از قفقاز به اروپا قطع شود شکست خورد اگه ایران پادشاهی بزرگ همچون نادرشاه می داشت نه روس و انگلیس و نه عثمانی چنین جنایاتی بر علیه ما ایرانیان انجام نمی‌دادند ،هر ایرانی حلال زاده جنایات روس و انگلیس و عثمانی را بر حق پدران و مادرانمان را هرگز نه فراموش خواهد کرد و نخواهد بخشید

  • پونه
    17

    ای امیر بیچاره و ناشناسی که گفتی رضا پالانی راه آهن ساخت . برو تحقیق کن ببین برای کی و به دستور چه کسانی ساخت . اون یه نوکر انگلیس بود . اگه کمی درباره خیانت‌های پهلوی تحقیق کنید بخدا دستتتون نمیشکنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      پونه خانوم تو برو تحقیق کن
      دو تا کتاب نخوندی مطمئنم
      فقط ذهنت رو شستشو دادن

    • داود
      1

      اگه رضا شاه نساخت حتما زن دایی ات ساخت

  • مصطفی
    1

    نخیر همه تحریف تاریخ است وشستن گناه وحماقت قجرها درشروع جنگ آرزوی خودگنده بینی واخرین نادان آنها عباس میرزا واولینش هم خودش چون قدرت سپاه ایران رانمیدانست وتوانایی نداشته آن را و مهمتر مذهبیون بودن که بادعاورمل وخرافه بجای علوم و فنون حتی تازمانی رضاشاه باعث درتحجرماندن ایران وسپاهش وتمام دانش وعلم ایران بودن دقیقا مثل الان طالبان که به عقب حرکت میکردن حتی الان هم باقی مانده این تفکر قجری زنده است

  • ناشناس
    2

    روحش شاد خب اینهمه تاریخ و ورق زدی کجاش خوب بود اینم ک الزایمر داشت یادش میرفت چکار کنه قاحار و کلا پاک کن بیا پهلوی ک ما لایق اون پادشاه بزرگ نبودیم دوران پهلوی ایران شمل گرفت منظم شد ارتش همه و همه بنا شد روحشون شاد 💞 💞 💞

  • سعید رحمانی
    2

    سلام
    با اینکه دو قرار داد ننگین در زمان ایشان بوده، آن هم از روی اجبار و اکراه، اما ایشان چون نادر بزرگ سرباز وطن بوده و فداکاری ایشان نباید فراموش شود
    همینکه بیشتر عمرش در جنگاوری و دفاع از مرز و بوم بوده به زبان امروزی شهیدی است هرچند که شهادت در راه دین اسلام است پس نامش در کنار سربازی چون نادر افشار است، روحشان شاد.
    بیایید واقع بینانه دلیران و شیران کشور خود را بشناسیم، تاریخ گویای حقیقت است ،البته بدور از تنگ نظریهای سیاسی.

  • ناشناس
    1

    روحش شاد ولی اگر هم خوب بوده واسه همون دوره خوب بوده الان دیگه کار دست کسایی افتاده که ...........

  • ناشناس
    13

    رضا شاه پسرش شاه نبودن تقلبی بودن گاجاراها شاه واقعی بودن صاحب شمشیر اولین تایفه قزلباشها ی شمشیرزن بودن تا آخر هم وفادار به صفوی ها باقی ماندن مثل مرد

  • ماهان
    1

    فقط یک جمله میتونم بگم
    یاد احمدی نژاد افتادم

  • ناشناس
    4

    همه شاهان قاجار خوشنام بودند و درجنگ باروسها ایالات جنوبی شرکت نکردند و فقط آذربایجان یک تنه ۵۰ سال باروس قدرقدرت جنگید روسی که ۵۰۰،۰۰۰فرانسوی قشون ناپلئون را کشته بود

  • مهدی
    5

    چشم ما روشن
    پس این قراردادهای ننگین که کل ایران رو به روس ها داد این عباس میرزا باعث و بانی بوده
    اگه نخواهیم همچنین تحفه آیی برای کشور ما جنگ ببار بیاره چکار کنیم که دوباره گرفتار همچین شازده نشیم

  • هلال محمدی
    1

    بنده معتقدم نگرش عباس میرزا خیلی خوب و حتی عالی بود،. آن دوره تمام شکست ها و بدبختی های کشورها حاکی از ضعف نظامی بود و وجود آمدن این نگرش بخاطر یورش کشورهای دارای ارتش مانند انگلیس فرانسه پرتقال اسپانیا روسیه و بعدها عثمانی به کشورمان بوده و همیشه سرریز پیشرفت‌های نظامی در ساخت مایحتاج جامعه هم مشهود است.

  • محمود
    2

    بزرگترین خائن که متاسفانه کمتر جایی نوشته شده است که با روس ها دست به یکی کرد و شکست خو رد تا از ولیعهدیش حمایت کنند

  • ناشناس
    2

    بقیه شاهان قاجار. به تریاک. مبتلا شدن. شعار. آدم. تریاکی. تا امیدی است. یعنی میگوید. دنیا. دوروزه. ارزش. ندارد. ثروت. مثل. چرک کف دست. می باشد. آنها بیشتر. به باور و زنهای حرمسرا. مشغول. و. چاپلوسان. هم جام. فدای سلطان. برای. لقمه چرب تر. زمانی. مملکت درست می شود. که حاکم از چاپلوسی. بدش. بیاید. و. به. چاپلوسان. پست. اجازه ندهد. این عده فرصت طلب. هر که سلطان شود. دم تکان میدهند. .جامعه را. به فساد. می. کشانند. وزمان قاجار. تعداد. آنها بسیار. و. مردم دلسرد. بسیار

  • ناشناس
    1

    عباس میرزا ومن که نتونستیم شاه بشیم حالا اگر تو شاه میشدی ببین چه شاهکاری میشد

  • حمید
    0

    با سلام ببیند در هر کشوری که پیشرفت وجود دارد یا ندارد از ملت ان کشور است یا بیسواد بودن یاباسواد پادشاهان دوره های گذاشته از مردم ایران سواستفاده میکردن مردم ما انسان های زحمت کشی بودن دخالت در امور مملکت نداشتند چون سواد نداشتند به همین خاطر است که کشور ما تا الاننسل به نسل فقیر بود بعلت بی کفایتی پادشاهان ومسولین بوده وکسی که مقداری کمی سواد داشت کارهای بنفع خود انجام میدادوکسی از ش خبر نداشت مثل الان که بعضی از مسولین که وزدی میکنند بعد از چند هفته گندش درمباد ما مردم ایران انسانهای تنبل وتنپرور هستیم کار نمیکنیم ببینید عده ای از افغانستان به ایران مهاجرت کرده اند تو ایران خوب کار میکنند ببینید چه هادارند امایک ایرانی فقط از زیر کار درمیرود همین کارها کشور رو بهبدبختی کشانده افغانیها بهترین زندگی رو برای خودشون رقم زدن ما چی کشور های اطراف ما از مابهترند اونها بکجا رسیدن ما به کجا بخاطر مسولین دزد وفاسد کارشون که تمام شد سر از امریکا واروپا درمیاورند وتمام دارای های که جمع کردن باخود میبرند انگار در اینجا کار کردن وکارشان تمام شده وبه کشورشان رفتند چقدر بدبخت تند که قربت رابه جان میخرند ومیروند تا پیر که شدن مخوان برگردن چه سود اموال کشور رو یه تاراج برده دستش کهخالی شد مخواهن به ایران بیایند این مردم ما هستن وقتی کسی دل سوزه ایران نیست خادجی دلش بحال سر زمینم میسوزد خیر

  • ناشناس
    3

    روسیه ترور بیولوژیکی می کنه عباس میرزا رو

    نظرات شما -
    • مهرداد
      1

      تمام شاهان قاجار و شاهزادگان الدنگ قجری مبتلا به بیماری دیابت بودند و در سن میانسالی به درک واصل می شدند و هیچ تروری در کار نبود مانند محمدشاه مظفرالدین شاه محمدعلی شاه و احمد شاه تنها ناصرالدین شاه الدنگ مبتلا به این بیماری نبود

  • ناشناس
    0

    سال ۱۵۷۰ اگر مگر ایشالله به امید خدا خداکنه خدانکنه شاید
    دلتون خوشه گذشته گذشته اینده هم هممون میدونیم

  • ایرانی
    5

    باباجمع گنین ای بساط راهمین الان رییس جمهورهابهغیرشهیدرئیسی برارای چقدردروغ میبافن.رئیس جمهورکه شدن تمام.شاه هان قاجارازدم بامپاچه هاشان مثل عباس میرزایکی بودن.عباس میرزاازکجای ایران دفاع کرد.میخواست خودشیرینی کنه یه بستنی بدن دستش .اگه مردبودزمینهای ازدست رفته قاجارپس میگرفت ازربایجان تاجیکستان.و.وول کنین فردامیگیدشاهان قاجارهمه خوبندبخاطرچهارتاخول وچل که مثل پدارنشان ازطرقه هم میترسند

  • علی
    11

    عباس میرزا پرورش یافته مکتب تبریز بود
    قاجار خائن و بی عرضه نبودند بلکه وزرای به اصطلاح با هوش پارسی مثل وثوق الدوله ها خائن بودند و کشور نابود کردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      عه !!! نه تورو خدا خجالت نمی‌کشی از قاجار دفاع می کنی !؟ اگه وزرا بد بودند خب اخراج می کردند آدم دلسوز و باهوش استخدام می کردند به همین راحتی قابل توجه امثال شماها که طرفدار قاجار هستید بگم قاجار ها ایرانی نبودند از آسیای میانه وارد ایران شدند متاسفانه نادر شاه می خواست از ایران اخراج شوند کنه به صوفیان صفوی پناهنده شدند و در ایران ماند کار شدند به قدرت رسیدند بدبختانه ما رو بدبخت کردند هرچی سر ما اومد ریشه اش از صفوی بود مثل مافیایی که الان از افغانی ها دفاع می کنند

  • مورخ
    1

    چقدر ساده اید. صدها بدبختی در عهدنامه های گلستان وغیره را روس ها. بر حکومت بی لیاقت قاجار تحمیل کردند. و به امضای عباس میرزا رسانند. و در عوض عهد کردند. که پادشاهی عباس میرزا و فرزندانش را تضمین کنند. یعنی ادامه بدبختی تضمین می‌شود.

  • ناشناس
    3

    در واقع جنگ آذربایجان با روس بود،،،وتمام سربازان تورک بودنند،،اکر از جاهای دیکر ایران سربازی بلد بودنند ولیاقت داشتنند،به داد ایران می‌رسیدند این کونه نبود،،در هر چیزی خیری هست،،قسمت این بود،،قاجار وقتی آمد ایران را بزرگتر کرد،،

  • ایران
    0

    از بین شاهان قاجار فقط آقا محمد خان با وجود بی رحمی و کشتار بسیاری از مردم و خاندان بزرگ زند مانند لطفعلی خان بی همتای زند، از خاک کشور حراست کرد اونهم چون پایین تنش از کار افتاده بود وگر نه اونهم مثل فتحعلی شاه سه هزار زن ، سه هزار مطرب،سه هزار رقاص و ...داشت.

  • ناشناس
    1

    عباس میرزا همان روحیات مرحوم دکتر محمد مصدق راداشته با یکمی تفاوت ومحروم مصدق از طایفه قجر بوده است//////////

  • صدرا
    1

    کاش کاش حملات ظلمها و جنگهای روسیه نامرد درس عبرتی میشد برای مسئولین امروز که اینهمه به روس تکیه نکنند...هیچ کشوری به اندازه روسیه در تاریخ به ایران زمین ضربه و صدمه نزده است ....آگاه باشید کمونیست هرگز هرگز هرگز دوستار ایران وایرانی نبوده ونخواهد بود .....درس بزرگ تاریخ را فراموش نکنیم

  • افلاتون هدایت
    0

    بنده خداازدست بی عرضگی وخساست فتحعلی قجردق مرگ شدوازغصه دق کردومرد.براستی که قاجاریه ایران راتاورطه نابودی بردند.مساحت سرزمینهایی که قاجارهابه روسیه تقدیم کردندتقریبا نصف مساحت ایران بود.ننگ شاهان قجرهاهستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته زمان هخامنشیان قسمت اعظم ایران اونم ایران به اون بزرگی از دست رفت زمان ساسانیان هم تقریبا همه اش از دست رفت اونم نه در برابر امپراطوری بزرگی مثل روسیه بلکه یک عده صحرانشین !!!!ولی اسم همین دو سلسله رو با سلام و صلوات میارن !!!!

  • ناشناس
    1

    این مملکت به لطف شمشیرهای آقا محمد خان قاجار و چکمه های رضا شاه پهلوی و خرید سلاح توسط محمدرضا شاه پا برجا ماند.

  • ناشناس
    0

    با درود ،تعصبات وخرافه ها،فکر اقلیتی از مردم مارامسموم وبدون اگاهی ،درموردبزرگانی که در راه وطن جانفشانی ها نمودند،قصاوت میکنند.از اغا محمد خان قاجار، عباس میرزا ورضا شاه که برای استقلال وپکپارچه کردن سرزمین عزیزمان ازحکومت های ایالتی ،که هر کس درگوشه ای باکمک اجنبی داعیه حکومت داشتند،وبرای بیداری وپیشرفت وصنعتی شدن
    جان فشانی ها نمودند.بدون اگاهی همه را بدنام کرده،بدون اگاهی از تاریخ ،قضاوت باطله.اغامحمدخان وعباس میرزا همیشه درمرزها وسر کوبی تجزیه طلبان درپیکار بودند.رضاشاه بزرگ مملکتی مفلوک وضعیف وصد پارچه راازدست شیخ خزعل ها و....و..نجات داده باهمه کارشکنی مذهبیون،بدبختانه بدون اگاهی از موقعیت اون زمان مملکت بدون اطلاع هستید که چنین قضاوت کرده ،همه رابدنام مینامید.اگر پدر وپسر نبودند،استانی بنام اذر بایجان در نقشه نداشتیم.درتقویم انزمان روزی بنام نجات اذربایجان داشتیم،استانی بنام خوزستان نداشتیم.باید کمی قدر دان خدمات این بزرگان باشیم.درجنگ اذربایجان،محمدرضاشاه خودفرمانده عملیات بود وگلوله ای صورت اوراخراشید.کدام فرمانده خوددرجنگ حاظر وجانفشانی میکندبرای استقلال کشورش.نادانسته قضاوت نکنیم.کمی مطالعه واگاهی لازم است،تامحکوم به نابودی نشویم.بدرود

  • محسن جان
    1

    ایران پس از شهادت جانسوز آخرین شهریار ، لطفعلی خان زند ، از دست رفت.
    تلاش‌های کسانی چون عباس میرزا و یا دکتر محمد مصدق ، همه آب در هاون کوبیدن بود. ایران از دست رفته بود.

  • احسان
    4

    اسم ایران بعد قاجار توسط آلمانها گذاشته شد،، لطفا تاریخ را درست انتقال بدید،، اسمش ممالک محروسه قاجار هست

  • نیما سیفی
    3

    ایل قاجار ضعیف ترین بی عرضه ترین و احمق ترین بودند

  • ناشناس
    0

    پاسخ سئوالش سادس: حمله اعراب به ایران
    تذکر: بزرگترین شکست اسلام ایرانه چون کشوری متمدن و پیشرفته و ابرقدرت رو منزوی، ورشکسته و نابود کرد و ایرانیا را غلام و کنیز نامید به گونه ای که هرگز ایران دیگر نتوانست به اوج برسد و تمام دانشمندان رو نابود کرد.

  • ناشناس
    1

    قاجار وپهلوی واخوندها هیچ کدام عرضه حکومت بر ایران را نداشتن
    چون ایرانی نبستن. ادمهای بی سواد یا باسوادهای خائن اینا را ایرانی میدانن

    اگه ازحرف بنده عصبانی شدین
    بامدرک بفرمایین کدام ایرانی هستن

  • امین ابراهیمی
    0

    نوه مشدابراهیم.پسر اسماعیل.تمام.قاجار ماجرا.نداریم.دنده عقب.همش.عجب جادو گرایی.اره میشه.که نشه.فرزند خدا.هم خونی معنا.نداره دیگه.

  • عباس قلی
    0

    ولی بازم فکر نمیکنم باحال ما فرقی میکرد!باز هم ما گرفتار همینی که هستم می‌بودیم!!!!؟؟

  • سید یوسف هاشمی کتکی
    0

    مردم دنیا دارن زندگی میکنند ما ۴۰ساله داریم میگیم آمریکا شیطانه اسراییل باید از بین برد چقدر تلفات دادیم چقدر شهید دادیم میگن سه چیز بدون سه چیز از بین می‌رود ۱-مالی بی تجارت۲-علم بی بحث۳-ملک بی سیاست ملک داری سیاست می خواهد الان ما بعد ۴۰سال چی داریم شما فکر کنید یک موشک نقطه زن داریم که پایتخت آمریکا را میزند خوب که چی اگر قدرت نظامی که آمریکا دارد ما داشتیم که کسی در دنیا آسوده نبود سیاست ما باعث شد داعش بوجود بیاد و تلفات بدیم سیاست ما باعث شد در غزه سوریه یمن عراق افغانستان تلفات بدیم و آخر هیچ و بر هیچ من نمی‌دونم باید این سیاست را تا کی ادامه بدیم آخه اگر قدرت ما مثلا۹۰بود و آمریکا ۱۰۰ خوب می‌گفتیم نزدیک هستیم ما که تا یک سیل یا زلزله میاد برای یک آب معدنی همدیگه را تلف میکنیم چطوری می‌خوایم بجنگیم الان همین وعده صادق خداوکیلی چه دستاوردی داشت تمام موشکها و پهباد ها را تو هوا منهدم کردن ترورهاشونم بیشتر شد کشتن اسماعیل هنیه اونم تو ایران یعنی شکست محض اطلاعاتی تازه اگرم یکم میترسیدن ترسشونم ریخت جسور تر هم شدن

  • علی رحمتی
    0

    اون دوستمون که میگه راه آهن ایران نتیجه دوستی رضا شاه با هیتلره
    دوست عزیز همین که رضا شاه با هیتلر که همه‌ی دنیا ازش متنفرن طرح دوستی داشته نشون میده که شاه عاقلی نبوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد