هدایای شب یلدا برای عروس

شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که در تاریخ و فرهنگ قدیمی و باستانی ما ریشه دارد. سنت‌های این شب خاص که بسیاری از آن‌ها به مرور به شب یلدا اضافه شده‌اند، می‌توانند در نوع خود جذاب باشند. اگر شما هم به آداب و رسوم قدیمی بها می‌دهید و تازه‌ عروسی در خانواده خود دارید، این مقاله مخصوص شماست.

هدایای شب یلدا برای عروس

 ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به این سوال جواب بدهیم که «شب یلدا برای عروس چی میبرن؟» برای اطلاعات بیشتر، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

شب یلدا عروس و آداب و رسوم قدیمی ایرانی

شب یلدا (شب چله)، یکی از قدیمی‌ترین رسومی است که از صدها سال‌ قبل به روزگار ما منتقل شده و آخرین شب پاییز هر سال، اجرا می‌شود. سنت‌های نیکو و زیبایی مثل کادو دادن، مخصوصا به اعضای جدید خانواده و اجرای رسوم شب یلدا برای عروس در شب چله یکی از آدابی است که در طول سالیان به این مراسم اضافه شده است.

این سنت در هر منطقه از ایران به شکل خاصی اجرا می‌شود. برای مثال برخی افراد از خویشاوندان خود نیز دعوت می‌کنند و با اجاره سالن اجتماعات جشنی نسبتا رسمی برگزار می‌کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر مراسمی کوچک و خانوادگی را می‌پسندند. هرچند در حالت کلی، خانواده داماد به رسم یادبود، هدایایی را به عروس خانواده تقدیم می‌کنند و مهمان خانواده عروس می‌شوند. البته جزئیات این رسم به سنت‌های خانوادگی، ترجیحات هر خانواده و بضاعت مالی آن‌ها بستگی دارد.

اجرای این سنت، در باوری زیبا ریشه دارد و آن ‌هم چیزی جز ابراز علاقه و استقبال رسمی از عضو جدید خانواده نیست. در گذشته این سنت، بهانه‌ای برای دید و بازدید بیشتر و شناخت طرفین بوده است. اما سوال اصلی این است: شب یلدا برای عروس چی میبرن؟

قبلا درباره وظیفه خانواده عروس در شب یلدا و کارهایی که در قبال تازه‌ داماد انجام می‌دهند، صحبت کرده‌ایم. حالا نوبت عروس است. در ادامه، وسایل شب یلدا برای عروس را معرفی خواهیم کرد.

وسایل شب یلدا برای عروس

خرید شب یلدا برای عروس می‌تواند هم چالش‌برانگیز و هم لذت‌بخش باشد؛ اما در هر صورت، بخشی از تشریفات شب یلدا محسوب می‌شود. اگر از آن دسته افراد باشید که از کادو دادن لذت می‌برید، قطعا این شور و هیاهو و جنب و جوش برای خرید کادو شب یلدا برای عروس به شما لذت خواهد داد.

اگر با لیست وسایل شب یلدا برای عروس آشنا باشید و فهرست آن را داشته باشید، کار برایتان راحت‌تر خواهد بود و سریع‌تر برای انتخاب گزینه‌ها و خرید تصمیم خواهید گرفت. بیایید دقیق‌تر بررسی کنیم که شب یلدا برای عروس چی میبرن:

  • لباس زمستانی
  • اکسسوری و کفش
  • پارچه
  • خوراکی‌های شب یلدا

در ادامه، هر مورد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

1

تزیین هدایای شب یلدا برای عروس

لباس زمستانی

لباس زمستانی معمول‌ترین کادوی شب یلدا برای عروس است. اگر می‌خواهید برای نوعروس خانواده‌تان در شب یلدا کادو بخرید، می‌توانید گزینه‌های زمستانی مانند پالتو، لباس‌های گرم و بافتنی، شال و کلاه را در اولویت قرار دهید. لازم نیست زیاد سخت بگیرید؛ می‌توانید صرفا یکی دو مورد از لباس‌های گرم زمستانی را انتخاب کنید و بخرید. 

اگر صرفا می‌خواهید یک لباس را به‌عنوان کادو تهیه کنید، پیشنهاد ما این است که پالتو بخرید. انواع پالتوهای فوتر، چرم، کتان، پشمی و... از بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید داشته باشید. رنگ‌های پاییزی و زمستانی مانند طیف رنگ‌های زرد، قهوه‌ای و نارنجی از بهترین رنگ‌های لباس زمستانی برای عروس هستند. 

اکسسوری و کفش

اکسسوری‌های متنوع، کفش یا بوت هم می‌توانند از گزینه‌های انتخابی‌ دیگری برای خرید وسایل عروس در شب یلدا باشند. می‌توانید کیف و کفش چرم ست بخرید که انتخابی کاربردی برای عروس خواهد بود. انواع بوت یا نیم‌بوت چرم، کیف و سایر اکسسوری‌ها انتخاب‌هایی هستند که می‌توانید برای شب یلدا داشته باشید.

استفاده از المان‌های شب یلدا مانند انار در اکسسوری‌ها می‌تواند علاوه‌ بر نمادین‌تر کردن کادو، همیشه یادآور شب یلدای خاطره‌انگیزی برای نوعروس شما باشد. اگر می‌خواهید بین کیف و کفش و لباس زمستانی، یک گزینه را برای عروس‌تان انتخاب کنید، پیشنهاد ما انتخاب کیف و کفش است. کیف و کفش می‌تواند در هر فصل سال مورد استفاده عروس قرار بگیرد و بسیار کاربردی‌تر از لباس زمستانی خواهد بود.

پارچه

اگر از قدیمی‌ترها بپرسید «شب یلدا برای عروس چی میبرن؟»، پارچه حتما یکی از گزینه‌های پیشنهادی‌شان خواهد بود. پارچه می‌تواند از گزینه‌هایی باشد که در لیست وسایل عروس برای شب یلدا جا دارند. خوبی خرید پارچه برای عروس به عنوان کادوی شب یلدا این است که دست‌تان برای خرید کاملا باز خواهد بود.

شما می‌توانید از پارچه چادری تا پارچه لباس مجلسی و حتی پارچه مانتویی یکی را انتخاب کنید و در لیست کادوهایتان قرار دهید. اگر قرار است به تازه‌عروس‌تان پارچه کادو بدهید، پارچه‌های ضخیم و زمستانی را در اولویت بگذارید (البته پارچه چادری از این قاعده مستثنی است). 

خوراکی های شب یلدا

خوراکی‌های شب یلدا برای عروس یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های ماجرا است. امروزه این بخش ماجرا با تشریفات زیادی اجرا می‌شود و بسیار مفصل است. انواع میوه‌های یلدایی، شیرینی و آجیل‌ شب یلدا در سفره برای عروس جا می‌گیرند. این کار به رسم قدیم و سنت طبق‌‌کشی برای عروس اجرا می‌شود و تاریخی دیرینه دارد. لیست کامل خوراکی‌های شب یلدا برای عروس را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

میوه های شب یلدا برای عروس

  • انار
  • پرتقال
  • نارنگی
  • خرمالو
  • سیب
  • کیوی
  • موز
  • هندوانه
  • ازگیل (در مناطق شمالی ایران)

2

خوراکی های شب یلدا برای عروس

آجیل و خشکبار شب یلدا برای عروس

  • انواع بادام (بادام زمینی، بادام درختی، بادام هندی)
  • تخمه آفتابگردان
  • تخمه کدو
  • پسته
  • فندق
  • نخودچی و کشمش
  • میوه‌های خشک
  • انواع برگه

سایر خوراکی های شب یلدا برای عروس

  • انواع شیرینی خشک
  • شیرینی‌های محلی
  • دسرهای یلدایی
  • کیک و چیزکیک

شما می‌توانید این خوراکی‌ها را در ظرف بچینید و با انواع گل یا شاخه‌های خشک درختان، به رسم پاییز تزئین کنید.

زیورآلات؛ بهترین هدیه عروس برای یلدا

اگر دوست دارید لیست کادوهایتان بسیار کامل باشد و همه‌چیز را با جزئیات اجرا کنید، باید در جواب شب یلدا برای عروس چی میبرن، از زیورآلات هم با شما صحبت کنیم. انواع زیورآلات مانند دستبند، گردنبند، گوشواره، آویز ساعت و یا حتی سکه طلا از گزینه‌هایی هستند که بعضی از خانواده‌ها در حد توان و تمایل، می‌توانند به رسم یادبودی از اولین یلدا در کنار عضو جدید، به او هدیه کنند. 

بسیاری از افراد تمایل دارند از المان‌های شب یلدا در این اکسسوری‌ها بهره بگیرند. شما هم می‌توانید در صورت تمایل چنین اقدامی انجام دهید.

برگزاری میهمانی شب یلدا با تشریفات ثمین

حالا که دانستید شب یلدا برای عروس چی می برن، می‌توانید خود را برای چنین شبی آماده کنید. شاید ندانید که می‌توان تمام امور چنین شبی را به تیمی حرفه‌ای مانند تشریفات مجالس ثمین سپرد که با کمک تخصص و مهارت خود، بهترین و به‌یادماندنی‌ترین یلدا را برای شما و همسرتان رقم خواهند زد. شما می‌توانید برای هرنوع میهمانی و مراسمی مانند جشن عقد، عروسی، برگزاری جشن تولد و حتی مراسم ختم، با خیال راحت به امور شخصی خود برسید و باقی کار را به ما بسپارید.

تشریفات مجالس ثمین با 20 سال تجربه در زمینه برگزاری انواع میهمانی، مراسم، جشن و تشریفات رسمی و غیررسمی، همراه لحظه‌های به‌یادماندنی شماست. برای آشنایی با زمینه‌های فعالیت ما به www.tashrifatsamin.com مراجعه کنید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها